All denna mjölk...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Cottongrass

All denna mjölk...

Inlägg av Cottongrass »

Hej! Jag håller på och kurar mina tvillingar att sova hela natten. Blir skönt för oss alla, men jag är orolig över att få mjölkstockning om jag går så länge som 12 timmar utan att amma. Jag har som längst provat nio timmar och då är brösten enorma, hårda och knöliga. Hittills inga bestående problem utan det går över om jag ammar.

Kommer mjölkproduktionen att lugna ner sig av sig själv efter ett tag, när jag slutar nattamma?

Skulle vilja ha lite kloka tips, tack!
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
Irmasmamma

Re: All denna mjölk...

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Nu har jag ingen erfarenhet av tvillingamning, men kan tänka mig att det blir mycket mjölk som vill ut när man slutar nattamma.........till en början iaf, för kroppen är så fantastisk att den anpassar sig precis efter efterfrågan och ställer snart in sig på att mest producera mjölk dagtid. :thumbsup:
Så pumpa bara ur så lite som möjligt när det blir outhärdligt, annars får inte kroppen en chans att hänga med i svängarna... :wink:

För mig tog det 3-4 nätter efter att liten börjat sova 12 timmar i sträck, vill jag minnas.....

Och tänk såklart på att hålla brösten varma nu när det börjar bli lite kyligare ute!

Lycka till med kuren! \:D/

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Hoppas det går ner snart, för jag såg ut som en Barbie imorse...
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det brukar ta 2-3 dagar så blir det bättre. Tillgång och efterfrågan.

Annars går du upp och pumpar ut det värsta och ger som måltidsdryck på dagen. Så gjorde jag, typ mjölk till gröten, måltidsdryck till maten. På det viset så hade vi BM till 8 mån. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"