Matfunderingar

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

mamma petra
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 11 okt 2011, 13:31

Matfunderingar

Inlägg av mamma petra »

Hej på er!

Lilla hjärtat, fem månader, och jag funderar ofta på det här med maten. Och varför bara fundera när det finns världens finaste medmammor några klick bort...

Så - maten. Lille killen är en hungrig en och har så varit från första början. Därför började jag också ganska tidigt med smakisar, som nu mer eller mindre helt har övergått till regelrätta måltider. I dag ser vårt matschema ut som följande:

7.00 Frukost. Ersättning eller välling (200ml) + några skedar havregrynsgröt. Gröten är inte populär, och verkar inte bli det heller så här känner jag mig rådvill. Har testar olika köpegrötar samt hemlagad med diverse fruktmoser på, men särskilt djupt går den ändå inte, nej. Har också testat att ge flaskan både före och efter. Ofta har vi riktiga kräkkalas efter frukosten, då delar av mjölken/vällingen kommer upp igen.

10.30 Lunch. Kokt potatis- och morotsmos med ersättning och smör. I mängder. Till det vatten, som inte heller går hem riktigt ännu. Har broccoli i kylen, ska introducera det i morgon och sen lite kött så småningom.

14.00 Mellis. Här är det svårt. Har testat allt från mjölkflaska, vällingflaska (som båda leder till att liten spyr hela eftermiddagen) till olika fruktmoser. En burk frukt är för lite, då är liten hungrig efter en stund igen. Hur många burkar per dag är för många burkar per dag...? :shock:

16.30 Middag. Samma som lunchen men med fruktmos som efterrätt.

19.00 Nattflaskan. Välling 260 ml.

Liten är alltid som nöjdast långa stunder efter lunchen och middagen, då han är riktigt mätt. Det är ju dit jag vill komma med både frukost och mellanmålet också, men där är det lite svårare att hitta maten som passar. Eftersom han är så extremt rörlig (som SM-barn ju ofta är) funkar inte mjölk eller välling som måltid längre, det kommer bara upp igen i stora mängder när han ligger på mage och tränar den eminenta kryptekniken. Eller när han sitter i matstolen, famnen eller sittern. Så, vad gör man? Och följdfrågan - hur mycker ersättning behöver han per dag då han äter "vanlig" mat, rent näringsmässigt alltså? Vatten spyr han inte av, så vätska får han ju, men det är mera näringsbiten jag funderar på.

Han sover 19.30-07.00, även om han vaknar till flera gånger per natt. Att somna om fixar han själv, men snabbast går det ändå om man "bäddar om" honom då han vaknar. Jag tror inte att han är hungrig, eftersom han somnar om så lätt, men månne inte han skulle sova mera sammanhängande om jag får matfrågan löst.

Många tankar, funderingar och rena frågor. Hoppas någon orkar tänka med mig. :heart:
Lilla hjärtat född 20 augusti 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Matfunderingar

Inlägg av SaraMilana »

Hej mamma petra! :D

Det finns ju andra sorters gröt, tex mannagrynsgröt och risgröt, finns säkert en del recept här på forumet om du använder sökfunktionen! Min lilla älskar gröt, men det måste vara rätt konsistens. Ganska rinnig och helt slät. Blir det för tjockt vill hon absolut inte ha!

Men man måste ju inte äta gröt! :roll: Turkisk youghurt verkar många barn gilla! Den är lite fetare och fett blir man ju mätt på. Min dotter har hittat en favorit i Hipps youghurt med äpple och röda bär, den går ALLTID ner. Kanske lite fetare frukt, jag tänker typ avocado (nåja, nästan en frukt ;)) eller banan? Eller blanda i lite fett i fruktmoset, det finns smaklöst kokosfett på hälsokosten som är nyttigt.

Sen tänker jag att det ju inte finns några måsten när det gäller mat. Gillar han potatis och morötter, så vad är det som säger att han inte kan äta det till frukost också? :D

:heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Matfunderingar

Inlägg av Tetz »

Toppenfina svar har du fått från SaraMilana :heart:

Jag har också en hungrig liten som det rinner över på. Välling kan vi bara ge henne på kvällen för om hon får det någon annan tid på dygnet så får vi spykalas. Det är som om det innehåller för mycket vätska för att kunna stanna i magen. Tror det var därför som hon kräktes mycket av ersättningen också.

Vi ger ganska tjock gröt till frukost och mellis, är den för rinnig blir det mer kräks. (min lilla gillar dock gröt).

Jag har läst att det ofta är mjölkpulvret i köpegrötar/välling som är slembildande och därför ger kräkningar, så du kan ju testa att köpa mjölkfri gröt. Dock innehåller de lite andra saker som man kanske inte vill ge (maltodextrin som är ett finare ord för socker).

Jo just det ja! Majs (både i välling och som puré) spys det ordentligt av. Oklart varför.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
mamma petra
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 11 okt 2011, 13:31

Re: Matfunderingar

Inlägg av mamma petra »

Fina ni. Tack!

SaraMilana - Turkisk youghurt ska vi nog testa här hemma. Just nu (peppad av ditt svar) kör vi på redig mat (potatis, morot, broccoli...) tre gånger om dan. Resultatet? Mätt, glad och ganska spyfri kille. Som får ligga på mage och jobba precis hur mycket han vill, kan tilläggas. :P

Tetz -
Tetz skrev:Jo just det ja! Majs (både i välling och som puré) spys det ordentligt av. Oklart varför.
Men! Det är ju majsvälling jag ger! Av gammal vana, för att det var den vi började med då den skulle vara snällast mot magen. För över två månader sedan alltså... Hmmm, ska nog vidga vyerna och testa nåt nytt nästa gång.

Men ja, dessa grötar. Jag vacklar mellan att kämpa och bjuda (både den ena och den andra sorten) varje morgon och att kapitulera inför gröten och vara glad att han gillar allt annat jag erbjuder. Sen är det ju det här med att vänja sig med gluten också. I dagsläget äter han alltså ingenting med gluteninnehåll, även om han ju har gjort det tidigare. Men om jag byter välling så löser det förstås sig av sig självt.

Jaa-a dessa funderingar. Jag måste bara tillägga att vi här hemma äter ganska lite potatis. Och att det känns ganska lustigt att vi ändå förbrukar en hel platskasse varje vecka i nuläget... =P~
Lilla hjärtat född 20 augusti 2011
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Matfunderingar

Inlägg av emu »

Röstar också på turkisk yoghurt, på vår ica finns det numera en rysk yoghurt som är ännu fetare (17% woo) och riktigt god, den med lite mosad banan eller annan frukt är namnam till mellis här hemma. Från Lindahls samma som brukar ha turkisk yoghurt.

Vi ger inte heller gröt så ofta och när vi gör gröt är det bara havregrynsgröt (vanlig, inte barnmatsvariant). Risgrynsgröt fick hon i och för sig i julas. Vi ger inte glutensaker så ofta utom möjligen skorpor (krisprolls kardemummaskorpor - gott!) som man får gnaga på emellanåt. Du kan ju göra pasta till ibland om du tycker det verkar viktigt. Håller med om att det verkar enklast att helt enkelt skippa gröten, om det nu inte går hem ändå!

Har du testat äggröra förresten? Gott och man blir mätt och glad, vi gör på ett ägg, osaltat smör och en gräddslatt, plus lite kryddning typ oregano, basilika och peppar. Nom! Tips för att få den riktigt slät och fin är att man börjar med ägg och smör i kall panna (kör på kastrull eller nonstick-stekpanna, det sätter sig lätt i botten), värm under omrörning hela tiden, när det precis börjar stelna har man i en slatt grädde och rör ihop det. Blir inga klumpar och löjligt gott.
Nelly f. 28 maj 2011
mamma petra
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 11 okt 2011, 13:31

Re: Matfunderingar

Inlägg av mamma petra »

Hej igen!

Tack emu för dina tankar! Turkisk (eller rysk för den delen) yoghurt känns som ett riktigt bra alternativ. Äggröra också för den delen, men hur är det med ägg? Allergirisk om man börjar för snabbt?

Vi har haft lite (hmm, ganska mycket) mattrassel den senaste veckan då hjärtat ätit drastiskt mycket mindre än tidigare. Förstås har också nätterna varit sämre än vad lilla vännen är van vid som ett resultat av den inte såå mätta magen. Samtidigt läser jag i BB att små halvåringar har enorm aptit, hmmm... Men så häromdagen lossnade det, och den ömma modern hade således kokat allt för lite rotfrukter och fick ställa sig vid spisen ytterligare en gång på kvällssidan. Och vet ni, trasslet (i både mat- och vätskeväg) pågick exakt sex dagar efter vaccinering. Ett plus ett, liksom. Och som tur är kom jag mig för att testa gröt igen, i samma veva som hjärtat gapar större än någonsin (nästan). Och ja, succé! =D>

Kyckling är nytt på menyn, men av någon anledning lyckades jag få den riktigt torr och stabbig. Trist, men nya tag morsan! Älgkött nästa... =P~
Lilla hjärtat född 20 augusti 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Matfunderingar

Inlägg av SaraMilana »

Den finns en fantastisk recepttråd under Klistrade favorittrådar, Barnarecept, har för mig att även älgkött avhandlas där... ;)
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Matfunderingar

Inlägg av Ladybird »

Hej!

Vi hade samma problem med vår pojke. Han kunde inte äta ersättningen utan att spy mer eller mindre efter varje mål. Vi höll på att bli tokiga. Vi köpte till och med förtjockningsmedel på apoteket för att se om det skulle gå lättare om han inte drack det ur flaska. Det gick liiite bättre, men han kräktes fortfarande. Vid fyra månader började vi ge honom mat, och det gick bra, mycket mindre kräkningar, men fortfarande problem med ersättningen. Då han var drygt fem månader skippade vi ersättningen helt, så nu får han fyra lagade mål mat om dagen istället. Det fungerar utmärkt! Inga kräkkalas längre, han kan ha samma tröja i flera dagar, hurra! =D>
Han äter inte välling eller gröt, varken köpt eller hemgjord, eftersom jag inte vill utsätta honom för så mycket spannmål. Jag provade faktiskt köpegröt i desperation en gång, men han vägrade äta den. Järnet får han i sig genom blodpudding några gånger i veckan.

Många gånger har jag funderat om man bara kan sluta med ersättningen så där, men han växer så det knakar och verkar glad och pigg, så jag provar. Jag delammade till drygt fyra månader, sen sinade mjölken tyvärr. Annars hade jag helst velat amma som komplement till minst ett års ålder.

Han får mos av morot/palsternacka/blomkål/blandade grönsaker (blomkål, morot, gröna bönor, ärter), med mosade fiskbullar/frikadeller/kycklingfrikadeller/inkokt lax, desserter i form av äppelmos/jordgubbsmos/banan-päronmos och grädde.

Äggula gav jag honom mycket i början, men upptäckte att han ville spy av det, så jag avvaktar med det ett tag till. Annars är ju äggula det mest perfekta föroämnet: innehåller allt utom c-vitamin.

Nåja, tänkte bara visa att det faktiskt finns nån som ger lagad mat både till frukost, lunch, middag och mellanmål... :D

Och det fungerar! Jag äter ju ingen speciell frukostmat själv utan kan lika gärna äta middagsrester från igår, så för mig känns det rätt naturligt ändå.
Håkan, född 18 oktober 2011
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Matfunderingar

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Det är så givande att snubbla över trådar som låter som om de var från ens egen vardag.. Här har vi också en tös som kräkts mycket sedan födseln. VI har testat förtjockningsmedel och jag var tvungen att sluta amma eftersom jag skulle få in förtjockningsmedel i bröstmjölken och således pumpa ut alla mål! :shock: Efter en tid blev det övermäktigt så det blev tjock ersättning istället. :)
En fråga till dig Ladybird - ger ni någon mjölk överhuvudtaget? Då jag frågat BVC om det är ok att jag tappar ner på flickans mjölkransoner eftersom hon kräks något otroligt ibland, har de aldrig nämnt möjligheten att helt sluta med ersättningen... Hur är det med kalk och så??
Jag kan rekommendera råggröt för de små magarna - kanske inte ännu vid 5 månader, men introducera så småningom. Mycket mättande och hälsosamt!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Matfunderingar

Inlägg av Ladybird »

Mumintrollet - vi ger ingen ersättning alls nu, och vi har faktiskt inte diskuterat det med bvc. Vi såg ju tydligt att han blev dålig av den. Tidigare har jag klagat mycket hos bvc om kräkningarna, men de såg bara ut som frågetecken, och sen när jag sa att vi hade börjat med mat sa de att en del barn kan må bättre av att få mat tidigare än andra. Ersättningen hade vi slutat med då, för att byta ut den mot hemmagjord ersättning enligt den polske läkaren Jan Kwasniewski: 1 dl helmjölk, 1 äggula och 18-20 g smör. Bvc-sköterskan knorrade lite och sa att man ska minsann köpa välling/ersättning, men läkaren sa att det går lika bra med hemmagjord. Tyvärr tålde han ju inte äggulan så bra, så den fick vi också sluta med.

Nu får han grädde i maten och till efterrätterna, och osaltat smör i varje måltid. Ibland ger jag honom 0,5 dl mjölk och det går bra. Jag tänkter börja ha mjölk i maten också, för kalkens skull. Omega 3 och laurinsyra som finns i bröstmjölk/ersättning får han genom Eskimo Kids och nån tsk Extra Virgin kokosfett ibland. Det gör under för magen också.
Håkan, född 18 oktober 2011
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Matfunderingar

Inlägg av Ladybird »

Ja, jag glömde - jag kokar egen buljong på köttben och kyckling och blandar i hans mat. Den innehåller också kalk samt en massa annat bra.

Kokkött är suveränt enkelt att koka med lite rotsaker och sen mixa och frysa in i portioner. Buljongen reducerar man ner och fryser in i tärningar. Den blir fet och närande om man kokar på fett kött som exempelvis revben (från nöt eller vilt. Gris har jag inte provat).
Håkan, född 18 oktober 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Matfunderingar

Inlägg av Irmasmamma »

Ladybird, såg att du gav blodpudding till liten redan vid halvåret.... Hur serverar du den? Mosar och blandar med något eller får liten pilla i sig själv?

Och har nån tips på hur man kan servera äggula? (Ingen flytande föda accepteras här :shock: ) Är det äggröra som gäller eller kan man bara blanda ner den i maten? Eller får den inte ätas halvrå?

Ursäkta trådkapning!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Matfunderingar

Inlägg av Ladybird »

Irmasmamma skrev:Ladybird, såg att du gav blodpudding till liten redan vid halvåret.... Hur serverar du den? Mosar och blandar med något eller får liten pilla i sig själv?
Ja, svaret fick du ju i andra tråden om vaccinationer: kokt i grädde+vatten samt mosad med smör och messmör. :D

Äggula fick Håkan vid 4-5 månader, men sen märkte vi att han ville spy av det, så vi får vänta nån månad till och prova igen. Äggula är ju det mest perfekta livsmedlet man kan ge: innehåller allt utom c-vitamin, så det vill vi absolut ge honom. Vi kokade ägg och pillade bort vitan, och mosade gulan med osaltat smör och lite havssalt. Eller så rörde vi ihop ett par äggulor med ett par msk grädde och lite havssalt i en mugg som vi ställde i vattenbad på spisen tills det blev krämigt. Han åt det med stor aptit, men tyvärr ville det ju komma upp igen sen... :? så vi väntar lite, som sagt. :D

Halvrå äggula är bara bra (enligt Nina Plancks bok, nu igen :D ) och vi köper bara ekologiska ägg. Har man tillgång till hemägg är det väl ännu bättre. All mat är väl egenligen bättre om den inte är ihjälkokt/-stekt. Utom kyckling då... :wink:
Håkan, född 18 oktober 2011
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Matfunderingar

Inlägg av Ladybird »

Ladybird skrev:Ja, svaret fick du ju i andra tråden om vaccinationer: kokt i grädde+vatten samt mosad med smör och messmör.
Ursäkta, tråden om kosttillskott skulle det vara!
Håkan, född 18 oktober 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Matfunderingar

Inlägg av Irmasmamma »

Tack än en gång, Ladybird! :D

Såg inte detta svar förrän nu....känns som jag har ställt samma frågor parallellt i två trådar nu, hehe.... :oops:

Äggtipsen låter kanon! Ska prova med lillan och hoppas på att hon inte kräks upp det.

En grej till: Turkisk yoghurt med grädde och lite frukt gillas skarpt här. Men läste nånstans att man skulle vara sparsam med yoghurt pga högt proteininnehåll :shock: Åsikt om detta?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"