Tipps för varma kängor sökes

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Tipps för varma kängor sökes

Inlägg av Rosine »

Har ni tipps för varma vinterkängor för vår tjej, 21 månader? Vi har köpt Viking Bear kängor som verkade vara varm, men nu då vi är ute vid minus 10 grader får lillan kalla fötter ganska snart, även med ett extra par tjocka ullstrumpor.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Tipps för varma kängor sökes

Inlägg av videunge »

Hej :D

Det viktigaste är inte att det är ett fint märke. men visst kan det vara bra om de helst inte släpper in fukt. MEN mitt bästa tips är att köpa för stora kängor och sen ha yllestrumpor och sockor. ta bort bomull som bara blir kallt när det blir fuktigt. Då håller man sig varm. Det skall inte vara för trångt i kängorna heller. också gärna ullsula.

Lycka till
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tipps för varma kängor sökes

Inlägg av TorsMamma »

Min son har ett par allväderstövlar från coop heter Dunlop. De håller till -20 :shock:

Köp dem så länge är mitt tips.

Annars är sorel bra för det mesta.

http://www.sorel.com/winter-boots/kids,default,sc.html

Ett par bra som håller till -20 måste man hitta.

Men dunlop stövlarna nya för året, är kanon!!! Supertips!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Tipps för varma kängor sökes

Inlägg av Rosine »

Tack för era tipps. Har nu beställt hem Sorels "Snow Commanders" och hoppas att de passar och värmer - och att vintervädret stannar kvar ett tag.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Tipps för varma kängor sökes

Inlägg av Rosine »

TorsMamma, har ni själva testat COOP’s Dunlop? Vi köpte dem för båda barn igår, men vi tycker inte att de håller vad de lovar. Det var minus 10 grader ute idag, båda barn hade strumpbyxor i ull och tjocka ullstrumpor ovanpå och stövlarna är rymliga, inte för trånga. Barnen var i övrigt riktigt varmt klädda. Men de hade aldrig fått så kalla fötter som de fick idag! Storebror klagade ganska snart om kalla tåar och lillasyster slutade till slut inte gråta. Alla fyra fötter kändes verkligen kallt. Det står ju i skorna att de håller varm till minus 20, men kan man då inte förvänta sig att de åtminstone håller fötterna varm vid minus 10? – Nu hoppas vi verkligen på Sorels kängor (och Kuomas som vi har beställt för sonen) och ska använda Dunlops när snön tinar för att Sorel och Kuoma inte är hundra procent vattentätta.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Tipps för varma kängor sökes

Inlägg av Rosine »

P.S: Ja, du skrev ju, TorsMamma, att din son har Dunlop. Nu kan barn visst vara olika känslig, men som sagt var det "bara" minus 10 idag. Kan det ha med åldern att göra? Treåringar och särskilt knappt tvååringar springer ju inte omkring så jätte mycket som större barn, fast mina går ju upp backen och jag försöker allmänt håller dem i motion när vi är ute i kylan.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tipps för varma kängor sökes

Inlägg av TorsMamma »

JO, det är klart har man barn som sitter i pulka en timme ute så blir de så klart kalla. Min son fick från det att han kunde gå 1,5 gå upp för pulka backen själv.

Man brukar ju säga att fryser man om händer och fötter så har man för lite på huvudet. Har ni rejäla mössor som är helt 100% vind tät och en balaklava under?

Min son har aldrig frusit i sina Dunlop, inte ens förra vintern när det var -20 :shock:

Men som idag exempelvis, Han har en äkta pälsmössa på sig, dubbla ullunderställ och ett extra fleece underställ och ullstrumpor på sig sportvariant. Och han frös inte i -15.

Så håll dem aktiva, använd rena ullunderkläder och fleece, inget i bommul på kroppen. Sen REJÄL mössa, med balaklava under är mitt heta tips.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Tipps för varma kängor sökes

Inlägg av Manfred10 »

Kuoma med yllestrumpa närmast foten! Lätt att ta på och tvätta!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Tipps för varma kängor sökes

Inlägg av Rosine »

Ja, Kuoma hade vi köpt för storebror och de är verkligen jätte bra. Verkar dock inte finnas i mindre storlekar (23/24). Nu har Sorel-kängorna för lillasystern kommit, men p.g.a. sjukdom har vi inte varit ute sedan dess...
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Tipps för varma kängor sökes

Inlägg av Manfred10 »

Nu har ni redan handlat! Men tradera och blocket har skorna i de flesta storlekar. De brukar ju inte vara särskilt välanvända eller. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Tipps för varma kängor sökes

Inlägg av Rosine »

Jo, det stämmer nog. Fast vi tycker att det är bra att prova olika storlekar innan man köper skor, för att skor kan vara så olika. När det gäller barnskor beställer vi därför olika storlekar med fri retur och skicka tillbaka det vi inte vill ha. Lite lux, kanske. Dessutom har jag inte blivit riktig vän med tradera. Det som jag inte gillar är att högsta budet kan vara dold. Det gör mig nervös att ge bud utan att veta var det högsta budet ligger. Jag vill ha det rakt och enkelt. Barnloppis gillar jag bättre...
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Tipps för varma kängor sökes

Inlägg av Manfred10 »

Ja på loppis kan man verkligen fynda! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Tipps för varma kängor sökes

Inlägg av Luvisen »

Vilken bra tråd. Vi hade samma problem härborta. Min gosse är relativt aktiv ute men vi fick ändå kalla tår. Vi har Sorelissar och ullstrumpor (dubbla) men det bidde kallt ändå...

Nu fick vi ett par strumpor i cashmere och de tillsammans med raggisar eller större ullstrumpor över fungerar mkt bra. :D Bebispojken älskar att ta sönder isen på stora pölar och han har klafsat runt bra i sina stövlar. Jag har varit säker på att han måste vara genomblöt om fötterna när vi kommer hem men icke då. Helt torr har han varit! :shock: :D Jag är imponerad. :thumbsup:

Torsmamma, var hittade ni riktig pälsmössa för småttingar? Tror också det är det bästa när det är superkallt. Bebispojken har en liten päls ibland när han "bara" ska ut på stan och titta och inte leka och den fryser han inte i. :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Tipps för varma kängor sökes

Inlägg av Manfred10 »

Luvisen skrev:Bebispojken har en liten päls ibland när han "bara" ska ut på stan och titta och inte leka och den fryser han inte i.
cooola bebispojken! 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Tipps för varma kängor sökes

Inlägg av Rosine »

En värmare mössa på lillans huvud har redan visat effekter. Bra tipps! Och så var vi ute med alla nya stövlar och de är visst bättre än de vi haft innan. Men tårna blir kalla ändå. Jag kan tycka att det är svårt att hålla båda barn aktiv samtidigt. När den ena går, står den andra och tittar ... Storebror kan ja ju röra sig liter mera självständigt men ändå. Jag har försökt med lek och spring, men lillasystern tröttnar snabbt i kylan. Sedan skakar hon bara huvudet och säger "pappa", vilket betyder "hem". Tipps?
Och så kom jag på något annat: Våra strumpbyxor är inte i ren ull, de har en liten andel av elastan eller vad det nu var. Tror ni att detta kan minska värmeeffekten?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"