Lära Lillan matte och läsning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Nu har jag inte läst in mig alls på IAHP och musik så rätta mig snälla om jag tolkar frågan helt tokigt nu..

Ni undrar alltså hur man lägger till ett musikstycke till en Power Point?

steg 1. Spara ner några musikstycken och lägg dom i en folder på datorn.

Steg 2: Office > Power Point > New > Spara på ex. desktop > Öppna ny slide > välj 'Insert' > Sound > Välj 'Sound from file' > Leta upp det musikstycket du vill lägga till från kanske c:/ eller var du har sparat det > Klart!!

Man kan såklart klippa och fixa till musikstyckena oxå men det är lite krångligare, hör av er om ni vill veta hur man gör!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej!

Tack Nat! :mrgreen: Lillan kommer bli såååå glad om jag kan fixa några fler musik-bits :mrgreen:

Krisse, tack för uppmuntran :mrgreen: Hur gick det för dig med din stora tjej med matten? Kör ni matten alls?

Matten står still. I går kväll satt jag på youtube och kollade klipp på hur andra gör när dom visar prickar och ord. Fattar inte varför min tjej inte är intresserad av prickarna. Ja ja... har i alla fall beslutat att satsa på orden och på bits istället och komma igång med det. För jag tänker inte ge upp :wink: Och som jag har fattat det är det viktiga att få igång/träna upp hjärnan så att den kan lära sig mer och mer ;)

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Krisse »

Hej nat !
Tack, jag är inte så bra på teknikens under. :roll:
Jag undrar mest det här med att spara ner en musik fil. Då måste man väl först köpa låtar eller hur?

För man kan väl inte få ner låtar från sina gamla cd skivor?
Emmy 080212
Rasmus 091223
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Krisse »

Hej Bellan

nej någon matte blev det tyvärr inte för oss, vi kör på läsning och bits .
Emmy 080212
Rasmus 091223
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

#-o Kolla upp fakta först var det #-o :oops:

Har precis gjort min först bits ut från Domans bok. Kontinenter skulle det vara, men när jag var klar hittade jag en länk (när jag letade efter kartor på världens hav) där det stor att Kontinenter och världsdelarna har delat in på annat sätt sen jag gick i skolan #-o http://jeannasuniversum.wordpress.com/2 ... dsdelarna/

Bara att göra om och göra rätt!
Annars har jag hittat den här länken, kanske kan finnas nått för någon annan (gratis clipart): http://geography.phillipmartin.info/index.htm

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Nat »

Halloj,
Jag har följt din tråd och funderat på att fråga om hur du gör med träningen, skulle vara kul att veta hur du lägger upp det och vilka övningar du gör. Håller på att läsa Domans bok men har väldigt svårt att förstå hur jag ska kunna koppla det till ett eget träningsprogram.
Va skoj, då har vi följt varandras då :D
För oss har det gått bra i vågor, ibland tycker hon att det är kul och i vissa perioder tittar hon bort på en gång. Jag har varit ute på den här delen av forumet och läst olika trådar för att komma fram till vad det är som "strular" för oss. Det jag har kommit fram till är att hon tycker att det är tråkigt, men jag vet inte hur jag ska göra det roligare #-o jag klarar inte att visa korten fortare :oops: Förmodligen behöver jag lägga upp visningarna på ett annat sätt tror jag.
Upplever lite samma sak där, lillen tycker att ekvationer är jätte skoj men mängdkort är så där halvtrist. Kanske man ska ha ett ändå snabbare tempo?
Hur gör du med visningarna? Sitter du alltid på samma ställe? Säger du på någon speciellt sätt? Du för gärna berätta dina tips och trix :wink:
Gud nä jag har tyvärr inga bra tips alls :( Vi kör 3-4 pass om dagen och vid ungefär samma tid varje dag. Först en gång på morgonen ungefär mitt i hans ensamlek, vi ger samtidigt en bricka med mellis. Sen nästa gång är när han äter lunch (om vi är hemma). Tredje passet sker under middagen och sista passet är på golvet eller i soffan strax innan läggningsrutinen. Vi har alltså olika platser för varje pass.

Vi hade ett motorikpass tidigare men sen blev han väldigt anti hela grejen plus att han är i förtrotsen så just nu kör vi inte det passet utan satsar istället på många promenader gärna i svårare terräng. Jag tänker ta upp motorikpasset igen när han är igenom förtrotsen. Vi satsar bara på matte just nu och sen kanske om en månad tänker jag lägga upp ungefär tre pass för motorik som vi kan variera oss mellan.

Sonen ålade aldrig när han var liten, bara ensidigt så vi behöver verkligen ta tag i den biten ordentligt. Just nu ålas det lite grann i samband med att vi leker jaga.. tänker försöka utöka det mer och mer
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

Hej

Vad bra den här tråden lever! Och vilka bra klippor ni är för varandra!

Jag läser med stor spänning, och gläds över hur ni löser problemen antingen själva, eller vid hjälp av tips från varandra.

Jag är just nu inne i "dubbeltarbetande" utanför hemmet, samt "dubbel/trippelarbetande" i hemmet (ja, ni vet hur det är...), så ibland kan det gå några dagar inna jag läser i trådar, och kanske ännu flera dagar innan ni får svar. :oops:

Kan ni inte göra så här, att om ni har frågor som är direkt till mig, så skickar ni ett litet PM i tillägg? Hege, nu har jag en fråga i til dig i tråden ".....". Då får jag ett mail i min maillåda, och kan inte ungå att se det.

Annars hjälper ni ju varandra så jag känner mig överflödig.

(Små rapportrer om hur det går är det bästa jag vet... :D )
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej!

Hege, full förståelse. Tufft nog att bara hinna med familj och Ett jobb :wink: Skickar ett PM om jag känner mig helt vilsen :wink:

Jag har hittat den här länken med massa power point med Bits (fast på engelska och några andra språk men går ju att översätta): http://www.childandme.com/ideas/teach-y ... knowledge/

Lillan gillar verkligen ord. Vi har kört "vårblommor" och "kläder" några dagar nu. Hon känner igen orden och ju längre ord destu bättre ;) Blåsippa och stövlar är jätte kul. Vi körde även en problemlösning "Vad har du på fötterna?" (hon hade stövlar på sig då) och korten jag visade vara stövlar och klänning. Ingen tvekan alls :mrgreen: "Stövlar" pekade hon på!

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

Bellan skrev: Vi körde även en problemlösning "Vad har du på fötterna?" (hon hade stövlar på sig då) och korten jag visade vara stövlar och klänning. Ingen tvekan alls :mrgreen: "Stövlar" pekade hon på!
=D> :D =D>
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Nat »

såklart Hege att vi förstår!!!!

Bellan: vilka räknesätt kör du? vi började med minus idag, det var väldigt poppis. Fick återigen en känsla av att vi väntat lite för länge innan vi introducerade nytt.. Jag hade lagt på en extra vecka mot vad Doman rekommenderar bara för att vi kör färre pass än vad han beskriver i boken...

Ett tips: testa att visa upp korten i bilen, vi har börjat ta med dom nu när vi åker nånstans för lillen är extremt fokuserad när han sitter i bilstolen och ändå inte har nåt annat för sig :D Typ "sjyst tidsfördriv..." :shock:

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Ett tips: testa att visa upp korten i bilen, vi har börjat ta med dom nu när vi åker nånstans för lillen är extremt fokuserad när han sitter i bilstolen och ändå inte har nåt annat för sig Typ "sjyst tidsfördriv..."
Vilket bra tips! Ska jag absolut göra! Tack!

Vi har kört plus ett tag :-k så det kanske är dags att byta helt enkelt :shock: Hur långt har du kommit med prickarna Nat? Vi blandar ju så vi är någonstans vid ca 30 st kort. Hmm, byt snabbare kanske jag ska göra (fast jag inte visat varje korten 15 ggr, som det står i boken).

:?: Sen tänkte jag höra om någon har ett bra Bit på datorn med "Världshaven", jag har svårt att hitta bra bilder. Skulle vara väldig snällt om någon vill dela med sig :D
:?: Vilka Bits är mest populära hos er andra? Är det "hemma fakta" eller "svårare fakta" (jag menar är det sånt som är mer nära den egna vardagen typ fåglar i köksträdet, maträtter, blommor i rabatten eller är det bits i stil av konstnärer, geografi-kartor, uppfinnare?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Krisse »

Emmy 080212
Rasmus 091223
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Nat »

hello
Vi har kört plus ett tag :-k så det kanske är dags att byta helt enkelt :shock: Hur långt har du kommit med prickarna Nat? Vi blandar ju så vi är någonstans vid ca 30 st kort. Hmm, byt snabbare kanske jag ska göra (fast jag inte visat varje korten 15 ggr, som det står i boken).
Vi är på 37 idag!
Alltså igår så körde jag i ett jätte långsamt tempo på ena passet (blandade kort) och lillen fick känna på korten ordentligt och möjligheten att se samma kort flera gånger (om han ville). Det var ett helt annorlunda pass men det var helt och hållet på hans villkor. Han pekade på vissa kort flera gånger och frågade på sitt sätt vad siffran hette om och om igen. Han tyckte det var väldigt skoj och ville inte att vi skulle sluta :D

Just nu tänker jag att det viktiga kanske är att låta barnet bestämma om det ska vara långt eller kort pass, många kort eller få etc. etc. :D Min son är ju 19 månader och Doman beskriver att det är viktigt att få barnen i denna ålder att lixom låta dom bestämma, för annars kan de totalvägra. Detta stämmer väldans bra tycker jag :shock:

Hur har du lagt upp alla pass du kör? alltså du kör ju bits och en massa annat oxå va? vilka tider på dagen kör du de olika träningsformerna?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej Nat!
Vad bra det går för dig! Heja heja!
Här ligger allt nere sen någon dag, har haft fullt upp med bakning och födelsedagsfirande i familjen. Har väl tänkt sätta ihop ett litet träningsschema men vet inte riktigt vart jag ska börja och med vad. Hade väldigt svårt att veta vad jag ska göra utifrån Domans bok :-k Vad har du gjort för övningar och hur ser ditt program ut?

Läsningen ska jag hoppa på så fort vi är färdig firade i familjen ;) Bitsen håller jag på att översätta, gud vad svårt det är med en del :oops: Men jag har även gjort en del egna också tex fåglar hos oss och vårblommor (dom har jag redan visat och dom gillar hon). Men jag tänkte försöka samla på mig en hel del bits innan jag kör igång på riktigt, har insett att jag måste vara förberedd om jag ska hänga med i hennes tempo.

Matten kommer jag lägga på is ett bra tag, kanske göra ett försök till längre fram men om hon fortfarande inte gillar det så struntar jag i det och kör någon vanlig "dagis"-matte med att räkna till 1-20 med kottar och sånt (typ mina matte burkar).
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

Det ÄR svårt att köra många programmer på samma gång. Tiden räcker liksom inte till, och det är mycket annat runt om.

Om jag bara kunde köra ett program, skulle det vara läsprogrammet.

Skulle jag klara av att köra två, skulle jag startat med matteprogrammet.

Skulle jag klarat av tre programmer, skulle jag valt bits till sist.

Men kör man endast ett program, kör läsprogrammet.

Matteprogrammet kräver mycket vedlikehåll, och på sistone har ja blivit klar över att man måste göra programmet rätt så långt, för att kunskpen ska "fastna". Läsprogrammet däremot driver barnen till att läsa själv, och de får på det sättet både hållit vedlika och utvecklat sin läsning.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "