SM-kur

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: SM-kur

Inlägg av SusanD »

Hej Nathalie,

om jag förstår saken rätt så är sonen ganska precis 4 månader gammal? Hur ser era dagar ut nu med sov- och mattider? Sover han inne i säng eller ute i vagn om dagarna?

Det är ju så också att sömn föder sömn, man kan hamna i en negativ spiral där barnet sover sämre och sämre vilket inte beror på matintaget.

Hur har ni det med utevistelse på dagarna, frisk luft är påverkar både sömn och matintag positivt. Nu vet jag inte hur ni bor men att få ligga på mage i en skogsbacke är ju otroligt intressant när man är en liten plutt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Ja, han är precis 4 månader :)

Försöker ha nästan alla lurar ute i vagn men tar ibland in vagnen efter att han vaknat några ggr på långluren och sätter på dammsugaren istället för att springa ut och lugna honom titt som tätt.

Så här ser dagarna ut ungefär:
7 vakna och 150 ml välling
Morgonbestyr, inga andra aktiviteter
8.45-9.30 sova ( sover oftast bara 30 min)

10.00 välling 100-150 ml
Promenad/öppna förskolan/babyrytmik
11.00 gröt med frukt
11.30-13.30 sova (sover till o från med många uppvak)

13.45 mellis: ersättning/välling 200 ml
Hämta storebror på dagis eller mys hemma om det inte är dagis
14.30 äta resten av mellis
15.00 aktivitet: promenad/lekplats/buss till köpcentret och handla mat
15.45-16.30 sova (sover oftast 30 min)

16.30 laga middag och sitta med vid middag med paus för 90 ml ersättning kl 16.45
17.30 gröt med frukt
Lek med storebror/mys/städa/badning
18.30 välling 200 ml
19 sova

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM-kur

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen! :D
Nattisen1 skrev:Tack för tips med fett. Lite svårt när han bara äter gröt och välling dock...
Precis det jag ville komma fram till. Det finns ju en hel värld med smaskig mat där ute, varför begränsa utbudet till välling och gröt? Palsternacka med persilja var en favorit här. Och sötpotatis med oregano. Och morot och blomkål och broccoli. Allt med en rejäl klick med (osaltat) smör som båda mättar gott och förhöjer smaken. Här hemma har vi en stor klick smör i gröten också.
Nattisen1 skrev:Mat och sömn funkar inte och det är det jag behöver hjälp med . Lite svårt att släppa det här med sömn när det efter 6 veckor med samma schema fortfarande inte funkar med en enda lur eller natt. Börjar bli riktigt trött på att ha 3-4 uppvak per långlur!
Jag menar inte att du ska släppa mat och sömn helt, men att du skulle kunna flytta fokus från det och fokusera på vakentiden istället. Om liten får vara med och upptäcka världen och bli skönt trött i kroppen av ålträning har han bättre förutsättningar för god sömn sedan. Det gäller också att våga lita på att barnet både KAN och VILL sova själv. Det var när jag slutade fokusera så på sömnen och överlät det på liten som hon faktiskt började sova utan skarvar.

:heart:
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Vi försöker verkligen med annan mat, testat morot, potatis, broccoli och palsternacka men det enda som går ner någorlunda är just gröt (efter att jag bytt sort och lägger i frukt). Nu med smör i :)

Vi fortsätter med mat och hoppas han lär sig tycka om det snart. Tack för mat-tipsen! Ska testa lite nytt här hemma!

Funderar på att byta majsvälling mot havre oxå, tror det mättar mer.

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: SM-kur

Inlägg av Irmasmamma »

Heja heja! =D> :D :thumbsup: :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: SM-kur

Inlägg av SusanD »

Hej igen,

jag återknyter till den fysiska aktiviteten, det framgår ju inte av ditt schema men jag antar att han har mkt tid på golvet, på mage. Utevistelse är bra och om du har möjlighet att han kan hasa runt lite bland löven när det inte regnar ute så är det också bra träning som främjar sömnen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Jodå, han ligger på mage mkt! Dessutom vänder han sig från rygg till mage om jag skulle lägga honom på rygg :)

Försöker aktivera honom i skogen och när vi är på lekplatsen men det är svårt nu när det regnar nästan jämt :(

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Jag har börjat lägga Noel inne i sin säng alla lurarna och det går mkt bättre! :) Han har sovit längre på både förmiddags och eftermiddagsluren och långluren går lättare trots 1-2 uppvak. Även nätterna har blivit bättre och han har sovit till 7 flera mornar (med mat kl. 04 då) :D

Det är en stor kille och jag tror inte han trivs i vagnen som är mkt mindre än sängen. Han skriker mkt mer och sover oroligt och kortare i vagnen. Det är skönt att vi hittat ngt som funkar bättre (sängen) men man blir så låst. Vi måste ju vara hemma varje lur. Någon som haft samma problem? Tips?

Maten går fortfarande dåligt. Vi har gått över till havrevälling och det funkar rätt bra. Men han har väldigt svårt för större dinapp. Vet inte hur jag ska få till det. Det är inte som Tutan beskriver (sväljer luft och rinner över) utan han vägrar äta helt och hållet och så kan vi ju inte ha det :(

Mat med sked går ännu sämre. Vi har testat potatis, palsternacka, morot, broccoli, majs, ärtor och blomkål. Varje "rätt" serverar jag 3 dagar i rad för att se om han "vänje" sig. Men inget funkar. Han äter bara 2-3 skedar (som man oftast får "lura" i). Gröt får han också varje dag men äter dåligt av det också, ungefär 4-5 skedar. Då har vi ändå frukt i varje gång för att det ska bli godare. Har testat 3 olika grötar. Fruktpuré däremot slinker ner lättare.

Några tips här? Kommer aptiten senare? Kan man ta bort sista nattmatningen trots att han vägrar mat?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: SM-kur

Inlägg av Sarisparis »

Kanon att det funkar bättre med sömnen! :thumbsup:
Nattisen1 skrev:Vi måste ju vara hemma varje lur. Någon som haft samma problem? Tips?
Jag har ofta haft alla lurar i sängen och alltsâ blivit ganska hemmabunden. Tur att jag är ganska hemmakär. :wink: Du fâr trösta dig med att lurarna ryker allt eftersom och att det egentligen handlar om ganska kort tid, pâ sikt. Har du nâgot du alltid velat göra men inte kommit dig för? Sy, skriva, baka, läsa, studera? Now is the time! :D
Nattisen1 skrev:Fruktpuré däremot slinker ner lättare.
Förstâr att det mâste vara otroligt frusterande att det inte blir sâ mycket matintag. Men sover han bättre sâ fâr han ju bevisligen i sig det som behövs. Ett tips kan vara att krossa t ex en skorpa och röra ner i fruktpurén. Eller go wild pâ oväntade smakkombinationer, och toppa varje mat/grötsked med fruktpuré. Alltid med extra fett för mättnadens skull.
Inte börja ge smâ mellanmâl hela tiden utan hâlla pâ mattiderna, dâ är aptiten optimal.

:heart:
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

God kväll,

Vi har gjort framsteg med maten nu :)
Har kört varannan sked puré och varannan sked fruktpuré och det funkar rätt bra. Snart dags att börja blanda i lite kött också tror jag...

Däremot har han börjat vägra vällingen men mat mättar ju bättre ändå :)

Snart 5 månader och dags för schemabyte. Lutar åt att korta ner sista luren från 45 till 20 minuter. Är det vanligast att göra så? Eller brukar dom inte orka en hel kväll då?

Matningen ska väl kortas ner till 45 minuter nu också? Är det vanligast att ge vanlig mat och sen fylla på med ersättning i slutet av 45-minutaren eller ska man fylla på med mat igen?

Om han ätit riktigt bra, ska man ändå fylla på en omgång till? Är det okej att bara ge en omgång mellis tex.? Vi är oftast iväg då och det är skönt om matningen är avklarad när vi går hemifrån så man slipper ta med sig mer mat för omgång 2.

Det är också dags att ta bort nattmatningen nu. Vi buffar nästan inte alls utan kör bara med husljud (dammsugaren framförallt). Det funkar bra även om han kanske blivit lite dammsugarberoende, men det är en lätt åtgärd att bara sätta på den istället för att buffa och lyssna på skrik ;). Ramsan är inte helt inarbetad även om vi ramsar varje läggning.

Frågan är hur vi ska ta bort nattmatningen. Ska vi sätta igång dammsugaren som vi brukar göra vid andra uppvak? Ska vi buffa? Andra tips inför första natten utan mat?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: SM-kur

Inlägg av Sarisparis »

Sâ härligt att maten gâr ner nu! :D =D> :thumbsup:
Nattisen1 skrev:Snart 5 månader och dags för schemabyte. Lutar åt att korta ner sista luren från 45 till 20 minuter. Är det vanligast att göra så? Eller brukar dom inte orka en hel kväll då?
Känner du att schemat behöver ändras? Vissa är tröttisar och behöver stanna kvar i sina scheman även om de teoretiskt vuxit ur dem. Men ja, det kan vara en god idé att korta sista luren om du känner att det är dags för schemaändring.
Nattisen1 skrev:Om han ätit riktigt bra, ska man ändå fylla på en omgång till? Är det okej att bara ge en omgång mellis tex.? Vi är oftast iväg då och det är skönt om matningen är avklarad när vi går hemifrån så man slipper ta med sig mer mat för omgång 2.
Klart att du ska skippa omgâng 2. :D När du börjar ge riktig mat är det helt klart läge att bara ge mat en gâng. Hos oss har jag börjat med skedmaten och sen ammat som mâltidsdryck. Max 45 minuter, vissa är snabba och fâr i sig allt pâ 15. Grejen är att man ska bli mätt.
Nattisen1 skrev:Frågan är hur vi ska ta bort nattmatningen. Ska vi sätta igång dammsugaren som vi brukar göra vid andra uppvak? Ska vi buffa? Andra tips inför första natten utan mat?
Du vill inte vänta och se om nattamningen försvinner av sig själv i takt med att dagens matintag ökar? Hos oss har jag aldrig gjort nâgot aktivt ât nätterna. Men känner du att det blivit en (o)vana sâ har du ju här ett gyllene tillfälle att verkligen sätta ramsan. Se det som en minikur! Läs pâ om kuren under SHN-fliken eller i boken om du har den (mycket läsvärd för ALLA för övrigt :wink: ).
Jag tycker inte att dammsugaren är sâ logisk som nattligt verktyg eftersom den inte signalerar natt. Jag tog till Mozart nâgon gâng när vâr Lillebror hade svârt att komma till ro runt midnatt och det hjälpte verkligen honom pâ andra tankar (frân gnäll och gnöl till musikaliskt joller och sen sömn :wink: ).
Men som sagt, ramsan skulle jag sätta som ert viktigaste verktyg nattetid om ni bestämmer er för att skippa nattmâlet.

:heart:
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för snabbt svar <3

Jo, kan ju avvakta ett litet tag och se hur nätterna blir framöver.

Hur jobbar vi in ramsan? Är det bara att börja ramsa på nätterna vid uppvak (och slopa allt annat)? Just nu använda den alltså främst vid läggning. Jag ramsar inte vid nattmatningen och har använt dammsugaren vid andra uppvak.

//Nathalie.
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: SM-kur

Inlägg av Sarisparis »

Nattisen1 skrev:Hur jobbar vi in ramsan? Är det bara att börja ramsa på nätterna vid uppvak (och slopa allt annat)?
För det första mâste ni vara pâlästa om ramsan. Läs pâ under SHN-fliken eller i boken (eller bâda :wink: ). Ta gärna en extra titt pâ dessa krönikor:
:idea: Säkerhet är trygghet
:idea: SHN pâ Safari

Ramsan handlar om att förmedla lugn och trygghet. Det kan du inte göra om du är osäker pâ vad du hâller pâ med. Men när du väl bestämt dig och VET vad du gör och ATT det är ramsan som gäller fr o m nu, dâ kommer du att fâ den att "ta". Ramsan är inte magisk i sig, det funkar inte att ramsa i hopp om att den ska funka. Ramsan blir en snuttefilt för barnet när du/ni med era röster lyckas förmedla all den trygghet ert barn behöver för att kunna koppla av och somna lugnt.

Och som med allt annat sâ är ramsan ingenting som barnet lär sig i en handvändning. Men det gâr fortare ju mer övertygande ni är. =D>

Sâ läs pâ! :D

:heart:
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Nu behöver jag er hjälp igen!

Noel är snart 11 månader och har följande schema:
7,00 Frukost
11,00 Lunch
11,30 Sova 1,5-2 h
14,15 Mellis
17,00 Middag
18,30 Välling
19,00 Sova

Vi har alltid en aktivitet på fm och en på em. Promenad, lekplatsen, röjer hos familj eller vänner, ärenden på stan m.m. Däremellan är det lek med storebror i mängder! Mat äter han i mängder (välling äter han dock max 150-200 ml per gång). Han är dock inte alls intresserad av plockmat utan vill matas med puré. Det går väl an ett tag till...

Vi tog bort nattmatningarna runt 5 månader så han har inte fått mat på natten på över ett halvår.
MEN han har bara sovit MAX 5 hela nätter sen han föddes! Börjar bli liiiite tröttsamt nu. Han är ju en stor kille som borde kunna sova mycket bättre än så.

Bra nätter sover han fram till 5-6 utan ett knyst. Sämre nätter vaknar han runt 23-24 och /eller 02-tiden och / eller en gång till vid 3-4 samt vid 5-6 "som vanligt". Senaste två nätterna, efter liten översyn av mörkläggningen, har han sovit till 7,30 (dock med flera uppvak under natten). Hoppas detta är på väg att bli en vana!

Det var också längesen vi buffade honom istället har vi gjort följande sedan ca ett halvår tillbaka:
:arrow: Uppvak nattetid: tillrättaläggning och ramsa. Funkar ibland men många gånger blir det skrik ett par timmar. Vi ramsar och sen avvaktar. Några ggr har det hänt att vi tröttnat på skriket efter ngn timme använt oss av dammsugare.
:arrow: Uppvak vargtimmen/tidiga mornar: vi vill inte störa under vargtimmen utan där blir det husljud (dammsugaren). Detta funkar riktigt bra MEN dammsugaren är ju på varje morgon 1-2 timmar och har alltså varit det i 6 månader...

:?: Hur bryter vi trenden att vakna om natten?
:?: Hur får vi honom att sova till 7 istället för 5-6? Känns redan som att vi kör minikur varje natt genom att bara ramsa/tillrättalägga/husljud men det ger ingen effekt...

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Hej igen,

Eftersom vi inte fått några smarta experttips än så länge så har vi kört på gamla rutinerna. Senaste två nätterna har sett ut så här:

Natt 1:
:arrow: Vaknade 5,30. Dammsugaren på.

Natt 2:
:arrow: Vaknade 22. Avvaktade till 22,30. Bara stigande skrik.
Ramsar i omgångar med några minuter emellan. Första omgången ramsa *10, andra ramsa *15, tredje ramsa *20. Avvaktade ca 10 min. Ramsade igen *10. Tog inte ramsan en enda gång. Vi avvaktar ca 20 min efter detta men kl. 23,10 går jag in och solfjädrar tills han somnar eftersom han var så ledsen och grät så det lät som han nästan skulle kräkas.

:arrow: Vaknar kl. 02,00. Lägger till rätta och sätter igång med husljud (fläkt). Han somnar ganska omgående.

:arrow: Vaknar kl. 4,30. Dammsugare på tills det är dags att gå upp.

:?: Vad gör vi för fel?
//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"