Bättre läsförståelse bland förskolebarn?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Bättre läsförståelse bland förskolebarn?

Inlägg av Bellan »

Blir helt tokig!
Har precis sett ett inlägg på nyheterna om barns läsförmåga och förskolan. Det som sas var att barn som går på förskolan lär sig läsa bättre än barn som inte går på förskolan (och det var rubriken på inslaget).
Men sen nämndes det även att sverige har halkat efter i läskunskaper jämfört med andra länder. Plus att sverige har fler barn i förskolan än vad andra länder har.

För mig betyder det inte att barn som går i förskolan utvecklar bättre läsförmåga :? Det betyder, för mig, att Sveriges barn kanske har halkat efter pga att dom flesta barn går i förskola eller att anledningen kanske är en helt annan :evil:.

Men det är ju bra att det forskas kring små barn :?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Bättre läsförståelse bland förskolebarn?

Inlägg av Krisse »

Ja man blir inte klok på sådana inslag. Hänger du på med IAHP kan jag garantera att dina barn kommer definitivt ha bättre läsförståelse än dom på förskolan :D

Det som jag tycker är konstigt är att det aldrig forskas om hur barnen faktiskt mår. :?
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bättre läsförståelse bland förskolebarn?

Inlägg av Luvisen »

Krisse skrev:Det som jag tycker är konstigt är att det aldrig forskas om hur barnen faktiskt mår.
Jag får en känsla av att de är få som vill veta det... :(

För inte så länge sen så hörde jag en politisk debatt om dagis mellan riksdagsledamöter. En kvinna talade sig varm för att små barn ska kunna få vara hemma, att de mår bra där och då blev jättemånga upprörda. En nästan röt: " Men när du säger så där så ger du en massa föräldrar dåligt samvete! Duktiga föräldrar som verkligen gör sitt yttersta för att jobba OCH hinna med att hämta sina barn på förskolan!"

Så hur barnen mår är inte lika viktigt som vuxnas samvete? :-s
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"