Tilda är här!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

Tack för pepp, Mamma Frankie! :heart: :heart:

Tilda är sju veckor idag. :heart: Faktiskt så känns det som om vi så sakteliga börjar få struktur. Tilda är mer och mer nöjd i vakenpassen och lättare att hålla vaken och upp emot en och en halv timme. Skarvar fortfarande, men det känns som om det går åt rätt håll även där. Hon vaknar fortfarande varannan-var tredje timme på natten, men det ska väl också rätta till sig hoppas jag, ju mer ordning vi får på dagarna.

Men vad tror ni om detta jag nu ska berätta... Tilda matvägrar alltså oftast när jag ska lägga henne för natten. Hon tar bröstet men blir vansinnig när mjölken kommer. Då lägger jag henne att somna med nappen och tar upp och matar efter någon timme. Jag tolkar detta som att hon vill suga men inte äta. Så varför jag idag provade med flaska vet jag inte, men det gjorde jag. Hon tog bröstet men började gallskrika när mjölken kom, i vanlig ordning. Jag trattade in flaskan och hon slukade 60 ml...? Hon hade nog druckit mer om hon fått, men jag vågade inte ge mer, hon har aldrig fått ersättning innan.

Jag förstår inte riktigt detta...? Jag kan ju flaska på kvällen, inga problem, men jag tyckte bara det var så konstigt....?

Om vi nu börjar med ersättning på kvällen, ni tror inte det påverkar amningen för övrigt ? Jag vill verkligen verkligen amma henne, jag har gott om mjölk och det funkar jättebra dagtid. Hennes medicin kan ge nedsatt immunförsvar och jag vill delamma länge. Vill inte börja ge ersättning på kvällen om det finns risk för att hon nobbar bröstet även på dagen pga det...
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av SusanD »

Hej,

det kan ju vara så att hon är för trött på kvällen för att orka äta ordentligt från bröstet, hon suger och sen tar orken slut och just då kommer mjölken.

Om det kommer påverka amningen om du fyller på med flaska på kvällen kan ju ingen människa i världen veta :) , dessvärre. Men jag har fyllt på med flaska en eller ett par gånger varje dag tills mina har varit tre månader gamla, då har de ratat flaskan och orkat äta ordentligt ur brösten. Tillräcklig med mjölk har jag haft men de små har inte orkat äta det sista så de sover riktigt gott. Ingen av mina småttingar har fått några problem men det är ju bara fyra barn jag talar om så hur din lilla kommer hantera det hela har jag ingen aning om.

Förstår att du är dubbel med tanke på hennes mediciner men du får väl fundera igenom saken och väga för och emot och så kommer du säkert fram till något vettigt.

Så skönt att ni börjar få struktur på vardagen. Det är så lätt att glömma att nykomlingar är just nybörjare på allt som händer och sker i livet men att de ganska snart börjar greppa hur saker och ting förhåller sig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

Tycker det går bättre och bättre. Ett schema börjar ta form, som i och för sig innehåller för lite vakentid, men det är allt hon klarar än så länge. När hon orkar så tänker jag lägga morgonen klockan 7 och korta ner sista luren till 45 minuter.

Nu ser det oftast ut så här:
Morgon ca 7.45 (jag väcker då, om hon inte är vaken)
Sova två timmar 9.15-11.15
Sova två timmar 12.45-15.45
Sova två timmar 16.15-18.15
Sova natt kl 20

Hon brukar vakna och äta v id 12, 3 och 5. Efter 6 ligger hon hos mig :oops: och jag pluttar in nappen en del, övriga natten klarar hon utan napp.

Det skarvas på dagslurarna. ibland somnar hon utan nappen, men får den oftast i skarvarna. Då går det oftast bra att sova hela luren. Detta är ett stort framsteg.

Hon mattrasslar främst vid nattslurk. De två senaste dagarna har hon fått flaska, och den tar hon. Så vi fortsätter nog med ersättning som nattslurk.

Inatt var första natten hon bara åt två gånger (2 och 5) och det är ju jättebra med tanke på att natten är minst 11,5 timmar.

Hatar att jag använder nappen så mycket, men jag vet inte hur det skulle funka annars. Vi har haft så mycket trassel och den hjälper så mycket. Men jag vill ta bort den snarast möjligt. Funderar på när den bästa tiden är för det? Kanske när schema är spikat och har satt sig? Typ vid 2,5 månad, skulle jag gissa att detta blir i så fall...
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Tilda är här!

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Vad fint ni jobbar! =D>

En del barn har ett större sugbehov än andra och vill suga men inte alltid ha mat. Då är nappen jättebra! Efter fyra månader ungefär avtar sugbehovet och då behövs den ju inte längre. Här finns inspiration när det är dags att ta bort den: nappen bort!

Glöm inte att Tilda är en mycket liten dam och det ÄR svajigt i början. Det är lätt att vilja göra allt perfekt på en gång och glömma bort att njuta av det nya lilla livet på vägen. :D

:heart:
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

Alltså det här med nappen. Jag har accepterat att vi just nu behöver den för att få en dräglig tillvaro. :-) Och nätterna funkar faktiskt utan napp, det är bara vid insomningen hon behöver den, efter nattamningarna somnar hon om utan.

Men dagarna. Hon skarvar såååå mycket. Ibland somnar hon utan napp, men skarvar ändå, och får då oftast nappen.

Det jag undrar är hur ni andra som använt napp gör vid skarvarna? Jag jobbar nu på att minska trafiken och min överkoncentration och om hon har somnat utan napp, så klarar jag att backa och låta henne gruffa och gnälla för att ibland somna om. Men de gånger hon har somnat med nappen känns det som om jag inte kan begära att hon ska somna om utan nappen. Så det blir ett fasligt rännande, övertrafikerat så det skriker om det.

Saraseptember, vet ju att ni har napp, hur hanterar du skarvarna?
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Tilda är här!

Inlägg av Tetz »

Jag har fått finna mig i att nappa oss igenom sovpasset om jag nu erbjudit napp till att börja med. Jag tror att liten bara blir förvirrad om man mitt i sovpasset bestämmer sig för att nappen ska bort. Det är de där nappskarvpassen som ger motivation till att sedan ta bort nappen... :wink: :lol: Jag lyckades krypa ner i napp- och vagnträsk SAMTIDIGT. Proffsigt va :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

:oops:
Tetz skrev:Jag har fått finna mig i att nappa oss igenom sovpasset om jag nu erbjudit napp till att börja med. Jag tror att liten bara blir förvirrad om man mitt i sovpasset bestämmer sig för att nappen ska bort. Det är de där nappskarvpassen som ger motivation till att sedan ta bort nappen... :wink: :lol: Jag lyckades krypa ner i napp- och vagnträsk SAMTIDIGT. Proffsigt va :lol:
Haha, ja jag känner att jag är på väg dit också... Men jag försöker acceptera nackdelarna med nappen. Väljer jag att ha kvar nappen, så får jag ju också ta det negativa! Den ska bort senast på novemberlovet (Tilda 4,5 månad då), då blir det ta-bort-nappen-kur, om den fortfarande är kvar, och det är den väl...

Jag kanske är på väg in i dammsugar-träsket... Har märkt att Tilda sover så mycket lugnare om dammsugaren går... Väldigt dammfritt är här, men det händer också att jag låter dammsugaren stå på när jag är klar... :oops: :shock: :oops: :shock:
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Tilda är här!

Inlägg av saraseptember »

Hej!

Napp, ja. Lillan somnar utan den på dagspassen, men har fått den någon gång när det skarvats. Hon vill så gott som alltid ha den efter nattmålet, av någon anledning. Då ligger hon och letar efter den i vagnen, och om jag provat låta henne somna utan ropar hon allt högre. Då får hon den. Ibland vill hon ha napp när hon ska somna för natten, ibland inte. Jag brukar börja utan, och om hon sedan börjar skrika upp sig ger jag den.

Hon skarvar mycket lite sedan jag började ge flaska. Hon fick helt enkelt inte i sig ordentligt tidigare.

Hon visar redan tendenser till att sugbehovet minskar, eftersom hon somnar om dagarna utan, och kan vakna till och somna om utan. Likadant om nätterna, förutom efter nattmålet alltså. Ibland vägrar hon den om jag erbjudit den i någon skarv "nej tack, men lite vagning kan jag ha!" Jag tänker att jag inte har tagit bort den, och att den alltså fortfarande är tillgänglig, men att hon måste fråga efter den. Det blir en liten nappkur sedan, liksom du tänker jag att det blir senast när hon är circa 4,5 månad. Vi ska troligen åka till barnens andra hemland på bröllop i höst, och då måste den bort innan. Så senast två veckor innan.

Jag håller med om att den gör det svårt just när man ska avvakta vid uppvak då hon fått den tidigare. Är det svårt att somna om, allmänt gnäll, nappbegäran? Så får det ju bli mer trafik än vad som annars behövts. Well, well. Som du säger så får man ta det, och vi båda har ju varit med om att den faktiskt löst problem som ingeting annat kunde lösa just då :)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

Inte så mycket frågor, men en liten rapport (mest för min egen skull, detta är nästan en form av dagbok... :shock: :lol: )

Vi är sååå nära ett schema nu! :mrgreen: Tilda har visat vägen, t ex är det jättetydligt att hon vare sig vill eller behöver sova två timmar sista passet, det räcker med 45-60 minuter. Så får hon istället 5 eller 20 minuters powernap någon timme senare.

Hon skarvar fortfarande alldeles förfärligt i dagslurarna och ibland är enda sättet att få henne att sova två timmar att gå ut på promenad... #-o :roll: Somnar oftast utan napp, men får den vid 20-skarven eller 45-skarven. Det blir en del napp-trafik.

Hon äter mycket, och jag kan inte få i henne mer. Möjligtvis om jag erbjuder flaska, men jag vill inte det, vill inte riskera amningen. Så vi får hellre leva med skarvarna (om det nu är det som avgör).

Det bästa av allt är att livet är så mycket roligare nu, tycker Tilda. Äntligen kan man vara vaken och nöjd länge. Nästan aldrig gnällig eller trasslig längre, det är så härligt! Så länge jag lyckas följa schemat (eller nästan-schemat) så är hon hur nöjd och go och glad som helst i vakenpassen.

Nätterna är upp och ner. Hon har nog en del mardrömmar (biverkning av hennes medicin), för vissa nätter är oroliga. :( Men det känns ändå som om det går åt rätt håll. Allt oftare har vi bra nätter med bara två matningar (2 och 5). Snart så...

För bara någon vecka sedan var nattslurk och läggningen inför natten katastrofal. Sen jag bestämde att skita i amningen och istället direkt erbjuda flaska till nattslurk samt inte ens försöka få henne att somna utan napp, ja då blev allt så mycket lättare. Inga bekymmer alls, faktiskt. Äntligen lite "vuxentid" på kvällen. :mrgreen:
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Tilda är här!

Inlägg av saraseptember »

Vad härligt att höra att ni tar er fram! :)

Jag tror liksom du att det är okej att till exempel använda nappen om det är den som behöves just nu. Tids nog är hon så inlemmad i världen, och trygg, att hon kommer kunna lämna den. Nu gäller först och främst mat och glädje, trygghet och att känna sig sedd! :)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Tilda är här!

Inlägg av Irmasmamma »

Vilken härlig rapport!! :D
Snyggt jobbat! =D>

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

Dagarna går verkligen framåt! Nöjd bebis, gnäller nästan aldrig längre. Äter bra (fast bara en halvtimme, sen är det nog, tycker Tilda!) Lurarna funkar bättre och bättre. Hon sover hela passen, men det är lite napptrafik.

Schemat är spikat.
7.30 morgon
9.15-11.15 sova
12-15 sova
16.45-17.30 sova (ibland mer, en timme, lite drygt)
5 eller 20 minuters powernap i sele runt 18.30-19
20 sova natt
Äter två eller tre gånger på natten men sover bra mellan

MEN. Nattslurken funkar inte. Det började med att hon vägrade bröstet, som jag berättat. Flaska gick bra, så vi övergick till det. Men nu vägrar hon flaska också, på kvällen. Blir skitarg, skriker upp sig.

Igår la jag henne utan, hon somnade direkt med nappen. Sen gav jag henne flaskan mer eller mindre i sömnen, när hon sovit 20 minuter, i vagnen. Hon drack då en hundring.

Ikväll gav jag nattslurken lite tidigare, 19.30 - tänkte hon inte skulle hinna bli övertrött. Men det var samma sak, skitarg. Maken tog över och då drack hon lite, bara 40 ml.

Tankar eller råd?
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

Svarar mig själv här... Testade att byta till större hål i nappen! Jajamen, då passade det minsann att sluka flaskan!

Jag som tolkat hennes tjorv som att hon var mätt och trött på att jag trugar. Men hon ville kanske helt enkelt ha mera mat!? AW is da Shit! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

I samma veva som maken började jobba spikade jag schema och plötsligt sover Lillan som folk... Har förmodligen att göra med att jag ensam måste ta hand om alla 17 kor, förlåt - jag menar de andra tre barnen. :mrgreen:

Åååååh vad jag älskar schema! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Rapporterar också glatt att hon sov sju timmar i streck inatt!
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Tilda är här!

Inlägg av saraseptember »

Aha, samma problem som vi haft! Vilken flaska och nappstorlek har ni nu?
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"