Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Cony »

Flytta gärna tråden om det finns någonstans den passar bättre, jag tyckte själv att "barnakropp" lät rätt.

Undrar helt enkelt vad ni som valt att inte vaccinera gör istället. Är det homeopatiska droppar och vitaminer, mineraler och seriös-super-sårrengöring för hela slanten eller?

Vi har en ovaccinerad femmånaders här hemma, och vi gör just ingenting åt den saken. Men borde vi det?

Väntar spänt på "vaccinationer - risker och skador" som är beställd.

:heart:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Alma »

Vi vaccinerar inte mot det vi betraktar som barnsjukdomar eller mot influensor. Stelkramp är jag också ganska skeptisk till även om jag själv är sprutad massor av gånger för det. Fästingburna sjukdomar funderar jag på, vi bor i ett sådant område och är ute mycket, men jag tvekar ändå och har inte kört igång det.

Vi använder mycket vatten och tvål för sår och tvättar händer när vi kommer hem utifrån, efter toalettbesök och oftast innan mat (men inte om vi är på utflykt eller bara tar oss ett litet mellanmål). När sonen var liten och krypande höll jag golven hyfsat rena.

Sen håller vi ned på mängden kemikalier hemma, dvs vi använder få rengöringsmedel och då de svindyra med naturämnen som man köper i specialbutiker. Bra för att man doserar med noggrannhet också pga priset... Inga sköljmedel för tvätt eller balsam i håren. Försöker också hålla plastleksaker ute och inte ha gosedjur som fåtts i sängar mm.

I övrigt har vi ett ganska litet apotek hemma som mest består av Weledas hudlotioner, lite sårrengöring, deras tvålar och några pastor som är bra mot bulor. En och annan pillerburk homeopatiska läkemedel mot förkylning mm har hamnat här pga vänner, de har verkat bra.

I övrigt, om man inte får större fysiska utmaningar, så tror jag att sömn är det mest immunförstärkande man kan få. Och tid att få vara sjuk i vanliga sjukdomar, tid att få ha feber, onda halsar, snoriga näsor och att få vila efter sjukdom också.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Cony »

Tack för ditt svar. :)

Alltid spännande att höra hur andra gör!
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Ladybird »

Hej!

Vi har inte heller vaccinerat vår pojke och har inga planer på att göra det heller. Jag fick boken "Vaccinationer: risker och skador" igår, och jag har redan läst halva. Det som står i den gör mig bara mer övertygad om att vi har valt rätt.

Nu undrar jag, finns det något enkelt sätt på vilket man kan bli smittad med barnsjukdomar nu? Jag menar, när jag var liten åkte ju föräldrarna runt med sina barn till dem som var sjuka så att man skulle få sjukdomen. Nu är det ju knappt några sjukdomsutbrott längre, dvs inga "rena", ovaccinerade utbrott i alla fall. Det har ju visat sig att vaccinerade drabbas av sjukdomarna de har vaccinerats emot, men att sjukvården diagnostiserar fel eftersom de "inte kan ha fått sjukdomen eftersom de är vaccinerade". Det skulle vara bra med en smittkedja. Jag vill hellre att han ska få barnsjukdomarna på vanligt sätt medan han är liten, än att det ska skjutas upp tills han blir äldre och komplikationer kan uppstå.
Håkan, född 18 oktober 2011
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Ladybird »

Jag menar inte att kapa din tråd, Cony, förlåt! :oops:

Som svar på din fråga kan jag säga att vi äter så ren mat som möjligt. Jag ger honom hemlagad mat. Han får Dunmedics BHA-fria D-droppar, 1000 IE per dag. Han får Omega 3 i form av Eskimo Kids. Dessutom äter han fisk nästan varje dag.

Vi använder bara olivtvål i badet. Som rengöringsmedel använder vi såpa. Det är inte överdrivet rent här hemma heller. Jag dammsuger några gånger i veckan, men skurar betydligt mer sällan. Toan är jag däremot noga med. Vi använder inget schampo, bara balsam för att slippa silikonerna.

Inte för att jag vet om detta spelar den minsta roll, men det är så vi gör i alla fall. :) Samt att vi kommer att försöka få honom smittad av barnsjukdomarna medan han är liten om det finns möjlighet.

Han har bara varit förkyld en gång sen han föddes (en vecka, lite snorig, ingen feber), men nästa gång han blir sjuk och får feber, kommer vi att vara försiktiga med febernedsättande medel.
Håkan, född 18 oktober 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej!

Har en ovaccinerad halvåring här också och vi gör inte speciellt mycket för att "kompensera" det. Precis som föregående talare använder vi inte en massa rengöringsmedel hemma, bara obesprutad mat och så förstås Weledas produkter för hela slanten. Vet inte hur mycket det har att göra med icke-vaccinationen egentligen - känns mer bara som att de livsfilosofierna hänger ihop.....

Jag funderade på stelkramp bara för att jag blivit uppskrämd av BVC-tanten om att smittan kan finnas "varsomhelst i jorden" och jag tänkte på krypande bebis utomhus i sommar. Men sen skrev jag till CarolaE här på forumet (ni har väl läst hennes underbara anti-vaccinationstråd på Kackel?) och hon förklarade hur svårt stelkrampsviruset har att få fäste. Det krävs en syrefri miljö, alltså att såret ifråga har läkt ihop med viruset inuti. Så risken är i princip obefintlig om man håller koll och tvättar eventuella sår.

Ja, vet inte om jag hade så mycket att komma med här.......men jag tycker det är skönt att höra att det finns likasinnade här. BVC bemötte oss ungefär som om de ALDRIG varit med om att föräldrar inte vill bespruta sin 3-månaders :shock:

Vi är också intresserade av att bli smittade av de vanliga barnsjukdomarna! Hojta till om ni hör talas om nån! :wink:
Det var ju ett mässlingutbrott i Järna för inte så länge sen, där bor ju många vaccinkritiska antroposofer. Kanske är där man ska hänga?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Ladybird »

Irmasmamma skrev:Ja, vet inte om jag hade så mycket att komma med här.......men jag tycker det är skönt att höra att det finns likasinnade här.
Ja, det är skönt att höra. Ingen i min "mammagrupp" verkar ens ha funderat över att det faktiskt är frivilligt. Det skulle inte förvåna mig om de inte ens vet vilka vacciner deras barn har fått. BVC-sköterskan lät sur och sa: "får jag fråga hur ni har kommit fram till det då?" Jag svarade bara att vi tycker att han är för liten. Orkade inte börja argumentera. Doktorn bara konstaterade att "jaså, han är inte vaccinerad" och sen var det bra med det. Det känns skönt att jag har boken nu, så jag kan trycka den under näsan på dem om de börjar konstra.
Irmasmamma skrev:Det var ju ett mässlingutbrott i Järna för inte så länge sen, där bor ju många vaccinkritiska antroposofer. Kanske är där man ska hänga?
Ja, kanske det! :D Skulle gärna ha gjort det, men jag har väl 60-70 mil dit... :?

CarolaE:s anti-vaccinationstråd är mycket bra och informativ! Komplettera den med Vaccinationsboken så blir det perfekt! Det enda man kan beklaga är ju att man själv har fått en del av de där vaccinerna. :( Som tur är har jag i alla fall haft mässling och röda hund, så mpr-vaccinet slapp jag i alla fall.
Håkan, född 18 oktober 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Irmasmamma »

Ladybird skrev:
Ja, det är skönt att höra. Ingen i min "mammagrupp" verkar ens ha funderat över att det faktiskt är frivilligt. Det skulle inte förvåna mig om de inte ens vet vilka vacciner deras barn har fått. BVC-sköterskan lät sur och sa: "får jag fråga hur ni har kommit fram till det då?" Jag svarade bara att vi tycker att han är för liten. Orkade inte börja argumentera. Doktorn bara konstaterade att "jaså, han är inte vaccinerad" och sen var det bra med det. Det känns skönt att jag har boken nu, så jag kan trycka den under näsan på dem om de börjar konstra.
Jag ska beställa boken genast. Är det "Vaccinationer - risker och skador" ni pratar om?
Vår BVC-sköterska trodde inte sina öron när vi först nämnde att vi var tveksamma till att vaccinera en tremånadersplutt. Hon gick och hämtade läkaren som skrev en remiss för att vi skulle gå till sjukhuset och diskutera med en läkare som var expert på vaccin. :shock: De ville att vi verkligen skulle "förstå vilken risk vi tog". Jisses.
Samma sköterska tittade någon månad senare väldigt menande på mig under mammagruppsträffen när vi pratade om sjukdomar och hon berättade om det förfärliga mässlingutbrottet i Järna. Alla andra mammor med nyvaccinerade pluttar såg skräckslagna ut. Jag tänkte, "aha, det är dit man ska åka!" :wink:

Ladybird skrev:CarolaE:s anti-vaccinationstråd är mycket bra och informativ! Komplettera den med Vaccinationsboken så blir det perfekt! Det enda man kan beklaga är ju att man själv har fått en del av de där vaccinerna. :( Som tur är har jag i alla fall haft mässling och röda hund, så mpr-vaccinet slapp jag i alla fall.
Jag är vaccinerad till tänderna :( Mina päron hade tyvärr inte medvetenheten på den tiden......

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Ladybird »

Irmasmamma skrev:Alla andra mammor med nyvaccinerade pluttar såg skräckslagna ut. Jag tänkte, "aha, det är dit man ska åka!"
Haha, härligt! :D Exakt min tanke! Det är så skönt att veta att det finns fler som tänker "mot strömmen"!

Ja, det är boken Vaccinationer: risker och skador av Mayer Eisenstein och Neil Z Miller. Jag köpte den direkt från förlaget Anarchos för 198 kr. Den finns också på Adlibris för 204 kr. Ett mycket bra köp. Jag ska läsa den ett par gånger till nu, och göra understrykningar. Sista kapitlen är särskilt bra att ha, eftersom de tar upp vanliga kommentarer från folk och vad man kan svara. :twisted:

Man är ju så less på alla som kommer dragande med solidaritet med svaga och sjuka, när det inte fungerar så!
Håkan, född 18 oktober 2011
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Cony »

Bra kapat, ladybird! Nu fick jag ju veta en massa.

När vi meddelade att det inte skulle bli något "stick" sa vår BVC-sköterska "men snälla ni, han kommer inte få narkolepsi", sen körde hon "men kanske lite feber och rodnad, men det kan man väl stå ut med..." och sen drog hon "ni borde kanske prata med vår läkare".

Även jag håller på att läsa "Vaccinationer - risker och skador", himla bra bok. Har också funderat endel kring det här med att försöka få Bobo smittad. Själv bor jag bara 20 min från Järna, så...

Angående det där solidaritetssnacket tycker jag det är sjukt ÄVEN om det nu skulle funka så. Herregud, alla bör väl välja sitt barns hälsa framför jordens alla svaga och sjuka vilken dag som helst.

Irmasmamma: Jag var också skräckslagen inför stelkramp förut, men sen fick jag precis som du veta hur det egentligen ligger till och idag har Bobo med mitt godkännande ålat omkring i rabatterna i livsfarlig JORD. (Nu har jag dock blivit lite fästingnojig...)

:heart:

Och som vanligt tackar jag Anna för forumet. [-o<

Peace.
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Alma »

Järna är stället om man vill få naturlig stimulans av immunförsvaret... Vi är fler som tänker så och jag vet fler som tagit sig dit för att få mässlingen.

Vi har skjutit på de vaccinationer jag inte tyckte jag hade säkerhet i att tacka nej till, det var någon trippel mot difteri och något mer. Jag tror att kroppen ska vara större än vad som ordineras för att ta emot vaccinationer, och vårt BVC hade helt klart stött på flera sådana som vi även om de kanske inte hurrade. Nu är de noga med att fråga hur vi vill ha det, och ofta måste jag läsa på innan.

flera av mina vänner som egentligen har velat tacka nej helt till en vaccination som de erbjudits, har också meddelat sina oförstående BVC att de vill vänta. Och så kan man ju skjuta upp det och slippa debatt, eller slippa att BVC förklarar en som oansvarig förälder.

Det finns en hätsk stämning för och emot vacciner som gör att det till och med ibland är svårt att uppfatta "andra sidans" bästa argument. Jag önskar att vi från bägge håll kunde kyla ned det hela och ha en mer utforskande attityd.

Med BVC-personal som inte ens intresserat sig för riskerna och forskningen kring riskerna, blir det svårt också för oss som redan är skeptiska, att förstå vad konventionella besprutningen av barn egentligen kommit till för. Och många av oss vill ha några vacciner, men för oss handlar det om att försöka utröna när senast det är möjligt/förnuftigt att ta dem. SYND att man inte kan föra en diskussion med många på BVC om det!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Florax »

Jag har tyvärr redan vaccinerat lillen... Han är snart sex månader och fick vaccin nummer två för en vecka sen.... Fler vacciner blir d inte här
Tänker också beställa boken vaccinationer, risker och skador :D
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Ladybird »

Alma skrev:Järna är stället om man vill få naturlig stimulans av immunförsvaret... Vi är fler som tänker så och jag vet fler som tagit sig dit för att få mässlingen.
Alma, eller nån annan - hur får man veta när det är ett sjukdomsutbrott i Järna? Jag är intresserad av mässling, röda hund och påssjuka främst. Min pojke är bara 11 månader än så länge, men om nåt halvår-år är det väl lämpligt att börja tänka på sjukdomarna. Jag själv hade mässlingen när jag var 20 månader och röda hund när jag var 7 år. Påssjuka har jag inte haft.

Kan man ordna nån smittkedja här på forumet? Eller är det nån av er som bor i Järna och kan tipsa? Jag har väl 60-70 mil att köra, men det är det värt för att få immunitet. Inkubationstiden är ju 2-3 veckor, så man hinner ju ledigt hem igen innan sjudomen bryter ut.
Håkan, född 18 oktober 2011
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Sagalinda »

Tjenixen likasinnade!

Snacka om att jag blev uppåt när jag hittade denna tråd :D En tråd full med klokskaper och smarta föräldrar, utan att någon trampar er på tårna! Heja :D

Jag har personlig kontakt till Järna. Jag ska be dem meddela mig när de har barnsjukdomar i omlopp, och så annonserar jag dels i denna tråd, dels på vaccin.me, dels via mejl till min lista. Jag har en adresslista med flera hundra personer som är intresserade av att lära sig mer om vacciner och deras baksida. Skicka ett pm om ni vill stå med på den!

Så utomordentligt tillfredsställande att ni läst/läser den nya vaccinboken och finner den upplysande. Gör mig en tjänst och gå till ert lokala bibliotek och fråga efter den. Ju fler som frågar desto större chans att de köper in den!

Florax - av vilken orsak har du gjort en glädjande tvärvändning i vaccinationsfrågan? Blev lillen sjuk? Skriv gärna till vaccin.me och berätta!

Kram från Linda Karlström
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Sagalinda »

... och så lyckades jag ju kapa tråden av Cony :oops: Förlåt :!: :heart:

Cony, jag har två helt ovaccinerade barn här hemma samt två delvis vaccinerade. Jag får också ofta den fråga du ställer i början av tråden, det vill säga "vad ska man göra istället?". Och jag brukar säga "Don't try to fix what ain't broken". Om du avstår vaccin, har dina barn automatiskt ett bättre utgångsläge än vaccinerade. Deras immunförsvar får mogna ifred, det får träna sig på naturlig väg och kroppen är inte antastad av främmande DNA och giftiga kemikalier. Du behöver inte göra något "istället" för att vaccinera. Det är som att fråga vad man ska ge sina barn utöver ekologisk mat, så att de ska hållas lika friska som barn som får konventionell mat... om du hänger med i min något vassa liknelse.

Nej, luta dig tillbaka och njut av dina friska barn!

Men, sedan finns det ju massor man kan göra för att förstärka det naturliga immunförsvaret. Se det dock inte som något du gör istället för vaccination. Du har redan fått massa bra tips, såsom sömn, frisk luft, ekologisk mat. Och så vill jag tillägga att de aldrig någonsin bör äta margarin! Undvik även antibiotika i alla de former.
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"