Förskola vid 3 år?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
mamawayne
Inlägg: 178
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 18:35
Ort: Stockholm

Förskola vid 3 år?

Inlägg av mamawayne »

Hej allihop!
Har tänkt att min pojk eventuellt ska börja förskolan vid 3 års ålder. Har kollat upp en förskola som verkar bra, det är ganska liten barngrupp.
vill inte att han ska gå så långa dagar och jag är lite orolig för hur det ska gå med inskolning och sådant. Skulle vilja höra om ni har erfarenheter av inskolning vid 3 års ålder? har det fungerat bra? hur många timmar är lagom för en 3 åring att vara på förskolan? Det är ett år kvar tills han ska börja men jag funderar mycket på hhur det ska gå redan :shock: Alla tips och tankar välkomnas! :heart: :heart:
Mamma till Wayne född 10-08-28
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Förskola vid 3 år?

Inlägg av SusanD »

Hej,

vi har väntat tills våra barn har varit fyra år gamla innan de börjat förskola, då har de tagit sig igenom trotsåldern och hunnit landa ordentligt.

De har gått 15 tim i veckan och då har det varit fem timmar och tre dagar i veckan.

Inskolningen gick utan problem både för Emil och Sigge. Den sistnämnde är den blygare varianten men vi har sett det första året på förskolan som en rolig aktivitet vilket inneburit att vi inte alltid kört dit honom. Det har funnits utrymme att vara hemma och följa med oss på någon aktivitet eller bara myst på hemmaplan om det har behövts.

Nu när han blir fem hamnar han i storgruppen på dagis där alla femåringar från alla avdelningarna har aktiviteter tillsammans. Då känns det lite viktigare att han går sina 15 timmar för att hänga med i den gruppen. Men han trivs bra och det har inte varit några problem alls faktiskt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mamawayne
Inlägg: 178
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 18:35
Ort: Stockholm

Re: Förskola vid 3 år?

Inlägg av mamawayne »

Hej SusanD! Tack för svar!

Ja, det idealiska vore ju om han kunde börja vid fyra år. Ska söka vårdnadsbidraget, men tror bara man får det tills barnet är 3 :evil:
Känns ju inte bra om världen är upp och ned för honom i och med trotsen och så ska han börja på dagis mitt i allt! :( ja, det här är inte lätt...

Som du säger vill man ju att barnen ska känna att det blir en rolig aktivitet och att man inte kör iväg dom. 5 timmar tre dagar i veckan låter lagom.

Jag får ta mig en funderare på hur vi ska göra :-k
Mamma till Wayne född 10-08-28
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Förskola vid 3 år?

Inlägg av Alma »

Vi började när de var just fyllda fyra (sonen och bästa vännen från annan familj) men gjorde paus och började nu igen när de är fem.

Om jag hamnade i ekonomisk kris skulle jag med min treåring satsat på dagmamma eller litet familjesystem eller att dela barnatid med deltidsarbetande nära vänner. Men jag skulle sälja hus och allt jag hade först, byta jobb och karriär... Jag tycker att treåringar är för små för fem och fler timmar om dagen i barngrupper med vuxna som de och familjen inte känner och inte har starka band till. Det finns hur mycket som helst att lära av mamma, pappa och deras nära - och det måste finnas tid för det också!

Nu vid fem år är det en helt annan sak, och det kan det vara med en fyraåring också. Det sociala spelet mellan barn roar och utvecklar. Att kunna klara sig själv utan föräldrar är lockande. Man har synpunkter på saker och ting och kan hävda sin rätt bättre, och man är inte helt utlämnad till vuxna för påklädning och annat som rör det rent fysiska. Också en dålig förskollärare blir sedeslärande, vilket det inte är med de små barnen.

Inskolningen kan vara hur lätt som helst med barn i vilken ålder som helst. Barn lär sig snabbt att anpassa sig och vill få positiva responser av vuxna. Inskolning är minsta problemet, och det är de dessutom experter på i förskolan. När barnen är tysta och inte längre ropar på föräldrar som inte kommer är de inskolade...
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"