Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar.....

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar.....

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Jag jag har läst många av trådarna om kiss och bajs på rätt ställe.... :wink: . Jag startar ändå en egen för mina frågor och söker väl nån sorts bekräftelse på att jag tänker rätt. :roll:

Storebror slutade med blöja för 1,5 veckor sedan. Då hade han under en längre period innan annonserat när det var dags (och när det var GJORT :wink: ) för både det ena och andra i blöjan. Han har haft tygblöjor. Pottan har stått framme på toaletten i nästan hela hans liv, han har suttit på den ibland men mest använt den som leksak i badkaret. :lol: vi har dock x antal gånger pratat om att man kissar på pottan så det vet han, tror jag i alla fall..... :roll:

4 första dagarna gick han nakenfis på nedredelen och lärde sig ganska snabbt att ropa GAJ! (kiss) när det var dags och vrida om snoppen :shock: . Undertecknad placerade då skyndsamt sonen på pottan med 0 resultat förstås, låst läge... Denna procedur upprepas x antal gånger, han ropar, vi skyndar oss till pottan, inget kommer osv. Till slut blir det emmellertid svårt att hålla sig förstås och kisset hamnar på golvet eller i byxan. Jag har inte frågat eller tjatat, endast gått på hans initiativ, Gaj! Bajs hamnar på rätt ställe, då irrar han omkring en stund när det är dags och brukar be mig om hjälp till slut. I början preventivkissade vi oxå, innan sov och innan utgång, 0 resultat. Kisset har hamnat i pottan kanske 5-6 gånger och då har det nog varit tur...... :roll: Dagblöjan vid sov har varit torr alla gånger utom 2 och han har inte kissat på sig ute eller i bilen mer än 2 gånger.

Sker det olyckor hämtar han trasan och vi torkar upp tillsammans, jag säger Ojdå! kom kisset på golvet (eller i byxorna) det ska ju vara i POTTAN. :shock:

NÄR nåt hamnar i pottan säger jag bara ÅÅÅh vad skönt att kissa på potten osv. Nu säger vi hejdå och spolar ner i toaletten.

Men nu...
:arrow: Senaste dagarna har han dock börjat kissa överallt (både inne och ute), känns inte ens som om han försöker hålla sig alla gånger, han säger däremot till Gaj! i 9 fall av 10. Ibland blir det några droppar men ibland desto mer förstås. Givetvis har inte börjat tokkissa, men när det är dags då kissar han helt enkelt.

:arrow: Preventivkissa funkar inte, då vägrar han helt enkelt att sätta sig. Toaletten oxå provad men inte så populär, vi har ingen toasits.


:?: Är det mitt rusande till pottan som sabbat? Förväntningarna blir för höga? Eller vet han helt enkelt inte hur det funkar än?

:?: hur ska jag gå vidare? blir det nån skillnad om jag tar av dagblöjan oxå? Nu har jag helt lämnat över åt honom, inget rusande mer, när han säger gaj, talar jag om att då får du kissa i pottan...... vilket han inte gjort några försök till än. Bajset funkar däremot. Och då ber han mig uttryckligen att följa med.

:idea: Han får fixa det själv. Vi torkar upp när det sker olyckor. Oj då kisset ska ju vara i pottan-stilen...... tills han bara aha :idea: jag sätter mig på pottan och kissar när jag känner att jag bli kissnödig! :mrgreen:

Pottgodis känns inte som min stil.... :shock: eller nåt jag tror på, det är ju naturligt att kissa i pottan. Sätta på blöjan igen känns inte heller som ett alternativ, inte så kul att torka kiss och tvätta kissbyxor, men det går ju.

Känner att jag behöver en strategi att hålla mig till. :roll: Har läst i en del trådar att de hållit på i 9 månader!! :shock: Hjälp vad jobbigt, är det normalt? :shock: :shock:

En sak till.... 8) han har fått torra, röda fläckar på rumpan sen vi tog av blöjan, de sitter du där kanten på pottan ligger mot rumpan. Och nej jag har inte haft honom fastbunden där.... 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar....

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

ja du jag är lite av en "pottgodismamma" jag. :lol: :roll: :oops:

Att säga GAJ, få sig lite vatten som är kallt typ och sitta på pottan framfrö en trevlig teletubbies eller så. Då slappnar man liksom av.

Min son har fortfarande så att om han dricker kallt behöver han ofta kissa eller om han blir mycket upprörd, vill han dricka vatten och kissa. Så det kan faktiskt vara värt det, men så är det också det enda jag har att ge som råd förutom HÅÅÅÅÅÅLLLLLL UUUUUUUUUUUUT!

Se till att städningen blir både lång och jobbig, helst skall det inte löna sig att kissa på golvet, utan det är JOBBIGT! så jobbigt att man hellre kissar på pottan/toaletten. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar....

Inlägg av Manfred10 »

Jag tog bort dagsovblöjan i går oxå, det funkade fint. Men hur gör jag på morgonen med ensamleken. Han har på sig blöja då men annonserar alltid GAJ! Ska jag bara låta honom vara då eller ta upp honom och sätta honom på toa, har ju funkat 0 gånger hittills.... Men bara för att visa att jag går på hans initiativ. Han kan ju inte ta sig ur sängen själv.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar....

Inlägg av TorsMamma »

Det är ju jättesvårt det där....

Kan man ha blöja tror jag det är bra. Men vill man verkligen vara blöjfri så är ju risken att du får springa ut och in med ren underhållning som följd ett tag.

Svårt beslut.

Ledsen jag har inga fler råd om just det. Många har ju haft dagsovblöja och lekblöja rätt länge.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar....

Inlägg av Manfred10 »

Funkar fint att sitta på pottan samtidigt som mamma sitter på toaletten nu, mamma är ju sååå sällskapssjuk jämt 8) ! :D I morse blev det kiss i pottan! =D>

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar....

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar....

Inlägg av Tetz »

GAJ! Vilket bra ord :D Är det jamska? :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar....

Inlägg av Manfred10 »

GAJ! Vilket bra ord Är det jamska?
:lol: :lol: Ja säg det du?!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar....

Inlägg av Manfred10 »

Det går inge vidare för oss........ :roll:

Jag vet inte hur jag ska hjälpa.......

Vissa dagar har han kissat på pottan 4-5 gånger när jag bett honom om sällskap på toan.... :wink: men då är det ju inte på hans initiativ. Andra dagar kommer allt i byxorna eller på golvet och det är inte alltid han tycks bry sig så mycket heller.... :roll:

I morse sa han Gaj och pappa hjälpte honom till pottan, det kom jättemycket kiss. Men sen har det bara hamnat i byxorna......... suck...... :|

Det känns inte rätt att ta på blöjorna igen för jag vill ju inte ignorera hans Gaj! Han måste ju få en chans. Han talar om när han kissar i nattblöjan om han är vaken förstås... :wink: Jag vet att detta har med nervsystemet att göra och att maskineriet måste funka, men det gör det väl... eller? Eftersom det funkar att kissa på pottan ibland? Eller är jag bara dum som fortsätter? tvätta tygblöjor eller kissbyxor spelar egentligen ingen roll men jag vill ju inte sabba för honom.... :(

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar....

Inlägg av TorsMamma »

Alltså... Min son var dagtorr läääääänge från säg 3 års ålder. MEN, han väntade alltid in i det sista och när han sen väl kände att han måste kissa så hade vi typ 5 sek på oss, annars kom det i byxorna. Än idag 5 år, så säger han att det kom lite kiss i byxan innan han går på toa.

Om det är en personlighets grej, eller killgrej eller vad det är vet jag inte. MEN, vissa väntar till sista sekunden för allt annat än att gå på toa är intressant och sen är det liksom för sen. Min son bryr sig inte heller så mycket, han får lägga sina kalsonger i tvätten och sen hämta nya osv... MEN det är liksom inte jobbigt nog.

Så jag är nog inne på att det måste vara JOBBIGT att kissa på sig, torka, byta sina egna kläder, tvätta, hänga tvätt, vika tvätt osv...
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar....

Inlägg av TorsMamma »

Vet du, jag läser och ser att han är knappt 2 år. VI hade också ett fönster i 2 års åldern, men det funkade inte för oss. Kan du inte bara ta på blöjan igen och när han sen säger till, (har man byxblöja ett tag) kan man själv dra ner blöjan och kissa/bajsa och sen dra på den igen. Händer en olycka så är ingen stor skada skedd. Nytt fönster lär återkomma. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar....

Inlägg av Manfred10 »

Ska ta mig en funderare... men kan han dra ner en blöjbyxa kan han väl dra ner en vanlig byxa oxå.... :roll:

Han kanske tycker att det är ok att vara blöt? :shock: Jag som trodde tygblöjor snarare skulle hjälpa liten att bli torr än tvärtom........

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar....

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag har lyssnat efter lite tips i min omgivning om det här eftersom jag tänkte köra till sommaren (huset är för kallt för att hon ska kunna gå naken här hemma på vintern :( ).

I alla fall har en beknat kört en "kur", någon amerikan som har en kur som jag tycker verkar vettig. #-o kommer inte ihåg vad den heter men ska kolla upp det. Jo, det jag skulle tipsa om är att inte ha några underbyxor/kalsonger, det kan kännas för mycket som att det sitter en blöja där är tydligen tanken. Vet inte om det är något vettigt råd eller inte men tänkte dela med mig i alla fall :wink:

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar....

Inlägg av Manfred10 »

Vi har bara byxor inga kalsonger. Kanske bäst att köra helnaket, men då blir det mer att torka på golvet. :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kissa i pottan! Ytterligare en i raden av blöjtrådar....

Inlägg av Manfred10 »

Nu har vi hållit på i snart en månad. Det går väl hyfsat, men har inte haft en dag utan någon olycka. Oftast blir det bara en. Vi har gått över till kläder... kalsonger oxå för det mesta. det är så himla olika hur det går, många dagar funkar det klockrent och det funkar oxå bra att kissa innan utgång och sov. Han säger till men ibland samtidigt som han kissar. Han går aldrig självmant till pottan.

Han har börjat med en del hyss vid sovningen oxå........ :( Om han rumlar runt i sängen ett tag innan han somnar blir det nästan ALLTID kiss i sängen fast han har kissat innan sänggåendet. Vi tog ju bort blöjan på dagen rätt tidigt för att den alltid var torr, men nu bör jag kanske sätta på den igen? :shock: Ställer ju till det att alltid måsta byta i sängen dagtid........

Det är inte alltid så lätt att ta till ett OJDÅ! :shock: när olyckan inträffar FAST han nyss suttit på pottan.( :evil: :evil: :roll: ) jag säger 100 gånger typ, vid olycka: kisset ska ju vara i pottan inte i byxan........... så här om dagen sa jag tvärt om. Kisset ska ju vara i byxorna inte i pottan! :shock:

Sätter aldrig på blöja när vi går ut eller ska åka med bilen långt, men tar alltid med ombyte och potta och det funkar super med pottan då. Det är ofta hemma olyckorna inträffar....... :?
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"