amning eller inte.

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

amning eller inte.

Inlägg av videunge »

Hej :D

om några veckor så beräknas lilla trean komma ut :D Det skall bli skönt då jag som ni vet har den äran att må illa och kräkas ända in i slutet.

Men det jag brottas med nu är amning. Dvs om jag skall våga försöka eller inte och om och när det är dags att säga ifrån. Jag har insett att jag definitivt inte är kompis med mina egna hormoner och jag blir så pass påverkad att det är stooor risk för förlossningsdepression. Nummer 1 fick jag till slut amningen att fungera smärtfritt men det var på bekostnad av mitt eget mående. Fick svamp som jag gick och drog med i många veckor eftersom inten förstod vad det var. Till slut hittade jag en underbar barnmorska som på 2 min sa vad det var. :heart:

Nummer två fick vi också svamp på men då visste jag vad det var så då fick jag behandling snabbare. Däremot var skrutt allergisk mot ALLT. Jag plockade bort sak för sak i maten och det blev inte helt bra förrän vi skulle provocera honom och ge lite soja. LIten blev så dålig att han la av amningen själv. Sen MÅdde både han jag jag bättre... :roll:

Båda barnen har alltså varit allergiska och jag är rädd att även tredje är det. ( men man vet ju aldrig [-o< ) Får höra från olika håll ( däribland maken) att det är ju lika bra om du tar bort mjölken innan så går det säkert bättre. Problemet är att jag är livrädd för hur jag kommer att reagera på hormonerna den här gången. Att dessutom försöka göra en så stor kostförändring samtidigt känns helt övermäktigt... :cry:

Den barnmorskan jag har nu är helt UNDERBAR. hon vet hur jag mått de andra gångerna och hon sa helt självklart men snälla någong NÅGON gräns får det väl ändå finnas...och sa att hon i alla fall skulle stötta om jag bestämde mig för att låta bli eller lägga av efter att ha försökt. MEn det känns som ett ämne där ALLA har åsikter och de flestas åsikt verkar vara att om man väljer bort amning är man dålig mamma. Speciellt om man gör det av orsaker som har med en själv att göra. Läst ngn tidningsartikel där det stod att tillägg mest var av ondo då det ger folk ett val... Förr stod man minsan ut bättre...
olofs allergidr kommenterade också att det var absolut NÖDLÖSNING att skriva ut mjölkfri ersättning och först skulle allt annat prövass för det var mycket bättre för barnet.

långt inlägg blir det. men jag skulle vara tacksam om ni vill hjälpa till och fundera. Någon med egna erfarenheter. Samt att jag gärna tar emot tips ffån er som faktiskt fått amning att fungera, hur man gör för att komma igång :lol: :roll: och helst undviker att bli ett blödande sår med svamp i. för som det är nu är jag jättevelig men det lutar väl åt att försöka.

Stor kram på er. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: amning eller inte.

Inlägg av Tetz »

videunge skrev:Läst ngn tidningsartikel där det stod att tillägg mest var av ondo då det ger folk ett val... Förr stod man minsan ut bättre...
Samvetsmaffian skyr inga medel! :evil: Ingen amning i världen kan kompensera för ledsen och trasig mamma.

Jag valde ju bort amningen helt den andra gången, i hopp om att slippa förlossningsdepression. Men den kom ändå :cry: Fast vem vet, jag kanske hade mått ÄNNU sämre om jag försökt mig på amning igen.

Jag tycker att du ska välja den lösning som ger DIG bäst förutsättningar att må okej. Bebis kommer att känna sig älskad och trygg oavsett om det blir tutte eller flaska.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: amning eller inte.

Inlägg av SaraMilana »

Jag la ner själ och hjärta i att få amningen och fungera men lyckades aldrig. På bekostnaden av att jag knappt kommer ihåg något av de första månaderna utom amningen och hur kul är det...? Blir det minsta problem med amningen om det kommer fler barn kommer jag gå över till flaska på nolltid, jag tycker helt enkelt inte att det var värt det, men jag skulle nog ändå prova.

Hoppas du hittar en lösning som passar både dig och er och att bebis tittar ut snart!

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: amning eller inte.

Inlägg av Sarisparis »

Jag instämmer med de övriga, ingen amning i världen kan kompensera en ledsen och trasig mamma.

Vill du ge det en chans, sâ ge det en chans, men släng alla tendenser till skuldkänslor överbord redan nu sâ att du kan gâ över till flaska direkt om du känner att du är pâ väg ât fel hâll. Du vet ju precis hur viktigt det är att bebis fâr bli mätt, det är det enda som spelar nâgon roll. Folk kommer alltid att tycka nâgot, vad du än gör, sâ var säker pâ att det du gör är det Du vill. :heart:

Spännande att det närmar sig. :D Och stor eloge till dig som tagit dig igenom den här graviditeten med förnuftet i behâll. =D> =D> =D>

:heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: amning eller inte.

Inlägg av videunge »

Tack :heart:

Ni vet ibland behöver man ha lite medhåll. :D Det är lätt att känna sig lite ensam i det här när det känns som om hela världen propagerar amning till vilket pris som helst nästan. JO jag tror att jag skall försöka. Men som sagt någonstans måste jag säga stopp med om det inte fungerar. [-X

Annars känner jag mig Stoooor. Det börjar bli rejält kallt och min vinterjacka når inte runt :roll: :lol:

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: amning eller inte.

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Kan du inte testa och "hobby amma" då? Man ammar när man vill och har lust och ger resten på flaska. Då får man lite av båda världar tänker jag.

Jag skulle dessutom ge en ersättning som är snällare mot magen än de vanliga. Typ den som hette NAN HA förr.

Men det är jag, jag blev också knasig av amning och var inte för mig, men jag hade nog provat och se hur det känns, om det känns bra eller inte. Typ amma på natten brukar många tycka funkar och sen ge ersättning på dagen. Amma morgon och kväll eller hur man nu vill ha det.

Det viktiga är ju mätt mage och sova gott, har man inte det kommer ingen amning och immunförsvar i världen funka.

Kram på dig oavsett vad du väljer! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: amning eller inte.

Inlägg av Sarisparis »

videunge skrev:JO jag tror att jag skall försöka. Men som sagt någonstans måste jag säga stopp med om det inte fungerar. [-X
Fair enough. :wink: Men var uppmärksam pâ hur du mâr och svälj all sâ kallad stolthet och annat och gör det som blir bäst för er BÂDA. :heart:
videunge skrev:Annars känner jag mig Stoooor. Det börjar bli rejält kallt och min vinterjacka når inte runt :roll: :lol:
Jag hade samma problem med vâr Mellanbror som är född i december, pâ slutet snodde jag makens vinterjacka. 8)

:heart:

PS Ser precis TorsMammas svar, lâter ju som superbra plan :thumbsup:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: amning eller inte.

Inlägg av SusanD »

Hej,

tänk att det snart är dags, härligt.

Jag har ammat alla mina fyra men tog med mig ersättning till förlossningen och bjöd på det första dygnet, med en liten tesked. Ingen hungrig mage där inte och absolut inget toksugande på brösten så de gick sönder. Sen ammade jag och fyllde på med flaska efter alla mål så magen blev full. När barnen var två eller tre månader var det bara amning och ingen påfyllnad för de ville inte ha det och vid fyra månader så började de äta riktig mat och sen ammade jag samtidigt tills de var sex månader då de bara åt stora portioner med mat.

Jag har smörjt bröstvårtorna med Lansinoh Lanolin som jag köpt på nätet, utan de hade jag inte ammat en minut kan jag säga. Du får googla så hittar du var du kan köpa den om du vill prova.

För mig har amingen alltid funkat men samtidigt har jag aldrig ammat till varje pris utan fyllt på med flaska och senare med mat. I vårt hur har alla mått bra av det tillvägagångs sättet.

Att inte amma alls är också ett val som i mina ögon är helt okej, det viktigaste är att alla inblandade blir mätta och mår bra.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: amning eller inte.

Inlägg av videunge »

Tack Susan, vilket fint svar. :heart:
Det låter som en jättebra ide för att liksom mjukstarta litegrann. Skönt att få lite tips för att få det att fungera också eftersom det där att starta upp amning har varit jättesvårt här och det då förutom det psykiska reaktionerna på det. sen inser ju jag också att om det rent praktiska strular och det blöder och gör ont så blir det ju värre med det psykiska med. Vad skönt det är att bara skriva av sig för det här snurrar rätt så mycket i huvudet.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: amning eller inte.

Inlägg av Irmasmamma »

Hej kära du :heart:

Jag instämmer med alla andra kloka och säger, prova om du har lust, men försök sen att släppa all prestige och alla krav om det inte funkar/ inte känns bra för dig. Huvudsaken är ju ATT liten blir mätt och inte HUR.

Själv har jag bara ammat, och tur är väl det eftersom liten har flaskvägrat totalt sen hon fick gå på ersättning en heldag när hon var 1 månad och jag var bortrest på provsjungning. :shock:

När hon var nyfödd var jag SUPERnoga med att vänta på det riktiga "rovdjursgapet" och inte försöka få henne att suga utan att först gapa gigantiskt.
Jag kollade helt maniskt att käkrörelserna var stora, och att inte kindmusklerna jobbade istället.... Drog ut hennes underläpp om den var för invikt när hon sög. Kollade bröstvårtornas form efter varje amning och ändrade position nästa gång om de inte var helt runda. Smorde in bröstvårtorna med bröstmjölk efter varje amning.....
Ja, så där höll jag på, för jag var så rädd att det skulle börja göra ont och att hon skulle etablera fel sugteknik.

Vet inte om det är till nån hjälp, och kanske skulle det ha funkat för oss ändå, det vet man ju inte.

Jag önskar dig världens största lycka till i ditt val! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: amning eller inte.

Inlägg av videunge »

Det börjar närma sig. Sjöng Mozarts reqviem på konsert igår och sedan satte det igång värkar vill jag lova som höll i gång till långt in på natten, fast sen lade det av... :^o jaja vi insåg i alla fall att vi kanske skall FUNDERA på att packa lite.. :roll: :lol:

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: amning eller inte.

Inlägg av Sarisparis »

:lol: Packa nu! Och glöm inte kameran och nâgot gott till dig att ha i nattduksbordet.

Spännande!

:heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: amning eller inte.

Inlägg av videunge »

Packa och packa...LAgt FRAM lite saker i alla fall :roll: kommer bli en sån där som inte hinner in till förlossningen för att jag avfärdar allt som att det " bara är förvärkar" :lol:

fast det är rätt mysigt att pilla runt lite. tittade i lådan med bebiskläder i källaren för att ta fram minsta storlekarna. HJÄLP vad smått det är! :shock: Tänk att de är så små...

Kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: amning eller inte.

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, snart får du snusa bebis, du lyckliga människa! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: amning eller inte.

Inlägg av videunge »

trodde jag ja...
det hela har stannat upp fullständigt. Kanske bra med tanke på att maken är i Frankrike och kommer hem i morgon :roll: Fast trollens farmor och farfar har jour i fall det behövs åka in och en kompis följer med mig i så fall så det är lugnt även om så klart maken skall vara med. Besviken att det inte blev ngt. jag menar om vi ändå skall vara uppe till 3 på natten, kunde vi inte tagit alltihop då liksom... :lol: :roll:

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"