Bebisar 2013

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2013

Inlägg av Ylvispylvis »

Välkommen kära du!!!

Jag ska be för dig att det ska gå över... [-o< Usch vad det är jobbigt att vara så där sjukt trött. Själv spydde jag upp halva frukosten (tur att jag fick äta halva iaf :mrgreen: ) i morse och nu är det ändå v. 20+0 idag. Så jag hoppas verkligen att du inte ska vara dålig länge. Å andra sidan är jag pigg på dagarna nu, hoppas du också snart får krafterna åter!

Underbart är det iaf med ett syskon till Irma och det är ju värt varenda sekund av trötthet och illamående. Och du kommer igen, och då förstår nog den kloka Irma att det här bara var en tillfällig "drömperiod" i hennes liv... :D

Återigen, välkommen kära vän och JIPPIE för dig! \:D/
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Bebisar 2013

Inlägg av SaraMilana »

Grattis igen Irmasmamma! :heart:

Jag som mår precis lika mycket pest och kolera denna gång som förra brukar tänka att jag ändå sitter med triumfkort på hand - för nu vet jag ju vad det är för underbart som väntar. Istället för att längta tills graviditeten är över längtar jag efter att få träffa bebisen! :D Hoppas att det värsta snart är över för dig!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bebisar 2013

Inlägg av SusanD »

Stackars er illamående havande vänner, får lite dåligt samvete då jag själv varit gravid fyra gånger, inte kräkt en enda gång bara känt mig lite "illamående" och ätit en bulle och så har det varit över. Tror till och med att det egentligen bara var en förevändning för att jag skulle få äta något gott :oops: .

Grattis Irmas mamma!

Och nu hoppas jag att ni alla får må så gott som möjligt ända fram tills bebisarna föds.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2013

Inlägg av Ylvispylvis »

Haha!!

Det är väl härligt att det kan få vara så också!! =D> Inte ha dåligt samvete SusanD! Då har man ju nånting att hoppas på till nästa gång!! :D

Och kanske Irmasmamma slipper den hemska foglossningen den här gången, så det jämnar ut sig? Vi får hoppas på det.

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Bebisar 2013

Inlägg av mumintrollet »

Hej på er! :)

Och grattis Irmasmamma :heart:

SusanD vilken avundsvärd tillvaro du har haft :lol:
Jag kan inte säga att jag njutit en stund av min förra eller nuvarande graviditet. Vecka 18 nu igång och fortfarande kräks jag vid otrevliga dofter, lågt blodsocker eller trötthet. Min nyfikna dotter på 19 månader kommer nuförtiden obekymrat till toan då jag mår illa och vinkar glatt då det skall spolas: Hej hej maten! :roll: Så hon har vant sig i alla fall :lol:

Min man är totalt övertygad om att det blir en pojke - han hörde på hjärtljudet sa han, medan jag inte är lika lättövertalad :)
Sållade precis i dotterns kläder och tyckte att det av praktiska skäl kunde bli en liten tös så de fralliga volangklänningarna hon aldrig använt kom till användning nån gång :D

ha det så skönt ni alla, trots illamående trötthet och foglossning.. :)
Kramar!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Bebisar 2013

Inlägg av Irmasmamma »

Hej alla gravida och icke-gravida! :D

Nu är mitt värsta illamående över, så nu känns det som om jag börjar bli mig själv igen... :thumbsup:

Har en fundering:
Vi pratar om att föda hemma, för att det ska kunna vara så lugnt och tryggt som möjligt, kunna föda i vatten och att storasyster så snabbt som möjligt ska kunna involveras i den nya familjemedlemmen.
Läste igår om annekteringen i BB och blev lite fundersam över upplägg om man föder hemma. Nån som har erfarenhet?
Det blir ju svårt för Irma att kunna vara i huset under själva FL och då kanske effekten blir motsatt mot vad vi vill; att hon sen kommer hem till mamma som har en okänd bebis där. Vi har svärföräldrarna på samma gård, så hon kan ju såklart vara där, men det blir ju ändå inte hon som får vara hemma o "bevaka reviret" och göra ordning inför mammas hemkomst då, som Anna skriver så fint :heart:

Tankar?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2013

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Hurra för att du mår bättre! =D> Det gör jag också, och laddar för Förklädd gud-solo på söndag!! Sista rycket för min arma kondis! :D Börjar så smått komma i form i rösten, lagom så här dagarna innan... :oops: Och om några veckor kommer vi till dig på kurs!

Har inga kloka tankar alls om hemförlossning att komma med förutom att jag blir lite avundsjuk på alla som har möjlighet att föda hemma och skulle nog gäärna vilja göra det själv med en ev. tvåa om det var möjligt här (har ju 1h och 45 min till närmaste BB, inte så kul om ngt oförutsett händer, + finns inga barnmorskor). Beror ju på så många saker om det är bra eller inte, förutsättningen är ju att du inte har några komplikationer eller risker alls innan. Och såklart en villig barnmorska...det finns ju säkert några i Sthlms-trakten. Såg du förresten norska serien "Jordmödrene" när den gick? Var reportage om en jättefin hemförlossning där, med härligt blodbad i badkaret!! Haha! :shock: Liite blod i ett badkar ser verkligen läskigt ut...som värsta skräckfilmen, men det var underbart ändå. :D

Hoppas ngn mer kunnig svarar också så ni blir klokare. Men Irma känner väl sig hemma även i huset bredvid så i ert fall borde det ju vara ultimat. Å andra sidan hade du väl en väldigt positiv BB-förlossning sist? Det blir säkert jättebra vad ni än gör, du är ju så bra på att föda!!! =D> :D

KRAM
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Bebisar 2013

Inlägg av mumintrollet »

Hej på er alla!

Jag kan inte heller komma med några egna erfarenheter om hemförlossning. Det är inte så vanligt här i Finland men vad jag vet är det mer och mer populärt. Vissa har barnen med i närheten, men det beror på familjen och kanske på barnets ålder.. Huvudsaken att du kan koncentrera dig på förlossningsarbetet och inte undra vart Irma tagit vägen :lol:

Spontant skulle jag säga att ni har Irma att hjälpa till med förberedelserna för att babyn skall komma. Ta fram bassängen, pröva den, ta fram kläder osv.. Så får hon vara hos svärföräldrarna under tiden babyn föds och sedan komma och vara behövd hos er igen.. :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Bebisar 2013

Inlägg av mumintrollet »

Jo här kommer en uppmuntran för er mammor en lördagskväll :) Kanske ni har fått klippet tusen andra vägar redan, men jag kan inte låta bli att sprida glädjen.

http://www.youtube.com/watch?v=EM2CORdyv8k
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2013

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej hopp!

Hur är det med er? Fler som fått barn? Själv är jag för det mesta glad o förväntansfull men samtidigt lite stressad över allt som jag tycker borde/ska hinnas före BF 25 augusti. Och ändå är jag "ledig", :D. Är en sån som ska göra allt på semestern...får nog tagga ner lite. Men vill ju vara så förberedd som möjligt o ha tänkt på allt... :oops: :D

Sen var jag hos BM igår o blev ganska nojig eftersom bebben inte ligger med huvudet neråt utan snarare i sätesbjudning eller nåt ditåt. Men å andra sidan verkar den inte ha sjunkit ner så mkt så jag hoppas den ska vända sig snart. Under tiden kör jag små huskurer som att försöka stå på huvudet o vicka på rumpan, ni kan ju se det framför er, hahaha!! Jag är dock ganska osmidig nu så jag orkar inte så länge i taget. När vände sig era första? Jag tror min har legat så här ganska länge... Min syrras första två föddes vaginalt i säte o d gick ju bra men det skulle ju kännas mkt tryggare med huvudet först...fast jag ska inte gå händelserna i förväg. Några fler tips på hur man kan locka bebben att lägga sig rätt? [-o<

Ha det fint!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Bebisar 2013

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Här har vi också en bebis som så sent som i helgen gjorde kullerbyttor. I vecka 37. På besöket hos barnmorskan igår låg den dock med huvudet ner och hade sjunkit ner en del. Så förhoppningsvis stannar den så nu. Annars blir det vändningsförsök i första hand och vändningsförsök med igångsättning i andra hand.

Hann googla en del när den förra veckan låg i säte. Hittade allehanda tips såsom att lägga en påse frysta ärtor mot huvudet, stå på alla fyra, ligga med kudde under rumpan etc etc. Men det verkar förhoppningsvis ha löst sig ändå utan frysta ärtor. :)

Hur har det gått för dig Ylvispylvis, har bebisen vänt sig än?

Jag slarvar en del med att öva på profylaxandningen. Mycket därför att jag tyckte att kroppen reglerade andningsfrekvensen sist och jag mest behövde följa med. Och så skyller jag på en täppt näsa. Men jag ska försöka skärpa mig... :oops:

Annars är det mesta klart inför bebisens ankomst. Igår packade jag väskan och skrev förlossningsbrevet. Instruktioner till barnvakten sitter på kylskåpet.

Har ganska mycket sammandragningar nu och har ofta molvärk. Men bebisen får gärna stanna inne ett litet tag till. Imorgon ryker blöjan på tvååringen, inte världens bästa tajming kanske... :roll: :lol: Men det känns verkligen som att det är dags, hon är så redo och det känns bra att ta det när vi ändå är hemma allihopa utan så mycket planerat.

Kram på er!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2013

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Skrev just ett långt inlägg...och så hände det MIG att allt försvann!! #-o :^o
Grrr. Men får försöka igen.

Härligt att din bebis vänt sig o att allt verkar redo, SaraMilana! :D =D> Så är det inte här, direkt. Det känns som att jag är för upptagen med att tänka på förlossningen och sitta vid datorn för att faktiskt ta tag i saker och FÖRBEREDA mig och hemmet på att det KOMMER en riktig bebis snart!!! Har inte fattat det, tror jag. Ska försöka packa väskan och skriva det viktiga brevet snart, har typ prestationsångest inför brevet tror jag, det är nog därför det aldrig blir av :oops: :lol: Bra början!! :D

Var iaf hos BM igår, vikarie för vikarien så jag fick typ berätta vad hon skulle göra och hade jag inte sagt till hade hon nog inte ens kollat hur bebben låg! :shock: [-X Nu visste jag ju att den låg fel, den har inte ändrat sig och kommer nog inte göra det heller känner jag på mig, och hon sa mkt riktigt att rumpan var neråt. Den bökar visserligen lite men att den kommer runt tvivlar jag starkt på. Är i v. 35+2 idag. Nu är huvudet dock lite mer åt sidan just idag men jag tror ändå att gumpen är ganska stadigt rotad. Men svar får jag nästa onsdag (31/7) när vi ska på UL och förhoppningsvis också få prata om och kanske genomföra vändningsförsök, röntgen osv. Hoppas verkligen vi får göra allt på en gång för vi har 16,5 mil till sjukhuset och det känns ju vääldigt osmidigt att åka dit bara på UL för att sen få en ny tid för t.ex. röntgen #-o

Jag börjar ställa in mig på att föda i säte för jag klarar bara inte av tanken på snitt! Vill såå gärna föda mitt barn själv, profylaxa och uppleva förlossningen!! Var deppig i typ två veckor när jag tänkte mig att snitt var enda utvägen. Men har syrran klarat två sätesbjudningar så varför skulle inte jag kunna göra det? Dessutom hör hon till dem som anser att dessa förlossningar var de bästa och smidigaste (har därefter fött tre i huvudbjudning)...hon fick inga som helst komplikationer. Första barnet fick dock ha skena, men det var för att hon legat så länge i fällknivsposition och inte pga förlossningssättet.

Vändningsförsök vet jag inte riktigt hur jag ställer mig till, det känns lite läskigt att stressa bebisen och en liiiten risk finns ju att det sätter igång. Då blir det troligen snitt direkt vilket är det absolut sista jag vill. Och så vill jag verkligen inte att de ska tvinga bebben till ngt, det kanske finns en orsak till att bebisarna i min familj gillar att ligga med rumpan ner? Iaf de första? Liksom att de banar väg för resten på ngt sätt... :shock: :D Men OM den inte är fixerad och de tror att det skulle gå lätt som en plätt att vända den (tror inte jag) så kan de kanske få göra ett försök. Men det är näästan så jag hoppas att den ska vara fixerad och att mina och bebbens mått tillåter en sätesförlossning så jag slipper välja vändningsförsök eller inte. Jag måste vara lite knäpp... :D

Lycka till med pottan och allt gott inför förlossningen!! Kan ju bli när som helst nu för dig, SaraMilana!! Eller hur har det varit tidigare? Själv hoppas jag att bebben stannar iaf tills allt är förberett här hemma.

Det här inlägget blev ju ännu längre än förra, jag som skulle öva profylax!! :oops:

KRAM!!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Bebisar 2013

Inlägg av SaraMilana »

Ja, den här bebisen kan titta ut när som helst nu. Vecka 36+6 idag, blivande storasyster kom v 38+2. Jag längtar så efter att få mysa bebis igen!

Min största rädsla är att vi inte ska hinna in till förlossningen då det gick så fort sist. Att det ska strula med barnvakt eller nåt. Tur att vi har bara fem minuter till sjukhuset...

Hoppas det löser sig för dig Ylvispylvis och att förlossningen blir så som du önskar! Stressa inte runt för mycket, ta det viktigaste och se till att vila också! Och spar resten tills bebisen är ute, perfekt social delaktighet! :)
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Bebisar 2013

Inlägg av Tutan »

Hej på er stormagade!! :wink: :lol:

Va, SaraMilana? Är du så nära :shock: ! Det hade jag missat :D .

Apropå vändningar och säten - Mina två första killar låg i säte och ville inte vända sig trots vändningsförsök. Tyvärr inte nåt tal om sätesförlossningar hos Värmlands landsting, så de är båda födda med snitt. Trean låg rätt men blev också snitt eftersom min livmoder inte skulle klara ansträngningen av en vanlig förlossning. Efter tre snitt kan jag säga att det är helt okej också. Visst blev jag snuvad på allt vad profylax heter men men... så är livet :D .

Då väntar jag med spänning på att det kommer små guldklimpar snart :heart: :heart: :heart: . Kram på er alla!

Ida
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Bebisar 2013

Inlägg av Irmasmamma »

Kram till er tjockisar från en till!! :heart: :P

Här är det drygt två månader kvar men redan tungt som sjutton... :shock:

Vi väntar fortfarande på besked om vi får föda hemma eller ej, (får vara max 40 min med ambulans - inkl framkörning - till närmsta sjukhus, och för oss är det precis på håret tror jag.) Det vore så härligt att få vara hemma, slippa stress till (och PÅ) sjukhuset, få föda i vatten, ha två egna (äkta hem-)barnmorskor :D En profylaxnörds våta dröm helt enkelt! 8)

Lycka till Sara!! :D Ser fram emot FL-berättelse sen!
Och Ylva, vi lär ju höras på tfn snart igen!

Stor kram :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"