Surfplatta för barn och tips på bra appar

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Surfplatta för barn och tips på bra appar

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Vet inte om jag hamnar i rätt forum men tänkte att någon av alla kloka som hänger här inne säkert har bra tips.

Mina pojkar önskar sig en läsplatta i jul :santa: klapp :wink: 8) och där ska installeras ett antal bra pedagigiska appar med innehåll för små kidz, skoj och lärorikt. Nån som har bra tips? Ipad eller android? Vilka appar? Finns Doman i nåt appsystem?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Surfplatta för barn och tips på bra appar

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

De flesta just nu kör ju IPAD från Apple till sina barn, lite dyr men även brukbar för vuxna då. Jag har inte hittat några Doman appar. Men massor av Montessori appar som är kanon. Samt Pettson och Findus grejer som är mer än super.

Nu i dagarna släppte ju dessutom Microsoft sina "plattor" med Windows 8 på. Efter nyår typ i jan-feb släpper de sin Slate till ganska bra priser.

Jag skulle inte skaffa android i alla fall. Varken bu eller bä liksom.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Surfplatta för barn och tips på bra appar

Inlägg av Manfred10 »

Tack för tips! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Surfplatta för barn och tips på bra appar

Inlägg av Bellan »

Hej!
Vi har en ipad, och Lillan gillar den verkligen. Det är sambon som har laddat ner program till den. Pussel, målarbilder, sagor men även en del ord- och form-spel. Har inte hittat nått doman, men Lillan har lärt sig vad "oval", "rektangel", "cirkel" mm är för nått ;)

Jag tar också gärna emot tips på olika appar som är i Doman-stil ;)
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Surfplatta för barn och tips på bra appar

Inlägg av Nat »

Jag gillar Ipad men tycker även att en smartphone med relativt stor skärm fungerar bra. Jag har oxå en Samsung Galaxy som jag har köpt ett hörn- och glasskydd till så att lillen kan kasta den i golvet i frustration utan att den går sönder. Skyddet funkar klockrent och inte en repa ännu så länge. :shock:

tycker om dom där rita-programmen samt djurgården. E älskar ritprogram och brukar få använda dom när vi åker bil lite längre sträckor.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Surfplatta för barn och tips på bra appar

Inlägg av Luvisen »

Jag hittat ett flertal appar som har två viktiga Doman principer om man får uttrycka sig så, tydliga bilder utan bakgrund och text separat MEN alla är på engelska... :( det kan förvirra små och en del kan lära sig engelska. Svårt bara veta vad utfallet blir för ens eget barn...
Det finns en Doman matte i Apples app butik på nätet. Men då måste barnet ha en viss ålder för annars är det skadligt för ögonen...
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "