Lära Lillan matte och läsning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

Oj, vad här har gått undan! :shock: :D :D

Luvisen är drottning när det gäller matten, så här lägger jeg mig inte i. :lol:

Med orden kan jag.

Skriv orden som hon kommer se dem. Egennamn måste få stor bokstav i början. Annars får hon ju lära sig TVÅ gånger, och det är inte fair. Katt heter det i obestämd form, och katten i bestämd form. Men hur förklara det för en liten unge? Hur förklara att röd blir rött i vissa fall? Svårt! Så det gör vi inte. Inte förklarar vi det när det gäller den muntliga delen av språket, och ungen fattar ändå. Så då förklarar vi inte det i skriftliga språket heller. Ungen kommer att fatta. Dom är lingvistiska genier, dessa småttingar, så oroa inte! :D
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej Hege, välkommen tillbaka! Hoppas du haft det bra :mrgreen:

Jag tycker att det står helt stilla. Har lagt ner allt matte tills tjejen är frisk och tills jag kommit på hur jag ska göra för att hon ska hänga på och vilja göra matte.

Tänkte köra på större kort som Luvisen sa :D . Men när jag skrivit ut 1 och 2 inser jag att det knappt är någon skillnad alls på storleken på prickarna #-o . Det är först när man kommer upp på 50-60 nånstans där som prickarna blir mindre (alltså powerpointen som jag går efter ändrar strolek på prickarna till en mindre strorlek :x mitt i). Krisse eller någon annan skrev om det, att dom fick gå över till A3 istället. Men jag har inte visat dom nya korten med 1 och 2 på ännu. Undra hur stora prickarna är i diameter på Domans orginal kort?

Så, då kan det antingen vara att jag kör för fort, för långsamt eller att jag inte fått med henne på tåget :-k Vilket det är har jag ingen aning om :oops:

Blir väl lite stressand när klockan tickar och hon närmar sig 2-års dagen med stromsteg. Men vi står stilla tills jag kommit på en lösning (och tills vi är friska).
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

Bellan skrev:Undra hur stora prickarna är i diameter på Domans orginal kort?
Nu har jag kollat. Nästan 2 cm. Är dina det också?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Oj vad snabbt svar :D Tack Luvisen!

Prickarna är på A4 är 1,7 cm (men är bara 1,2 cm från nummer 51)
På A3 är dom 2,2 cm (och blir 1,8 cm från nummer 51)

1,7 cm och 2 cm är ju inte så stor skillnad mellan vad jag kan se, men mellan 1,2 cm och 2 cm är det ju jätte stor skillnad. Varför har dom gjort dom mindre mot slutet, det är ju jätte dumt!

:-k :-k :-k :-k :-k

A4 tycker jag ska funka fram till nummer 51 men sen nja...
Återkommer efter mer funderande :-k

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

:mrgreen:
Idag satt vi och pärlade. Lillan höll på med ett armband. Hon ville att jag skulle knyta ihop det och då mätte jag runt hennes arm och sa "du behöver 2 pärlor till". Vips så gav hon mig 2 pärlor :shock: och armbandet (hon ville att jag skulle pärla dom sista och det gjorde jag såklart, knöt ihop och hon satte på sig armbandet).
Vi har inte kört någe mer matte men jag har pratat en massa matte (antal hit och antal dit :wink: ).
Sen kom hon gående med en Max-bok och jag var ju bara tvungen att säga "kan du hämta 2 Max-böcker så kan vi läsa tillsammans" och då gick hon och hämtade 2 Max-böcker till :D Sen läste vi massa Max :wink:

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej igen!
Jag har letat och läst en del om matte och läsning på nätet. Och så har jag funderat på vad och hur mycket hon kan se (storlek på prickar). Det jag kommit fram till är att jag inte gjorde matten tillräckligt intressant för Lillan och det var därför som hon tappade intresset.
Men jag har haft svårt att kommit på hur jag ska kunna göra det intressant. Det är ju verkligen som det står i boken, "om idén är hennes så är den bra men om det kommer från annat håll så är det inte det", på samma sätt som det mesta när man är i förtrotsen #-o

Men nu har jag tagit beslutet att frångå Domans program lite (hoppas det är okej att jag skriver om det här, tanken är att jag ska köra Doman så fort intresset kommit). Det finns något som heter "Matte på burk", ett program/en idé om hur man kan arbeta med matte i förskolan. I programmet har man en burk per siffra (1 till 10 plus en för 0), burken ska vara väldigt fin. I varje burk ligger det saker som man ska diskutera runt eller använda kring just den siffran och lite annat (jag kan inte så mycket om det hela).
Det jag tar med mig är själv burken. 10 burkar (inte 0), en burk per prickkort och i varje lägger jag ett prickkort i miniatyr (fast med pricken i nästan samma storlek som på riktiga korten), och så lägger jag i en pärla per prick. Pärlan är en träpärla som sitter på en tråd (lite Montessoristil) för att hon ska kunna "ta på antalet". Alltså 1 pärla i burk 1 och 9 pärlor i burk 9. Jag kommer även att visa Domans vanliga prickkort, 2 st per tillfälle, på samma sätt som man ska visa dom.

Tanken är att hon ska få vara lite nyfiken, och få ta lite i kortet och få plocka lite med pärlorna. Då gör Hon något samtidigt som hon tar i mängden. Hon kommer få en ask först och sen en till om hon vill en ask till om hon visar intresse. Innan hon tappar intresset så ställer vi undan det.

I Domans bok om matte, för Lillans ålder, står det att man ska ta det lugnt i början och väcka intresset. Sen ska man snabbt gå över till ekvationer och då ska man köra på, för tydligen ska dom gilla det!

Från 11 tänker jag börja använda prickkorten enbart (eller så får jag väl göra burkar till 100 :shock:).

Ja, håll tummarna och så får vi se om det här experimentet funkar för oss.
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

Låter roligt, tycker jag!

Jag hoppas på rapport när du har kört lite!

Ett tips för både grönsaksätning och matte är att dela grönsaker/frukt i bitar, och sedan säga att nu ska vi äta den med tre bitar! Sedan ska vi ta den med åtta!

Eller: Vad vill du börja med, tre eller åtta? Peka, så jag får se! Åtta? Bra, varsågod, så tar vi tre sedan. När du är klar har du ätit elva bitar!

Endast fantasin sätter gränserna här... :wink:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej!

Bra tipsen Hege :D Idag räknade vi korvskivor :wink:

Vi har kört i två dagar (två pass per dag) och det går bra. Världens intresse :D Jag trodde att det skulle funka att ta två burkar per gång men det har blivit 5-6 st. Och jag avslutar alltid när hon fortfarande är på gång, och få en stor ilsken reaktion till svar :twisted: ! Men vi hoppar vidare till nått annat kul tex läsa Max böcker.
Har insett att hon har några favoritburkar så jag kommer byta innehållet (minikorten och pärlorna) om någon dag. Fast med tanke på att hon behöver se varje kort ett antal gånger så är ju det bara bra för mig.

Är det någon som har sett eller använt materialet på http://www.Brillkids.com? Baseras tydligen på Domans metod.

Funderar på det där med läsningen. Hur stora behöver korten vara för en 2 åring? Funkar A4 och svart text måntro? Skriva ut på skrivare och plasta in eller skriva för hand? Tips?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag kan tycka att en 2 åring kör du med fördel på en dator. Vissa har ju dator som går att koppla till en stor TV, det hade vi, då blir ju bilder, ord och prickar jättestora. (46")

Billigast och lättast att hänga med på är min erfarenhet. Barnet kan själv bläddra i önskad takt med mellanslags tangenten i PPT.

Perfekt!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej!

Nu har jag en fråga till er som har hållt på ett tag med matte och/eller läsning. Hur ska man på bästa sätt organisera läskorten och matte-power-pointerna (i datorn)? Hur har du ni andra gjort för att hålla reda på allt?

Matten går framåt tycker jag. Blev burkar en gång i går, men hon kör så många så det gör nog inget och det är forfarande kul tycker hon :D
Idag visare jag en matte-pp (powerpoint). Oj vad kul det var :mrgreen: . Men hon var lite för snabb med att tycka fram nästa bild så jag hann inte varken läsa eller säga vad det var för antal prickar första gångerna :shock: . Vi fick gå över till att jag tryckte fram bilderna. Det vara ju inte lika kul att inte få göra själv då :( . Hur gör man med det?
Går det förresten att lägga till en röst som säger siffran i pp? Nån som vet hur i så fall?
När ni andra göra matte-pp hur ser dom ut, vart kan den vuxne se siffran?Och hur många pp kör ni på raken då vid varje visning? Och hur har ni organiserat det när ni klipper och klistrar in prickarna när man tillverkar dom?

Tusen tack för alla tips :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

gå in här http://theclassicalmommy.com/bitscollection.html

Och där finns matte och prickar så får du se hur de har gjort med siffror, ljud m.m. På vissa säger de ordet.

Det kommer att gå långsammare, men tänk på att barn är på tok mycket snabbare än vi någonsin kommer att vara. Så det kan löna sig för dig att öva innan så du vet när det kommer vad det är utan att själv behöva läsa.

man får bara göre EN bits i taget. Min son kunde lätt göra 5 irad, men det hinner inte hjärnan ta in. Så en och sen vila minst 15 min innan du tar nästa.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

Så här har vi gjort. Jag har nu inte allt på datorn men en del.

Jag har en mapp som heter Doman och i dem har jag mina undermappar. En för matte, läsning resp bits.


Varje program har också undermappar med "Retired" prickar, bits eller vad det nu är man gjort.

Sedan följde jag boken i hur många prickkort/bilder jag visade per gg. Ex 5 prickbilder per gg, 3 ggr per dag.

När det gäller matten så förberedde jag mig kvällen innan med att säga rätt antal och lägga det på minnet till följande dag. Så jag hade ingen "fusksiffra" någonstans i ppt. Det skulle bara distrahera. Jag la själva mönstret på prickarna på minnet för att inte villa bort mig. :wink:

Sedan la jag in automatisk frammatning av bilder i ppt. En sek per bild. Det var en bra fart när gossen var mindre. När det går så fort som en sek per bild så är det svårt att hänga med i början. Jag tränade tills det blev bra. Och det blir det. :D

Lägga till röst tycker jag inte är en så god idé. Det är din röst, entusiasm, varierande melodi i rösten som gör att barnet tar in och finner det intressant. Det är en grund i Doman att det är just föräldrarna som interagerar med barnet.

Med det sagt så lever i en tid av rasande teknologi och det finns tex en app till iPad som bygger på Domans matteprogram, med prickar och tillhörande röst - fast jag vet inte hur bra den är. Det får man kolla upp. Men den finns för dem som vill pröva med det. (Finns i Appstore)

Småälsklingar älskar datorer och iPads. Enkelt att använda och de kan själv välja vad de vill se och hur fort. Och det går FORT. :shock: Verkligen. Det enda är att du måste orka bryta åt dem, givetvis, och det kan bli jobbigt. Alltså, min gosse blev jätteledsen när jag begränsade hans tillgång till alla elektronik men det är ngt som bara måste göras. Deras kunskapstörst är helt makalös så de kan sitta hela dan...

Nu måste jag vila.
Värme och forts lycka till!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

ååå nej, nu försvann hela mitt inlälgg :( Får skriva en kort variant...

Tack TorsMamma och Luvisen :heart:
Med det sagt så lever i en tid av rasande teknologi och det finns tex en app till iPad som bygger på Domans matteprogram, med prickar och tillhörande röst - fast jag vet inte hur bra den är. Det får man kolla upp. Men den finns för dem som vill pröva med det. (Finns i Appstore)
Vad heter den? Har letat men kan inte hitta den. Skulle vara kul att kolla in den.

man får bara göre EN bits i taget. Min son kunde lätt göra 5 irad, men det hinner inte hjärnan ta in. Så en och sen vila minst 15 min innan du tar nästa.

Vad händer om man gör samma innehåll? Det blir ju lätt burk med 2 i, sen 4, sen 7, sen 2 igen... Det är ju fortfarande samma "mängdkort" som förut :-k

Tack igen! Kram på er!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

man får bara göre EN bits i taget. Min son kunde lätt göra 5 irad, men det hinner inte hjärnan ta in. Så en och sen vila minst 15 min innan du tar nästa.


Hmm.
Man får vänta minst 15 minuter mellan två SESSIONS av bits. Det kan vara 10 bits i en session, och 10 mattekort i nästa session, men det måste vara 15 minuter mellan de två sessionerna. Så hjärnan hinnar lagra.

Men jag vet inte vad Tors Mamma menar här.

Min definition av:
En bit = ett papper med information på. Antingen en bild eller en text.
Bits = flera papper med information på.
Session = en serie med bits som man visar i snabbt tempo.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "