Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av susanne med O »

Hej

Sitter och läser lite om detta med D-vitaminer till mig själv, vad tror ni om dessa?

http://www.shopping4net.se/Fitness/Vita ... amin-D.htm

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av TorsMamma »

Låter kanon, ta en om dagen (minst) vintertid och kanske lite mera sällan eller inget typ jun-sept. Gärna på kvällen med lite extra fett i maten. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av susanne med O »

Hej

Jag har ACO D-droppar från BVC till barnen, hur många droppar om dagen ska jag ge? BVC säger ju 5 ,men har för mig att jag läste 12-13 härinne? Till vilken ålder ger ni?

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag hade gett barn under 6-8 mån i alla fall 10 droppar jag. Med det jag vet idag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Luvisen »

Är det ngn som känner till Omega Cares fiskolja? Vet ngt om dess hållbarhet?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag är ute efter bra omega-3 till dottern 4 år. Som jag har läst i den här tråden ska Eskimo-3kids vara den bästa. När jag kollat på nätet ser jag att den även innehåller "daglig dos" av d-vitamin. Nu ger jag henne redan 10 droppar d-vitamin från ACO (den sorten man fick gratis från bvc i början). Hur ska jag göra nu? Det som ses som daglig dos brukar ju vara 5 droppar, så ska jag istället dra ner till 5 droppar av den d-vitamin som jag redan ger för att i te överdosera?

I MorEPAs omega-3 var det inge d-vitamin utan e-vitamin och nattljusolja istället. Är det ett alternativ att köpa de men att öppna alla kapslar för att kolla att det inte är härsket? Eskimo-3 kids hade ju ett bättre sätt att se till att oljan inte blev härsket. Hmm.... Så många val ;)

Tar gärna emot tips!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Bellan »

.... Det står på Eskimo-3 kids ang d-vitamin
5 ml Eskimo-3 Kids innehåller 5 mkg D-vitamin.
Hur ska jag räkna ut hur många droppar detta är jämfört med aco:s d-vitamin droppar?
bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Bellan »

Lite svar till mig själv ;)
Aco innehåller 68,5 microgram IE vitamin D3 per 1ml
Vilket för mig ser ut som det är extremt lite d-vitamin i Eskimo-3kids jämfört med aco:s droppar, eller?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av TorsMamma »

Ja, det är för lite.

jag köper denna Omega-3 till min son nu för tiden och ger 5ml i spruta, då får de dubbla dosen EPA och 1000 IE d-vit som är rekommendationen för barn.

http://www.madeleineschoice.se/fermente ... everolja/6
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Bellan »

Tack TorsMamma!
Jag köpte Eskimo-kids och Pure till mig. Jag tyckte Pure var helt okej. Dpttrn luktade på sin och vägrade ta :/ men jag tror att jag kanske kan böanda till med något hon gillar så den går ner.....får se vad jag kan klura ut. Hon gillar ju godis, och den luktade verkligen godis :/
Hur smakar sen som Tor tar? Gillar han den? Verkar vara en bra variant.

På Eskimo-3 kids så stor det att den innehåller mängden 5 (det där svårt enhetsmåttet) som skulle motsvara ca 1000 IE om jag förstod det rätt. Och i så fall är det ju rätt mängd d-vitamin i för henne, eller är jag ute och cyklar helt?
Får ge d-vitamin för sig så länge hon vägrar testa.

Har i alla fall börjat med att hälla i LactiPlus i vällingen dvs jag öppnar kapseln och tömmer ut innehållet. Då får hon i alla fall i sig liiite av det. Tror inte att hon skulle svälja en hel kapsel, men jag har ioch för sig inte försökt. Tänkt köra den här sorten ett tag och sen byta till den lite dyrare som rekommenderades i ett inlägg längre upp.

Tack!
Belllan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Den omega-3 som sonen får smakar fiskolja, även den med citron/orange som jag köpte. Den verkligen är fermenterad. Men min son gillar det bättre än alla andra smaktillsatta omega-3 :lol: :shock:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"