Kort beskrivning av problemen:
Femmånaders-damen behagar vakna runt 5 varje morgon (sover från 20-05 så så långt är det bra), mamma vill att hon ska sova till 06.30 som storebror. Dagslurarna är väldigt struliga och det är väldigt svårt att hålla schemat (mat-och-sov-klockan). Ibland är hon trött när hon inte "ska" och ibland piggelin när sov-klockan ringer. Har börjat ge henne gröt, lite mat på dagen och tillägg till kvällen (för att åtgärda de tidiga morgnarna), men misstänker att det inte är där skon klämmer. Det är att hon och jag har svårt att hålla rytmen. Har någon något bra tips på vad vi ska börja att ändra på för att komma tillrätta med det här? Hon har napp och jag gruvar mig lite för att ta bort den för det är med den hon kommer till ro så snabbt på kvällen och den gör också att hon kan somna om en halvtimme-timme på morgonkulan (letar efter en sån här liten gubbe som gäspar, men hittar ingen...)
Hälsningar från jordgummans mamma
hur vända på steken för 5-månaders dam
-
jordgumman
hur vända på steken för 5-månaders dam
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Skämt (?) åsido, fundera på Sova hela natten-kuren om du vill få den ordning på saker och ting som du efterlyser, och som du inte bara kan avfärda som mer eller mindre hopplös/omöjlig eftersom "hon och jag har svårt att hålla rytmen".
Inte snällt mot barnet
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
jordgumman
tack, Anna för det rådet. Jag har dina böcker och kan dem mer eller mindre utantill. Ändå är jag en oduktig mamma som väljer att fortsätta lägga lilla damen på sidan när hon ska sova. Är inte särskilt orolig för PSD, men då jag har provat magläge för att sova har hon fått fullständig panik (vilket hon aldrig har fått annars) och det har jag gjort då och då.....Jag har en egen liten teori om att bebisar precis som vuxna gillar olika lägen olika mycket. Själv sover jag t ex aldrig på mage, medan en väninna tyckte att det var det jobbigaste med att vara gravid-att inte kunna sova på magen...Min lilla dam hon sover ju bra "nästan" hela natten på sida/rygg, problemet är bara att hon vaknar för tidigt fortfarande 5 i stället för 6.30. I morse vagnade och ramsade jag och då somnar hon om, men inte mer än 10-15 min. Vid. 6 fick hon mat. Tankar kring detta specifika problem är fortfarande välkomna.
Förresten (när jag ändå är igång och skriver) så behöver det väl inte finnas någon motsättning mellan barnavård byggd på erfarenhet respektive vetenskap. Det är ju bara att pröva dina teorier på ett vetenskapligt sätt, då har ju etablissemanget inte så mycket kvar att sätta emot, eller hur? Låt någon doktorand jämföra utvecklingen av ett antal barnaboksbarn (inklusive föräldrar) med ett antal BVC-skötta barn. Jag är ganska övertygad om att det skulle gå att mäta skillnader!
Förresten (när jag ändå är igång och skriver) så behöver det väl inte finnas någon motsättning mellan barnavård byggd på erfarenhet respektive vetenskap. Det är ju bara att pröva dina teorier på ett vetenskapligt sätt, då har ju etablissemanget inte så mycket kvar att sätta emot, eller hur? Låt någon doktorand jämföra utvecklingen av ett antal barnaboksbarn (inklusive föräldrar) med ett antal BVC-skötta barn. Jag är ganska övertygad om att det skulle gå att mäta skillnader!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Och så många gånger har jag också skrivit här att vad mig anbelangar får små barn så gärna sova stående på huvudet i garderoben - bara de sover
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
jordgumman
Tack igen Anna,
Mmmm, jag har läst bland dina tips och även andras problem om vargtimmarna som rapporterats här på forumet, lärorikt.
Då jag skrev hade hon (eller rättare sagt jag!) inte klarat fram till 6.30. Men nu de senaste dagarna har hon faktiskt sovit till 6 och hon har fått mat 6.15-6.20, det blir ju faktiskt inom marginalkvarten. Måste säga att jag är väldigt nöjd med och stolt över detta som jag åstadkommit med hjälp av din inspirerande bok!
Jag har en pojke sedan tidigare som fick amma helt fritt på nätterna tills mamma tröttnade (hade redan börjat jobba igen och kände mig som en zombie på dagarna!) och pappa fick ta hand om nätterna när han var runt 15 månader gammal.
Nu inför lillans ankomst så hade jag lovat mig själv att så skulle det aldrig bli igen, både för hennes och för vår skull...Och nu känner jag mig redan som en ny människa som får sova sammanhängande- fantastiskt! Vilken energi det frisätter för andra saker som att hitta på roliga saker med barnen på dagarna. Nu önskar jag bara att jag kom i säng på kvällarna också...
Måste dela med mig av en riktig värstinghistoria jag fick höra häromdagen: En fyraåring som inte kommer igenom en natt utan att dricka fyra nappflaskor med nyponsoppa. En veckas semester innebär i det fallet sju liter tetrapak-nyponsoppa i packningen (för pulversoppa funkar inte...) Helt otroligt, man vill tro att det inte är sant!
Mmmm, jag har läst bland dina tips och även andras problem om vargtimmarna som rapporterats här på forumet, lärorikt.
Då jag skrev hade hon (eller rättare sagt jag!) inte klarat fram till 6.30. Men nu de senaste dagarna har hon faktiskt sovit till 6 och hon har fått mat 6.15-6.20, det blir ju faktiskt inom marginalkvarten. Måste säga att jag är väldigt nöjd med och stolt över detta som jag åstadkommit med hjälp av din inspirerande bok!
Jag har en pojke sedan tidigare som fick amma helt fritt på nätterna tills mamma tröttnade (hade redan börjat jobba igen och kände mig som en zombie på dagarna!) och pappa fick ta hand om nätterna när han var runt 15 månader gammal.
Nu inför lillans ankomst så hade jag lovat mig själv att så skulle det aldrig bli igen, både för hennes och för vår skull...Och nu känner jag mig redan som en ny människa som får sova sammanhängande- fantastiskt! Vilken energi det frisätter för andra saker som att hitta på roliga saker med barnen på dagarna. Nu önskar jag bara att jag kom i säng på kvällarna också...
Måste dela med mig av en riktig värstinghistoria jag fick höra häromdagen: En fyraåring som inte kommer igenom en natt utan att dricka fyra nappflaskor med nyponsoppa. En veckas semester innebär i det fallet sju liter tetrapak-nyponsoppa i packningen (för pulversoppa funkar inte...) Helt otroligt, man vill tro att det inte är sant!