Tacksam för råd om 4-veckors!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av hannisen »

Hej!

Nu är pyret snart 4 veckor. Har kört SM men har lite funderingar. Har inte väckt henne utan låtit henne sova så länge hon vill på dagarna (ibland upp till 3 timmar).
Har läst runt på forumet och endel verkar inte tycka man ska väcka dom, hur tänker jag? Ska väl inte införa ett riktigt schema än? Men man måste väl styra upp tiderna för att få in insomnande kl 22.

Hon kan ibland vara vaken mer än 2.5 timma. Då antar jag att det är dags att börja vagna/buffa? INNAN hon somnar vid bröstet eller famnen? Visst använder jag nu mig av dessa redskap för alla dygnets insomningar?

När vi ska starta vagningen för att införa 6-timmars nattsömn; Hur gör man med nappen? Hur vet jag om jag ska vagna eller bara stoppa i nappen?

Hon har hittills varit varken ca en timma när hon vaknat på natten. Nu antar jag att jag vagnar/buffar så hon somnar snabbare nattetid?

Kan man varva buffning & vagning? Har sovrummet på ovanvåningen & tufft att bära vagnen upp & ner...

Så tacksam för hjälp!!!! :D :heart:
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av Irmasmamma »

Hej hannisen och varmt välkommen till Späda och små! :D

Stort grattis till lillasyster! :heart:

Din skrutt är fortfarande pytte, och ni är precis på väg ut ur smekmånaden så än så länge är mitt råd att skynda långsamt!

Kanske börja leda lite och väcka med varsam hand efter 2-2,5 timme på dagen för att inte liten ska vända på dygnet.

Buffning/vagning kan ske dag som natt, ja, men enbart för att lugna en ledsen bebis, inte för att söva. (Det vet ju du som har kurat :wink:)

Börja med att skippa "knock out-slurken", lägg henne vaken efter max 2 h skulle jag säga. Många såna här pyttisar klarar inte ens så länge ska sägas. Sträva efter rytmen 2-2 (2 h vaken 2 h sömn) men inte till priset av övertrötthet!

Framförallt, kom ihåg att njuta! :P Många gör så att t.o.m de första sex veckorna får vara en slags smekmånad där man tar upp och matar vid uppvak inom 1,5 h, så känn ingen stress!!
Ang att vagna bort nattmålet så tycker jag lugnt att du kan vänta ett tag, styr upp dagarna lite först, och liten måste ju lära sig äta sig proppismätt också. Sen kan hon mycket väl sova över nattmålet på eget initiativ! :D

Ang. att varva vagning och buffning: Med Attityden av självklarhet går allt! :P
Ska tillägga att själv fick jag aldrig ens till vagningen utan gick över till bara buffning när liten var 6 v och det gick också bra!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av hannisen »

Tack för så snabbt svar Irmasmamma! :D

Ibland undrar jag hur nån överhuvudtaget förstår vad jag menar...beskriver väl hälften av vad jag tänker :wink:

Nu har jag försökt styra upp dagarna & strävar mot ett 2-mån schema så sakteliga. Började med magläge för ett tag sen, vilken enorm skillnad! Nu bara lägger jag liten & hon somnar utan buffning/vagning (tror inte det är för evigt..ha!).

Men undrar över nappen, visst kan den vara kvar till ca 4-mån? Blir endel istoppande (mestadels dagtid), men det kanske inte gör något?
Nu sover hon ca 22-04, har låtit henne äta då men kanske dags att börja buffa för längre natt? (hon är 7 veckor nu)

Är så glad över detta forum & er alla!!!! :heart:
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av Tetz »

Grattis till bebis! :heart:
hannisen skrev:Men undrar över nappen, visst kan den vara kvar till ca 4-mån? Blir endel istoppande (mestadels dagtid), men det kanske inte gör något?
Jag har i första hand erbjudit mat. Om det inte går i mer mat, men bebis verkar snuttig så har jag använt napp. Det är teorin, men ibland är inte praktiken lika lättöverskådlig :lol: Så jag har använt napp ganska generöst fram till ca 3 månaders ålder, för då har jag tyckt att den stör mer än den hjälper.
hannisen skrev:Nu sover hon ca 22-04, har låtit henne äta då men kanske dags att börja buffa för längre natt? (hon är 7 veckor nu)
Jag har behållit nattmålet kl 04, men natten har förlängts automatiskt då vi lagt tidigare och tidigare för varje månad som går. Vid ca 2 månaders ålder siktade vi på läggning kl 21, vid 3 månader kl 20, vid 4 månader kl 19. Men nattmålet har hela tiden legat kvar där runt 04.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av hannisen »

Hej igen!

Nu är pyret 3 mån :D

Tycker matningen går sämre & sämre. Försöker göra enligt standardmodellen men som det ser ut nu så äter hon bara när hon är nyväckt. Då brukar hon få båda brösten & sen får jag sällan henne att äta mer under den vakentiden. Har provat ömma järngreppet, att hon får en napp för att få in suget & sen smyga över till bröstet men går sällan. Nu när vi var på BVC hade hennes viktökning sjunkit ganska mycket (alltså en viktuppgång men hon följer inte sin egen kurva). Har de senaste 2 veckorna gett henne en slurk ersättning innan läggdags då jag haft en känsla av att hon är mer hungrig på kvällen & brösten känns trötta.

Schemat har jag gjort efter storasysters rutiner :wink:
Hon sover toppen (är en tröttis) & har aldrig strulat med vare sig läggning eller uppvak (dock behövs nappisättningar).

Väckning 8.00
Sova 9.45-11.15
Sova 12.45-14.45
Sova 16.45-17.30
Sova 19.30-20.15 (hade tänkt 20 min här men vill kunna ge storasyster välling & skratt med full fokus!!!)
Läggning 21.15
(vaknar oftast runt 05 för nattmål, somnar om efter 20 min mat)

Ena stunden tänker jag att hon inte kan sova såhär bra om hon vore hungrig, eller? Känner mig villrådig angående ersättningen, sägs ju att dom strular mer med brösten om man "blandar" men vill ju ha en supermätt unge!

Tacksam för kloka råd! :wink: :heart:
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D
Härligt att det rullar på för er, ni verkar jobba på jättefint! =D> :thumbsup:

Att matningen strular i den här åldern är jättevanligt. :shock: Liten har fått upp ögonen för världen runtomkring och då finns det ju roligare saker att göra än att ligga vid tutten/flaskan.... :P :roll:
Ibland kan det funka bättre att liggamma eller mata i ett lugnt, dunkelt rum för att minska synintrycken lite, alternativt lägga en filt över liten. Ibland krävs det motsatta, att man går runt och ammar/flaskar och kanske stannar framför nåt spännande som liten kan kolla in medan hon äter. :wink:
Många små pauser under matpasset kan också göra susen! :D

Jag tycker inte du ska vara rädd för ersättning, många har kombinerat med gott resultat, och som du säger, även kvällströtta bröst kan behöva en paus! Alternativt kan du också pumpa ur morgonmjölk (som är fetare) och ge som nattslurk. 

Vid tre månader väljer också många att börja med smakisar! \:D/ Kanske börjar bli dax för din tös? Om hon nu haft lite problem med vikten menar jag.... Visserligen tror jag som du, att så länge hon sover som hon gör så är hon mätt. :D
Min tjej hade också en lite svajig kurva i början, men nu är hon en riktig tjockis och äter som en häst. :P

Men i vilket fall som helst, kolla in den här utmärkta länken! :wink:

Mer mat åt småfolket!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av hannisen »

Tack för ditt svar Irmasmamma! :D :heart:

De senaste dagarna har inte varit toppen...
Nu märks det att hon är hungrig. Lurar & nätterna strular mycket. Och hunöret dalar... Jag förstår verkligen inte varför hon inte tuttar! Hon blir skitförbannad innan hon ens börjar tutta, så fort jag lägger henne vid bröstet. Har provat liggande, ensamma i rummet, mm mm. Hon är ju hungrig så då borde hon ju äta!

Hon har varit bökig med amningen även innan jag började ge henne tillägg. Enda gången som funkar är som sagt precis vid uppvaknandet. Tror dessvärre att mjölken minskar då hon tuttar mindre & mindre. Så nu har hon fått tutta oftare på nätterna ihopp om att få igång amningen :? Men vad hjälper en större mjölkproduktion om jag inte får henne att amma mer...? Och varför blir man så förbannad? Ja det är ju inte lätt att veta med dom små :shock:

Hur tänker jag med ersättningen? Tänker att jag ger bröstet i första hand & märker jag att hon är hungrig får hon flaskan sporadiskt?
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av Irmasmamma »

Känner igen mig i detta problem BIG TIME :roll: Amningen kändes som en enda kamp och min lilla ville inte veta av flaskan så jag hade inget val fram tills hon lärt sig äta riktig mat (vi började vid 3,5 mån). Så det som gäller är tålamod! Och smakisar förstås :P
Att låta henne äta mer på natten låter tyvärr lite vanskligt, då lär hon sig snart att det inte är så viktigt att äta på dagen... Skulle rekommendera att pumpa då istället. :wink:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av hannisen »

Blir inte klok på detta. Igårkväll ammade jag henne kl 20.30 & sen pumpade jag kl 23. På 5 min fick jag utan problem ut 90 ml så då känns det ju inte som om mjölken sinat. Snarare känns det som att fröken inte vill jobba vid bröstet!
Men hur får man henne att sova på nätterna när hon är hungrig?

hm...min plan är denna:
Ge bröstet i första hand, sen så mycket flaska hon vill & så får amningen hålla så länge den håller.
Senaste nätterna har jag inte kunnat göra annat än att amma henne vid kl 2, 4, & 6 :shock: Nappen har hon spottat ut & gakkskrikit. Innan har hon sovit till klockan 5-6 :D
Så hoppas jag att nätterna går tillbaks till det vanliga snabbt igen!
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Som du märker går det inte att få en hungrig bebis att sova. ;) Jag tycker det låter som att du har en bra plan där med amning och sen ersättning. Det är ju ändå snart (eller kanske redan nu?) dags att börja med riktig mat och då är det ju ingen mening med att hålla på och kämpa med amningen.

:heart:
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av hannisen »

Hej igen!

Har lite funderingar om schemat & maten. Som det är nu så ammar hon ju bara precis vid uppvak & sen får hon så mycket ersättning det bara går. Vill ju bara att hon ska äta ordentligt & bli en trött & glad unge igen:) Men känns som målen blir mer & mer utdragna... Nätterna & lurarna strular fortfarande.

Så här ser schemat ut:
8.00 amning & sen ersättning till 9.15
10- 11.30 sova
11.30 amning & ersättning till 12.30
13-15 sova
15.00 amning, lite gröt & ersättning till 16.15
16.45-17.30 sova
17.30 amning & ersättning (här kommer ju målen tätt...)
19.30-20.15 sova
2015-21.15 amning & ersättning, nattslurken!
21.15 nattinatti

Vet ju att nätterna borde vara längre men nu är det flera uppvak & låtit henne amma då hon inte ätit tillräckligt på dagarna & är hungrig. Känns som en ond cirkel. Men jag kanske är för otålig?! :-s
Några tankar?
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Tror som du att ni kanske hamnat i en ond cirkel där det äts mer och mer på nätterna, vilket gör att liten tror att hon inte behöver äta lika mkt på dagen......
Om jag var du så skulle jag bestämma en tid för nattmålet och sedan buffa/vagna bort alla andra uppvak. Så gjorde vi, vilket resulterade i att liten blev trygg i att vi hade koll och kunde sluta vakna och undra om hon skulle få mat eller ej! :D


1. Kanske hon skulle må bra av ett något mer klassiskt 3-månadersschema: 12-45-2-45. För lång fm-sömn brukar kunna strula till långluren, och trasslig långlur kan i sin tur ge övertrötta kvällar/nätter, som paradoxalt nog ger fler uppvak.

2. Jag tror liten är hungrig på riktig mat! Har hon fått smaka på nåt smaskens än? :P

3. Viktiga saker för en god sömn är också:
*Massor av fysisk aktivitet dagtid. Magläge och ålträning ordineras!
*Frisk luft i mängder. Minst en av daglurarna utomhus. Utevistelse vaken gärna 1-2 ggr dagligen är också en förutsättning.
*Social delaktighet - Låt liten få se på när du gör saker som är viktiga för dig. (Helst liggandes på mage förstås! :P ) Mycket bra bot mot överkoncentration på mat och sömn, liten får lära sig hur den spännande världen fungerar och behöver inte känna sig som en börda för mamma. :wink: Om liten tar något initiativ att "hjälpa till" tackar du naturligtvis så hjärtligt för hjälpen! 8) :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av hannisen »

Tack för finfina råd! :heart:

Hur lång tid ska det gå mellan målen? Från ett måls slut till nästa mål startar? Hur länge ska målen för en 3-mån pågå?

Jo något måste göras åt nätterna! Inatt sov hon till 4! Ska försöka så det blir så inatt med!!!! :D
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av Irmasmamma »

Grattis till den fina natten! =D> \:D/

Minst 3 max 4 timmar mellan (start på) målen är lagom. För en 3-4 månaders är det mat inom en timme som gäller. Har du spanat in den här fina lathunden förresten? Där finns all information om SM för olika åldrar i korthet. :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: Tacksam för råd om 4-veckors!

Inlägg av hannisen »

Hej igen & tack för fina svar tidigare!

Nu är liten 5 månader. Vi har fått svar på vad matvägran berodde på, verkar som hon är mjölköverkänslig som storasyster & därför strulat. Nu funkar det bättre. Hon ammar fortfarande lite vid varje mål & sen får hon flaskan.
Har infört gröt & smakisar, går långsamt men vi jobbar på...

Hon slutade nattäta för en månad sen. Har behövt vagna henne kanske 3 ggr totalt (helt otroligt! tack Kära kära AW för standardmodellen!!!). Men nu är det endel nappisättning & jag känner att det är dags för att sluta med den nu.

Hur lägger jag upp det? Slutar jag en morgon & "minikurar" i samma veva (antar att det inte blir en vanlig kurning då hon redan sover bra).

Sen är ju tanken att hon ska flytta in hos storasyster men det får vi väl vänta med tills nätterna är stabila utan napp.

Sen en fråga om välling. Då hon är mjölköverkänslig påstår vissa att det är extra viktigt att vänta tills hon är 6 mån med välling (pga gluten). Kan en månad hit & dit göra så stor skillnad?
Vill ju får skruttan riktigt mätt inför natten!

Tack tack fina ni :heart:
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"