MOMMO - kärlek på liv och död

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

MOMMO - kärlek på liv och död

Inlägg av annawahlgren »

... finns att köpa hos mig, som får leka lite privat bokhandel nu när boken - både smickrande och tråkigt nog :roll: - sålt slut på pocket-försäljningsställena :shock:

"Mommo - kärlek på liv och död" är en sammanställning i pocket av de tre självbiografiska böckerna "Det var en gång" (1995), "Kvinnoliv" (1996) och "Barnfota" (1997), alla utgivna av Sellin&Partner.

Pocketupplagan av trilogin kom 2004 och är på 733 sidor.

Maila mig på anna.wmp@gmail.com om du vill beställa! Pris med porto 110 kr. PlusGirokontonummer finns under min signatur.
Senast redigerad av annawahlgren den ons 15 mar 2006, 12:25, redigerad totalt 1 gånger.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Önskar att alla kan ta del av denna resa i Annas liv. :heart: En otroligt upplevelse och förmån att få lov att göra det samt lärdomar för livet.
:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
mammapamma
Inlägg: 420
Blev medlem: sön 21 aug 2005, 13:08
Ort: Göinge

Mommo-läsningen!

Inlägg av mammapamma »

Hej!
Få böcker har fängslat mig så :) !!! Intressant och härligt att i bokform ta del av erfarenheter och minnen!
Fler borde följa sin hjärtas och själs röst! Följa den som en vägvisare i livet!
Det är ju inte den lätta vägen! Men i långa loppet den enda som håller!
För hur fan mår man om man sviker sig själv? :evil:
Jag försöker gå min väg, inte alltid orkar jag, inte alltid vågar jag, men jag har köpt mig själv en förlovningsring!!!! Och när jag förlovade mej med mig själv så lovade jag ju givetvis att inte svika mig själv!!!!! JA det är en resa att leva! Och Annas resa hittills, som hon skrivit om är jättebra läsning!!!
Lättläst, facsinerande, förklarande, det är kärlek och ångest naken/naket utan att dölja det svåra.
Man följer med i händelserna, jag skrattade när det var roligt och jag grät när Aron dog...
Tack Anna! För att du delar med dej så av dej och ditt liv!
Jag ser fram emot MOMMO 4!!!!! :lol: :) :lol: :?:
Kram till alla som behöver det!!!!! :)
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
Isobel
Inlägg: 261
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 00:58
Ort: Trollh?ttan
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Jag hittade en av de förmodligen absolut sista av Mommo-pocketarna idag, på Coop Forum :) Kunde såklart inte låta bli att köpa den. Jag började läsa redan ute på parkeringen. :) När jag kommit till sidan 10 hade jag redan skrattat högt en gång och blivit rörd till tårar. Nu ser jag enormt fram emot att lillan lägger sig så jag kan fortsätta på boken :D

Förresten när Izabelle fick syn på boken, med Anna på omslaget så sa hon Bebis!! Jaa, svarade jag då, hon kan det här med bebisar hon :D
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
mammapamma
Inlägg: 420
Blev medlem: sön 21 aug 2005, 13:08
Ort: Göinge

HAllå hallå!

Inlägg av mammapamma »

Hallå hallå!

Anna, har du fler ex. av Mommo kvar?

I så fall vill jag köpa en till! (Nä! katten har inte spilt på denna utan tänkte ge min mamma en i julklapp).

Har du kvar så sätter jag över summan på "studs".

Kramisar Catarina
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
mammapamma
Inlägg: 420
Blev medlem: sön 21 aug 2005, 13:08
Ort: Göinge

Inlägg av mammapamma »

Mommo levererad o klar.

Klart slut på Mommo-fronten från mej...

Ända tills del 4:a kommer.....

Kramisar!
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Läste denna tråd idag och trodde den var ny, så jag mailade snabbt Anna och beställde. (Mailet kom för övrigt inte fram). Men sen sökte jag på Adlibris och den fanns ju där! Ville bara tipsa om det. Ser fram emot att läsa den!!!!! :-)
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
kissemjao
Inlägg: 211
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:38
Ort: NV-Sk?ne

Inlägg av kissemjao »

Jag fick present igår av min darling. Han ville se mig med en annan bok än Barnaboken :roll: :lol: .
Gissa om jag blev glad!?
Efter första sidan var jag fast...
Kluvna känslor boken ger:Jag vill bara låsa in mig på rummet och läsa. Men jag får inte glömma att ge kärlek till mina barn... Den gyllene medelvägen...
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
kissemjao
Inlägg: 211
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:38
Ort: NV-Sk?ne

Inlägg av kissemjao »

Boken är märklig att läsa. Måste tillägga: Efter att ha läst om Annas lilla Nina, fick jag ett helt nytt perspektiv på min relation till min dotter (lång historia).Både skrämmande och frigörande.
Det enda negativa med boken är att den går så fort att läsa...
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
mammapamma
Inlägg: 420
Blev medlem: sön 21 aug 2005, 13:08
Ort: Göinge

Mommo

Inlägg av mammapamma »

Hej hej igen!
JAg har varit på denna tråd några gånger...

Nu har min mamma, min äldste son och min kära särbo blivit utrustade med Mommo!

Min mamma läste och kan nu räkna Annas barn på sina fingrar! (I ordning!) Det kan inte jag fastän jag följt Anna sedan barnaboken kom, ungefär...
Min son har inte på börjat den ännu... Men var sak har sin tid.
Min särbo däremot började först läsa och tyckte väl först "sådär".. Men sen jäklariannamma (ursäkta!) då skulle det läsas lääääänge om kvällarna (Tänka sig brädad av självaste Anna Wahlgren he he! Nåja det var ju bara några kvällar...) och han tyckte att hon var en speciell person (det tycker nog de flesta) och så klok och ändå så naiv ( naivt troende på kärleken tror jag han menar.... Vi får reda ut det nån fredags kväll, vad han menar...), och senast idag citerade han Anna: JA det där om tröjan, ni vet, att om man har bara en kvart på en hel vecka, i ett hårt schema så blir tröjan tvättad, men har man bara tröjan att tvätta och bara det att göra på hela veckan..... JA ni vet hur det är!
Roligt att få sprida så härlig läsning runt till de sina! :!:

Själv läste jag Mommo från pärm till pärm och kan tänka mig att läsa om den. Min mamma lånade också Barnaboken med orden: "Jag lånar den gärna fast det kan ju tyckas lite sent...." Jag är nämligen yngst och jag är 40 till hösten...
Fast jag sa att det är igentligen inte bara en barnabok för det är ju en livsfilosofi, det hela.

Kram till alla goa människro här! Nu har jag "Blabbat" ganska länge här...
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
kissemjao
Inlägg: 211
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:38
Ort: NV-Sk?ne

Inlägg av kissemjao »

Ja sällan har jag läst en bok som väckt så mycket känslor. Jag skrattar och gråter, det gör ont och det kittlas, jag känner identifikation, sympati och blir hederligt förbannad. Dumma dumma Anna... Ja du skriver själv, "hur dum får man bli" :D. Man vill bara sträcka ut handen och rädda dig ur boken och skälla på dig... (fast då hade du å andra sidan inte blivit den du blivit, och tänk vilken förlust för föräldrasverige...)

Jag är tacksam för att du Anna orkat dela med dig av din berättelse. Boken insperar mig att bli en bättre människa, och med din berättelse har du fått mig att inse "oj vad mycket mer det finns kvar".
'It ain't over 'til it's over..." plingar i mina öron, och jag steppar stärkt ut i världen för att ta kommandot över min tillvaro. (Med hålen i mitt hjärta som sällskap).
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

nu har jag inhandlat Momo, ramlade över den igår, pocketversion, men iallafall, så nu har vi släpat ut solstolen, så vid middagsluren idag ska jag börja läsa. spännande!!!
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Irma
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 27 okt 2006, 09:14

Precis läst Mommo

Inlägg av Irma »

Hej!

Jag har precis läst Mommo med stor behållning. Hisnande, gripande och utlämnande. Barnaboken har fått en annan betydelse för mig efter att jag läst Mommo. Nu förstår jag verkligen vilken otrolig erfarenhet som ligger bakom.

Det här forumet är så fyllt med intressanta råd och tips. Stor eloge till Anna som tar sig så mycket tid att svara och kommentera, jag hoppas verkligen att det skramlar i bössan från alla de som får hjälp.

En fråga, är det något av Annas barn som skrivit om sin uppväxt. Det skulle vara så intressant att läsa. Speciellt de stora flickornas berättelse vore roligt att få till sig. Jag är själv uppväxt som en av de äldsta i stor barnaskara så kanske man skulle känna igen sig......

Stor kram till er alla!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack snälla söta för alla varma ord :oops: :lol: :heart:

Nej, inget av barnen har skrivit ner personliga saker offentligt - alla är skickliga skribenter men skriver annat, om man säger.

Jag tror de fick nog. Vi slet så hårt allihop för att få ihop till den dagliga brödfödan. En unge (hon som har flest barn) har t ex kategoriskt vägrat så mycket som öppna Barnaboken. Alla tror förstås då att hon tar avstånd i stor stil, men faktum är helt banalt att hon inte läst den. Hon fick helt enkelt nog av den medan den blev till, och jag är den första att förstå henne.

Den där boken - fem års arbete med den - betydde så mycket slit för alla barnen, särskilt då för henne som var den äldsta kvar hemma. Även om de äldsta två faktiskt tog ledigt från sina jobb för att i sin tur hjälpa henne och oss alla. (Det var f ö samma barn som stod och vagnade sin lillasyster och väste mellan tänderna, i takt: "Jag ska aldrig - aldrig - ALDRIG ha barn :!: ") :lol:

Och när Barnaboken äntligen var klar, detta ofantliga teamwork - så fick inte barnaskaran följa med in till förläggaren, som fick kalla fötter bara han såg så många BARN, och som lök på laxen åkte jag ut på föreläsningar i långa banor under de två följande åren.

Och DET hade de nog aldrig väntat sig. Det var en förfärlig besvikelse för dem (även om jag så ofta det gick tog med mig minst ett barn), förstod jag senare.Vi skulle ju vara "färdiga" nu och "lediga" och leva tillsammans som folk igen :!: I stället blev det två års hundslit till :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Irma
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 27 okt 2006, 09:14

Inlägg av Irma »

:heart: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"