Petite Soeur och IAHP

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Nat »

Japp han var ofokuserad och otroligt rörlig redan från dag ett, trots noll eller nästan inget magläge (skäms skäms men vi visste inte bättre) :cry:

När han var lite äldre blev det värre, kommer ihåg hur lillen stod, satt, stod satt om och om igen på mammaträffarna. Alla andra barn satt stilla och fint i mammornas knä och åt lugnt och fint. Min son åt 20 sekunder, vred sig sen som en mask, ville stå, ville sitta, ville pillra, åt lite och sen började det om igen :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Hmmm... k :-k Klurigt det här...
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Nat »

ja eller hur..
men självklart så gör mycket träning att barn får ett bättre rörelsemönster, bättre motorik och bättre muskulatur, inget snack om den saken.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Nu kör vi med ett sånt här miniprogram: http://www.youtube.com/watch?v=ZxVoM5H5UmY

Men inte geometriska former för det hinner vi inte.

Nu får inte ngn tro att jag är ngn supermamma för det är jag inte. Jag gör ett av varje moment under dagen. That's it. För jag har ju Bebispojkenockså som jag hemmatränar.

Nu är den lilla människan redo för matte. Det ska bli mkt intressant. Imorgon ska hon få se ett. :mrgreen:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Näe! Men vad dillar jag om?? Hon ska ju sekvenser förstås! #-o tur att jag har boken. :mrgreen: så nu för vi 2 sets varje dag. I början var hon lite så här: :-s men på 11: e visningen då sken hon upp och gladde sig rejält. :D

Inge riktigt bra åltag härborta ännu. De bästa sker i sängen... :? Men nåväl, barn är ju inga robotar. Att hon försöker är bra nog. :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av TorsMamma »

Jag säger det endå! Vilken supermamma du är!!! =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Hege »

Och jag håller med!!
=D>
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Jaha mina vänner. Nu har jag fått en sk educated guess och det verkar som söta Petite Souer också har ngn form av mild hjärnskada. Vi ska åtgärda även det hos Hjernetips/Larz Thieleman.

Så kära Torsmamma, vill du flytta även denna tråd till IAHP för hjärnskadade barn?

Förövrigt verkar ju hjärnskador synnerligen vanliga om man läser Brain Injured boken av Glenn Doman. Skulle rekommendera den till alla mammor faktiskt... för det är alltid bättre att starta tidigt. Och startar tidigt med alla älsklingar så är det "värsta" som kan hända icke- hjärnskadade att det blir jättesmarta. Hur fel är det? :P

Och det som har en hjärnskada får det dom behöver fr start för att nå sin fulla potential. :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Luvisen skrev:Och det som har en hjärnskada får det dom behöver fr start för att nå sin fulla potential.
Och de som har en hjärnskada får det dom behöver fr start för att nå sin fulla potential. Ville jag skriva. Trött härborta.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Hege »

Det är lungt här nu i semestertider...

Du är inte ensam här, Luvisen. Vi är många som håller tummarna nu, och hoppas på det bästa. Petite Soeur har fått bästa möjliga förutsätningar från det hon föddes, och hjärnan är mirakulöst bra på att reparera sig själv.

Sköt om dig. Och andas djupt...

Kram!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Sarisparis »

Kram Luvisen :heart:

Petite Soeur kunde inte vara i bättre händer. Så bra att ni redan har mötet med Larz Thieleman bokat.

Tänker på dig och er.

:heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Hege skrev:Och andas djupt...
Jag andas nu. Tack för stöd och tack för alla som läser och hör mig. Har ingen annan förutom maken att prata om detta. Känner mig lugn i mitt kontroversiella beslut att inte gå till sjukhuset. Jag säger inte att andra ska göra som jag. Jag bara känner att det är rätt för oss. Petite Soeur verkar inte bli sämre för tillf. Vi ska givetvis hålla henne under uppsikt men vi börjar med att ge henne STARK fiskolja och B-komplex via amning. Så ser vi om det gör ngn skillnad.

Vad är det som hänt?

Sedan hon var ngn vecka gammal började hon göra i mitt tycke extrema grimaser. De kom och gick. Sedan kom en period då hon slutade med det och verkade utvecklas mkt fint och raskt. Bra koll på huvudet, hårda nypor, ålning och nyanserat joller.

Nu den senaste veckan tycker jag hon varit lite för tyst. Ålningen utvecklades inte mer utan vi stod still. Hon gjorde inga ansatser till att röra sig särskilt mkt förutom just i vår säng. Där torrsimades det förfullt. Och i sin egen spjällis i sömnen.

Sedan började grimaserna komma tillbaka och hon började slå ut med båda armarna samtidigt. Hon stelnade till lite grann vid varje grimas. En annan sak jag noterat är att Petite Soeur går inte att bära intill sig. Alltså så som man bär naturligt när man vill trösta och ha den lilla med sitt ansikte mot sitt eget ansikte och låta barnet vila i famnen. Så fort man försökte hålla henne så gjorde hon och gör fortf kraftiga armhävningar mot ens bröstkorg. det kanske inte är ngt att ta fasta på men som mamma känns det inte naturligt att vid 1 veckas ålder börja vända barnet utåt. Liksom att det känns skumt att inte kunna trösta på just det viset. Jag får hålla henne utåt och pussa på hennes lilla kind. Då blir hon nöjd.

Idag gjorde hon fyra grimaser totalt och slog ut med armarna en gg.

Vetenskapen är bra på sitt vis men dess egg vass. Ser man inte upp kan den skada. Det har jag fått erfara själv flera ggr och även min nu avlidne första make. Därför är jag skeptisk. Dock inte emot. Den kan behövas ibland.

Värme till var och en. :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av TorsMamma »

Fina älskade Luvisen, jag är såå ledsen för din skull. Men också glad för dina barns skull! :heart: De är sååå lyckligt lottade att ha en mamma som du och jag är säker på att du kommer att komma till botten med detta.

Hur mycket Omega-3 tar du? Kanske öka än mer? Upp till 3 kapslar 1 mg kan du allt ta om du inte gör det redan. Kanske sticka hål på kapsel och ge lite av en vanlig på sked? Har du kollat det?

Jättekram!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Yes Torsmamma, spott on! Mer Omega 3 blir det! :mrgreen:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Nu har vi varit hos Larz T. "Diagnos" efter 2 min: Mild CP skada.
Vi ska göra ett program åt henne.

Gick plikt skydligt till Astrid Lindgrens Barnakut innan vi träffade Larz T. Den långa kön fick mig att vända i dörren. Jag känner det i benmärgen att det inte är bra för Petite Souer att behöva vistas för länge där. Gick tillbaka igår. Tidigt. Ingen kö.

Läkaren tycker Petite Soeur är tämligen ok. Lyssnar på mig men tycker inte att det jag säger är särskilt intressant. Jag säger att det är bättre om ni ser själva. Jag har 2 filmer på youtube. Läkaren blir förvånad men vi får inte till personalrummet och tittar. Nu blir det fart på läkaren. EEG ska göras och ultraljud.

EEG- normalt.
Ultraljud av hjärnan- normalt.
Reflexer på vänster sida- ngt nedsatta.

Diagnos: Ingen. Remiss till sjukgymnast för motorisk bedömning. Återbesök om 1 mån för uppföljning.

1 mån är långt tid i en 5 mån baby. Som Glen Doman skriver: Tiden är emot de hjärnskadade.

Nu ska vi bygga en egen lååång ramp med mer intensiv synstimulation. Ställbar på mm.
Borsta hennes lilla kropp ska vi också göra med material. Och medans vi väntar på det ultimata träningsprogrammet GÖR vi ngt!! Hmf!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "