Äter bara gröt nuförtiden!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Äter bara gröt nuförtiden!

Inlägg av Filippasmamma »

Hej!

Behöver råd och tips ang. min dotters mat. När hon var ca 5 månader började jag med smakisar. Det var inte populärt med grönsakspureer, hon kräktes, klöktes och stängde munnen helt enkelt. Tills jag fick henne att smaka på spagetti och köttfärssås matburken! Mums, oj vad hon åt! Sen lagade jag det själv, men icke, klök och kräk, tror det är bitarna som stör i det fallet. Jag köpte burkar i massor istället. Försökte blanda in min mat i burken, men det gick icke ner, det fatta hon direkt.

Jag fick i henne päron, äpple och banan som efterrätt. Köpte också fruktburk och det gick ner. Sen helt plötsligt för ca 3 veckor sen vägrade hon allt vad mat heter och sedan även vanlig frukt, fruktburk gick fortfarande bra.. jag har inte råd eller lust att handla och slänga matburkar, och fruktburk känns så onödigt att köpa. Nu grälar jag lite på mig själv att jag inte stod på mig och lät henne bara smaka av "vanlig" frukt.... och min mat.

Våra matsituationer är INTE kul. Hon vrålar, skriker, jag försöker få i henne gröt, detta händer nästan varje måltid. I samma veva som hon slutade äta maten började också dagsvilorna krångla. Har fått hjälp i Säkra sovare delen av forumet, och jag är säker på att det beror på maten. Sovningen har blivit bättre sen jag släppte på att få henne att prova mat och körde på gröt, men fungerar inte som det ska riktigt fortfarande. Sovningen krånglade mycket också för att hon började bajsa många gånger om dagen efter introduktion av mat, nu med gröten blir det bara en gång om dagen.

Schemat ser ut så här;

7.00 väckning och amning
ca. 8.00 Gröt, ca 1,5 dl, äter ibland mer.
8.45-9.30 Sova
11.30 Lunch, 2 dl gröt
12-13.30 - Sova, men antigen blir det inget, eller 20 min, eller 45 min... Har hänt nån enstaka gång att hon sovit 1 h 15 min, detta alltså under denna krångelperioden.
14.30 Mellanmål, innan frukt men nu GRÖT igen, ca 1 dl.
15.45-16.05 Sova
17.00 2 dl gröt
18.30 ammas och sen gonatt 19.00 (men blir oftast 18.00 ammas och gonatt 18.30 pga övertrötthet pga uteblivna/för korta vilor).

Hjälp mig att tänka om och hitta fokus igen, det känns inte alls kul att tänka på att mata henne, och det känner hon säkert av och agerar därefter. När jag tycker att jag överför goda vibbar så hjälper det inte heller.... Hur kan jag göra? Tacksam för svar.
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Äter bara gröt nuförtiden!

Inlägg av Filippasmamma »

Sitter nu och lyssnar på hur sambon försöker få i henne gröt... detta ät INTE kul :cry:
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Äter bara gröt nuförtiden!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Binda ris åt egen rygg brukar det kallas. :wink: Skämt och sido, barn i U-länder har ju liksom inte detta ilandsproblem. Så nu får vi ta tag i det igen helt enkelt. Lite nytt lite gammalt.

Först lite pet i schemat, jag tror att det vore på sin plats att skjuta lite på mellanmålet til typ 15 och sen ha middag 17.30.
Med middag menar jag att ni hela familjen sitter ner 17.30 och äter, ägna inte så mycket uppmärksamhet på hennes del utan prata om hur gott det är det ni äter. Hon kan äta samma som er bara det mixas helst slätt och sen få hela bitar plockmat till det. En tugga till mamma en till henne i förbi farten. Trevlig gemenskap är nyckeln.

När man är 7 mån (läs om 8-mån ångesten) så händer mycket för somliga. Så 1 är att introducera plockmat och HEL mat! Hel majskolv i jättebit hon kan gnaga på med massa smör. Hel stor bloccoli bit med massa smör man kan suga och hålla i, små smörgåsbitar, majsbågar, avocadobitar, ärtor, kickärtor, majs m.m.

Sen, supermixa maten är mitt andra råd, HELT SLÄT! Min son kräktes också av klumpar i maten, Men inte om jag helslätmixade den. Då gick mycket saker ner, inte för tjockt bara, späd med pumpad BM eller ersättning typ. 2 gröt mål/dag kan vara lagom. Typ frukost och innan natten brukar kännas skönt för många. Däremallan kan man ha en varmflaska välling (om hon tar flaska, annars pipmugg) med varm välling man tar på prommenad ute i vagnen. Finns massa trevligt att spana in då! Jag tror att det fel vi oftast gör med vår hemlagade mat för somliga är att vi tar lite för mycket fett, eller framför allt gör för tjock konsistens.

Sen gillade min son hela bitar, det kan man jonglera i munnen utan att slippa konstiga klumpar. Så läs här under mat, mage barnakropp på massa mattips! Säg till om du inte hittar.

Här är en länk att börja med!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=6677
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Äter bara gröt nuförtiden!

Inlägg av Filippasmamma »

Hehe ja det är märkligt att man kan ha såna här problem! #-o

Jag hann läsa på lite under tiden min sambo matade om andra som har haft samma bekymmer, sen gick jag och satte mig vid bordet och pratade med honom och sa att vi skulle ignorera henne. Så vi tjötade på om precis ingenting och vips så tystnade hon som om "vad nurå? hallå? jag skriker här liksom?!" sen var vi glada och pratade lite med henne och då gapade hon på och åt upp allt utan problem. =D>

Mellanmålet har varit lite flexibelt och mer åt 15.00 hållet faktiskt, tycker inte att hon har varit jättehungrig då vid 14.30, så det är enkelt att bara bestämma att det är 15.00. Vi får skapa en trevlig matstund även fast vi inte äter middag vid 17.30 tiden, men det är ju dags att vi börjar! Brukar bli senare för vår del av gammal (barnlös)vana helt enkelt. Bättre planering får det bli. Jag är rädd för stora/små bitar, att hon ska sätta i halsen, men jag får helt enkelt komma över det. Tack så mycket för snabbt svar! Nu ska här inhandlas lite ditten o datten!

Majsbågar fnyser hon åt lite fortfarande men hon får 2-3 stycken vid varje matstund och det brukar gå ner lite, smörgåsrån smulade hon sönder, riskaka köpte jag med kanel o äpple, det sög hon på så gott sen kom jag på att det är ju socker i det men jaja :roll:
Men mer rejäla grejer får det bli. Och ska låna matberedare och få till bättre konstistens, får inte till det med stavmixern tycker jag. Okej, jag har fått en plan i huvudet! Tack återigen!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Äter bara gröt nuförtiden!

Inlägg av TorsMamma »

:D :mrgreen:

Det är som med sömnen, det hänger i attityden. 8) :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Äter bara gröt nuförtiden!

Inlägg av Filippasmamma »

Det märkte jag verkligen, jag har lidit av överkoncentration vid matning. Så fort jag fick upp en handlingsplan i huvvet så tänker jag annorlunda. Har haft två fridfulla matningar i morse och idag till lunch, dock fortfarande gröt, men ska handla sen och laga mat till henne. Hon vände sig inte en enda gång, sög inte på stolen, höll inte på med nåt, skrek inte, tittade runt lite, sen gapade hon och jag skyfflade in. Så märkligt :lol: slut med trugandet och in med attityd =) hurra! Tack =D>
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Äter bara gröt nuförtiden!

Inlägg av videunge »

Läste någostans på forumet att man nog kan förflytta berg bara med attityden...kanske inte riktigt, men nära nog. :wink: :mrgreen: :heart: heja på och fortsätt så fint.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"