Hur göra nu???

Skriv svar
Hani
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 21:53

Hur göra nu???

Inlägg av Hani »

Hej!

Vi kurade vår son när han var nio månader och är nu två år gammal! Sova hela natten boken och Anna gav vår familj något som ingen annan kunnat och vi är så tacksamma för den goda sömn som vår son och vi utslitna föräldrar äntligen fick :)

Anledningen till att jag nu ber om hjälp och stöd är att vår son under ett par veckors tid helt vänt på sina sovtider under natten och vi föräldrar har måste jag erkänna varit lite "slapphänta" och låtit detta ske :( Nu vill vi åter till ordning och reda med nattsömnen men vet inte riktigt vart vi ska börja? Ska vi göra en "minikur" eller ska vi köra hela processen från början? Har läst i Sova hela natten boken lite men utifrån att han nu är två år så står det att man inte ska buffa om de är så pass gamla, hur ska jag då göra? Vi vill verkligen vara förbereda innan vi gör något och vänder oss till er för hjälp och stöd!

Vi har även funderingar kring vår sons schema och skulle uppskatta om någon ville hjälpa oss att kika på den så vore vi så tacksamma!

Kram på er alla!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hur göra nu???

Inlägg av Tin »

Hej Hani,
och varmt välkommen till forumet.

Vad härligt att ni haft det så bra så länge. :lol: Du vet en liten dipp i ordningen kan hända vem som helst och är enkelt uppklarat med lite stöd i ryggen.

Du kan absolut köra en minikur, dvs från natt två i SHN boken. Ni som kurat förut vet ju the basics. Och en så stor liten en buffas som du säger inte gärna men solfjäder kan funka om det behövs vid kris.

Läs SHN igen är mitt råd så ni känner er peppade till max, och kör sen, se också över vad i era rutiner som brustit - var det schemat, sociala aktiviteten, raka besked, mat eller sov ja nåt brukar det vara. Det kan givetvis vara nåt i litens liv som får han att ställa frågor, förtrots runt hörnet måntro? Jag bollar gärna.

Om du skriver ut schemat ni har nu kan jag kika på det så tar vi det därifrån.

Vi börjar där, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Hani
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 21:53

Re: Hur göra nu???

Inlägg av Hani »

Hej och tack för ditt svar!

Det vi har brustit i är att inte vara konsekventa med sovtiderna som vi "slarvat" lite med under semestern samt att det vid enstaka tillfällen blev så att sonen fick sova i min säng på resor vi gjorde och vill fortsätta sova med mig när vi är hemma :? . Detta blir ingen bra då han vaknar flera gånger per natt och gråter etc.... Förtrotsen har han ochså tagit ett stort steg in i vilket verkligen har varit en utmaning att bemästra :? Mycket envis liten är han och försöker in i det sista att få som han vill :) Där har vi tagit hjälp av Barnaboken och det blir enklare att hantera utifrån de tips och råd som finns att få i boken :)

När det gäller minikuren så har jag läst i boken igen och känner mig mer påläst nu. Dock så velar jag lite med att om jag ska tillrättalägga han och gå ut med ramsan och inte gå in med solfjädern föränn det verkligen behövs eller ska jag göra solfjädern direkt efter tillrättalägandet :?

Hans schema är enligt följande dock har denna inte följts så bra under semestern :(

07:00 Väckning (oftast vaknar han av sig själv)
07:30-08:00 Frukost
11:00 Lunch
12:00-14:00 1,5 h ibland lite mer
20:00 Läggdags (med skoj och bus innan)


Är oerhört tacksam för all hjälp och stöd vi kan få :)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hur göra nu???

Inlägg av Tin »

Hej,
då ska vi se. :D

Mycket bra att styra upp förtrotsen med Barnaboken, det är en guldgruva. :)

Ja att börja slira på svaren till liten och vara inkonsekvent kan få dem (särskillt i förtrots tider) att ställa stooooor frågor som kräva mycket tydliga besked. Sen sover ju både du och lilleman bättre i egna sängar med svängrum, men det vet ni ju redan, du har ju redan bestämt dig för en minikur.
Så jag tänker:
- gör tillrättaläggande och gå genast ut med en självklar ramsa
- blir det kris som inte ramsa utanför dörren kan påverka, gå in och solfjädra
- den mesta konversationen ska ske med ramsan
- framför allt lyssna på din lille, arg får man vara, frågor får man ställa och allt det kan ramsas, blir man ledsen eller fastnar däremot och inte kan lugna sig själv, då kan det vara på sin plats med en solfjäder, men även husljud eller musik kan funka som krisverktyg - man måste inte gå in, bara man lyckas bryta

Till schemat, som jag antar skall följas lite mer noggrant nu då minikuren kräver lite ordning och reda även på dagen. ;)
En liten 2 åring ska ha 13,5 h per dygn, och gärna minst 11,5 h natt - hellst 12 h natt.

Så generellt ligger han i underkant när det gäller sov, jag skulle lägga tidigare. Sen ser det ut som om det inte finns tillräckligt med mellis.
Nåt sånt här kanske, om man väljer en 12 h natt:
7:00 vakna till väckarklocka
7:30 frukost
9:00 mellis
11:30 lunch
12:30 sova 1,5h
14:30 mellis
18:00 middag
18:30 välling eller nattmacka
19:00 sovdax med skoj och bus innan

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Hani
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 21:53

Re: Hur göra nu???

Inlägg av Hani »

Hej Tin!
Ikväll så körde vi igång :) Jag tog omkurningen på egen hand då min man inte kan hantera eller motstå lilleman och skulle springa in till honom ganska omgående :) Jag lade honom i hans säng och gav honom snuttefilten och ramsade och gick ut direkt. Efter någon sekund skrek han till och började gråta ganska högt, det gick upp och ner i tonfallet med mycket aggressivitet occh upprördhet ifrån lilleman men även inslag av att han var ledsen :( Jag gick in en gång och solfjädrade som markering ett par sekunder och ut igen med ramsan. Ramsade ett par gånger till efter detta och till slut somnade han :) Dwet tog faktisdkt endast 20 minuter ikväll med omkurningen kändes ganska bra, han mår bättre av att få sova i sin egen säng med fasta sovtider :)

Dock har jag lite funderingar på schemat...

Jag och min man skulle föredra att han lade sig 19:30 och vaknade 07:00. Detta innebär att han skulle få 11,5 h per natt och sov middag 1,5 h, tycker du att detta låter ok? Annars tycker jag att det förslag till schema du hade var jätte bra :)

Tack för din hjälp betyder väldigt mycket för oss :heart: :heart: :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hur göra nu???

Inlägg av Tin »

Visslingar och applåder Hani,
vilken fantastisk första natt. :P Sov han hela natten sen?
Och självklart har du rätt i att han mår mycket bättre av ostörd säng och fasta tider, och ni föräldrar också. ;)

Mycket bra val att den med bäst attityd kör kurningen, det är vad lien behöver. =D>

Visst kan ni anpassa schemat till 11,5 timmars natt istället, men då skulle jag utöka dag sovet till 2 h så att han kommer upp i 13,5. Nu kan det vara så att många små ändock vaknar efter 1,5 h på dagen, då får ni utvärdera om det kan vara värt att köra 12h natt tills liten blir något större. :) Känn efter.
Skjut bara tillbaka em schemat en halvtimma så mellis, middag, kvällsslurk och bus hinns med.

Ha en underbar dag med schemat och en hel skön natt till, det kommer gå stålande!

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"