Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omstart.

lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omstart.

Inlägg av lillmatte »

Hej... igen... :(

Har en underbar liten kille hemma som kurades vid 4 mån, och fick en minikur på två nätter vid 5 pga hans ömma föräldrar var fast i buffträsk. Han fnurrar då och då, men i stort sett har han sovit fint, med helt lugna läggningar och så morgnar åtminstone till kl 06, fast med lite vargtimmestrassel i omgångar.

Nu är vi mitt i förtrotsen och med stor hjälp och stöd från forumet har vi börjat tackla de situationer som uppstår på dagtid, och han är återigen en mestadels superglad och nyfiken liten kille med aptit på livet.

Tyvärr började hans förtrotsperiod med nattstrul, och vi fattade inte riktigt vad som hände. Vi är nu i ett läge då han vaknar på natten och skriker och gråter, har skrikit upp sig till kräkning flera gånger, och vi har - och ja, så är det, tyvärr - tagit upp. Han har också fått sova mellan oss och då sovit fint.

Vi känner såhär, att om det vore så att han kommer upp på efternatten och vill sova mellan oss då och då, vore det helt OK. Men vi ser ju själva att det inte funkar på det sättet, och känner oss lite handfallna.

De åtgärder vi har gjort har vi gjort utan attityd och självsäkerhet, vi har försökt ramsa, lämna honom i fred, och gjort allt möjligt men utan bättring. Han har nu lärt sig att det ändå slutar med att man får sova i mammas och pappas säng.

Usch vad vi känner oss dumma!!

Nu känner vi att vi liksom måste "reboota". Vi och han behöver börja tänka om, och tänka som vi har gjort tidigare. Han har ju sovit kanon fram tills för några veckor sedan, och helt klart är att han inte riktigt fattar vad vi håller på med.

Därför började vi en minikur ikväll. Naturligtvis började den med att han strulade vi läggning, något som inte hänt på evigheter. Eftersom jag hade bestämt mig för att vara benhård med ramsa (tror att det är den som inte riktigt sitter), hade vi 45 minuter med solfjäder, ramsa ut i omgångar innan han till sist somnade.

När jag nu sitter här och kollar runt, har jag läst i flera trådar att man inte ska behöva minikura, och inte behöva hålla på och ramsa i en timme, utan bara ge en godnattramsa och gå.

I vanliga fall gör vi ju så, läggningen funkar kanon, kanske kände han min nervositet inför en minikur och protesterade ikväll. Jag vet inte. Jag skulle mest behöva lite pepp och funderingar från er andra.

Ska vi tänka på nåt särskilt? Är det en helt puckad idé att kura om? Jag räknar med att köra en helt vanlig första natt inatt, med vak och gå in direkt vid minsta pip, är det också dumt med tanke på att han nu vant sig vid att vi gör något så fort han låter på natten?

Åh vad jag är frustrerad på mig själv. Stackars lilla klimp.
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omst

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Kort svar innan min natt. Jag tycker ni gjort helt rätt som trycket på omstartknappen. men då måste ni veta VAD ni gör och VARFÖR, ha en plan och hålla er till den.

Hur ser tiderna ut för er nu?

Pepping pepping inför natten som nu kommer. Tänk på hur skönt det är att få sin sömn och att det är vad du förmedlar.

läs om internationella shn boken och speciellt safarin, och trygghet är säkerhets kaptilet i natt som pepping.

I morgon läser du lugnet och njutningen. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omst

Inlägg av lillmatte »

Tusen tack för snabbt svar TorsMamma!

Jag läser boken igen och tycker väl på ett sätt att det är svårare nu, för nu tycker man på ett sätt att man "kan" det. Men jag läser om och försöker vara öppen för det och låta det ta sin tid att sjunka in... igen...;)

Våra tider är i princip natt 19-06 och så middagslur på 2h efter lunchen. Den brukar infalla kl 12 men ibland 12.15. Sover han som han ska blir det 13 h per dygn. Han har nog alltid verkat vara en piggis, i perioder är han övertrött men det har funkat med en kvarts tidigare läggning några nätter. Enligt vad många rekommenderar (inte bara Anna, egentligen), borde han ju få 13,5 h, men där har vi aldrig varit. Sovit till kl 07 (som var ursprungsplanen) har han bara gjort när han haft en timmes nattstrul och/eller sovit mellan oss i sängen.

Så visst, hundra procent har det aldrig varit, fast dagarna har funkat så himla bra ändå att vi har känt att han mår bra och får det han behöver i sömnväg.
TorsMamma skrev:men då måste ni veta VAD ni gör och VARFÖR, ha en plan och hålla er till den.
Jepp, precis så. Precis den peppen ska vi ha. Tusen tack! Det var precis vad jag behövde inför natten!
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omst

Inlägg av TorsMamma »

Hur gick natten för er?

Har ni funderat på att införa väckarklocka? Då slipper han själv bevaka morgonen och kolla om det är morgon än.

Man sätter klockan utanför rummet och bär in den när den skall ringa, säg 06 och stänger av framför honom, eller låter han själv stänga av den. På det viset lär han sig att morgon kommer inte när man skriker, eller med mamma och pappa, utan morgon börjar när klockan ringer. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omst

Inlägg av lillmatte »

Hej igen!

Natten gick fint, det var så lugnt att jag visst slumrade till lite själv :oops: Fick göra 3 ingripanden med lätt solfjäder och ramsa, och faktiskt en gång med enbart ramsa. Han lugnade sig själv och jag resonerade som så, att jag lika gärna kunde ramsa för att verkligen befästa den. Klockan 06 prick vaknade han och sen var det glad morgon för oss båda. Vi har haft en kanonförmiddag innan båda stupade i säng! :)

Till dagsluren var det protester, men han lugnade sig själv fint och vi jobbade ihop med ramsan. Han somnade 10 minuter efter läggningen.

Väckarklocka har vi inte genomfört, eftersom vi delat rum med lillkillen hela tiden. Nu har vi flyttat till ett litet hus och han ska på sikt få eget rum, men det är inte riktigt inflyttningsbart än. Vi hoppas att han åter är en säker sovare då, så gör vi inte en så stor affär av det då. Vi har haft mobilklockan med en viss signal för honom, det funkade väl sisådär innan, men det är ju egentligen inte väckarklocksmetoden. Tack för påminnelsen, vi ska ta och börja med det. Tanken med klockan känns väldigt logisk.

Tack igen för pepp och stöd!
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omst

Inlägg av miar70 »

lillmatte skrev:
Till dagsluren var det protester, men han lugnade sig själv fint och vi jobbade ihop med ramsan. Han somnade 10 minuter efter läggningen.
:D Vill bara hoppa in och säga att jag blir så glad av att läsa sånt här - en dialog mellan förälder och barn, så fint :heart:

Bra jobbat =D>
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omst

Inlägg av lillmatte »

Tack! Det är ju också så himla skönt när båda (antar jag) känner hur något liksom kickar in.

Nattningen ikväll gick fint. Han protesterade vilt på väg in i sovrummet trots mycket skratt och skoj, till sist försökte vi avleda genom att vinka hejdå till allt kul och marschera in ändå. Han lade sig utan pip och har varit tyst sedan dess. Hoppas det håller i sig.

Vi får se hur det går inatt. Egentligen ska ramsan ta över helt, och jag hoppas att det går. Det var läängesen ramsan räckte för uppvaken. Men vad tusan, nån gång ska det vända igen. Varför inte inatt? Vad tror ni, ska jag försöka börja med enbart ramsa och enbart rycka in med solfjäder vid KRIS? Allt känns lite svårgreppbart nu när vi liksom börjar om.

Tack igen för fina ord här.
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omst

Inlägg av TorsMamma »

Kör på natt 2 enl. lathunden är mitt råd. Tejpa upp den på dörren så du VET vad du skall göra.

Ramsa inte först för att sen gå in, då betyder bara ramsan "jag kommer snart" Utan då får du avvakta en bra stund först.

Lycka till nu.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omst

Inlägg av lillmatte »

Rapport från natt 2:

kl 19 2-minutersläggning. Inte ett pip efter gonattramsan.

kl 04.20 Ett pip. Jag avvaktade utanför dörren. Ingen åtgärd. Jag tänkte att han nog inte var riktigt vaken ändå, och att det var ett gyllene tillfälle att kolla om han fixar det på egen hand. Det gjorde han 8)

kl 05.50 Lillkillen vaknar smågråtande. Jag tänker marginalkvart och går in med väckarklocka i tyst ögonblick och han blir genast lugn. Kastar glatt snutten i sängen och vinkar hejdå, redo för ny härlig dag.

Dagsläggning kl 12 Trots skojande ledsen inför att gå in i rummet. Vinkar ändå hejdå till trappan, badrummet, skötbordet och roliga böckerna. Pussar nattlampan gonatt och släcker den ;) Gnäller när jag går ut med ramsa men tystnar efter någon minut.

Fina, fina killen :heart: Som får klara besked från förvirrade föräldrar och nöjer sig med det, verkar det. Vi flaggar inte "faran över" än utan tänker köra klart med 4 nätters "kur" för honom. Sen ska vi jobba på att göra klart hans eget rum så fort som möjligt. Det känns faktiskt uppenbart att vi stör varandra.

Vi hoppas att det fortsätter såhär. Tydligt är också att killen mår så mycket bättre när han återigen får sova gott och skönt. Livet är så kul ändå när man är en sån där liten, även om förtrotsen spökar lite ibland. Men den känner nog både stor och liten sig bättre rustad av möta, om man får sova gott om nätterna.

Tack igen för pepp och stöd! :heart:
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omst

Inlägg av TorsMamma »

=D> :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omst

Inlägg av lillmatte »

Åh vad kämpigt. Nu sitter man här ändå med ett gråtande barn där inne. Sedan 00.16 har han gråtit var tredje minut. En ramsning slutade med att jag ändå fick gå in till en förtvivlad kille. Han har sovit i tio minuter under den här tiden. Känner mig helt förvirrad och ledsen att det behöver bli såhär. Åh vad tråkigt.
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omst

Inlägg av lillmatte »

Det blev ändå ett fall framåt, på något sätt. Mellan 00.16 och 01.50 fick jag gå in två gånger. Han gnydde ungefär var 3-5 minut och svarade inte så väl på ramsa förrän sista gången jag varit inne. Då kom det tre ynkliga "mamma" inifrån sovrummet, som jag besvarade med en mjuk ramsa. Sedan somnade han faktiskt och sov till det var dags för morgon. Men det skär i hjärtat att höra honom sådär.

Det är ju precis såhär vi har haft det, att han inte verkar komma ner i djupsömn när han somnar till. Han är absolut inte särskilt upprörd, låter mer ledsen och rentav förtvivlad över att inte somna om. Och det håller på i timmar i värsta fall, och då hinner han vakna till ordentligt och jaga upp sig till panik med kräkningar och vrål. När vi till sist har tagit upp honom att sova mellan oss har han sovit lugnt i flera timmar. Det känns ju egentligen väldigt knepigt då, att inte göra så. Å andra sidan klarade han faktiskt av att somna om inatt, och sova fyra timmar tills det var morgon. Så på ett sätt var det bra att det blev såhär i natt, eftersom vi ju måste hantera de här nätterna när det kommer. Det har ju inte varit varje natt, förrän på slutet.

Förvirrad och trött mamma idag :(
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omst

Inlägg av AMAMA »

Pepp!! til dere! Dag 2 gikk jo supert! Stå på med attityden på ramsingen. Det går sikkert bedre i natt! Tenk på at han kommer til å få et helt annet overskudd når han sover hele lange natten for seg selv - og det kan han glad gjøre for det kan dere gi ham!!

Mvh
amama
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omst

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Lyssna på AMAMA hon är klok hon.

Sen kan man ju se detta som "bakslaget" i kuren. Nu gäller det att man står på sig och visar vägen till god sömn, FÖR ALLA!

Om du står och tänker det var bättre när han sov hos er, eller skall jag kanske ta upp? Ja då tycker jag du skall avbryta kuren, för då kommer han genomskåda dig. Tyvärr är det så. Små barn är som hundar, de kan nästan lukta sig till osäkerhet.

Så fram med säkerheten, vet du vad du gör? Och varför?

Läs om safarin och säkerheten, och lugnet, sist njutningen. Det är dit ni skall. Ha målet i sikte, inget annat nu. Inte tveka, då är du avslöjad. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Minikura, eller ej? Inkonsekventa föräldrar behöver omst

Inlägg av lillmatte »

Natt 4, mycket bra: Inatt gnydde han till några gånger kring 3-tiden men fixade det själv. Kl 04.30 kom ett ledset "mamma" inifrån sovrummet. Jag gav honom en glad ramsa, och vi båda somnade om. Sedan väckte jag honom kl 06 med väckarklocka! Tror alltså jag klarade mig från att bli genomskådad den här natten :mrgreen:

Det är lite klurigt det här med motstridiga känslor i nattens mörker. Det är ju inte som att jag står och funderar på om jag ska ta upp honom när jag kurar. Annars hade jag inte kurat igen, då hade ju lösningen varit att lägga honom mellan oss och se vår vuxna egentid ätas upp kväll för kväll, och alla tre sova varmt och bökigt i en för ändamålet alldeles för liten säng.

I mina ögon finns det få tillfällen i livet som är antingen svarta eller vita. Att känna ambivalens, tvivel och undra över om man gör rätt är åtminstone för mig en central del i alla delar av livet som är väldigt viktiga. Att pröva tanken, och pröva den igen.

Att vara förälder är fasen ingen lek - även om det är fantastiskt roligt. Så, visst har jag undrat ibland om vi valt rätt väg. Nu är det dock just den väg vi har valt, och även om resultatet för oss inte varit ett skolboksexemplar (och det beror säkert på oss, på kombinationen av föräldrar), har den och Barnaboken varit en otroligt fin hjälp och vägledning i livet med vår lilla skatt. BB är ovärderlig. Stödet man får på forumet är fantastiskt. Jag har inget bättre alternativ. Men, förstå mig om jag som bara kurat ett barn, kan känna tvivel över om jag gör rätt ibland. Jag är faktiskt bara en människa :)

Det förekommer så många klokskaper på det här forumet och jag suger åt mig allt jag kan. Tack igen för hjälpen och håll tummarna för att vi krånglar oss kvar på vägen trots de ibland något tvära krökarna! Jag jobbar på säkerheten och coolar till mig allt jag kan 8)

Kram!
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"