vem gör vad i hemmet?

Medlemmarnas egna undersökningar

vem g?r vad?

tv?ttar, mamma
6
32%
tv?ttar, pappa
2
11%
st?dar, mamma
1
5%
st?dar, pappa
1
5%
lagar mat, mamma
2
11%
lagar mat, pappa
1
5%
Tar hand om barnets kv?llsrutiner, t.ex bad, mamma
6
32%
Tar hand om barnets kv?llsrutiner, t.ex bad, pappa
0
Inga röster
 
Antal röster: 19

tallo
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 18 apr 2005, 22:06
Ort: sk?ne,tomelilla

vem gör vad i hemmet?

Inlägg av tallo »

Hej! Tänkte höra på en sak, vem av er mamma eller pappa. Som tvättar, lagar mat, städar, tar hand om barnets kvällsrutiner?
tallo
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 18 apr 2005, 22:06
Ort: sk?ne,tomelilla

Inlägg av tallo »

Hej! försökte att skriva in:delar på allt också men jag hade visst utnyttjat alla platser på pollen. men om om ni delar på allt så kan ni kanske skriva det istället? :D
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej hej, :D eftersom det inte går att välja flera alternativ så blev det lite svårt att svara på pollen. Men jag skriver istället. Vi är väldigt "jämställda" här hemma. Båda två städar, tvättar, lagar mat och tar hand om barnen. Men då jag är hemma med barnen just nu så blir det ganska naturligt jag som har hand om den mesta markservicen tillfälligt.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Vi delar på det mesta. Det enda som jag alltid gör, är att laga mat (i 99% av fallen). Och det min man alltid gör är att sköta bilen :!:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Isobel
Inlägg: 261
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 00:58
Ort: Trollh?ttan
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Det gick inte så bra att svara i poll:en så jag svarar här.
Oftast gör jag det mesta hemarbetet, medan maken sköter en himla massa annat, som han är bättre på ;) Men han diskar, städar och tvättar emellanåt han med. Det är nog en del som tycker det är "taskigt" av honom att inte göra mer hemma, men detta är ju det sätt som vi under åren har kommit fram till funkar bäst och långt ifrån någon "kvinnofälla". Han gör ju som sagt så mycket annat utanför hemmet, som inte jag kan, som vi har nytta av hela familjen.

Kvällsrutinerna med Izabelle tar den som kan och känner sig manad. :) Där delar vi helt lika alltså. Jag jobbar så att kanske hälften av veckans dagar är jag inte hemma när hon lägger sig och då måste ju Micke ta det. Är vi hemma båda två så gör vi det tillsammans.
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

När vi båda jobbar gör vi båda alla sorters sysslor i hemmet. Nu när jag är föräldraledig sköter jag basen i hemmet. Måste ju ha socialdelaktighet att erbjuda barnen, vad skulle vi annars göra på dagarna?
Men när det är storstädning och veckohandling så hjälps vi åt respektive turas om.
Eftersom vi har två barn brukar vi göra varsitt nattfärdigt, eller så duschar en båda medan den andra fixar välling och mörkläggning.
Vi bråkar numera aldrig om hem- och hushållsarbete. Båda har liksom insett att det finns en viss mängd arbete som måste utföras och båda jobbar på tills det är gjort och det är inget vi funderar på eller pratar om längre.
För ett halvår sedan upptäckte jag att min man hade förvärvat ett beteende som jag tror är avsevärt vanligare bland kvinnor: Innan man lämnar ett rum för att gå till ett annat så tar man en överblick och plockar med sig det som ska in i det andra rummet, rent automatiskt. Detta gläder mig naturligtvis mycket!!!
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag tvättar, sorterar tvätt, lagar mat, diskar till 98%.
Jag sköter trädgården, en HERRANS massa perenner, ett växthus, rensning, vattning.
Nattningen sköter oftast jag, men ibland gör vi det gemensamt.
Städningen får jag hjälp med ibland, och så klipper han gräset.
Han fixar annat, bilarna, snickrande, dra in pengar till hushållet :!:
När han kommer hem från jobbet tar han hand om barnen tillsammans med mig.

Eftersom jag kunnat vara hemma i drygt 4 år, och kommer vara hemma året ut, tycker jag det är helt o.k. Men det blir ändring när jag ska börja jobba, då får vi dela mer på sysslorna.
Men vi har ju 2 små hjälpredor också, så att jag gör det mesta själv är ju inte riktigt sant 8)

Nu är det semester, och genast är vi mer jämlika med allt :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
T.P
Inlägg: 671
Blev medlem: tis 15 feb 2005, 01:36
Ort: Göteborg

Inlägg av T.P »

herregud vad alla verkar ha det jämnställt..härligt att höra..själv känner man sej ganska "gammaldags" när man läser allt!! :oops: (och vi som är så unga")
Men jag kämpar på förändring! :evil:
I nuläget gör jag allt..och lite till!! ska jag väll erkänna.
men visst finns där en å annan dag han får ett ryck..ex klädkammaren då man får höra suckar över att jag (som inte kan hinna med ALLT) har rört till saker!!
ska man skratta eller gråta :lol: :cry: :evil:
Har dock bestämt vem som ska göra vad så vi slipper diskutera det som görs..men det håller bara en vecka...
barn födda 04/06/08
tallo
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 18 apr 2005, 22:06
Ort: sk?ne,tomelilla

Inlägg av tallo »

Hej! ja det var inte lätt att svara på pollen! hur skulle jag ha gjort istället?

/tallo
JH
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:10
Ort: Södermalm - Stockholm

Inlägg av JH »

Delar på allt! :-) Men beroende på vem som är mest hemma så blir det ju så att man gör olika mycket i perioder
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Fru-Angelsmark
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 jun 2005, 20:19
Ort: Eket

Inlägg av Fru-Angelsmark »

:oops: :shock: :shock:
Finns det ingen man som suckar stönar och gnäller :?:

Jag gör allt ni kan komma på.... :)

Jag blir oxtokig dock när det jag gör inte duger. Fläck på glaset .... Ingen kall läsk....
Eller när telefonen ringer samtidigt som jag och Zara diskar och han inte märker det.
Säger:- kolla här, mitt i middagslagningen. Då han sitter vid blocket och kollar annonser.
Ska jag :shock: Är det jag får höra om jag ber om nåt vilket jag slutat med om det inte är absolut nödvändigt.
Han är otroligt curlad och är fortfarande av alla men obotlig :lol:

Jag måste väl tillägga att han jobbar mest borta.
Han kommer ofta hem med blommor "från hjärtat".
Mvh
Heléne
Hel?ne med Sanna -91 Zara -01 Unni-Viktoria -03 Jonny-Viking -05 och bonus barnet Joakim -98
http://spaces.msn.com/members/Angelsmark/
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Allt

Inlägg av Siobhan »

Jag gör allt
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Heeello! :D

Vi delar på allt :!:

utom-
avloppen :arrow: mamma
bilen :arrow: pappa

:wink: :lol:

/Fjällmor
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Här va´re könsindelat kan jag meddela. Jag sköter hushållet (tvätt, städ, handla, laga mat...) Han jobbar och tar de tunga grejorna (kapar/klyver ved, gräsklippningen, byter däck...)
vad som stör mig är att hans uppgifter dyker upp några gånger per år, medans mina finns dagligen.
Å förra året klippte jag minsan gräset och städade bilen oxå, men inte i år eftersom jag ammar 7-9tim/dag oxå...
Visst kan han laga mat oxå, men då ska det vara något tjusigt 4timmars kok, och gud nåde den unge som kommer in i köket och gapar när pappa koncentrerar sig på matlagningen...
Men ibland blixtrar det till - för ett tag sedan satte han en tvätt alldeles självmant - för han såg att korgen var full! JÖSSES! Fick bita mig i tungan för att inte säga något dumt!!
Å visst får jag hjälp om jag ber om det ... men jag får oxå en blick och en suck ... så jag har slutat be om hjälp om det inte absolut krisar...

Usch vilken Loser man e... men jag gör det ju för att jag älskar mina barn! och jag har ganska kul oxå!
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Nian
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 15:45
Ort: Bryssel, snart Stockholm

Inlägg av Nian »

Jag: jobbar utanfor hemmet, skoter tvatten, avloppet, skoter vackning och nattning av barn, syr och skoter smapyssel

Han: jobbar hemifran, tar hand om barn pa dagarna och allt som hor till det, borrar, lyfter och bygger

Vi: stadar, handlar, rensar i rabatterna, reparerar, kopplar av, tranar.

Ingen: stryker, putsar fonster, klipper graset.

Bra fordelning tycker vi!
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Skriv svar

Återgå till "Polls"