Tilda är här!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Tilda är här!

Inlägg av Sarisparis »

Härligt att hon uppskattar riktig mat! :thumbsup:

Det här med bajseriet är ju en hel vetenskap och jag är ingen expert. :lol: Men sâ länge hon mâr bra och inte har ont sâ skulle jag inte vara orolig. Är det "vanligt" bajs?

Att bajsa var 4-5 dag är nog inte sâ ovanligt hos helammade bebisar, men jag tycker mig kunna konstatera att flaskammade bebisar ofta blir mer regelbunda och har avföring ca 1 gg per dag. Mina ungar har har helammats fram till att vi började med skedmat (vi har inte flaskat alls, nästan) och deras bajseri har blivit mer frekvent när vi börjat med riktig mat. Sen stabiliserar det sig, en gâng per dag är mitt "riktmärke" pâ hur det är när allt är pâ topp, men ibland blir det mer och ibland blir det mindre.

Om ni just börjat med mat sâ är det nog helt enkelt omställningen som gör att magen fortfarande hâller pâ att "ställa in sig".

Inte mycket till konkret svar :oops: , jag tror att mitt konkretaste râd blir att lita till din magkänsla (mâr Tilda bra?) och fortsätta att vara uppmärksam. (Och fortsätta mata :wink: )

:heart:
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

Tack för svaret! Jag gör nog så... Kör på och ökar lite för varje dag så länge hon inte har ont i magen och så länge hon vill ha. Om inte bajsfrekvensen stabiliseras inom någon vecka får jag väl omvärdera. Bajset är normalt, kanske lite mer slemmigt om man ska gå in på detaljer...

Idag blev det naturell gröt eftersom bananerna var slut. Det gick lika bra, bara att sleva in, Lillan gapar och sprattlar med armar och ben i förtjusning. :-D. Gröt på 60 ml vatten blev det idag, och hon hade gladeligen tagit emot mer. Ändå bara dag 5 med fast föda. :-D
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Tilda är här!

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup:

:heart:
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: Tilda är här!

Inlägg av MammaFrankie »

Det där med bajseriet....så blev det här också.
Men ja..från att ha bajsat typ 1 gång om dagen till som du beskrev...hur många ggr som helst. Men jag har kört på iaf och mini verkar ju må bra.
Vi hade ju även lite problem med att det kom så mycket om natten men nu är det borta så även om det är många ggr sker det på dagtid :)

kram
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

Tilda är nu 6,5 månad. Började sova 11-timmarsnatt för några veckor sedan. Glad och go och sover bra även på dagen. Sover 11+1,5+45+45. Äter två mål med ”skedmat” (lunch samt em-gröt), ammas morgon, mellanmål, kväll. Nappen försvann av sig själv för ett bra tag sedan.

Men nu har det blivit bekymmer. Hon vänder sig till rygg. HELA TIDEN. Då blir hon klarvaken. Innebär att nattning tar lååååång tid, hon vaknar på natten och för tidigt på morgonen. Vet inte riktigt hur jag ska hantera. Nu trafikerar jag jättemycket, eftersom jag vänder henne tillbaks till mage. Men hon vänder sig till rygg igen så fort jag lämnar sängen.

Detta misstänker jag är vanligt… Universaltips eller länkar till några bra trådar?
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Tilda är här!

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och god fortsättning! :D

Välkommen vändningscirkus! Hoppas du snart drar vidare igen... :wink:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

Tack! :D
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

Nä, det går inge bra nu. :shock:

Schema:
7 - morgon, ammas
9.30 - ca 1 dl välling (vi tränar, hon är inte jätteförtjust. Men hon får i alla fall i sig lite grann, tror inte hon står sig på amningen fram till lunch)
10-11.30 sova 1,5 timme
12.30 - Äta lunch
14.30-16 - sova 1,5 timme
16 - amning
18.30 - gröt
19.30 - amning
20.00 (senast) sova natt

Som jag skrev tidigare har hon alltså startat vändningscirkus. Jag läste länken och valde strategi nummer två, dvs att snabbt vända henne tillbaka till mage utan ramsa.

Men det funkar inte. Antingen är hon vaken 1-2 timmar mellan 4 och 6 eller så vaknar hon upp emot 1,5 timme för tidigt och somnar inte om.

När hon först vaknar så kollar jag om hon ligger på rygg (har en elektronisk barnvakt med video), vilket hon alltid gör. Jag går snabbt in och vänder henne till mage, solfjäder och ramsa (första gången). Efterföljande gångerna bara gått in och vänt henne, utan ramsa. Men det bara accelererar. I morse höll vi på så mellan 5.30 och 6.50 (då hon slumrade till lite innan morgon). Hon vänder sig tillbaka till rygg innan jag ens hunnit tillbaka till min säng. Jag vände väl henne 30 gånger i morse. Anar att jag måste byta strategi.

Hon är inte ledsen. Babblar och sprattlar och gnäller ibland.

Egentligen KAN hon nog vända tillbaka, men det har nog nog glömt bort. Eller så är hon inte ett dugg intresserad av det.

Ska jag sluta helt med vändningstrafiken? Känner mig rådvill. Och trött.

Idag fick jag gå tillbaka till gamla schemat med tre lurar, eftersom hon vaknade så förbaskat tidigt.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Tilda är här!

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
kattis73 skrev:
Ska jag sluta helt med vändningstrafiken? .
Ja, det tycker jag du ska göra. Hon är så pass stor nu att hon kan få välja själv hur hon vill sova. Jag gav upp magläget för flera månader sen, för min tjej som nu är nio månader. Jag till och med lägger ner henne på rygg numera och hon sover gott så också. :D

Så välj den andra strategi, som du själv är inne på, och låt ramsan ge besked att hon gott kan somna om hur hon än ligger.

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

Har slutat trafikera och det går bättre, även om hon fortfarande vaknar minst två gånger per natt.

Får inte heller dagslurarna att funka. Hon ska sova 11+1,5+1,5 enligt schema. Men hon vaknar alltid efter 45 min på eftermiddagen, ibland även förmiddagen. På eftermiddagen brukar jag då amma henne (enlig schema) och då somnar hon om vid bröstet... Eftersom hon inte orkar resten av dagen annars...

Det är ju inte hållbart att sitta och amma 45 minuter varje em bara för att hon ska sova vidare... Funderar på att ändra schemat till 12+1,5+45 istället? Alltså korta em-luren och förlänga natten. Det tar emot eftersom vi redan har bekymmer med för tidiga mornar titt som tätt. Vad tror ni?
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Tilda är här!

Inlägg av Irmasmamma »

Jag tror på ändring, men själv hade jag nog kört på 12-45-1,5 istället, det är ett väldigt klassiskt 7-8-mån-schema som gillas av de flesta. :D :thumbsup:

Tidiga morgnar beror ofta (mot förmodan) på övertrötthet, så det låter som att en 12-timmarsnatt skulle sitta bra för lilltösen!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

Tack! Ska börja med 12-timmarsnatt imorgon! Men är det verkligen heltokigt med 12+1,5+45? Hon sover oftast bättre och längre första passet, hon har gillat att sova förmiddag sedan start. Plus att det passar övriga familjen och all logistik så mycket bättre...
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Tilda är här!

Inlägg av Irmasmamma »

Det där är ju såklart individuellt....
Men min erfarenhet säger att de flesta är rätt morgontrötta och gärna sover länge på fm-luren MEN att det går ut över lunchluren (som ändå borde vara stommen i schemat - och behålls upp till flera års ålder!). Om lunchluren blir svajig brukar eftermiddagen bli svajig och så kommer övertrötthet som ett brev på posten och tidiga morgnar blir ett faktum! :P
Det är min teori iaf, sen vet jag att vissa kör på den ordningen och att det funkar bra. Så inför du det som passar familjen och utvärdera efter 10 dagar, och ändra ev sen om det skulle behövas!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

Liten rapport då!

Tilda är nu nästan tio månader och en väldigt go och glad tjej. Äter jättebra och är oftast väldigt lätt att ha att göra med.

Hon sover bra på nätterna och förutom för tidiga mornar så vaknar hon aldrig på nätterna.

Dessa tidiga mornar gör mig frustrerad. Hon vaknar konsekvent en timme för tidigt. Somnar aldrig om innan jag gör morgon en kvart innan det är morgon enligt schema.

Jag gör allting rätt, därför är det frustrerande. Hon sover mellan 12,5 och 13 timmar per dygn och det känns för lite. Å andra sidan verkar hon inte speciellt trött.

Ibland får hon en ramsa på morgonen, men den känns meningslös. I övrigt inga ramsor och ingen trafik. Hon ligger mest och babblar, börjar gnälla när hon varit vaken ca en halvtimme. Slumrar däremot vid morgonamningen.

Ja jag vet inte. Jag borde kanske helt enkelt gilla läget.

Schema
7. Morgon och amning (vaknar kl 6)
9. Välling
10-11.30. Sova (sover oftast drygt en timme)
12. Lunch
14.30-15.15 Sova (sover oftast en timme)
15.15 amma
18. Gröt
19. Amning och sova (somnar oftast 19.15)

Tja. Är ju rätt påläst, men tankar?
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tilda är här!

Inlägg av mamaA »

Hej!
På det stora hela låter det som ni har det härligt :D . Min spontana tanke är övertrötthet när hon konstant vaknar för tidigt??? När min son är för trött sover han kortare istället för längre :wink: .

Ert schema är ju lite ovanligt med två lika långa lurar men funkar det så är det ju inget problem. En långlur hade ju i och för sig varit bra för att få riktig djupsömn vilket kanske hade varit bra inför natten också. I övrigt så är det ju mörkläggning och riktigt mätt mage som är A och O men det vet du ju säkert redan :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"