Kura in i gemensamt rum?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Kura in i gemensamt rum?

Inlägg av GulligaA »

Hej

Snart är det dags för våra tjejer att flytta in i gemensamt rum är det tänkt. Lillasyster L , 7 mån, sover fint hela nätterna, dock i vårt sovrum än då mannen är lite seg med renoveringen. Så flytten för väl bli efter eventuellt 8-månaders trassel.

Storasyster E, 2 år och 10 månader, är det värre med. Hon har väl aldrig varit någon riktig säker sovare, om än ganska nära i perioder. Ammade fritt första 5 månaderna enligt "allas" inrådan, höll på att gå under av trötthet och köpte SHN-boken men vågade aldrig kura. Mer bara införde rutiner och mer mat och fick en hyfsad sovare med i alla fall 75% av alla nätter ostörda. Så strax efter hennes 2-årsdag kom vattkoppor, en svårare variant, när mannen var bortrest och jag gravid och mådde uruselt och hon hamnade i vår säng. Där sov hon tills lillasyster kom och det inte alls fungerade med alla i samma rum så pappan och storasyster fick flytta ut till hennes rum. Och där sover pappa än, på en madrass bredvid sängen.

När jag kurar henne, ska jag göra det i nya rummet då? Eller är det bättre att hon blir trygg igen i sitt nuvarande rum och sen flyttar in samtidigt med lillasyster? Hennes nuvarande rum är så litet och format så att det blir svårt att få in lillasysters säng där tyvärr.

Hur ska jag kura? Storasyster är inte räddför att sova, och gillar rutiner. Hon säger till när hon är trött och vill till sängen vid läggdags där hon somnar på 10 min med någon av oss bredvid sig. Vi tog bort dagssovet i somras eftersom det tog väldigt lång tid för henne att somna, samt att hon var alldeles för pigg på kvällen. Ibland sover hon hela nätterna, ibland vaknar hon ofta och är ledsen.

Jag behöver också jobba på attityden med henne innan jag kan kura. Jag har en stor klump i hjärtat för att jag först svek henne genom att göra henne beroende av vår säng för att kunna sova. Sen en nytt svek då jag körde ut henne (och pappan) ur rummet när lillasyster kom. Jag är så rädd att hon ska känna sig sviken igen. Trots att jag VET att det bästa är att ge henne trygghet igen.

Ett annat problem är att hon är rädd för mörker numer. När hon sov ensam i sitt eget rum så var det kolsvart. Nu med pappan så har det kommit massor av frågor och en av dem är om mörker är farligt. Vilket vi svarat ja på genom att tända lampan utanför och ha dörren öppen. Vaknar hon och det är mörkt så skriker hon "jag ser inget, jag ser inget". Detta kan ju bli problem då lillasyster vill ha KOLSVART.

Jag vill så gärna att de ska sova tillsammans. De finner ju så mycket glädje i varandra och lyser verkligen upp i varndras närvaro.

Det blev långt det här. Hoppas någon kan läsa och komma med tips och förslag hur jag ska gå tillväga.

Tack
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kura in i gemensamt rum?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!
GulligaA skrev:När jag kurar henne, ska jag göra det i nya rummet då? Eller är det bättre att hon blir trygg igen i sitt nuvarande rum och sen flyttar in samtidigt med lillasyster? Hennes nuvarande rum är så litet och format så att det blir svårt att få in lillasysters säng där tyvärr.
Jag tycker att du ska kura där du känner dig bekväm och säker. Kura klart där och sedan flytta över till det rum hon ska sova sen (om du inte kurar i det rummet såklart :). Det funkar bra vilket som, bara ni själva tycker så 8) :D
GulligaA skrev: Ett annat problem är att hon är rädd för mörker numer. När hon sov ensam i sitt eget rum så var det kolsvart. Nu med pappan så har det kommit massor av frågor och en av dem är om mörker är farligt. Vilket vi svarat ja på genom att tända lampan utanför och ha dörren öppen. Vaknar hon och det är mörkt så skriker hon "jag ser inget, jag ser inget". Detta kan ju bli problem då lillasyster vill ha KOLSVART.

Jag vill så gärna att de ska sova tillsammans. De finner ju så mycket glädje i varandra och lyser verkligen upp i varndras närvaro.
Jag tycker att du kan ha dörren lite på glänt med lampa tänd utanför. Det lär bli tillräckligt mörkt men ändå att hon ser lite ljus.

I övrigt är det "bara" att kura på enligt lathunden, men kanske med någon modifiering som ni själva tycker passar (ex dörren lite mer på glänt. Det viktiga här är att NI känner er trygga med det ni gör och att ni därmed kan förmedla ett lugn och en trygghet och att det ska bli såå skönt att få sova :sleep: :heart: :-D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Kura in i gemensamt rum?

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Tack för svar! Jag har bestämt mig för att kura vid inflytt i nya rummet. Det känns bra att göra en total omstart på det viset.

Rummet bör vara klart för inflytt om ca en vecka, så jag hör väl av mig igen då :)

Nu måste jag börja planera för den stora inflyttningsfesten.

Hej så länge!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Kura in i gemensamt rum?

Inlägg av GulligaA »

Hej igen

Nu har rummet stått färdigt ett par dagar, men lillasyster har varit sjuk med hög feber och trassliga nätter, så vi har inte tagit tag i storasyster än. Men nu på fredag sätter vi igång är det tänkt.
Hon sover i spjälsäng med ena sidan borttagen. Min man vägrar införa vanlig spjälsäng igen, så det får väl ta och gå ändå. Hon kliver sällan ur, utan sitter kvar i sängen och ropar på oss tills vi kommer in. Men vi får väl se hur det blir när ingen kommer...

Jag tänkte mig glad och mysig läggning med mycket kramar och pussar, ramsa ut och sedan tänkte jag pyssla och dona lite strax utanför och svara med ramsa på varje fråga. Är det bäst att sova på madrass utanför rummet, även om vi sover i rummet bredvid? Just nu vaknar hon 0-3 ggr per natt, men det är ju när vi sover bredvid.

Ska jag ge en chans till, med att ge vatten, hämta nalle och sådant?

Angående ramsan, vi hade en ramsa förut, som hon tog till sig bra, men vi har nog inte använt den på över ett år. Ska vi återuppta den, eller ska vi köra på samma som lillasyster har? De är rätt lika. Ramsorna, alltså. Och systrarna också, visserligen.

När ska vi peta in lillasyster i samma rum? Ibland tänker jag att jag tjoffar in dem samtidigt och hoppas på det bästa, men det kanske är att krångla till det för mycket.

Det kan nog bli en del tidiga morgnar också. Som det är nu så hoppar hon över till pappa på madrassen vid 4-6-tiden, om hon vaknar. Så jag funderar på det här med väckarklocka också. Ska jag ta med det från början i så fall?

Många frågor blev det. Hoppas någon har tid att titta på dessa innan fredag.

Vi laddar så länge.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Kura in i gemensamt rum?

Inlägg av GulligaA »

God morgon!

Madrasstrul gjorde att vi påbörjade kuren igår istället, efter en snabb tur till Ikea.

Läggningen gick strålande. Efter inflyttningsfest med popcorn, ballonger och dans till Seanbanan så var hon på strålande humör. Trots att hon kom på några minuter innan läggdags att ingen skulle sova bredvid henne. Så puss, kram, stoppa om, ramsa ut*2 och lite fix i garderober utanför så somnade hon utn protester på 10 min.

Resten av kvällen/natten såg ut som följande:

21:30-22:00
Gnyr "mamma mamma" med några minuters mellanrum. Jag ramsar utifrån, tills hon till slut säger "täcke". Jag går in och lägger på täcke, ramsar ut och hon somnar om.

23:30 ca
Hör hur hon går upp. Leder tillbaka, stoppar om, ramsar ut, hon somnar om.

00:30 ca
Gnyr efter mamma. Ramsar utanför, hon somnar om.

01:30 och 02:40
Ropar jag vill ha täcke. Lägger på täcke och ramsar ut.

05:50
Hulkar och smågråter efter mamma. Jag går in, kramar, och går ut med ramsa. Tror hon somnar om.

06:20
Jag hör hur hon springer fram och tillbaka utanför. Jag går ut och hon är jättekissnödig och vill gå på toaletten. Hon har blöja nattetid och detta var första gången detta hände! Vill inte lägga sig igen, men jag förklarar att det är natt och man måste sova lite till. Stoppar om och går ut med ramsa.

07:05
Väcks av mig och lillasyster.

Det känns som om jag går in för mycket, hur ska jag göra med täcket? Tror nog hon kan det själv. Ska vi träna på dagen?
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Kura in i gemensamt rum?

Inlägg av GulligaA »

Ja, men jag fortsätter väl på min monolog här då :wink:

Natt två tog pappa nattningen, vilket resulterade i att hon somnade med lampan tänd och dörren vidöppen. Att man måste vara med jämt...

Vaknade två gånger innan vi lade oss vid 22-tiden, men somnade om med ramsa utifrån.

Under natten sedan så är jag osäker på tiderna, men det blev 4 uppvak, varav två somnade hon om själv innan jag han upp ens för att ramsa utanför dörren. De andra två var hon så ledsen, snyftade och suckade efter mamma och ramsan gick inte fram alls. Så då gick jag in och stoppade om, ramsade ut utan att dröja kvar alls, och hon somnade om. Jag tror sista gången var vid halv fyra-tiden, sedan väckte vi vid sju.

Jag vet inte vad jag ska göra riktigt när hon låter så ledsen och olycklig. Det hade varit lättare att stanna utanför dörren med ramsan om hon skrikigt högt av ilska istället, men hur backar jag vid denna ledsamhet? Det är ingen risk att hon väcker någon annan i huset om hon får hålla på länge. Det är inget speciellt högljutt läte, det ledsna. Men det känns helt fel med att överlåta det åt henne att ta hand om.

Fortsättning följer.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kura in i gemensamt rum?

Inlägg av miar70 »

:D Hej GulligaA :!:

Ja, här skriver du och har det bra :wink:

Hur går det för er? Hela veckan har gått sen du skrev och kanske funkar det redan bra för er. Ber om ursäkt att du fått vänta så länge på feedback, det är inte meningen att det ska vara så - ingen ska egentligen behöva vänta mer än tre dagar på svar men det kan bli lite tokigt ibland.

Berätta hur det går och om det är nåt du funderar på!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Kura in i gemensamt rum?

Inlägg av GulligaA »

Hej hej

Ja, det har varit lite lugnt här på forumet. Nästa gång jag startar en tråd, så ska jag se till att det INTE sker i samband med att Anna kommer ut med en ny bok... :wink:

Hur det går? Tja, så bra det kan gå med en förälder som går in för kurandet och bara svarar med ramsa, och en som går in och ut, hämtar nallar och har längre diskussioner :(
Läggningen går jättebra. Igår trodde vi hon ställde frågor ca 15 min efter läggningen, och jag började ramsa nere vid trappen. Fick till svar ett argt " Men jag GÖR inget" från övre våningen. Efter lite tjuvlyssndande förstod vi att hon pratade med sina nallar bara. Och det måste man ju få göra!

Hon har sovit två hela nätter sen vi började. Men annars är det runt två uppvak. Jag ramsar, pappan går in. Hon accepterar att jag bara ramsar, men så länge pappa går in när han har vakten så känns det inte som om hon kommer att inse att det är natt och inget händer fram till väckning. Vi får ta ett allvarligt snack om vad vi vill uppnå med det här. Visar det sig att han är nöjd med detta resultat, så får jag väl ta över helt. :roll:

Sen pratar hon mycket om att hon vill att lillasyster ska flytta in också. Lillasyster sover ju inne hos oss just nu. Hon är lite mellan två och tre lurar, och har senaste dagarna haft lite instabila morgnar. Men det tar jag nog i hennes tråd på späda och små.

Så vi kör vidare nu. Det kommer kanske fler funderingar. Jag är rätt säker på att det blir himla bra, bara hon får tydliga och liknande besked från oss båda.

Hej så länge :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "