SM-kur

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Hej,
Nu har lillebror kommit till världen och vi är tillbaka i Späda barn och små :)

Lillebror Noel är född 10/6 men beräknad till 29/5 och är därmed snart 3 månader.

Vi har eftersträvat SM genom att mata i fyra omgångar (mat - rap - mat, paus och sen mat igen). Nätterna har funkat rätt bra från start. Han vaknar 1-2 ggr/natt och har även en gång sovit 10 timmar i sträck.

Men dagarna funkar inte lika bra. Han sover 30-60-minuterspass förutom ngt enstaka 2,5-timmespass ungefär varannan dag.

Vilket schema tycker ni passar bäst, det med 1,5-timmesintervaller eller det med en kortare + en lägre lur? Så här alltså:

7.00 Vakna
8,30-10 Sova 1,5 ELLER 8,30-9,30 Sova 1
10-11,30 Vaken ELLER 9,30-11,00 Vaken
11,30-13 Sova 1,5 ELLER 11,00-13 Sova 2
13-14,30 Vaken
14,30-16 Sova 1,5
16-17,30 Vaken
17,30-18,30 Sova 1,5
18,30-21,00 Vaken
21,00 Sova natt 10 h

Några frågor:

:?: Är det bäst att börja en morgon eller ta natten med en gång?

:?: Han sover i spjälsäng på natten och vagn eller vagga på dagarna. Kan man variera mellan buffning och vagning eller måste man köra samma dag och natt?

:?: Ska man börja buffa/vagna så fort man hör minsta knyst både natt och dag? (Han smågnäller ofta innan skriket kommer)

:?: Ska jag även nu i början sluta buffa/vagna så snart han lugnat sig eller ska man vänta tills han nästan sover?

Han sover på mage och jag får i honom nästan 2 dl ersättning per vaken omgång.

Tack på förhand,

Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: SM-kur

Inlägg av Tetz »

Hej och stort grattis till lillebror :-D :heart:

Vad fint ni har jobbat på! Det här kommer gå kanon. :D

Många barn sover i 45-minuters-cykler, men din lille verkar ha 30-minuters. Med andra ord tycker jag att det är toppen att du konstruerar schemat efter de förutsättningarna.

Många tremånaders går över till att sova tre lurar per dag (en kortare, en längre + en kortare) och har sedan gärna 11-timmarsnatt. För er skulle det kunna se ut (bara ett förslag):

07.00 God morgon
08.30 Sova 1 h
11.30 Sova 2 h
15.30 Sova 1 h
(20 minuters powernapp för att orka ett sista långt vakenpass)
20.00 God natt
Nattisen1 skrev: Är det bäst att börja en morgon eller ta natten med en gång?
Börja en morgon så har ni bra förutsättningar resten av dygnet.
Nattisen1 skrev: Han sover i spjälsäng på natten och vagn eller vagga på dagarna. Kan man variera mellan buffning och vagning eller måste man köra samma dag och natt?
Det varierar. Vissa barn blir förvirrade av att man varierar. Om du tycker att han inte svarar så bra, så kan du testa att gå över till att sova i vagn även på natten.
Nattisen1 skrev: Ska man börja buffa/vagna så fort man hör minsta knyst både natt och dag? (Han smågnäller ofta innan skriket kommer)
Nattisen1 skrev: Ska jag även nu i början sluta buffa/vagna så snart han lugnat sig eller ska man vänta tills han nästan sover?
Nu är han så pass stor att du kan avvakta mer och mer, för att låta honom somna själv. Så ingrip först när du märker att han inte kan hantera insomningen själv. Då vagnar/buffar du bara tills han är lugn, inte tills han somnat.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för svaret Tetz!

Tanken med mitt förslag på schema var att slippa nattmata. Menar du att han kan sova 11 timmar utan mat redan? Annars lägger jag gärna natt mellan 21-07 för 10 timmar ska en 3-månaders klara utan mat.

Och om jag förstått det hela rätt behövs i så fall 5 vakenpass med mat. Men jag kanske har fel? Räcker det med 4?

Vi har också svårt att hålla honom vaken mer än 1,5 timme förutom på kvällspassen. Därför blev schemat med 4 sovpass.

/Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: SM-kur

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och grattis säger jag också! :D

Kanske är 11 h lite väl mastigt utan mat för en tremånaders, ja. Vissa sover över nattmålet själva, men kanske ni till en början ska schemalägga ett iaf. 
Fyra vakenpass räcker, eftersom middagen och nattslurken hamnar inom samma! :P

Ett klassiskt tremånadersschema kan se ut så här:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min 
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge 
11.30 Sova 2 tim 
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min 
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30) 
19.00 Godnatt! 
04.00 Nattmål

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Men 10 timmar ska väl lillen klara i alla fall?

Om jag tar följande schema så får han (och jag ;) ) sova natt 10 timmar:

7 God morgon
8,30-10 sova 1,5
11,30-14,00 Sova 2,5
16-17 sova 1
19-19,20 sova 20

Vad tror ni?
Eller är ni fortfarande helt inne på att sova 12 h-natt med nattmål?

Har läst om Hugo som är 2,5 månad och där är det 5 mål mat och så har han natt mellan 21-06.

Sen om drygt en månad tar vi bort sista luren (kortar ner dom andra) och lägger 19 för att sova 12 h utan mat. Tror ni det skulle funka?

/Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för grattis förresten :D
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: SM-kur

Inlägg av Irmasmamma »

Hej igen!

Jag har själv ingen erfarenhet av kortare natt än 12 h vid 3 mån. (iofs skulle jag räkna din grabb som drygt 2 mån fortf). Det som är ganska vanligt är att man kör 11 el 12 h-natt med nattmål, men att nattmålet hamnar vid de vuxnas läggningstid (ca kl 22) istället. Funkar det så är det ju finemang isf! :D
Själv provade jag så ett tag men det gillades inte av min lilla, hon vaknade ändå i vargtimmen och var svår att söva om utan mat, så vi tog tillbaks 04-målet istället. 
Du får prova dig fram! :wink:


:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Hejsan,
Tack för alla tips och förslag!

Vi började med schemat för 6 dagar sen och det har gått riktigt bra faktiskt. Schemat vi kör med (justerade det lite igår eftersom jag inte fick till hämtning på dagis men nu ser det ut så här):

7,00 Vakna
8,30-10 Sova 1,5
11,30-13,30 Sova 2
15,3-17,00 Sova 1,5
19,00-19,30 Sova 30
21-7 Sova 10 timmar (utan mat)

Han verkar inte vilja äta på natten så därför valde jag ett schema utan nattmål. Han vaknar till en eller ett par ggr per natt och somnar om själv. När han inte somnar om själv så sätter jag på en brummande avfuktare så somnar han och jag väcker vid 7 :) Han är duktig på att somna själv och jag buffar bara ett par ggr vid läggning sen lämnar jag honom så han kan somna själv.

Dagslurarna gick till en början över förväntan. Förut så sov han enbart 30-60 minuterspass och jag blev väldigt förvånad när det räckte att jag SKREV ner schemat om mer sömn så fick jag börja väcka :D Även vissa lurar somnar han helt själv nu och det känns jättebra. Vissa behövs mer buffning/husljud.

Dock har han börjat skarva rejält nu. Runt 35-45 minuter vaknar han alla 3 lurarna. Han somnar om med dammsugaren men denna måste då vara på resten av sovpasset annars vaknar han igen.
Är det okej att göra så? Jag tänker att husljud är bättre än buffning för att inte hamna i träsk...

Kommer skarvarna lösa sig om jag kör på med dammsugaren varje dag?

Har också lite strul med bilåkning. Han sover snällt i bilen men vaknar så snart vi stannar. Och det går ju inte att köra omkring i 1,5 timme :( Och att köra på vakenpass känns väldigt osäkert då han väldigt lätt somnar i bilen... Tips?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM-kur

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Vad fint ni jobbar! =D>

Skarvar beror alltsom oftast på att lilla magen inte är tillräckligt mätt. Mata på så mycket det går tills det verkligen tar stopp! Kanske fylla på lite med flaska om du ammar?

Husljud är absolut bättre än vagning/buffning, men det finns ju en möjlighet att du hamnar i dammsugarträsket istället. ;) Byt husljud, så att han inte lär sig att man måste ha dammsugaren för att sova vidare. Det viktigaste är att du genom husljuden talar om att du finns i närheten och håller vakt.

Min erfarenhet är att alla förändringar gör att det är svårt att sova vidare. Typ att bilen stannar, vagnen stannar, etc. Det där kommer lösa sig ganska snart, när det är dags för 3-månadersschema. Jag har försökt lägga bilturerna på kortlurar om vi inte ska så långt. Eller direkt efter lur, så att liten är pigg och utvilad och risken för att somna är mindre.

:heart:
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för svar! :)

Testade idag med andra husljud men det funkade inte alls så dammsugaren åkte på igen...

Har också förstått att skarvar kan ha med mat att göra. Men jag vet inte alls hur jag ska få honom att äta mer. Han äter bara ersättning. Vi trugar och trugar och när han känner sig färdig så äter han inte bara myser med dinappen i munnen. Då brukar vi rapa honom och försöka igen. Ibland tar han några få klunkar och ibland så vänder han bort huvudet och kniper igen munnen. Om han tar några klunkar så börjar han snart att bara mysa med dinappen igen. Därefter testar vi så klart en omgång till inom en timme. Några tips?

Försökte med större dinapp idag efter att ha läst inlägget men det blev katastrof med massa skrik och tårar...

Dessutom så kräks han en hel del så det känns lite meningslöst att försöka få i mer mat. Dom kräks väl inte om dom är hungriga?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: SM-kur

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis! :)

Vad det gäller att truga så är det inte min starka sida kan jag säga direkt. Du kan försöka få honom lite piggare genom att ha på mindre kläder när han äter så han inte blir för varm och trött av det.

Att småttingar kräks behöver inte betyda att de är mätta, det kan beror på att det blev lite överfullt en stund innan maten hunnit sjunka undan och så kommer det upp en skvätt. Då kan man ibland mata i lite mer.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Tackar :)

Just nu är han förkyld så jag vill inte gärna klä av honom. Sen verkar han inte så trött när han äter, han har pigga ögon och somnar inte. Han verkar bara ha ätit klart och "snuttar" på dinappen eller spottar ut nappen och vänder bort huvudet när jag försöker truga. Jag kan ju inte tvinga honom att äta men uppenbarligen behöver han mer för att inte skarva :(

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: SM-kur

Inlägg av Sarisparis »

Hej igen och välkommen tillbaka och GRATTIS till lillkillen! :D

:heart:
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

Tack Sarisparis! :D

Nu är vi inne på "schemadag" 10 (9 nätter utan mat) och det blir tyvärr bara värre och värre. Uppvaken har ökat och blivit längre både på natten och alla lurarna. Han sover ingen av lurarna som ha ska (förutom 30-minutaren).

Dag 10 ska ju schemat verkligen ha satt sig enligt AW men nu är det alltså värre än någonsin.

Troligtvis beror det, som vanligt, på för lite mat men jag får verkligen inte i honom mer så vad ska jag göra?

Så här gör jag:
Mat tills han säger nej, rap, mat igen (oftast vill han inte ha igen) sen paus och mat igen inom en timme.

Detta har jag testat:
Större dinapp = katastrof med massa skrik
Bytt ut hälften av Nan 1 mot Nan 2 = ingen effekt
Testat mata i 3 omgångar istället för 2 under en timma = ingen effekt

Jag har läst att vissa barn kräver fast föda innan dom kan sova ordentligt. Men han är inte ens 3 månader och jag kan ju inte ge honom mat ännu... Ska vi lägga ner schemat (och börja ge mat på natten igen) tills han kan äta fast föda? Om han nu vaknar pga. hunger och inte kommer bli mätt förrän han kan äta fast föda så känns det ju elakt att låta honom gå på schema och vakna hela tiden pga. hunger.

Just nu är faktiskt nätterna sämre än dom var innan vi började med schema och det känns inte så skoj...

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: SM-kur

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Enligt min mening är 10 timmar utan mat lite tidigt om inte liten har initierat det själv.
Vid 2 mån hade vi natt 20.30-07.30 med nattmål 04.30 (alltså 8 h utan mat) och vid 3-4 mån 19.30-07.30 med nattmål 04.30 (9 h utan mat).
Först vid 4,5 mån, när liten åt riktig mat 4 ggr om dagen föll nattmålet bort av sig själv....
Så du får nog ge dig till tåls ett tag till! :wink: Särskilt om liten är lite svårtrugad på dagen.... 

Själv hade jag en liten som avskydde att ligga vid bröstet, så jag tog till diverse knep för att hon skulle äta:
:arrow: Ömma järngreppet och låtsas somna för att minska överkoncentration.
:arrow: Mörkt rum med lite intryck.
:arrow: Gå omkring och mata så att liten kunde kolla på spännande saker under tiden.
:arrow: Sitta under en filt för att minska intryck.

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"