Snart fem år, sovtid och morgonbajs

Skriv svar
Julian
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 10:25
Ort: Stockholm

Snart fem år, sovtid och morgonbajs

Inlägg av Julian »

Hej,

Vår Julian Vild har nyss fyllt halv fem och med stormsteg är han nu på väg att snart bli fem stora år. Han är den gladaste, piggaste och mest nyfikna lilla kille man kan tänka sig.

Vår fundering rör hur många timmars sömn en morgontidig kille som Julian verkligen behöver. Alla ni kloka där ute kommer att svara 12, eller i alla fall förutsättningar för 12 timmar så långt förstår vi. Men.. finns det någon där ute som har erfarenhet av att där finns några "godtagbara" undantag för den regeln?

Sedan mer än ett år tillbaka sover Julian bara 11 timmar per natt. I princip utan undantag. Han har förutsättningar för 12 och ligger snällt kvar när han vaknar efter enbart 11.
Det kan ta mellan 10-20 minuter att somna, dock helt utan något knorr.

I övrigt är han, och vi, ett skolboksexempel på Sova hela natten. Och tacksamma är vi att vi hittade Anna Wahlgren och fått ta del av hennes erfarenheter och klokskap.

Allt finns där - skrattet till go'nattet, bäckmörkt i vältempererat rum, ramsa, inget springande, och klockan ringer alltid samma tid på morgon. Allt detta tar vi alla som självklarheter och det går så fint så.

Så, vad är det jag far efter egentligen - jo, om en barn som Julian i snart ett och ett halvt år varje morgon vaknar 60 min, ibland men sällan bara 30 min, innan "det är dags" är det då kanske en hint till oss om att han bara behöver 11 timmars sömn?

Vad som händer när han vaknar (eller om han vaknar och sen händer det..) är att han behöver gå och bajsa. Och bajs kommer det, svårt att säga nej då.. så vi går upp med honom, utan prat och tända lampor, och han går sedan tillbaka till sin säng, helt utan att ifrågasätta. Och sen liggs det där en timme, men somnas om görs det inte. Samma rutin varje morgon. I ett och ett halvt år.

I en ideal värld om 11 timmar är "acceptabelt.." skulle vi gärna ändra sovtiderna så att J går och lägger sig lite senare och då vaknar "i tid".

Nu släcks lampan kl.19:15 och den tänds igen när klockan ringer kl.07:15.
Med en acceptans för 11 timmars natt skulle vi ist släcka straxt innan 20, och väcka 07. På det viset skulle vi kanske också ha en chans att påverka morgonbajset då att det kommer innan läggning, ie lite över två timmar efter middagen, kanske med lite hjälp av katrinplommondessert eller så..

Jag vill understryka att vi inte har några problem, och tacksamheten över att allt fungerar så bra är enorm. Och ändå kan vi inte låta blir att vilja skina lite ljus på, ska vi säga.. "fenomenet".

Hur har ni det med era äldre kurade barn som kommit över trots etc och där rutinerna satt sig - någon som känner igen detta?
JVild
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart fem år, sovtid och morgonbajs

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Anna rekommenderar ju 12 timmars natt (förutsättningar) till typ 9 år och det håller jag med om på många plan.

Min son är 6 år och sover effektiv tid 10,5-11 timmar han med. Men han behöver 1 timme på sig att varva ner i sin säng innan han somnar. Vaknar han innan klockan får han gå upp och gå på toa sen in på sitt rum igen.

Detta har vi också haft i låååååång tid, men kommer inte ändra natten för det. Jo, jag har testat, men han tog ändå 1 timme på sig att varva ner. Så jag kör på 12 timmar jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Julian
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 10:25
Ort: Stockholm

Re: Snart fem år, sovtid och morgonbajs

Inlägg av Julian »

Hej Tors mamma,
vi har råkats förut och du är som vanligt klok. Tack för snabbt svar!

Det där med att varva ned är dock inte fenomenet här, det går alltsom oftast strålande att somna in, utan det är snarare att det varvas upp för tidigt som är fenomenet här. Eller så är det inte för tidigt, och däri ligger just våra funderingar, det kanske är så Julians klocka ser ut.

Spännande hursom att höra andras erfarenheter och om det är alldeles unikt för J, och under så lång tid, eller om det tom är vanligt där ute.

Alla jag känner kallar mig fö för galen som öht påpekar att J "bara" sover 11 timmar. Särskilt när han är en av väldigt få barn i vår närhet som inte är nära sammanbrott när kvällen närmar sig.., eller har ett "sjunk" mitt på dagen, han är alltid så glad, nyfiken, och pigg, och ligger "före" i mycket, som att läsa och räkna osv.


Vad som händer när han alltid vankar 06:15 ist för 07:15 är att vi alla väcks, och sen ligger vi vuxna och vrider oss till klockan ringer även för oss. Jag tänker att vi alla mått bättre av att umgås denna timme på morgonen, än att ligga och vänta på att klockan ska ringa. Möjligen. Samtidigt vill jag återigen understryka vår outsägliga tacksamhet över det goda sovandet och alla härliga pigga och nyfikna dagar tillsammans, när vi väl är vakna.
JVild
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart fem år, sovtid och morgonbajs

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Visst kan det vara så. :D

Jag ser en hel hög med 6 åringar nu för tiden som alla kommer till skolan på tok för trötta eller med mörka ringar under ögonen. Så jag är lite restriktiv med att man skall flexa sömnen för mycket. Och sen med 6 års- krisen så behövs kanske timmarna igen. Men som kompromiss, lägg 30 min senare då och ha i bakfickan att förlänga vid behov? :D :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Julian
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 10:25
Ort: Stockholm

Re: Snart fem år, sovtid och morgonbajs

Inlägg av Julian »

Tack igen kloka Tors mamma.
Nu har ju vintertiden just gjort sig kännbar så vi kämpar på till den satt sig.
Efter det är nog ev ev halvtimmes senare läggning, eller tidigare vak, värt att prova.
Sitter inte det på någon månad eller så får vi nöja oss med det vi har. Och det är som sagt verkligen inte illa.

Allt gott!
Helena
JVild
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart fem år, sovtid och morgonbajs

Inlägg av TorsMamma »

Ni har det strålande bra tycker jag. Så man får vara tacksam. :lol: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"