Hur startar man?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Nu är den beställd!! :D

En fråga: lillan tycks ha blivit snuvig. Ska vi åla på som vanligt eller ta det lite lugnt med träningen så länge hon är krasslig? Själv brukar jag ju inte träna när jag är förkyld, och ålningen verkar ju verkligen SKITjobbig för henne!! Hon vrålar som värsta tyngdlyftaren, lilla pluttan!! :lol: :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Hur startar man?

Inlägg av Hege »

Aj aj, att jag inte såg denna fråga tidigare! Hoppas ni inte har ålat för mycket...

INGEN fysisk träning när man är sjuk. Absolut inte om den lille har feber. Ålas det på eget bevåg är det något annat, men ingen organiserad träning! Det tar längre tid att bli frisk då. Och en paus medan man är sjuk gör inget.

Om det är tråkigt att vara sjuk, och den lille vill, så finns det inget känt hinder för att göra läs och matteprogram. Men orkar man inte, så gör det inget med en paus här heller.

:heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack Hege!! :D
Hege skrev:Aj aj, att jag inte såg denna fråga tidigare! Hoppas ni inte har ålat för mycket...

INGEN fysisk träning när man är sjuk. Absolut inte om den lille har feber. Ålas det på eget bevåg är det något annat, men ingen organiserad träning! Det tar längre tid att bli frisk då. Och en paus medan man är sjuk gör inget.
Vilken tur att vi inte körde nån träning igår då!! Kändes helt fel att anstränga henne när hon var så snörvlig och trött, stackarn....
Hege skrev:Om det är tråkigt att vara sjuk, och den lille vill, så finns det inget känt hinder för att göra läs och matteprogram. Men orkar man inte, så gör det inget med en paus här heller.
Tyvärr har inte böckerna kommit än.....så det blir idel vila nu när hon är sjuk... Fast vi kör magläge ändå, men det antar jag är ok? Eftersom du skrev det där med att åla på eget bevåg...

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej igen!

Tråkigt nog är lillan fortfarande snuvig, 2,5 vecka senare, och jag känner mig lite stressad över att fortfarande inte kunna åla med henne!
Hon känns inte hängig i övrigt längre och vi har kört lite lättare träning i form av vändningsträning och balansövningar senast veckan.

Frågan är bara, är det bäst att vänta med ålningen tills hon inte är snuvig alls längre? Jag vill verkligen inte riskera att överanstränga henne, men som sagt känns det hemskt att beröva henne ålträningen också.....

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Hur startar man?

Inlägg av Hege »

Men Gud, hur kan det ha sig att jag alltid missar dina frågor när lilla fröken är sjuk?

Endast snuvig gör inget, man kan åla på ändå. Men det är klart, rinner det och täppar till så man inte får andas, då är det ju inte så roligt. Gör en bedömning du. Fast det gjorde du nog för flera veckor sedan... Hur går det med er nu?
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Hehe...lätt hänt att missa! :P
Jepp, jag gjorde en bedömning och började lite lungt.....sen blev hon frisk någon dag senare och då körde vi som vanligt. Tog verkligen ett tag att komma tillbaks till formen hon hade innan förkylningen! :shock:

Hade precis tänkt skriva och fråga igen faktiskt..... Lillan blir snart 5 månader. (Tiden går så fort!) Sen någon vecka så drar hon sig fram på golvet, inte jättesnabbt men ändå! :D Så nu har vi lämnat ålbanan åt sitt öde och håller till på golvet mest hela tiden istället.
Lillan använder mest händerna när hon hasar (som det stod i boken att de små brukar börja med) men hon gör ansatser till att hjälpa till med benen, men får inte tag med tår eller knän (hon brukar vara utan byxor).

Frågan är, ska jag försöka hjälpa henne att hitta tekniken med benen, på samma sätt som jag hjälpte till lite grann på ålbanan förut, eller ska låta henne hitta det själv så småningom? :?:
Och ska jag fortsätta att träna aktivt små pass nu på golvet, eller ska jag mest ge förutsättningarna och låta henne sköta ålningen bäst hon vill? :?:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Hur startar man?

Inlägg av Hege »

Kolla nu, hur snabbt det går att få svar!! :wink:

Hon är strumplös, eller? Böj de små tårna så de får fäste i golvet, och så stödjer du samtidigt fotsulan, så hon har någonting att "sparka ifrån". Det får du nog göra några gånger, med mycket beröm varje gång hon kommer ett litet tag framöver. Det är frustrerande för dig att se att hon inte har tekniken inne än, men det är lika mycket (om inte mer) frustrerande för henne att inte komma någonvart när hon så gärna vill.

När hon mästrar ålningen på egenhand (eller innan, om ni är två som kan hjälpas åt) kan du bestämma hur mycket du vill hon ska åla under dagen, och så uppmana och peppa/locka så kom ålar de meter du har bestemt. Locka med favoitsakerna och heja på, så kommer det gå. Ha tålamod, ålsträckor bygger man upp över tid!

Och fortsätt ge tillfälla att vara på golvet på mage, för att åla lite i egen takt också.

:D
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack Hege :heart: för SNABBT svar! :D

Absolut, lillan är barfota på golvet, och även barknäad (heter det så?), annars skulle hon ju inte ha en sportslig chans!
Ok, ska fortsätta visa lite hur man gör, så att hon inte fastnar i att dra sig framåt med händerna!

Håller fortfarande på att ta mig igenom How to multiply your babys intelligence... Det tar sin lilla tid! Så matten har vi inte kommit igång med än tyvärr... Har lite dåligt samvete för det, :oops: MEN dåligt samvete kommer man ju inte långt på!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Hur startar man?

Inlägg av Hege »

Jovisst gör man det, dåligt samvete är en bra motivationsfaktor! :D
(Använt på rätt sätt, vill säga... :wink: )

Men jag brukar rekomnedrera baby-steps. Små, genomförbara program, som man klarar av att hålla. Sedan bygga på. I små steg. DÅ lyckas man.

Kram!
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Hallåj! :D

Nu har jag äntligen fått tummen ur och börjat läsa in mig på mattebiten. Nästa hinder, alla prickkort som ska tillverkas! #-o Himmel, vilket jobb! :^o

Laddade ner iPad-appen för att kolla in principen (lillan är tydligen för liten för att kunna titta på prickarna på skärm än tyvärr....) och tappade hakan när jag såg hur snabbt korten visades där!? :shock: Är det verkligen meningen att man ska visa så fort? Man hinner ju inte ens se vad det står för siffra innan nästa kort kommer upp? Ännu mindre säga "Det här är fem."
Är det fel på mig eller appen? :?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur startar man?

Inlägg av TorsMamma »

Japp, max 1 sek visar man bilden. Jag visade kortare än så. Och jo, även om man har gjort alla 100 kort så är det slut på bara några få veckor och sen orkar man inte göra nya.

jag kopplade datorn till TV jätteskärm och körde på från 8 mån. då finns massa PPT att köra.

kram!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack för svar! Sa du bara "nittiofem" då, eller hann du säga "det här är nittiofem" på mindre än en sekund?!? :shock:
Och ekvationerna måste man väl visa lite längre? Om inte annat så för mammans skull.....

Ok, då tror jag bannemej jag kör som du och väntar till 8 månader 8) Om korten "går åt" så fort blir det ju ett jättejobb! Kanske slutar med att det inte blir av ändå då...vad vet man :oops:
På appen stod det förresten från nio månader.....men det kanske alltså funkar med åtta?

Kram!
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur startar man?

Inlägg av TorsMamma »

Jag vet ärligt talat inte, men de måste ju vara STORA nog. På en 50 tums TV blir det ju jättestort. Det är på små datorskärmar man inte kan köra för tidigt. Du får kolla helt enkelt.

Jag skrek typ ut siffran jättefort. FEM, TRE, TJUTTIOÅTTA.

Ekvationer slängde jag ner bladen på bordet. typ 2 + 5 är = 7. JÄTTEFORT. Alltså allt går så förskräckligt fort, speciellt om du kör som jag 5 pass om dagen. Då blir det raket fart. :shock: :roll: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack igen! :D Underbart att få svar så fort! :heart:
TorsMamma skrev:Jag vet ärligt talat inte, men de måste ju vara STORA nog. På en 50 tums TV blir det ju jättestort. Det är på små datorskärmar man inte kan köra för tidigt. Du får kolla helt enkelt.
Ok....men hur vet man att hon fattar? Man får ju inte testa de små står det ju i boken.... Och TV:n är hon ju intresserad av att kolla på oavsett vad som är på den :shock:
TorsMamma skrev:Jag skrek typ ut siffran jättefort. FEM, TRE, TJUTTIOÅTTA.
Ekvationer slängde jag ner bladen på bordet. typ 2 + 5 är = 7. JÄTTEFORT. Alltså allt går så förskräckligt fort, speciellt om du kör som jag 5 pass om dagen. Då blir det raket fart. :shock: :roll: :lol:
Haha!!! :lol: Herregud!! Jag blir stressad bara av att tänka på det! :lol: Känns som såna där stressiga kortspel när man är helt svettig efter ett parti..... :mrgreen: Finns "färdiga" ekvationer till dator också? Tänker att man inte hinner klicka och byta själv så fort....

Läste att det var nio pass om dagen som rekommenderades.....pjuh!!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur startar man?

Inlägg av TorsMamma »

Men det är 9X5-6 sek så det är inte mycket tid det tar. Har man korten framme eller datorn på hela dagen så går det fort.

Jag har en media center så det går fort hos oss.

Jag tror jag har klistrat en tråd där man kan ladda ner en massa bits. Kolla eller hör av dig så skall jag se om jag hittar den. Men där fanns alla, de var bara på engelska. :lol: :roll:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "