Lite om hur det är att konsultera neuropedagog

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Lite om hur det är att konsultera neuropedagog

Inlägg av inger »

Under en helg var vi på utredning hos neuropedagog Sussie Olofsson med vår son. Sussie Olfosson driver tillsammans med en kollega företaget Neuropedagogik i centrum. Sussie och hennes kollega har många års erfarenhet av traditionell barnhabilitering. Då de tycker att traditionell barnhabilitering saknar många bitar så som kost och rörelser så startade de sitt eget företag. Här är en länk
http://www.neuropedagogik.se/
Vår son fick under helgen tillbringa flera timmar i ett härligt och stort lekrum. Där kunde se Sussie få fram vilka hans starka sidor är som vi ju ska stärka mera och också vilka sidor han behöver hjälp med att utveckla. Vi kommer att få en skriftlig utvärdering på detta. Vi fick också ta dela v övningar som ska stärka honom och tips på hur undervisningen i skolan ska anpassas mer till honom. Generellt tycker Sussie att alla barn behöver röra sig ordentligt innan de sätter sig ner i skolbänken och tar sig an det teoretiska.
Risäter är en gård som drivs av mycket kunniga och engagerade människor som kan mycket om kroppen och vad som är bra att äta.
Vi har fått många tankeställare när det gäller kost och kosttillskott(vi som tyckte att vi redan är så medvetna).
Det är viktigt med tarmfloran precis som vi vet. Det bästa för vår son nu är för tarmfloran ett medel som heter probiform. Probiform innehåller mjölksyrabakterieer(obs ej mjölk utan bakterieer som bildas i syrningsprocessen)enzymer samt viktiga jästsvampar. Här finns mer att läsa om probiform
http://www.probiform.se
En annan viktig sak vi fick veta är att alla borde öka sin konsumtion av gröna blad. Gröna blad kan vara maskrosblad som man plockar själv(nyttigt för levern) spenat, olika salladsblad. Man kan göra gröna smoothies. I dag har jag gjort en på maskrosblad och banan.
Jag kommer att undan för undan lära mig mer om detta som ju är en gren inom raw food och återkommer när jag lärt mer. :D
Jag har efter utredningen fått en 19 sidor sammanfattning som handlar om min son och det som neuropedagogen kallar dolda funktionshinder. Sonen harsvår underkänslighet för stimuli via den egna rörelsen och den egna kroppen. Han har en lätt överkänslighet för stimuli via beröringssinnet över hår och naglar i kombination med en lätt underkänslighet för stimuli via beröring över fingrar och handrygg.
Överkänslighet för stimuli via balanssinnets gravitationsreceptorer så kallad vestibulär perceptionsstörning.
Överkänslighet för stimuli via vissa ljud viss lukt och smak(det där med lukt och smak märker dock inte vi föräldrar. Han smakar på allt vi vill och är duktig.

Vi fick förslag på åtgärder. Mycket handlade om kost, vilket jävla ord egentligen. Mat föredrar jag att kalla det. Maten behöver bestå av mycket mer gröna blad än i dag(förutom att vara soja gluten och mjölkfri). Gröna blad såsom maskros, ruccola, spenat med mera hjälper till att hålla oss mer basiska.
Vi har fått förslag på rörelser som ska hjälpa honom och även information om djupmassage.

Utvärdering: Det här har varit prisvärt 2000 kronor och jag kan rekommendera det till andra som en kom igång grej.
Neuropedagogen är dock mycket förtjust i prylar så som studsmattor med mera. Och jag tror att man kan komma långt med barns träning utan att köpa på sig sådant. Jag är inte heller förtjust i förslag så som att ha galon på kniv och gaffel eller att ett barn som kan knyta sina skor plötsligt ska ha kardborreband. Inte heller behöver ett barn som redan sover gott ett bolltäcke bara för att känna var kroppen börjar och slutar.

Det är vi som är föräldrar som måste vara starka och bestämma vad vi vill ta till oss och inte i vår envetna strävan för våra barns bästa.

På sid 16 i utredningen får jag plötsligt tips om Cease metoden för att utreda om funktionshindret är en följd av vaccinationsskador. Detta är intressant och jag har fått ett namn som jag kan dela med mig av om någon annan är intresserad. Cease metoden är en gren inom homeopatin ska jag nämna så barnet måste då ha fyllt 8 år.
Senast redigerad av inger den lör 29 sep 2012, 18:31, redigerad totalt 1 gånger.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lite om hur det är att konsultera neuropedagog

Inlägg av inger »

Pedagoger i all ära.

Men den sociala delaktigheten slår allt som när sonen gjort pannkakor(korrekt o näringsrika såna givetvis och med djupaste målbrottsrösten säger:
- Sorry mamma, men mina pannkakor blev mycket bättre än dina.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lite om hur det är att konsultera neuropedagog

Inlägg av Luvisen »

:D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"