Sakkunnig?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Sakkunnig?

Inlägg av annawahlgren »

En förfrågan kom till mig idag. Jag skickar den vidare i hopp om respons :P

:arrow: Har Du möjligtvis någon sakkunnig Du skulle kunna rekommendera oss att ta kontakt med, som förespråkar samma ståndpunkt som Dig? Eller har Du tips på någon eventuell dagis/förskolepersonal som skulle kunna skriva ett uttlåtande :?:


Mailkonversationen, här avidentifierad, i sin helhet:

:?: Jur. kand Helena X: "Jag tillskriver Dig på uppdrag av advokat XX. På advokatfirman X och X arbetar vi mycket med vårdnadsärenden.

För tillfället hjälper vi en klient med vårdnad, boende och umgänge med hans barn och det föreligger en tvist vid domstol angående nämnda angelägenheter. Barnens mamma låter deras gemensamma dotter gå väldigt långa dagar på dagis trots hennes ringa ålder, 2,5 år, vilket vår klient anser är skadligt för henne. Det kommer att sättas ut till förhandling och vi ska inkomma med bevisuppgifter. Vår önskan är att få ett utlåtande av en sakkunnig om huruvida detta är skadligt för barnet osv.

Med anledning härav kontaktar jag Dig med förhoppning om att Du har möjlighet att bistå med ett utlåtande såsom sakkunnig då Du har stor erfarenhet inom detta område. Givetvis kan Du få mer omfattande information om omständigheterna i aktuellt ärende.

Du skulle vara till mycket stor hjälp och vi uppskattar om Du har möjlighet att uttala Dig i sak angående detta."


:!: Anna: "Tack för vänlig förfrågan.

Mina ord i saken skulle inte våga särskilt tungt. Som sakkunnig bör man ha titlar och examina om det ska räknas vad man tycker i det här landet.

Och min trovärdighet överlag är ganska punkterad just nu p g a en mycket nedsvärtande bok som en dotter skrivit. Så redan genom att nämna mitt namn skulle pappan få på käften, om du ursäktar språket!

Jag är alltså inte alls rätt person att lägga tyngd bakom hans synpunkter. Jag har motsatt mig dagisplacering ö h t för barn under tre år ända sedan 1977 i den offentliga debatten, det är ingen hemlighet och det är väl därför du kontaktar mig, men jag är ingen legitimerad auktoritet och har ingenting att säga till om. Minst av allt nu."

:?: Jur. kand. Helena X: "Precis som Du skriver så vet jag vilken ståndpunkt Du förespråkar varför vi tyckte att det skulle vara bra att ha med dig. Tack för Din ärlighet angående Din situation i nuläget. Har Du möjligtvis någon sakkunnig Du skulle kunna rekommendera oss att ta kontakt med, som förespråkar samma ståndpunkt som Dig? Eller har Du tips på någon eventuell dagis/förskolepersonal som skulle kunna skriva ett uttlåtande?

Tack igen för Ditt snabba återkommande!"


:!: Tack på förhand, den eller de som kan känna sig manade att låta sig kontaktas alternativt skriva ett utlåtande =D>

Min mailadress, om man föredrar direktkontakt framför att skriva öppet här, är anna.wmp@gmail.com.


:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sakkunnig?

Inlägg av Sarisparis »

Jag hinner inte kika i detalj, men kanske det gâr att hitta nâgon via dessa bloggar/artiklar:

http://hemmaforaldrar.blogspot.fr/2010/ ... urade.html

http://www.newsmill.se/node/25573

http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/ ... r-p-barnen

:heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Sakkunnig?

Inlägg av annawahlgren »

Tack, Sarisparis :heart: Skickar vidare till vederbörande advokatbyrå.

Men vill någon annan uttala sig, på erfarenhetens och / eller professionalismens grund, här eller till mig via mail, så gör det - tack :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"