Kura lillebror knappt fem månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MammaH
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 30 nov 2010, 18:02

Kura lillebror knappt fem månader

Inlägg av MammaH »

Hej!
Jag håller på att kura lillebror på knappt fem månader. Storebror kurades när han var 6mån och sover sedan dess hela natten. Vi är evigt tacksamma över att vi gav och fortfarande ger honom möjligheten att utvecklas i sin fulla potential och han är nu en riktig solstråle som njuter av livet och vi av honom!

Lillebror har följt standardmodellen från dag ett och är en glad och pigg kille. Han sover sina 15h/dygn. Schemat ser ut så här:

6.00 Morgon och amning
7.30-8.15 sova
9.30 amning + frukt
10.30-12.00 sova
12.00 puré och amma
12-13.30 social tid
13.30-16.00 sova ute i vagn
16-18 social tid
18 gröt
19 välling ( nu 50% ersättning och 50% majsvälling)Ges enl kafferepsprincip, får ca 120ml. Ammas upptill om han tar emot
19.30 sova natt efter skratt till gonatt

Dagslurarna har funkat väldigt bra sen två mån ålder. Dock har han fortsatt vakna två gånger per natt för att äta trots ihärdiga försök att buffa honom till att äta 1 gång per natt.

Så därför har vi nu beslutat att kura honom för att ge honom den gåva som en god natts sömn innebär.
Vi är nu inne på tredje dagen. Första natten vaknade han 2.10, ömsom snackade och svor till 2.50 varpå han skrek och jag buffade och ramsade enl boken. Somnade 3.30 och vaknade igen 5.00 och morgonen började 5.30

Natt två vaknade han 3.10, svor och snackade om vartannat till 3.50, skrek sen. Buffade kort och ramsade sen och somnade 4.35. Väckte honom 5.50.

Inatt ( natt tre) såg i stort ut som natt två. Men när jag gick in vid 4.20 märkte jag att han bajsat. Jag bytte blöjan under lillens våldsamma protester och ramsade mig ut efter att ha solfjädrar. Han somnade efter 5 min inkl ramsa x 8!

Mina frågor är som följer: han har tidigare visat att han är mycket känslig för blöt och bajsig blöja. Men har ni några tips på när man ska gå in för att utesluta att blöjan måste bytas, jag vill ju gå in så sällan som möjligt! Dessutom; när han pratar och bökar och stundvis svär har jag inte ramsat. Är det rätt? Finns det nåt sätt att få honom att sluta göra dessa ljud som väcker hela familjen ( han pratar riktigt högt!) tanken är att han ska dela rum med storebror snart och då kan han ju inte prata på så högt!

Inatt ska pappa ta över, vi får hålla tummarna att processen går frammåt. Han verkar ha svårt att somna om på egen hand trots att han inte ger uttryck för hunger eller att vara uttalat ledsen utan snarast frustration

Vore tacksam för all hjälp!
Med vänlig hälsning,
Helene
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: Kura lillebror knappt fem månader

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit!

Roligt att höra att det gått så bra med storebrors sömn.

Det jag tänker när jag läser om er kur är att det går bra för er. Låter som om du jobbar på helt rätt. Det som kan vara problemet när liten vaknar så pass lite som en gång per natt är just att ramsan inte sätter sig så snabbt efter som han inte får den med sig in i sömnen så många gånger. Ge det ett par nätter till så kommer han snart sova hela natten.

Angående blöjan så tänker jag som så att jag tror att du hör skillnad. Om han bara ligger och pratar, gnöla för sig själv så skulle jag låta det vara. Jag skulle tolka det som om han var nöjd och inte bajsat. Men om han låter olycklig så skulle jag snabbt gå in som det naturligaste i hela världen, känna efter om han bajsat om inte, snabbt lägga till rätta och ramsa mig ut glatt och hurtigt som det mest naturliga i världen.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"