Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

På söndag kväll/natt smäller det då ska jag kura min andra dotter som blir 7 månader om 1 vecka. Jag har läst på så att ögonen blöder. Jag har en dotter på 2,5 år också som sover skapligt om nätterna som dock inte är kurad utan alltid varit "lättare" (säkert mindre överlevnadsångest).

Min lilla 7 månaders vaknar med 1-3 timmars mellanrum om nätterna och vill bli ha tutte för att somna om. Vissa nätter är går OK men andra är rent helvetiska (för mig). Min bebis verkar förvånansvärt opåverkad av att hon sover så illa. Hon är glad i princip hela tiden ändå. Hur mycket hon sover på dagtid varierar (tyvärr) men oftast mellan 2-3 timmar. Jag har laddat för detta länge nu är väldigt motiverad MEN jag har lite frågor ändå.

Hon somnar som läget är nu vid 19 tiden på kvällen själv i sin spjälsäng efter att ha fått lite mat, napp och snutte. Nappen ska jag ta bort när jag börjar kuren. Jag har redan börjat försöka få in tydliga rutiner och det fungerar ganska bra. Jag försöker få i henne så mycket mat det bara går på dagarna genom 3 ordentliga mål mat samt lite bröstmjölk ovanpå det.

Frågor:
1.Som läget är nu får hon välling när hon vaknar runt 22 (hon sveper då 200 ml) och det är just det målet som jag känner mig osäker på hur jag ska göra med. Kan man första natten ge henne det? Jag menar eftersom hon snuttar så mycket på nätterna har jag svårt att få i henne så mycket mat om dagarna. Får hon vällingmålet första natten och inget mer sen förrän kl.07 (då jag bestämt att det är morgon) så borde hon ju äta bättre första dagen och inte behöva välling kl.22 andra natten, då får hon välling och tutte innan läggdags istället. Det känns som om jag kommer att bli osäker på om hon är hungrig eller inte första natten om hon inte fått sitt sena kvällsmål och då blir det ju inte bra.

2. Dagtid är hon väldigt lättväckt i synnerhet när hon sover i vagnen, vilket hon gör när jag hämtar och lämnar storasyster på förskolan. Hon sover oftast bara 30 min eller kanske 45 min. Hon verkar vara väldigt lättväckt efter just 30 min av någon anledning. Är det såhär för att hon egentligen är övertrött? Jag har försökt anpassa hennes schema så att hon inte ska sova när jag hämtar och lämnar men det känns som om det kommer att bli svårt att hålla henne vaken eftersom hon är van att sova då hennes sovtider infaller precis efter hämtning och lämning (efter det planerade schemat)

Jag kommer säkert inom kort att komma på fler frågor. Jag är väldigt tacksam för snabba svar då vi börjar kura på söndag som sagt.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av mumintrollet »

Hej! Och varmt välkommen hit! :heart:
Så fint att du har beslutat att ge er dotter den sömnen hon och hela familjen behöver!

Kunde du skriva ut det schemat ni tänkt er så kan vi ta en titt på det tillsammans? Du nämnde 3 ordentliga mål, spontant säger jag att det behövs 4 ordentliga mål samt en rejäl nattslurk!

Angående välling vi 22 skulle jag tänka såhär:
Är man van att äta en viss tid är det klart att man blir hungrig då - samma gäller din fråga om att sova en viss tid på dagen!
Men tanken är att få in nya vanor nu - och då gäller det att köra direkt med den nya ordningen. Det tar ett par dagar för kroppen att vänja sig och 7-10 dagar förrän det nya har satt sig helt.

Så inget mer ätande på natten under kuren. Peppa inför första kurnatten så att du känner att du erbjudit henne mycket mat under dagen!
Det är viktigt att du känner dig säker och inte bland allt buffande och ramsande måste fundera på om hon är hungrig eller inte!
Då förmedlar du en osäkerhet och hjälper ingen att sova gott. Hänger du med i tankarna? ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Manfred10 »

Hur går det med förberedelserna? Snart söndag! 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

Tusen tack för era svar och engagemang! Förlåt att det tagit sådan tid för mig att svara men mina dagar går i ett och jag sitter sällan framför datorn och det är så jobbigt att skriva svar via mobilen.

Ang det där med vällingen så tror jag tyvärr att jag kommer att ge henne det vid 22 den första kvällen för att jag har svårt att få i henne mat under dagarna då hon äter på natten (jag vet inte hur mycket hon får i sig men det är nog en del för jag har ganska mkt mjölk fortfarande). Trugar jag i henne mat så kräks hon sen (hon har alltid varit en spyis). Jag kommer inte lyckas med Säkerheten om jag tror att hon är jättehungrig. Förhoppningsvis får jag i henne ordentligt med mat första dagen då hon inte ätit på natten och bryter då rutinen med nattvälling andra kvällen. Vad tror ni om det?

Jag har haft jättesvårt att hitta ett bra schema då det måste fungera med hämtningar och lämningar på förskolan då jag har en dotter till. Jag lämnar vid 9 och hämtar vid 15 och som läget är nu så somnar lillasyster (Kira heter hon) i pricip alltid vid 8.30 (men vi vaknar vid 06) och ibland sover hon vid hämtning. Problemet är bara att hon ofta blir väckt för att det är hög ljudnivå när vi kommer till förskolan så det kanske är bäst att hon somnar efter jag lämnat storasyster men det blir nog svårt att hålla henne vaken i vagnen?

Jag tänker eventuellt skjuta på schemat 1 timme nu inför vintertiden som kommer 1 vecka efter kurstart. Vad tycker ni?

Men såhär ser min plan ut just nu:
06.30: Godmorgon och amning
07.30 Gröt
9.00-9.45 Sova i vagnen utomhus (45min)
10.30: lunch i form av puré samt bröstmjölk
12-13.30: sova (1,5h)
14: mellis i form av fruktpuré samt bröstmjölk
15.30-15.50: sova (20 min)
17.00: middag i form av puré och fruktpuré
18.30: godnatt och amning + välling
Totalt sömn: 12h + 2h 25 min=14h 25 min

Kira gillar att sova på sidan men jag tror att hon ibland rullar till rygg på natten. Ska jag satsa på sidläge som hon gillar eller köra med magläge (hon gillar att ligga på mage när hon är vaken)? Att bero på magläget, har ni haft andningslarm till era bebisar när de varit över 6 månader (jag vet att det fortfarande är risk för PSD men den minskar ju efter 4 månader)?

När hon i nuläget sover korta stunder så är dessa nästan prick 30 min. Kan det vara så att hon har ett lite annorlunda sömnmönster? För efter 30 min är hon väldigt lättväckt. Som det är nu så sover hon antingen 30min, runt 1h eller enstaka gånger 2,5h. Är det helt galet att göra morgonluren och eftermiddagsluren till 30 min vardera?

OJ, nu blev det långt och jag kanske ställer dumma frågor men hoppas att ni har överseende.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

Nu är jag sådär velig igen med schemat. Efter att ha läst en annan tråd om en mamma som har svårt att få sitt barn att sova på dagtid och fick då tips att ha maten nära inpå sovande så har jag ändrat till följande schema.

06.30 Godmorgon + amning
8.00: frukost
9.00-9.45: sova
11.00 Lunch
12-13.30 sova
14:mellis
15.30-15.50 sova
17.00 middag
18.30 godnatt och kvällsslurk
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Japp, ändringen ser bra ut i mina ögon! Det är viktigt att tänka att barnet är mätt då det läggs. Efter en god måltid somnar vi alla bättre ;)

Angående vällingen kl 22 gör du givetvis som du vill, men i så fall endast under natt 1 skulle jag säga! Annars förmedlar du väldigt blandade signaler. Det är en fin balansgång med att göra kuren till sin egen och göra så att det känns bra för en och att man är trygg med det man gör, samt att göra som "rekommenderat". Kuren är utarbetad efter masssor med erfarenhet, och med ett helt tänk bakom den så att den bildar en helhet. Därför är det viktigt att följa manualen! :)

Lycka till imorron! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

Ja, det blir bara välling natt 1. Inget mer sen. Barnen har sovit borta i natt så jag har sovit 8 timmar sträck nu för att ladda upp. Är super taggad. Jag uppdaterar i morgon och berättar hur det går. Kommer kanske ha en och annan fundering också.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

Ja just det,en sak till. Ska jag dottern ligga på sidan som hon gillar eller ska hon ligga på mage?
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen hit säger jag också! :D

Antar att du är riktigt taggad inför ikväll :wink:

Angående liggställningen så gör du det som känns bäst för er :D
De flesta barn som fått korn på att sova på mage brukar föredra den liggställningen och det är ju dessutom lättare att använda verktygen om barnet ligger på mage.

Lycka till ikväll!
:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

En annan anledning till att jag vill att hon ska sova på sidan är att hon inte kan sova på mage i vagnen. Har en syskonvagn. Hon kommer ju att sova åtminstone 1 lur per dag i vagnen
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

Nu är snart första natten avklarad lillan sover forfarande :-). Men ett tag i natt var jag nära att ge upp efter ha hållt på i 1,5 h. Jag trodde jag var tuff men oj vad jobbigt och krävande det är. Men det verkar som om det fungerar redan nu. Vi får se hur nästa natt blir. Det som bekymrar mig nu är tidsomställningen om två veckor. Hon har t redan nu rutiner som passar ganska bra med schemat men det gäller ju sommartid. Jag ska försöka att köra efter vintertid på en gång nu men det kommer att bli svårt att tex hålla henne vaken i vagnen när vi ska lämna storasyster på förskolan på morgonen.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Ja visst är det ett engagemang som krävs då man kurar, men man kommer ju att få vila efteråt! ;)

Det låter som om det går jätte fint för er så håll andan uppe och fortsätt i samma stil!

Det där med vintertid ställer till det för alla. Vissa börjar direkt av med de nya tiderna, en del flyttar en kvart åt gången för varje lur eller vid måltider så de till slut hamnar "rätt" igen.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Lizzy
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:56

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Lizzy »

Hej! Tänkte bara höra hur det går för er? Håller tummarna!
/Lizzy
Lillkillen född i mitten av mars 2012.
Kurstart 121012.
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

Andra natten kuren dvs natten till idag gick sådär,samma som första natten. Vi har iof inga problem när hon ska läggas inför natten men det hade vi inte innan kuren heller. Jag tänker att man märker kanske en större skillnad ju större problem man haft innan eller? Jag buffade henne "bara" 3 ggr på hela natten nu i natt så jag la mer tyngd på ramsan som hon ibland svarar på och ibland inte. Hon vaknade 3 ggr kl.23,02 och 03. Nästan exakt samma som natt 1 och det är dessa tider som hon på ett ungefär vaknade innan kuren. Första gången fick hon faktiskt välling(jag vet det är fel men jag hade så svårt ett få i henne mat under dagen igår,hon små kräktes flera gånger). Då somnade hon om direkt. Vid 02 tog det ca 20 min,använde då bara ramsan. Men vid 03 var det betydligt tuffare,precis som första natten. Hon blev hysterisk 3 ggr(de ggr gick jag in och buffade) och hon somnade inte om förrän 04.30. Sen vaknade hon till vid 5.30 men somnade som direkt utan att jag behövde göra något. Sen sov hon till 7.30 som hon skulle. Hon vaknade skäl precis då.

Nu blev det långt men hur går det för dig?
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Jag buffade henne "bara" 3 ggr på hela natten nu i natt så jag la mer tyngd på ramsan som hon ibland svarar på och ibland inte.
Just så skall det vara! I natt skall buffandet läggas i lådan och ramsan skall ta över helt!
Första gången fick hon faktiskt välling(jag vet det är fel men jag hade så svårt ett få i henne mat under dagen igår,hon små kräktes flera gånger).
[-X [-X [-X

Nu får jag klaga lite på dig och säga att det är jätte viktigt att hålla sig till kuren om ni ska få det att fungera! Du måste ge din dotter en chans att fatta galoppen! Äter hon inte på natten kommer hon att äta på dagen!! Får hon sova på natten istället för att mamma kommer springande med mat kommer hon att orka äta på dagen!!!
Hon svälter inte ihjäl över en natt!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"