Lära Lillan matte och läsning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Nat »

Matteprogrammet kräver mycket vedlikehåll
Vad är vedikehåll? googlade men hittar inte :(
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Nat »

hello
Här ligger allt nere sen någon dag, har haft fullt upp med bakning och födelsedagsfirande i familjen. Har väl tänkt sätta ihop ett litet träningsschema men vet inte riktigt vart jag ska börja och med vad. Hade väldigt svårt att veta vad jag ska göra utifrån Domans bok :-k Vad har du gjort för övningar och hur ser ditt program ut?
Aj då men så tycker jag det kan få vara ibland. Man måste ju prioritera för att hinna med allt här i livet :D
Jag tycker också att detta mer är en extra krydda och inte ett måste, jag menar sömn, mat etc är ju saker man inte kan göra lite på känn, men att ha ett motorikprogram, matte, språk etc. med 2-åringar är ju faktiskt bara ett extra plus.

I vilket fall har vi haft motorikprogrammet nedlagt under lillens förtrotsperiod. Den verkar lida mot sitt slut nu och dagarna ser mycket ljusare ut där vi behöver ägna mindre tid åt att parera hans trots och kan ägna mer tid åt roliga saker som träning :D

Tidigare körde vi ett super kort motorikprogram på morgonen och ett längre på kvällen innan nattningsrutinen skulle börja.

Jag känner precis som du att motorikboken är komplicerad och det känns som att man behöver ägna minst 40 timmar i veckan åt det för att lyckas. Vi gjorde helt enkelt så att vi plockade ur russinen.

Vi valde lite övningar här och där som passade hans ålder och sedan körde vi dessa varje kväll.

Vi tänkte testa en ny sak nu när vi sätter igång och det är ett tips som jag tror det var Hege gav oss. Det är att sätta upp lappar med bilder på olika övningar och sedan får lillen vara med och bestämma innan passet börjar vilka övningar som skall köras.

Ex. på övningar vi har kört är:
* kullerbyttor
* rullningar
* hoppa
* krypa
* åla
* springa fort (tävla)
* hänga i en stång
* stå på huvudet mot vägg
* balansgång på planka

kan ha varit något mer också som jag glömt nu :-k
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag tycker också att detta mer är en extra krydda och inte ett måste, jag menar sömn, mat etc är ju saker man inte kan göra lite på känn, men att ha ett motorikprogram, matte, språk etc. med 2-åringar är ju faktiskt bara ett extra plus.
Det har du ju helt rätt i Nat :D Det är ju inte många andra som kör nått alls, varken matte, läsning eller ens social delaktighet :wink:

Och som Hege skriver:
Det ÄR svårt att köra många programmer på samma gång. Tiden räcker liksom inte till, och det är mycket annat runt om.
Så har det varit just nu. Det har varit massor annat bara, förberedelser till födelsedagar, kalas och bakning och sånt. Och självklart blev Lillan genomförkyld av att träffa dagisbarn i helgen :cry: Känns som det är nått hela tiden som gör att vi inte kommer igång :x Men som sagt, det vi hinner är bättre än inget ;)

Men jag lyckades få ta på 2 stoooora pärnar med häften om fåglar och insekter. Ni vet såna där pärmar som man samlar ett häfte i taget om djur, växter och sånt. Fina bilder och mycket information/text om varje djur. Jag tänkte "Bits" så fort jag såg dom :wink: och billiga vad dom också :D

Nu har jag väl några dagar på mig att fixa allt så att det bara är att köra igång igen när hon är frisk. Oj, jag höll på att glömma... Tack Nat för att du skrev vad ni gör på gympaprogrammet. Tyckte att det lät jätte bra med bilder på varje sak och sen välja :D Ska se vad jag kan fixa för nått jag med. Tänker att det kanske kan vara en kul sak som vi gör när vi går ut. Springa, hoppa, balansera på planka på marken, krypa (får väl bygga en tunnel helt enkelt), hitta en trädgren att hänga i, kanske kullerbyttor på ett liggunderlag, promenad i skogen eller i vår backe på tomten? Lite tankar bara :wink:

Sen har jag ju gjort inplastade ordkort så det är ju bara att ta med de ut och visa snabbt oavsett vart vi är ;) Hon kan ju faktiskt få lite problemlösning när vi är ute, tex med blommor, fåglar, kläder och saker man göra, verktyg.

Kul, nu känner jag mig riktigt peppad ;)
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej!
Igår var vi och handlade mat och självklart var Lillan med och plockar i maten i vagnen (hon går själv och är så himla bra att ta med... ja fast lite extra koll måste jag ha vid tomaterna, annars skulle hon säkert ta en tugga i flera styckern ;)) Vi skulle i alla fall ha 3 apelsiner och det berättade jag för henne. Vi hade tur för en låda stod på lagom höjd så hon nådde och hon fick välja helt själv och lägga i påsen som jag höll i. "En apelsin.... två apelsiner..." sa jag och innan jag hinner säga något mer säger hon "Te.." (tre) :shock: Min duktiga tjej :wink: hon kan ju räkneföjden till tre =D> :mrgreen:

Idag när vi städade tillsammans skulle vi slänga ut det sista av påsken. Vi hade lite påskfjädrar kvar i ett ris. "Ska vi räkna hur många det är när vi tar ner dom?", jo det ville hon. Jag räknade "en... två... tre... fyra... fem... sex... sju ... åtta..." "Ni" sa Lillan och sen "ie" :mrgreen: Vad hon kan min tjej :mrgreen: Och förutom det så är hela huset skinnande rent tack vare henne (hon torkar till och med väggar och dörrar).

Även om jag inte kör prickkorten just nu så pratar vi mycket matte, så många av det och så många av det, vi räknar ofta. Vi sjunger också vääääldigt ofta "10 små indianer" när vi är ute på promenad. Kul att se att nått av det vi gör kommer till anvädning för henne ;)

Jag hade lite ångest när jag skulle göra bitsen av de fina fågelkorten. Inte kan jag ju klippa sönder dom :oops: :( Så jag kom på en annan lösning. Jag tog ett vitt A4 och klippte ett hål i mitten som passade precis till varje fågelbild, sen tejpade jag fast varje fågelkort på baksidan så att fågelt tittade ut och bakom det satte jag ett till vitt A4 där jag skrev namnet på fågeln. Där får jag även plats att skriva 10 fakta om varje fågel. Det blev alltså två A4 med ett fågelkort i mitten och det enda jag behövd klippa i var ett vitt A4, kändes mycket bättre ;)

Nu har jag en fråga också. Vi har planderat att åka till stockholm i sommar. Det blir Skansen, Aquaria och Fjärilshuset bland annat. Jag funderar på om jag ska göra några bits utifrån vad som visas på de olika ställena redan innan och visa för Lillan? Eller är det bättre att vänta tills efter resan och göra bits då? Vad tror ni :?:

Nat, hur har det gått med skogspromenaderna :?:
Jenny (Manfred) hur går det för dig med ålbanan och med matten :?:

Jag har även fixat en "hängstång" ute i trädgården (ett rep och en rundstav och ett högt träd använde jag) och sen har jag gjort ett balandbräda av en bräda helt enkelt. Tänkte bygga en egen kryptunnel också (några reglar och lite täckplast som vi har på ruller bode duga), den blir antingen trekantig eller fyrkantig. Sen ett liggunderlag att rulla på så länge det är lite kallt och lerigt ute :wink: Är det nån som har några tips om fler saker tar jag gääärna emot det :?:

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Missade att skriva "Fågelkorten med bits stoppade jag ner i plastfickor också"
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

Bellan skrev: Jag funderar på om jag ska göra några bits utifrån vad som visas på de olika ställena redan innan och visa för Lillan? Eller är det bättre att vänta tills efter resan och göra bits då? Vad tror ni
Ja, gör det! :P De blir så glada när de känner igen saker. :heart: Och när lillan sen kan säga vad hon ser så får du ett kvitto på att det gått fram utan att du behöver göra ngt. :wink: Det är också kul när man kan prata om det man ser utifrån ett fakta perspektiv tycker jag.

Kan säga att min gosse blev jätteglad när han hittade en blodtrycksmanschett hos barnmorskan. Och sen var det ännu roligare när man fick meckla med den också. :lol: Nu har han en egen liten doktorsväska. :wink:

I övrigt tycker jag du verkar jobba jättefint med matten! Fortsätt! =D>
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Nat »

Hello

Nat, hur har det gått med skogspromenaderna
Vet du jag har nog glömt att tacka, det var verkligen ett jätte bra tips med "tipspromenad" för lillen. Han vill nu in i skogen mer än sin mamma :shock: Jag måste erkänna att jag ibland föredrar att dona i trädgården, kratta lite, kanske hänga lite tvätt etc men nu är det in i skogen varje dag som gäller... :D

Tycker jag upplever lite samma som du med matten, att det gått lite träda i det. Inte alls samma engagemang från liten längre. Han sätter sig gärna bredvid mig men efter halva lektionen tappar han intresset. Kanske helt enkelt är så att det går lite upp och ner? eller tror du att vi har för stora barn för mängdlära?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

Bellan skrev: Igår var vi och handlade mat och självklart var Lillan med och plockar i maten i vagnen (hon går själv och är så himla bra att ta med... ja fast lite extra koll måste jag ha vid tomaterna, annars skulle hon säkert ta en tugga i flera styckern ;))
Ett område det går att hitta flera titalls bits för! Hur många grönsakssorter kan det finnas? Och frukter? Rambutan och Sharon är roliga att hitta om man har sett dem på bits! Leverantörerna har mycket fina afficher, med store fine bilder, som det går att klippa sönder till fina bits. Be om att få nästa gång du är i affären. Har de inte någon hemma, så går det att ta hem. Tjata om du måste.

Bellan skrev:Nu har jag en fråga också. Vi har planderat att åka till stockholm i sommar. Det blir Skansen, Aquaria och Fjärilshuset bland annat. Jag funderar på om jag ska göra några bits utifrån vad som visas på de olika ställena redan innan och visa för Lillan? Eller är det bättre att vänta tills efter resan och göra bits då? Vad tror ni :?:
Absolut! Gör bitsen nu innan ni åker. Mycket roligare för dig också, när DU känner igen bits som du gjort. :D
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

En uppdatering :wink:

Har ägnat de senaste kvällarna åt att göra Skansen-bits. Och hon gillar dom mycket :D Några har jag gjort med bara namnet på djuren och sen en bild (i powerpoint på datorn) och några har jag tagit ett djur och gjort flera fakta om just det djuret med flera fina bilder på just det djuret. (text/bild/text/bild/text...). Jag har lärt mig massssor av att göra bitsen. Och så är det kul att göra bits på djur som vi faktiskt har i skogarna häromkring också :wink: Ska avsluta Skansen-bitsen med djuren på Lill-skansen ikväll och sen blir det fiskar i alla möjliga färger och former ;)

Sen kan jag stolt berätta att vi, Lillan och jag, har byggt färdigt kryptunneln idag :mrgreen: Och det tyckte hon var jätte kul att krypa för att inte tala om hur otroligt trevligt vi hade det när vi byggde den också :mrgreen:

Och förutom det så har vi gjort några (1-2) prickkort och ekvationer på datorn de senaste dagarna också. För Lillan frågade efter prickar ;) Så nu ska jag nog göra som Nat, bara köra på fort som tusan och se till att byta räknesätt så det blir lite omväxling ;) :?: Hur många gånger var det de behövde se ett prickkort för att lära sig det?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Bara lite tankar...

Jag har gjort ett 2 veckors upplägg för att kunna ha lite framförhållning och för att kunna hålla koll på vart vi är och vad som funkar och så. Borde funka, eller hur :wink: Blev inspirerad av Luvisens länk på Nats tråd ( :shock: den här länken http://grhomeschooling.blogspot.se/ )

Hon gillar fortfarande Skansen-bitsen. Har hittills gjort 16 st!!! Fast det tar tid #-o och jag har en eller två kvar innan jag kan börja med Aquaria-bitsen (för dit ska vi också i sommar). Skulle ju vara kul med lite tåg-bits och Stockholms-bits också :oops: Hmm... en sak i taget. Djuren först ;)

Jag har funderat på hur dom där professionella mammorna gör egentligen :? . Kör dom en sak (bits/prickkort/ordkort) var 15:e eller 30:e minut eller tar dom flera saker under ett längre pass? För mig funkar det bättre om jag visar 2 ppt efter varandra och sen 2 till 15 minuter senare. Och sen kör igen senare samma dag. Det är så mycket annat som kommer ivägen, vi är ute och leker eller mitt uppe i nån socialdelaktighet eller sitter och pysslar eller har folk här. Men det kanske bara är för att jag gör det mesta på datorn :-k Inte lika lätt att bara släng fram datorn framför ansiktet på henne när hon leker som om jag hade kort :oops: . Fast det kanske inte spelar så stor roll hur man gör bara man gör det :wink:

Det var lite tankar bara...
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Nat »

hej tjejen,

hur går det för er? kör ni vidare på bits och matte?
tänker du försöka introducera siffror eller kör du vidare på prickarna endast? tycker det är lite svårt att veta hur man bäst introducerar siffror men samtidigt behåller mängdläran..

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

Bellan skrev:Jag har funderat på hur dom där professionella mammorna gör egentligen :? . Kör dom en sak (bits/prickkort/ordkort) var 15:e eller 30:e minut eller tar dom flera saker under ett längre pass?
/Bellan

Det tar 15 minuter (minst) för hjärnan att lagra ett minne. Därför bör det gå tid mellan varje session, så det inte lägger sig "minne ovanpå minne", då vill det nya minnet förtränga det gamla. Om det inte är tillräckligt bra lagrad, vill säga. Och det tar som sagt minst 15 minuter.

(Det är därför hårt skadda offer för trafikolyckor ofta inte kommer i håg själva olyckan eller minuterna innan. Hjärnan hann inte lagra minnet, innan de förlorade medvetandet.)
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej igen!

Hege, tack för svaret :D
Det tar 15 minuter (minst) för hjärnan att lagra ett minne. Därför bör det gå tid mellan varje session, så det inte lägger sig "minne ovanpå minne", då vill det nya minnet förtränga det gamla. Om det inte är tillräckligt bra lagrad, vill säga. Och det tar som sagt minst 15 minuter
:oops: :oops: :oops: Jag har ju faktiskt varit lite slarvig när de gäller det där med bitsen. Hon tycker att det är såååå kul att se dom så jag har ju kört 3 ppt efter varandra. Men sen har hon fått se samma mååånga gånger och i olika ordning. Bitsen har ju handlat om skansens djur och om aquarias fiskar hittills så jag tror inte att det har skadat henne och nu har hon fått se dom i verkligeheten också :wink: Matten däremot har jag varit mer hård på (fast det beror nog på att det tar så jätte mycket tid att göra dom och då visar jag varje ppt bara en gång för att prickmängden ska vara i olika ordning). Men jag ska absolut skärpa mig, för jag vill ju att hon ska lära sig något också :wink:


hej Nat!
hur går det för er? kör ni vidare på bits och matte?
tänker du försöka introducera siffror eller kör du vidare på prickarna endast? tycker det är lite svårt att veta hur man bäst introducerar siffror men samtidigt behåller mängdläran..
Ja du :-k Jag hade jätte bra fart på bits och matte under ca 14 dagar sen åkte vi på semester till Stockholm. Heeelt underbart, vi gick på Skansen och såg alla djur vi sett på bitsen (var där 2 gånger till och med, skulle aldrig hunnit med allt på en dag). Och så åkte vi till Aquaria, Oj vilken höjdare! Måste verkligen rekommendera det. Massa folk (skolor och turister) på förmiddagen men på eftermiddagen var det inte alls många så vi kunde se allt flera gånger. Hon verkligen älskade fiskarna där. Och jag kunde namnen på fiskarna/djuren/växterna och det kändes sååå bra att kunna säga "titta sjögurkan" och ge henne rätt information. Samma sak när vi var på Skansen. Så mycket jag lärt mig av att göra bitsen :mrgreen: .

Vi har bara varit hemma i två dagar så jag har inte kört nått varken matte eller bits på över en vecka nu, men tanken är att jag ska köra vidare på prickarna (vi är bara på 30 eftersom jag bara kört 2 pass med 1 ny prickmängd per dag) i alla fall till 50 innan jag börjar visa siffror. Såg att du fått svaret att du skulle kunna börja visa siffror som Lillen redan kan mängden på, stämmer det? (Hege, hojta gärna till om det Inte stämmer). Sen ska jag byta från plus till minus nu på en gång.
Med bitsen tänker jag att det skulle vara kul att fortsätta med 10 kunskaper om varje djur/fisk som vi sett på resan (haft med på bitsen sen tidigare) men jag är inte helt säker på att hon skulle tycka att det vara kul, nått nytt kanske är bättre :-k , i så fall tror jag att träd (olika sorter), ängsblommor/sommarblommor, fåglar hos oss på sommaren och transportmedel (det vi åkte när vi var i stockholm) skulle vara intressant för henne. Och sen skulle det vara såååå kul om jag kunde få in ton-lära/gehör fast det har jag ingen som helst aning om hur jag ska göra. Tips någon?
OCh så ska jag se om jag kan göra böcker till henne från bilderna som jag tog på resan. Ska kolla upp hur många ord hon fått se och se om det är dags för två ords-meningar :wink: Tror att jag bara har verb kvar att visa innan jag kan göra det.
:lol: :lol: haha, men det blir nog för mycket att göra allt det här :oops:
En sak i taget, nu ska jag sätta mig och göra matte-ppt så jag klarar mig 14 dagar ;)

Nat, hur går det för dig? Har du fortsatt med matten, fått in siffror eller nått annat spännande?
Hege, hur går det för dig? Håller du på nått med matten längre?


Hoppas på en lååång sommar med mycket tid för Doman för till hösten börja jag jobba och Lillan börjar förskolan (fy vad hemskt det känns, vill inte vill inte vill inte #-o , hon har det såååå mycket bättre här hemma.)
/Bellan

(Säg till om det är någon som behöver info om vilka fiskar/djur/växter det finns på Aquaria för dom har vääääldigt lite info på sin hemsida. Skansen däremot har massa information).
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Nat »

Lät som en härlig tripp till Sthlm :D

Det stämmer det du skrev om att Hege rekommenderat mig att köra siffror med de prickkort som lillen "kan". Jag har helt sonika gjort som så att jag kör 4 prickkort varje morgon där jag visar först prickarna och säger "ett" och vänder på kortet och visar siffran 1 och säger "ett". Sen tar jag kortet med två prickar på och kör samma visa.
Jag visar 4 kort åt gången när jag visar båda sidorna för det blir ju faktiskt 8 visningar..

Kan säga att han har varit otroligt intresserad sen vi lade till siffror. Helt stilla och tyst sitter han och stirrar på siffrorna utan att busa eller göra nåt fuffens. :shock: :D

Ägnade en kväll åt att skriva en siffra stort och tydligt mitt på kortens baksida. Var noga med att använda en penna som inte går igenom papperet om du tänker göra samma sak. Använd INTE spritpenna...

I övrigt kör vi vidare med motorikövningarna. I och med att han fortfarande är stel och inte rör den högra armen som han borde så anser vi att han behöver rehabiliteringen. När han blivit symmetrisk i rörelsemönstret kommer vi att lägga ner motorikträningen helt. Alltså självklart kommer vi att vara ute i naturen och sånt men inte köra regelrätt träning. Det blir helt enkelt för mycket.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Oj vad det går framåt för dig Nat!
Hur långt kom du med prickkorten innan du började med siffrorna?

Jag har funderat på det där med träningen. Med Lillan har jag bara märkt att hon är "sen" med att går och springa och att hon inte kan hoppa ännu. Vet inte riktigt hur barn ska ligga till med sånt. Fast hon kröp länge och väl, började gå när hon var 17 månader. Ålningen kommer jag inte ihåg nått om alls. Borde nog se till att få ordning på ett sånt program egentligen...

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "