Litet återfall

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Litet återfall

Inlägg av Airam »

Hejsan! Nu var det länge sedan jag var inne här,vilket jag antar är positivt;)jag kurade min son för ca ett år sedan och det har gått bra sedan dess och han sover nu sina tolv h per natt (ca) och somnar på dagen stilla i vagnen. Jag blev bara så förvånad nu då han för några veckor sedan börjat "strejka" vid läggning. Den som annars gått så smidig, bara lagt ner och ut med ramsa och han har legat nöjt kvar och surrat och somnat. Nu gör vi precis som vanligt,skrattar och busar ända fram till hans rum, säger god natt till lampan och jag lägger sedan ner honom tackar för dagen och går ut med ramsan men här ställer han sig upp och blir så arg samt jagar upp sig. Jag har spelat musik och levt om och när han varit ledsen ramsat.idag gick jag in och la ner honom och sedan ut igen för ibland har det funkat men idag fortsatte bara skrikandet i säkert en timme till och från. När han väl somnat sover han tack och lov som en stock tills vi väcker honom på morgonen men det är så tråkigt att höra honom så uppjagad och jag känner att jag måste skriva för att få råd/tips på vad jag kan göra. Saken är den att han precis varit förkyld och sen dess slutat med välling.tips på vad han kan äta/dricka på kväll/morgon istället som mättar?han äter mkt bra på dagen men har säkert ändå slukat i sig över 250ml på kvällen ändå vilket måste göra skillnad...

Tack snälla för att ni tar er tid!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Litet återfall

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Spontant tänker jag att han är hungrig :shock:

Om han inte mer får välling kan ni ge en liten kvällsbit. Vi kör ibland med bananbitar i youghurt, kvällsgröt med fruktmos i, en smoothie av bär och frukt.. Min mamma har alltid sagt att det är nyttigt att äta något sött innan läggdags ;) Ett råd som jag gärna följer, men med barn kan man kanske föredra frukter istället för choklad :lol:
Så borstar man tänderna noggrant efteråt förstås!
Pröva med ett kvällsmål och se om det hjälper!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Litet återfall

Inlägg av Airam »

Jamen precis...jag har börjat gett en redig portion gröt med hemmagjord äppelmos i istället för välling och igår sa han inte ett knyst vid läggning så jag hoppas på samma resultat ikväll:)tack för ditt svar!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Litet återfall

Inlägg av mumintrollet »

:thumbsup:

Ja ibland kan det vara så enkelt :lol: :lol:
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Litet återfall

Inlägg av Airam »

Hej! Min son är nu 1,9 år och sover 12h/natt och även 1,5h/dag ute i vagn.det har funkat bra att ramsa men på slutet har han grejat på i vagnen som aldrig förr. Surrat och grejat,dragit ner suffletten och trasslat in sig i skynket som hänger över vagnen. Vi har efter 30-40 min börjat gå med honom för att tillslut somnat. Men nu har vi fått en till kille i familjen och genom att jag är hemma med båda kommer det inte att funka som vi gjort...idag lät jag han vara helt och hållet men efter 1h och 15 min lessnade han rejält och jag tog in honom.vi tänkte börja ha han inne på dagarna (under luren) i sin säng,men tänkte kolla med er om det under en lång period framöver inte skulle funka kan man istället förlänga natten och lägga en vila på dagen ändå med mys/film i soffan?eller alternativt lägga luren lite senare på dagen?nu läggs han tolv men känns så oerhört pigg...vad säger ni?
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Litet återfall

Inlägg av mari »

Ser att du inte fått svar.

Har du arbetat något med de lösningar du föreslog. Har det fungerat?

Det var länge, länge sen jag hade så små barn.

Tror att du kan förlänga natten.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "