Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Irmasmamma »

Inspirerande, Sagalinda! :D =D>
Sitter själv här med en ovaccinerad tös på snart 11 mån och BVC flåsar oss i nacken och undrar hela tiden när vi ska ta vårt förnuft till fånga.... :roll:
Vi är också högst intresserade av info om sjukdomsutbrott i Järna m.m.

En sak jag funderar över....vår lilla är ju fortfarande i den fasen att hon stoppar ALLT i munnen. Och vi som är så noga med bara ekologisk mat, ekologisk bomull i kläder och sängkläder mm.
Men alla dessa saker hon stoppar i munnen då? :?:
Vi har knappt några leksaker hemma, och det är ju bra, MEN leksaker är ju oftast mindre behandlade med kemikalier osv, så det hon nu stoppar i munnen är ju istället förpackningar, skor m.m. Självklart försöker vi ju att ha så mycket miljövänliga saker som möjligt hemma, men det är inte alltid så lätt med gamla möbler och skor t.ex, eller hemma hos andra m.m.
Och man vill ju inte hindra henne från att undersöka heller! :shock:

Tankar, tips, förslag?
Kanske jag förstorar upp detta med att hon skulle få i sig jättemängder skit eftersom denna orala fas förhoppningsvis inte varar så länge till?

:heart:

PS. Ursäkta en trådkapning till, Cony.... :oops:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Sagalinda »

Jag måste säga att din fundering kunde vara skriven av mig :D Detta är något jag också våndas över. Astrid som nu blir 7 månader har precis börjat åla och allt hamnar i munnen. Visst har hon leksaker, men frågan är ju om de är så mycket bättre. Det finns ju bra leksaker, sådana som är giftfria (och dyra...), men jag måste erkänna att jag inte satsat pengar på sådant. Jag är inte så förtjust i leksaker jag heller. Leksakerna är mest sådant vi fått.

Oberoende, så brukar jag tänka så här: om man i övrigt håller sig till det ekologiska, så torde ju barnets marginaler vara ganska stora. Det är stört omöjligt att helt och hållet undvika kemikalier. Om de ibland smaskar på mindre hälsosamma saker får man givetvis ge något annat i utbyte, men i övrigt inte låta världen stjälpa. Vi får försöka lita på att deras oförstörda immunförsvar och tarmsystem inte släpper igenom så mycket till resten av kroppen.

Men på tal om skor - låt inga barn tugga på Crocs... de är sprängfyllda med gifter! Det räcker med att lukta på dem så fattar man...

Jag brukar ofta ge köksredskap åt Astrid, jag tänker att de borde ju inte vara så giftiga. Och jag tvättar alla nya gosedjur innan hon får gosa med dem. Med tvättnötter och utan sköljmedel :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Ni som valt att inte vaccinera - vad gör ni istället?

Inlägg av Ladybird »

Hurra, Sagalinda! :D Vi vill stå med på din maillista! Jag skickar min e-postadress till dig.

Jag har också funderat en hel del på allt han stoppar i munnen, för det är verkligen ALLT! Vi har inga giftfria leksaker, däremot är nästan allt begagnat. Inte för att jag vet om det är bättre. Endera har en del gift vädrats ut, eller så var det ännu mer gifter förr, vad vet man? Nästan alla kläder är begagnade och tvättade hundra gånger, så det får jag lita på är ok. Han får inget socker och inget mjöl, och naturligtvis inget margarin eller annat konstgjort, så jag får hoppas att det väger upp en del i alla fall. :)
Håkan, född 18 oktober 2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"