Lära 10-månaders att dricka ur pipmugg?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Lära 10-månaders att dricka ur pipmugg?

Inlägg av arncih101 »

Hej!

Jag har en tjej på 10 månader. Det första hon gör när hon vaknar på morgonen och det sista hon gör innan det är dags att sova är att hon dricker välling blandat med ersättning. Hittills har hon fått det i en vanlig nappflaska men skulle gärna vilja övergå till pipmugg istället. Däremot går det lite trögt.
Hon får dock all vätska under dagen ur pipmugg och det har aldrig varit några problem, men vällingen verkar hon inte alls vilja ha ur muggen.

Jag har under 2-3 dagar nu erbjudit vällingen ur pipmugg först. Hon dricker väl en sisådär 40-50 ml (av totalt 250 ml) och sedan tar det stopp. Hon börjar leka med muggen istället TROTS att jag vet att hon är superhungrig! Jag har ihärdigt försökt få i henne vällingen ur pipmuggen men jag kan inte heller tvinga henne "suga" ur den så jag ger till slut upp och häller över innehållet i en vanlig nappflaska. Då dricker hon för glatta livet!

Blir lite långt, hehe, men hur sjutton ska jag göra? Det har iofs bara gått 2-3 dagar sedan jag började med välling i pipmugg så jag bör nog ha lite is i magen. Ska jag fortsätta som jag gör, dvs erbjuda först i pipmugg och låta henne dricka upp så mycket hon vill (även om det handlar om så små mängder som 50 ml) för att sedan fortsätta med nappflaskan? Eller finns det andra knep som jag inte känner till?

Jag har även flera olika pipmuggar. Allt från hård pipa (den dricker hon ur under dagen) till silikonbaserade. Förstår dock inte syftet med en av dem som är av silikon (som ska vara från 9 månader), hålet är så himla litet att hur hon än suger på den så kommer det knappt ut välling. Däremot verkar hon mest förtjust i den och försöker ihärdigt dricka ur den.

Tacksam för svar!

Kram :D / Nella
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lära 10-månaders att dricka ur pipmugg?

Inlägg av TorsMamma »

Får man fråga varför det är så viktigt att dricka välling ur pipmugg. Jag vet många som har druckit välling ur flaska långt upp i åldern. Sen när de är äldre typ 4 år kan man ju ge dem välling i mugg om man vill.

Men att få sitta i soffan och mysa med en flaska morgon och kväll tycker inte jag är en stor grej. :wink:

Det gäller att välja sina fighter. :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: Lära 10-månaders att dricka ur pipmugg?

Inlägg av arncih101 »

Tjaa, viktigt och viktigt..hehe..det är inte på liv och död. Men för tändernas skull är det bättre om man avvänjer den klassiska nappflaskan. Har även läst något litet om talutvecklingen (http://se.babycenter.com/toddler/nutrit ... nkfromcup/) även om jag inte tror att det är så aktuellt i dotterns fall. Hon dricker ändå bara morgon och kväll ur flaskan.

Det är väl mest för tändernas skull jag skulle vilja undvika nappflaska. Uppväxt i en tandläkarfamilj så jag antar att jag att tandhygien är undermedvetet viktigt, haha.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lära 10-månaders att dricka ur pipmugg?

Inlägg av TorsMamma »

Jo, för tändernas skull. men säg 10 min morgon och kväll tror jag inte kommer att vanställa tänderna så förskräckligt. då är ju tummar och nappar värre och de som dricker flera gånger/dag. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Lära 10-månaders att dricka ur pipmugg?

Inlägg av mumintrollet »

Inflikar med att vi var nyss till tandläkaren med min 1-åriga dotter. Tandläkaren sade uttryckligen att det inte var någon panik med nappflaska morgon och kväll. Hon sade att man vid två-års åldern kunde i så fall avvänja från en sådan vana ifall den hängde kvar. För tändernas skull var det ingen fara med vällingflaskan alltså! Napp- och tumsugande är ett annat kapitel.

Angående tänder vill jag flagga för xylitol-pastiller! Jag visste inte att xylitolen hänger ihop med öroninflammationer - motverkande alltså!
Dotter får därmed en pastill att suga på efter varje måltid - bra för tänderna och förebygger öroninflammation!
Vår kommun har delat ut gratis pastiller till alla daghem, det lär ska ha minskat på öroninflammationerna bland barnen betydligt!
Tuggummi går ju lika bra, men för små rara är en pastill lagom spännande och trygg :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"