Fnurra

Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Fnurra

Inlägg av Bluna »

Ellen är nu 9 mån och har precis bytt schema till: 12-20-1,5

Hon är ute en timme per dag, plus några minuter fram och tillbaka till förskolan där Elsa går. Nu blir det mest vagnåkande eller pulka med alla tjocka kläder och snön. :roll: Inne är hon väldigt aktiv nu och ålar fort, kryper lite, utforskar allt. Hon är med i det mesta jag gör. Äter bra men trugar jag för mycket så spyr hon lätt, så man får sluta i tid innan det väller över så att säga. :wink:

Hon har i en månad nu vaknat runt 06 (idag redan 05) på morgonen. Barnen sover i samma rum och Elsa vaknar när Ellen sätter igång. Hon har ibland ramsat henne, knackat lite på sängen eller bara varit tyst, men vaken. Två trötta tjejer under dagen blir det, som är smågnälliga. :?

Jag trodde det var 8-mån ångest blandat med frustration över att lära sig krypa. Men det borde väl ge sig?

Vi har löst det så att jag hämtat Elsa så har hon fått sova vidare i pappas säng (som redan åkt till jobbet). Lagt Ellen tillrätta och ramsat ut. Sedan inget mer. Ev en pangramsa eller tillrättaläggelse om det behövts. Då har Elsa fått sova mer och jag kan hålla en annan attityd om jag vet att Ellen är själv i rummet. Frågan är om jag då stör henne mer eftersom jag kommer in till henne. Kanske ska jag göra så att jag pangramsar och så får Elsa komma utsmygande själv om hon tycker det blir jobbigt att ligga vaken?

Skrattet till godnattet blir det svårt med. Vi försöker med denna lilla svårflörtis. Men till kvällen är hon supertrött och vill bara läggas i säng. Läggs ofta lite tidigare, ca 20 min än hon ska för att hon inte orkar.

Tips någon? :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Fnurra

Inlägg av annawahlgren »

:D En anings snålt med sömn på schemat här. Hon blir för trött till kvällen (och då blir det dåligt med skrattet) och vaknar därmed lätt för tidigt på morgonen. Skulle föreslå 45 min i stället för de 20 :wink:

Sedan är det ju inte riktigt meningen att det ska vara trafik alls. PÅ NATTEN SOVER MAN, är budskapet. Du har kanske för dig (lätt hänt) att lilla stora Elsa vaknar och blir störd av Ellen, och så måste Elsa "räddas". Men Elsa behöver bara precis försäkras om att lillasyster blir vederbörligen omhändertagen, alltså står under beskydd mot vargen (=faran). Se Frågor och svar i Internationella Sova hela natten, där saken avhandlas :idea: Själva himlen kan trilla ner utan att Elsa vaknar, om hon bara slipper larmas av sin egen beskyddarinstinkt.

Så ramsa dem båda över en kam. Tyck inte synd om Elsa. Hon ska sova i sin säng, punkt. Och sova skönt, på toppen. Vad gäller lilla Ellen ska hon ha mörklagt så att inte minsta glipa ljus slipper in, hon ska ramsas glatt och högt och betryggande och INTE bli föremål för trafik, vilket är och förblir störande - faktiskt. Tillrättaläggande gör du när du lägger henne; i övrigt är det ramsa som gäller - och att du om du absolut vill tittar till henne när hon sovit i tio minuter, inte tjugo. Då kan du lägga på henne om det behövs och även vända henne rätt om det skulle behövas.

Ta itu med saken, ge det tre nätter, odla Attityden av Självklarhet och tänk dig några ungar till, alla i samma rum :wink: :lol: Här behövs inga "räddningar". Här behövs nattro. För alla. Och alla vill ha det. Tro mig.

O:) O:) :heart: :heart: :sleep: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bluna
Kontakt:

Re: Fnurra

Inlägg av Bluna »

Tack Anna! :heart:

Klockrent, som alltid. 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
annawahlgren