Tillbaks igen och har lite frågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Love »

Hej alla,
Efter nästan 6 års frånvaro på forumet är jag tillbaka då vi begåvats med en liten "aftonstjärna" som är född i april. Var länge sedan jag var inne på sajten och känner mig hedrad och glad då jag ser att mitt inlägg om Livet efter kuren finns med som sticky och uppmuntran :oops:.

Dessutom bra läsning till mig själv då jag strax igen ska ta itu med borttagning av nattmål :lol:

Vår nya lilla skatt är strax 4 månader (ska se om jag kan få till det tekniska och lägga till detta i min signatur). Vi hade en rörig start med MYYYYCKET skrik i nästan 2 mån innan det konstaterades att dottern hade mjölkallergi. När vi ändrade kosten till mjölkfri ersättning (jag slutade amma i den vevan) fick vi en ny liten tjej som skrattar och är glad.

Vi har kört SM hela tiden och magläge med larm och har fina nätter på runt 11,5 tim med det klassiska nattmålet runt 04. Ibland vaknar hon även vid 01 med då brukar jag dra vagnen några tag och så somnar hon om.

Vi har än så länge inget schema utan startar dagen när hon vaknar (oftast mellan 08 och 09) och sedan rullar vi på med 2 tim vakentid (inkl social delaktighet) och 2 längre lurar på 1,5-2 tim samt oftast en kortare lur runt 18 innan det är natt runt 21 (beroende på när morgonen startade).

Nu till mina frågor.
Vi har precis börjar introducera mat (än så länge potatis, banan samt fruktpuré) denna veckan. Det går bra men jag undrar hur snabbt jag kan trycka på med mycket mat? Om det går bra kan jag rätt så snart byta ut ett mål mot exempelvis gröt? Då hon äter mjölkfri ersättning (Nutramigen) så har vi lite problem med kräkningar (får använda förtjockningsmedel som tillsats för att allt inte ska komma upp igen) så jag ser gärna att vi växlar över så snabbt som mjöligt men är osäker på hur mycket hennes mage tål.

Då nätterna fungerar så fint så hade jag inte tänkt ta bort nattmålet förrän hon äter bra. Dock så måste jag erkänna att vi är fast i vagningsträsket :oops: :oops: :oops: Kan vi ta oss ut detta utan att köra SHN och ha schema ännu? På dagen somnar hon snabbt efter bara ett par vagnsskak oftast (utom tredje luren som kan kräva både buffning och promenad en dålig dag). Hon skarvar i princip alltid vid de klassiska 45 min och vi är frekventa med vagning under den sistan timmen av långlurarna. På kvällen somnar hon oftast vid nattslurken (som sista tiden inte varit en nattslurk utan fjärde målet för dagen eftersom hon äter så dåligt om det inte går 4 tim mellan målen). När hon väl somnat för natten så sover hon stabilt.

Tacksam för er feedback. Känns skönt att forumet fortfarande finns kvar och att få komma tillbaks hit igen.

P.S Stora solstrålen är numera 8 år och är en underbar storasyster och har fortsatt sova jättebra genom sin uppväxt.
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av klockan »

Hej Love,

och varmt välkommen åter :D Härligt med småsyskon! :D
Love skrev:känner mig hedrad och glad då jag ser att mitt inlägg om Livet efter kuren finns med som sticky och uppmuntran :oops:.
:thumbsup: Ja, den tråden är fantastisk! :mrgreen:
Love skrev:Vi har precis börjar introducera mat (än så länge potatis, banan samt fruktpuré) denna veckan. Det går bra men jag undrar hur snabbt jag kan trycka på med mycket mat?
Alltså...min erfarenhet, utan att haft barn som ätit Nutramigen el haft ngr problem med magen what so ever, är att vi kommit upp i 5 st stora mål/dag på 4-6 veckor. Jag har börjat med gröt/välling och sen långsamt tutat på.När det satt sig har jag börjat köra med frukt och veg puré och sen med kött (vid ca 5 mån) och så bara öst på helt enkelt. Jag har resonerat som så, att om dom gillat det, dvs visat intresse och inte kräkts etc så har det inte funnits ngr hinder att successivt öka mängden för varje vecka. Det kan säkert se olika ut och alla bör ju vara uppmärksam utifrån sin specifika situation, men jag tror bestämt på att bara köra på så länge det går.
Love skrev:Vi har kört SM hela tiden och magläge med larm och har fina nätter på runt 11,5 tim med det klassiska nattmålet runt 04. Ibland vaknar hon även vid 01 med då brukar jag dra vagnen några tag och så somnar hon om.
Snyggt! =D>
Love skrev:Då nätterna fungerar så fint så hade jag inte tänkt ta bort nattmålet förrän hon äter bra. Dock så måste jag erkänna att vi är fast i vagningsträsket :oops: :oops: :oops: Kan vi ta oss ut detta utan att köra SHN och ha schema ännu?


Nu är inte jag nån expert eftersom jag inte kört vagning/SM själv, men min syster gjorde det och väntade precis som er med att ta bort nattmålet tills dagsmåltiderna satt som de skulle. De körde med buffning/"handpåläggning" (ibland behövde de inte buffe, det räckte med att de gick in och la handen på bäbisen ist) i sängen helt enkelt när de tog bort vagningen. Sen smög de in ramsan bakvägen, dvs bara ramsade när de gick ut. När det sen var läge körde de en minikur helt enkelt , dvs inte hela kuren i sin helhet, utan efter "Lathunden" som du finner under "SHN-fliken". Det tog 3 nätter så sov bäbisen 12 tim. Flest frågor uppstod såklart vid den tiden då de hade haft sitt nattmål, och jag tänker att det är ganska självklart.Men för att föra barnet vidare, en nivå "högre" så var det nödvändigt för dem. Är du med?

Schema kan ni ju lätt konstruera utifrån hur tillvaron ser ut nu, det är aldrig fel att ha. Eller hur tänker du/ni? Nån slags struktur har ni väl ändå i dagsläget tänker jag (?). Mest bara för att det är lättare att ta ledningen då och försäkra barnet om att dess behov tillgodoses. F rom 5 mån, när maten kanske sitter lite mer, kan ju ett bra schema vara 11.5+45+2+45 (?).

"Kura" gör ni ju som ni vill med såklart, jag tänker mer att det kanske kan behövas hjälp på vägen för att ta sig över nattmålet/ev andra uppvak. Ju äldre man blir desto mer styrning kan man behöva (?). Och sen svänger det ju fort avs behoven när det gäller antal tim sömn/dygn oxå, spec när de är under året.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av klockan »

PS. Förtydligande: jag tänker såhär - enda sättet att komma ur et träsk, ett det är ju helt enkelt att sluta vara däri :wink: I ert fall, helt och hållet sluta anv vagnen för att inte kunna vagna. Å då är det sängen som återstår (om det nu känns som ett måste att sluta vagna just nu :wink: ). Och då är vi i en ny situation som kräver att man kan visa vad det är som gäller och styra säkert :wink: . Vill man då inte/inte anser sig ha ngt behov av att direkt dra igång den klassiska kuren så är det ju ngt annat slags "besked" som gäller här tänker jag.Därav att jag drog exemplet med min syster. Sen behöver man ju inte/kanske inte KAN kalla det "kur" utan mer en hjälp på traven :wink: Därav att jag hänvisade till "Lathunden".

:wink: :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Love »

Tack Klockan för din feedback.

Tyvärr har det inte gått så bra med maten eftersom det verkar som lilltjejen även är sojaintolerant :cry: . Hon har gallskrikit i flera timmar och haft ont och när jag googlade så fann jag att 30-50% av alla mjölkallergiker även utvecklar sojaallergi (som det är i den gröten hon fått). Vi kommer nu att kontakta en dietist så att vi får rätsida på detta.

Under tiden fortsätter jag med SM och samlar kraft inför att ta mig ur vagningsträsket. Ska införa schema nu i mitten av aug då storasyster börjar skolan igen och vi behöver ha lite tidigare morgon. Just nu har vi lyxen av att sova till minst halv 9 och den typen av sovmorgon försvinner nog snart så det vi passar på att njuta någon vecka till :D

Återkommer när det är dags att införa schema, mer mat och sluta vagna för då behöver jag nog er hjälp och pepp.
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av klockan »

Ojdå, lillstackarn :( .Har vänner vars barn har sojaallergi och det har gått fint efter att de fått rätt bemötande hos sjukvården.

Välkommen åter när ni är redo! Ni har ett fint tänk.

:thumbsup: :-D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Love »

Hej- tänkte ge en liten uppdatering var vi står. Kan vara bra för både egna minnet och för att få lite pepp :roll:

Vi har haft kontakt med en dietist och fått lite råd hur vi ska gå tillväga med maten med vårt lilla hjärta som har så känslig mage. Det kommer att ta tid att introducera fast mat men vi tar det i skalman-tempo så kommer vi dit så småningom och magen hänger förhoppningsvid med fint. Men det får ju som konsekvens att nattmålet får hänga med ett tag till. :!:

Skolan började i torsdags för stora solstrålen så då var det dags att ta tag i schema samt ta sig ur vagningsträsket som vi befinner oss i :oops:

Schemat är:
07:00 God morgon och mat
09.00 Sova 45 min
10:00 Mat
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat
16.00 Sova 45 min
19.00 Godnattsslurk och God natt
(nattmål runt 03-04 när damen vaknar. Dock aldrig innan 03 har jag bestämt).

Slutade mao att vagna i torsdags och det har varit tuffa dagar måste jag säga :( . Har läst igenom Annas Thaimassagetråd och har haft den i minnet under lilla damens serenader vid läggningarna. Hon gallskriker och är duktigt arg för att jag inte vagnar henne till söms. Dessutom vänder hon sig till rygg nästan direkt och sedan kan hon inte vända sig tillbaka. Läste om vändningar här på forumet idag och bestämde mig för strategin att gå in och vända och direkt ut igen utan ramsa.

Idag vid lunchvilan fick jag verkligen leta efter attityden :( . Kände mig rätt modfälld efter nästan tre dagas kamp utan några direkt framsteg och då det tagit 20-25 min att somna alla sovpass förutom på kvällen. Men så nu vid sista sömnpasset på em så tog det bara 5 min och vi fick verkligen en ”dialog” men gnöl, husljud och ramsa. Kändes som en skön bekräftelse på att vi är på rätt väg.

Skriver upp hur det går varje dag samt har bestämt mig för att inte utvärdera så mycket utan tänka att det tar kanske en månad att hitta ur detta vagningsträsk.

Då det gäller schemat känner jag mig trygg eftersom vi kört Standardmodellen länge och hon har ungefär denna rytmen så där tror jag inte det behövs mer än små kosmetiska ändringar.

Nu är det dags att köra kvällsbad och gå in för landning för natten nu. Nätterna är ju hyfsade (cirka varannan natt vaknar hon till en gång innan nattmålet och häromnatten tog det 45 min att somna om men oftast går det bra och lätt).

Ville bara ge en rapport och söker nog lite pepp också. :(

Hör av mig igen framöver!
P.S Hur ändrar jag i min signatur så lilltjejen kommer med?
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av TorsMamma »

Hej och tack för rapport! :D

3+7 säger Anna att det tar så inte skall ni väl ta någon månad på er eller? :wink:

Pepping pepping, ni klarar detta, de första 3 dygnen är värst. Sen är det bara befästning.

Man måste ju inte ge köpegröt och välling tycker jag. Utan ge hemlagad havregrynsgröt, där du har mixat grynen innan, ge massa frukt på och smör i så behövs ingen mjölk eller så. :P

Grönsaksmos med ghee i är ju också kanon, kan du laga själv.

Tänk på att är man allergisk mot mjölk så kan man även vara allergisk mot ägg och soja som du nu märker och då även fisk. Så ha det i bakhuvudet om du märker saker under smakisarnas gång. :)

Under kontrollpanel (högst upp till vänster på sidan)/Profil/ändra signatur, där kan du sen ändra så mycket du vill.

Kram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av klockan »

Tittar in och hejjar på och instämmer med Torsmamma :D

=D>
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Love »

Åh tack för pepp- ni ska veta att det hjälper! Känns gott höra att de tre första dagarna är värst.

Läggningen nu ikväll gick lysande. Lite gnöl några minuter men jag gjorde husljud. Såg sedan att hon vänt sig till rygg. Gick in snabbt och vände henne och ut igen utan ramsa. Hon tystnade direkt och sover nu gott :D .
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Love skrev:Läggningen nu ikväll gick lysande. Lite gnöl några minuter men jag gjorde husljud. Såg sedan att hon vänt sig till rygg. Gick in snabbt och vände henne och ut igen utan ramsa. Hon tystnade direkt och sover nu gott
:thumbsup: =D>

Hoppas att natten flöt på lika bra :D

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Love »

Hej igen-har två frågor som ni kanske kan hjälpa mig med. Kvällsläggningarna går hitentills helt smärtfritt. Igårkväll skrattade hon sig till sängs och låg sedan tyst och jollrade i 20 min. Då gnölade hon lite och bad om hjälp att vända sig tillbaks till mage och jag gick snabbt in och vände henne och sedan somnade hon. Helt otroligt. :D

Dock är dagslurarna något helt annat :( . Förmiddagsluren idag tog återigen nästan 20 min. Jag ser framsteg (mindre skrik och mer åt gnäl-hållet nu). Mitt problem är att hon gnölar och det märks att hon är trött och vill sova men gnölandet tar överhand och blir efter några minuter till skrikande. Jag gör ingenting under gnölandet förutom husljud. Jag känner att om hon haft napp eller hittat tummen så hade gnölandet upphört. Nu är det som att hon inte själv riktigt hittar ut ur gnället och in i sömnen utan det övergår i skrik. Någon som har liknande problem med då barnet vägrat napp eller tumme? Kan jag hjälpa henne på något sätt?

Mitt andra problem är att hon verkar drömma mycket och skriker i sömnen i vargtimmarna. Inatt skrek hon 5-10 sek cirka 3-4 ggr mellan 05-07 (cirka varje halvtimme). Jag tolkar det som sömnskrik och gör oftast ingenting och hon somnar igen (ramsade tyst o lugnt en gång inatt och då tystnade hon direkt). "Sömnskriken" kommer ca varannan natt under morgontimmarna. Tyvärr vaknar jag och undrar om andra haft det likadant?

Tack på förhand!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Nat »

Hejsan,
Kvällsläggningarna går hitentills helt smärtfritt. Igårkväll skrattade hon sig till sängs och låg sedan tyst och jollrade i 20 min. Då gnölade hon lite och bad om hjälp att vända sig tillbaks till mage och jag gick snabbt in och vände henne och sedan somnade hon. Helt otroligt.
Underbar läsning :thumbsup:
Dock är dagslurarna något helt annat :( . Förmiddagsluren idag tog återigen nästan 20 min. Jag ser framsteg (mindre skrik och mer åt gnäl-hållet nu). Mitt problem är att hon gnölar och det märks att hon är trött och vill sova men gnölandet tar överhand och blir efter några minuter till skrikande. Jag gör ingenting under gnölandet förutom husljud. Jag känner att om hon haft napp eller hittat tummen så hade gnölandet upphört. Nu är det som att hon inte själv riktigt hittar ut ur gnället och in i sömnen utan det övergår i skrik. Någon som har liknande problem med då barnet vägrat napp eller tumme? Kan jag hjälpa henne på något sätt?
Det är lätt att tänka "om jag bara hade ditten eller bara hade datten.... dååååå skulle allt fungera så himla bra". Jag har själv tänkt så många gånger och det gör vi nog alla. Min son hade napp som jag tog bort i och med kur när han var 5 månader. Han har själv aldrig tagit tummen utan har istället haft en lite snuttebjörn och en gosig filt. Dessa har han fortfarande nu vid två års ålder. I perioder när han var extra "nappig" sög han på björnens ben :shock:
Det jag vill säga med det är att om barn vill ha något att suga på så hittar de något att suga på.. tummen, lillfingret, knogen, filt, lakan, kudde, snutte. Skillnaden mellan att ge en napp som enkom är till för att sugas på är att den måste vara i munnen, när barnet inte själv får in den i munnen blir denne missnöjd och mamma måste assistera. En napp är lätt att tappa bort i spjälsängen medan en nallebjörn kan till och med en liten 9-månaders själv hitta igen när hen vaknar på natten. Jag tror att du kommer att ångra dig igen igen igen om du börjar ge napp. Många föräldrar rapporterar att de får springa upp och ge sitt barn nappen uppemot 8 gånger per natt :shock:

Vad kan då gnölet bero på? ja säg det, magen är mätt eller hur? har barnet tröttats ut ordentligt på dagen? lagom med intryck och rikligt med frisk luft? mycket tid för rörelse?

Man FÅR gnöla, man får vara vaken på natten och ligga och prata men när barnet gråter och ställer uttryckliga frågor ja då är det en helt annan sak. Kanske behöver hon få gnöla en period just nu. Snart kommer en ny period med lugn och skön nattsömn utan gnöl för att sedan tas vid av en period av kanske läskiga drömmar :shock: Barns utveckling sker i tydliga faser där mycket händer och då påverkas ofta nattsömnen.
Mitt andra problem är att hon verkar drömma mycket och skriker i sömnen i vargtimmarna. Inatt skrek hon 5-10 sek cirka 3-4 ggr mellan 05-07 (cirka varje halvtimme). Jag tolkar det som sömnskrik och gör oftast ingenting och hon somnar igen (ramsade tyst o lugnt en gång inatt och då tystnade hon direkt). "Sömnskriken" kommer ca varannan natt under morgontimmarna. Tyvärr vaknar jag och undrar om andra haft det likadant?
Kan mycket väl vara mardrömmar.. hur ser mörkläggningen ut? har du studerat barnets dagliga matintag så det är tillräckligt? vaknar hon med ett skrik eller vaknar hon och skriker sedan?

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Love »

Tack Nat! Känns gott att få feedback på sina egna tankar.

Det är nog precis som du säger att hon inte är tillräckligt trött på dagslurarna. Vi hade en tuff start med flera månaders skrik och ingen sömn pga. hennes mjökallergi. Det har gjort att jag är extremt trött (känner verkligen inte igen mig själv som vanligtvis är full med energi) och att vi ibland fastnar i soffan :oops: . VI gör mycket här hemma som tvätt och disk och hon är med men jag märker att när vi kommer ut mer så fungerar sömnen också bättre då det blir mer intryck.

Tror också att hon är en liten Piggis och då kanske jag får modifiera sömnpassen en aning. Är ju än så länge bara inne på dag 6 så jag avvaktar till helgen innan jag gör några ändringar.

Då det gäller maten är det ett svååååårt kapitel :( . Jag trugar, trugar och trugar inom den givna timmen (hon får än så länge bara ersättning per flaska). Hon äter cirka 150 ml (efter rejält trugande) per mål. Jag tycker att det borde vara nog.

Jag kan ju inte tvinga i henne mat och får inga signaler på att det är för att hon är hungrig som hon sover dåligt. När det väl serveras mat efter sömnen så är det inte helt ovanligt att det är ömma järngreppet de första 5 min innan hon fattar galoppen att det faktiskt ska ätas och hon visar sällan hungerkänslor.

Vill gärna börja med vanlig mat men hennes mage är superkänslig så efter att ha pratat med en dietist så har vi ett schema där vi börjar med 1 tsk gröt per dag vid ett mål och ökar supersakta för att magen ska hänga med. I denna takten så blir det fast mat först om ett par månader tyvärr, men hennes mage får styra. Magknip är inte kul för någon!

Det som hände i natt var att hon vaknade 02.40 och låg och lekte med sina fötter. Jag gjorde ingenting förrän hon bad om hjälp att vända sig. Tyst igen och vände sig åter till rygg direkt och fortsatte leka med fötterna. Efter cirka en halvtimme gnällde hon igen och jag vände henne åter till mage och ramsade denna gången. Hon somnade om efter ett tag (låg tyst men hörde att hon var vaken). Sedan somnade vi om och helt plötsligt var klockan 06.30 då hon gnällde till igen och hade då inte ätit på hela natten. Hon låg återigen på rygg och ville bli vänd till mage, men då upptäckte jag att hon bajsat igenom så det vara bara att hålla morgon en halvtimme för tidigt och gå upp och byta.

Jag har tänkt flera ggr att hon egentligen inte verkar behöva äta på natten. Hon äter utan problem på natten (runt 03-04 cirka) men på morgonen vill hon nästan då aldrig äta. Verkar fortfarande mätt efter nattens skrovmål.

Jag hade inte tänkt köra SHN förrän hon åt riktig mat men efter nattens händelse vet jag inte riktigt hur jag ska agera :?:

Tror ni baserat på ovan information att hon klarar 12 tim natt utan mat? Stora solstrålen sov ju 12 timmars natt på enbart BM :roll:
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Nat »

halloj
Det är nog precis som du säger att hon inte är tillräckligt trött på dagslurarna. Vi hade en tuff start med flera månaders skrik och ingen sömn pga. hennes mjökallergi. Det har gjort att jag är extremt trött (känner verkligen inte igen mig själv som vanligtvis är full med energi) och att vi ibland fastnar i soffan :oops: . VI gör mycket här hemma som tvätt och disk och hon är med men jag märker att när vi kommer ut mer så fungerar sömnen också bättre då det blir mer intryck.
Förstår att det är tungt när man är så trött men om du gör det lite enkelt för dig? filt och varma kläder till barnet och en bänk och en termos kaffe till dig? ni får båda frisk luft och hon får magläge och frisk luft i ett och du får frisk luft och lite kaffe :D
Tror också att hon är en liten Piggis och då kanske jag får modifiera sömnpassen en aning. Är ju än så länge bara inne på dag 6 så jag avvaktar till helgen innan jag gör några ändringar.
Fundera om hon är piggis eller tröttis när hon blivit en säker sovare, ännu så länge kan det vara effekter av själva kurandet som gör att hon verkar överpigg eller övertrött. Ge det minst 4-6 veckor innan du börjar fundera i dom banorna tänker jag så att du inte drar förhastade slutsatser som sedan påverkar hur du lägger scheman även i framtiden.

Dag 6 är ju väldigt tidigt i kuren, många av de effekterna du ser nu är sådant som sker ena dagen för att sedan några dagar senare försvinna och återigen dyka upp lite senare..

Jag kan ju inte tvinga i henne mat och får inga signaler på att det är för att hon är hungrig som hon sover dåligt. När det väl serveras mat efter sömnen så är det inte helt ovanligt att det är ömma järngreppet de första 5 min innan hon fattar galoppen att det faktiskt ska ätas och hon visar sällan hungerkänslor.
Vissa barn är helt enkelt hungrigare än andra, vissa klarar sig på luft och vatten kan det nästan tyckas. Ge henne så mycket mat hon vill ha och när hon säger stopp är det stopp. Dock uppskattar vissa barn att ha lite tid mellan uppvak från lur till mattillfälle. Precis på samma sätt kan inte alla vuxna äta frukost direkt på morgonen utan vill avvakta en timme.
Vill gärna börja med vanlig mat men hennes mage är superkänslig så efter att ha pratat med en dietist så har vi ett schema där vi börjar med 1 tsk gröt per dag vid ett mål och ökar supersakta för att magen ska hänga med. I denna takten så blir det fast mat först om ett par månader tyvärr, men hennes mage får styra. Magknip är inte kul för någon!
Bra att ni pratat med en expert!
Jag har tänkt flera ggr att hon egentligen inte verkar behöva äta på natten. Hon äter utan problem på natten (runt 03-04 cirka) men på morgonen vill hon nästan då aldrig äta. Verkar fortfarande mätt efter nattens skrovmål.
Ett så pass litet barn som dessutom inte kommer att kunna äta fast föda förrän om ett par månader.. ja då skulle jag säga att 12 timmar natt kan bli svårt.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Re: Tillbaks igen och har lite frågor

Inlägg av Love »

Tack för bra feedback! Helt rätt att inte fokusera på att ta bort nattmålet innan hon äter fast mat.

Har också bestämt mig för att komma ut varje dag om än bara till i trädgården så hon får frisk luft (i dagsläget sover hon ingen lur utomhus innan vi tagit oss förbi uppföljningsveckan så slipper grannarna allt skrikande).

Hon vaknar nästan alltid med ett skrik så hon har inte sovit färdigt :( .

Skulle behöva lite vägledning i hur jag ska hantera skrikande eftersom vi befinner oss i vagningsträsket. Med stora Stolstrålen så vagnade jag allt skrik tills dess det blev tyst och sedan ramsade. Så höll vi på tills hon tystande och somnade själv. Jag kände mig hela tiden trygg med att vi hade en "dialog" och att hon fick vara arg och protestera men inte bli ledsen.

Vår lilla nya Aftonstjärna har vi ju vagnat till sömns så jag försöker nu ta mig ur det träsket, men det är så svårt för det blir massa skrik och hon skriker lätt upp sig. Kan jag ta mig ur vagningsträsket genom att vagna och sedan sluta så fort hon lugnat sig och så ut med ramsan? Problemet är att hon skriker direkt så fort jag lämnar (känner igen mig i thaimassagetråden :oops: ).

Jag backar mycket men kanske för mycket? Idag tog det återigen 15 min för henne att somna på fm-luren. Hon är verkligen trött men verkar ha en mycket stark vilja (efter mamma troligtvis :oops: ) och jag tycker verkligen det är en kamp.

Det som jag inte får ihop är att varenda kvällsläggning har gått helt smärtfritt. Hon är vaken och ligger och bökar och stökar men är helt tyst och somnar inom 10 min :? Uppenbarligen kan hon somna själv men verkar bara vilja göra det på kvällen.

Skönt att få skriva ner sina tankar. Vi är inne på dag 7 och jag känner mig rätt modfälld även om kvällen faktiskt fungerar perfekt.
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"