Standardmodellen fungerar inte, verkliga sömnproblem...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
katinka

Standardmodellen fungerar inte, verkliga sömnproblem...

Inlägg av katinka »

Hej, nu vet jag snart inte om bara jag inte klara detta med standardmodellen, eller vad gör jag fel
Ena dagen gar allt jättebra och som idag sov lilla Mieke( 4 veckor) mellan 12 och 24 bara tva timmar, Jag vet inte hur vi ska fortsätta.Magläge giller hon inte alls, sa ligger hon pa rygg. Jag maste tillge att en dag tycker jag barnaboken är guld värd och en dag senare kunde jag bara slänga den och har en känsla av att det är nästan ansvarslös att lova vad bra allt ska ga och hur nöjda barna ska vara ...Fastän, jag vill ju sa gärna tro pa t.ex.standardmodellen.Jag bara undra och hälsa, Katinka.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Katinka, för att allt ska fungera "enl boken" så krävs att du verkligen genomför det, helhjärtat och beslutsamt. Du kan inte prova och sen lägga över ansvaret på barent att visa när det vill sova eller inte. Dessutom är din lille fortfarande väldigt liten, det kan ta ett tag innan amningen har stabiliserat sig och allt fungerar som det ska.
Iakta den lille några dagar och försök hitta hen rytm som stämmer för honom och schemalägg därefter dagen enl standardmodellen.
När det är matdags så ska han fyllas till bredden. Lite vridande och vändande betyder inte alltid att han är mätt, han ska se riktigt proppmätt ut innan du ger dig. Om det "trilskas" så bestäm dig för att det är rapdags och rapa honom vaefter du fortsätter att mata igen tills du är helt säker att han är mätt.
När det är sovdags så ska han få förutsättningen att sova hela sovpasset, och det kan han bara få i sängen/vagnen.
Tvivlar du så bekräftar du hans oro. Läs på ännu mer så att du vet vad du gör och varför så ska du se att det snart löser sig. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, liw :D

"Nästan ansvarslöst att lova vad bra allt ska gå" :?: skriver du.

Det är precis vad du lovar - eller borde lova - ditt lilla barn. Det är vad hon räknar med och tror att du ska fixa åt henne: att allt ska gå så bra, så bra.

Men hon själv kan inte ta hand om sitt lilla liv och sin person och sin goda vård.

Inte Barnaboken heller.

Det kan bara DU, som är överlevnadsgaranten och betryggaren :!:

Så gör det. Tips till hjälp finns. Men ansvaret är ditt. Jag lovar banne mig inga mirakel. Maten äter sig inte själv, för att ta bara en enda illustration till det bisarra i ditt resonemang.

Jag blir sur för redan en sådan sak som att "magläge gillar hon inte alls". En liten unge på en månad gillar inte magläget? Är du verkligen säker på det? I så fall kan hon inte ha gillat att ligga i din mage heller, i den rörelsefrihet hon hade och nu inte "gillar alls".
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Ta det lugnt han är bara 4 veckor. Allt sitter inte med en gång. Hur vet du att han inte gillar magläget. De flesta små vill ju ligga i famnen mage mot mage och inte rygg mot mage. Det viktigaste nu är att ge så mkt mat som möjligt. Umgänge och sådant började jag med redan från start vet att vissa tycker det är tidigt men han var väldigt mottaglig och gillade det. Tror det gjorde att standardmodellen fungerade så snabbt på honom. Tror man måste ta det lugnt och inte stressa på. Bebisar känner också på sig när man är osäker på sin sak. Kör du standardmodell tror jag att det kommer fungera bra inom några veckor. Ge inte upp! När du väl får det att fungera blir småbarnslivet riktigt härligt. Man vet ju själv hur skönt det är att sova när man är trött och det är samma sak för de små.
marie-d

Inlägg av marie-d »

Somnar han aldrig vid bröstet när du ammar? När min son var så liten somnade han alltid vid bröstet under insomningsslurken.
kokos

Inlägg av kokos »

Även om din lilla flicka inte gillar magläge så är jag övertygad om att hon gillar standardmodellen. Standardmodellen kommer att få flickan mätt och nöjd så att hon kan sova lugnt och mätt mellan målen. Sida borde hon väl kunna få sova på, i alla fall, så hon slipper ligga som en sköldpadda på rygg?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Om bebisen sover bra på rygg så är väl det bra. Min son sov inte alls bra på rygg utan det var tvunget med magläget. Magläget verkar inte vara nödvändigt för alla i början men så smånigom verkar så gott som alla sova på sida eller mage. I alla fall de bebisar som jag lärt känna under sonens första år. Skulle mitt barn sova bra på rygg skulle jag tycka det var skönt. Vår son vaknade så fort man la ner honom på rygg och han inte var tillräckligt mätt. Det blev vårat lilla test. Men låg han på rygg väckte han alltid sig själv efter en stund.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej Katinka! :D
Skriv gärna under samma tråd när du rapporterar hur det har gått eller har fler frågor. Ja, i alla fall om det gäller samma sak förstås. :wink: Då får vi som har svarat automatiska mail och det är kul att följa upp lite - här inne bryr vi ju oss! :D

Bara ett litet önskemål från mig...
Jag tar mig därför friheten att klippa in en relaterad tråd från dig här:
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2749

Hoppas att det går bra för er!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"