Hur startar man?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej alla!

Halkade in på den här avdelningen igår och är jätteglad att jag gjorde det!! Och att Irma inte hunnit bli så gammal än!

Vi har tränat ålning tidigare, typ 3x5 min/dag, men inte fattat att det är det korsvisa man är ute efter. Så lillpluttan ålar med båda armarna och båda benen samtidigt. Sen igår försöker jag stödja en fot i taget, och även hjälpa till att lägga fram motsatt arm, men hon har blivit helt galen av ilska! Nu menar jag alltså inte de vanliga frustrerade skriken som jag antagit bara är syresättande, utan illvrål rakt ner i golvet så hon skakar i hela lilla kroppen :(
Har tröstat på golvet och sen tagit upp henne. Tror ni att det är en vanesak eller är det för tidigt att vara på golvet? Tidigare har vi bara ålat på mjukt underlag...

Den viktigaste frågan jag har är: Vilka böcker ska vi köpa?? Jag vill beställa NU!! Gärna både "grundboken" (är det How smart is your baby?) och matte och läsböcker och allt som kan vara bra. Kan nån tala om för mig vad jag ska köpa! Är jättepepp på det här och vill som sagt börja NU!

:heart: :heart: :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur startar man?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

skaffa en "kravle bana" är mitt heta tips, eller en bordsskiva som du kan luta lite så hon får lite fart. Annars öva, öva, öva.
MINST 5min/10ggr/dag.

http://www.bokia.se/how-to-teach-your-b ... rb-1799923

Denna hade nog jag kört på också.

"How to Teach Your Baby to Be Physically Superb" ihop med massa andra böcker!

Om jag förstår det hela rätt är hon 2 mån, så inga strumpor på fötterna, GLID vänliga kläder, typ velour, på golv utan matta är melodin. Annars en bordsskiva som du kan luta så hon får lite fart, gärna med sidor som fötterna får spjärn mot.

Läs i den klistrade tråden högst upp i forumet, den är full av tips!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack för svar!!

Har läst massor i tråden du nämnde! Superspännande! Vi tänkte bygga en kravelbana i helgen :D
Det jag undrar över är vilka böcker som man ska köpa för att komma igång....men då skaffar vi boken du nämnde ögonaböj!
Men den där "How smart is your baby?" då, handlar den om något annat? Tänkte kanske vi skulle passa på att skaffa flera böcker när vi ändå beställer....så det är därför jag undrar vilka som gäller!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Hur startar man?

Inlägg av Hege »

Hej Irmasmma,
vad roligt att du har hittat hit! :D

Bara snabbt svarat nu i lunch-breaken...

How smart is your baby tar för sig hela utvecklingen, alla sinnen, grov- och finmotorisk fra födselen till ca. 1 år. Här finns förslag på program, goda verktyg för att se vart barnet är i sin utveckling, samt råd om nya mål.

För en frisk baby man bara vi ge ett lite försprång i utvecklingen - beställ nu med samma!

Physically superb boken är superb, och den följer barnet motorisk helt till 6-årsålderen.

Böckerna utfyller varandra, tycker jag, så har man råd kan man köpa båda. Jag har gjort det, och det är av mina bästa invetseringar någonsin.

Men beställ inte från USA, det är krångligt och dyrt. de finns i vanliga nätbokhandlar.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack Hege!!

Jag är också glad att jag hittat hit! :D

Då ska jag beställa de böckerna snarast! Återkommer nog med vidare frågor när vi fått hem dem...

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Fick böckerna för någon vecka sen och här hemma åltränas det nu för fullt och Irma (och jag) tycker att det är jättekul!! :D

Hittills har jag mest gjort så att jag hållit handen bakom en fot i taget och ibland hjälpt till att ta fram motsatt arm, för att hon ska komma igång med det korsvisa. När lillan får försöka helt på egen hand så viftar hon mest med benen (hittar inte ner till underlaget med fötterna) och tar sig fram pyttelite med hjälp av armarna. Läste i boken att det är ett stadium alla bebisar ska gå igenom, att om de dår träna tillräckligt mycket så hittar de till slut själva den rätta tekniken.
Betyder det att jag ska låta henne försöka själv istället för att hjälpa till? Är bara rädd att hon, när hon väl har lärt sig dra sig fram med armarna, ska fortsätta så istället för att vilja gå vidare till korsvis ålning...!? (Har läst SaraMilanas tråd om hur lilla Stella tar sig fram...)

Vad tror ni?

Sen undrar jag angående läsning och räkning, har läst flera trådar här och är sugen på de böckerna också. Hur tidigt kan man börja med det? Är Irma för liten än?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur startar man?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ren "träning" kan man ju hålla till 5min/10ggr/dag eller mer. MEN, magläget = Alltid.

Minns inte men man kan börja med matten ganska tidigt, typ 4 mån eller så om jag minns rätt. Och läsningen typ 6. Minns inte exakt, hoppas någon annan kommer in och korrigerar mina åldrar. :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack för svar!!


TorsMamma skrev:
Ren "träning" kan man ju hålla till 5min/10ggr/dag eller mer. MEN, magläget = Alltid.
Jag tänkte på de stunder vi är på "ålbanan" (c:a 10x5 min/dag på en enklare lösning av ålbana med vaxduk på en lång, lätt nedförslutande sittpuff)....om det är bäst för henne då att komma framåt för egen maskin (vilket hon kan och gärna gör!) eller om jag ska hålla händerna bakom hennes fötter för att hon ska lära sig rätt!?
I boken lät det ju som om det är bäst att hon försöker själv, men jag vill kolla med er också!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Hur startar man?

Inlägg av Hege »

Poengen med ålbanan är att ta hjälp av tyngkraften, så polletten ska trilla ner lite snabbare.
"A-ha! Om jag rör mig så här, då kommer jag fram en bit! Och om jag rör mig lite till, så här, då kommer jag ÄNNU en bit längre fram! Nu måste jag prova igen om det kan funka ännu en gång!"

Ungefär så kanske en liten bebis tänker? Ålbanan är inte nödvändig, egentlig, men Doman vill ju att barnan ska få de bästa möjligheter hela tiden, och då är banan ett bra verktyg.

Ligga och vifta med benen gör bebisar tills tyngdpunkten har flyttat sig från magen till höfterna ungefär. Jag tror det går snabbare ju mer bebisen får ligga på mage.

Matte kan man börja med så tidigt som vid tre månaders ålder. Läsning kan man börja med vid 8 månader, men då måste orden vara STORA så bebisen med sitt ännu inte så utvecklade syn kan se dem. Det går bra att vänta till 12 månader. Då har man god til på sig också, till å göra många ord. För en 12 månaders tar till sig läsning hur snabbt som helst, och 200 ord (som man var så stolt över att ha gjort) plöyer den lille genom för man vet ordet av det.
:D
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack för snabbt svar!! :D
Hege skrev:Poengen med ålbanan är att ta hjälp av tyngkraften, så polletten ska trilla ner lite snabbare.
"A-ha! Om jag rör mig så här, då kommer jag fram en bit! Och om jag rör mig lite till, så här, då kommer jag ÄNNU en bit längre fram! Nu måste jag prova igen om det kan funka ännu en gång!"

Ungefär så kanske en liten bebis tänker? Ålbanan är inte nödvändig, egentlig, men Doman vill ju att barnan ska få de bästa möjligheter hela tiden, och då är banan ett bra verktyg.
Ligga och vifta med benen gör bebisar tills tyngdpunkten har flyttat sig från magen till höfterna ungefär. Jag tror det går snabbare ju mer bebisen får ligga på mage.
Jag är nog lite trög...men ska jag tolka det som att det är bäst att låta henne till slut hitta rätt själv istället för att hålla händerna bakom hennes fötter? :?:
Hege skrev: Matte kan man börja med så tidigt som vid tre månaders ålder. Läsning kan man börja med vid 8 månader, men då måste orden vara STORA så bebisen med sitt ännu inte så utvecklade syn kan se dem. Det går bra att vänta till 12 månader. Då har man god til på sig också, till å göra många ord. För en 12 månaders tar till sig läsning hur snabbt som helst, och 200 ord (som man var så stolt över att ha gjort) plöyer den lille genom för man vet ordet av det.
:D
Härligt! Ska genast beställa båda böckerna!!
:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Hur startar man?

Inlägg av Hege »

Irmasmamma skrev: Jag är nog lite trög...men ska jag tolka det som att det är bäst att låta henne till slut hitta rätt själv istället för att hålla händerna bakom hennes fötter? :?:
Nejda, du är inte trög alls! Du har ju kommit jättelångt på bara några dagar! =D>

Du kan ju göra båda och? Stödja lite, och sen låta henne ligga där och klura ut saker själv. Efter någon timme kan du stödja igen... Jag tror du kommer se hur mycket hon behöver hjälpas, och hur mycket hon klarar själv. Det viktigaste är att få möjligheten att ligga på mage.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Hege!

Hoppas du haft en bra resa! :D

Har fortfarande inte fått tummen ur och beställt matte- och läseböckerna.... #-o
Nu var jag på väg, men upptäckte till min förvirring att det finns lite olika att välja på. Vilka tycker du jag ska satsa på?

De som fanns var:

How To Multiply Your Baby's Intelligence
How to Multiply Your Baby's Intelligence: More Gentle Revolution
How to Teach Your Baby to Read
How to Teach Your Baby to Read: The Gentle Revolution
How to Teach Your Baby Math

I beskrivningen för Intelligence-böckerna så står ju matte och läsning nämnd, betyder det att det finns allt i ett i de böckerna, eller behöver jag ändå de enskilda matte- och läseböckerna?
Känns lite otydligt..... :?

Tacksam för tips!

:heart: :heart: :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Hur startar man?

Inlägg av Hege »

"How to Multiply..." innehåller både Läs- Math- och Encyclopedic-biten.
Tre-i-en, med andra ord.

Men börja endast med ett program!! Sedan, når det flyter på, kan du lägga till fler programmer. Det är fruktansvärt viktig att börja med något du klarar att fullfölja. Som med bantning, den mest effektiva dieten är den du faktisk klarar följa...

(Vi had en fantastisk resa!)
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hur startar man?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack för svar!! :heart:

Ja, jag ska verkligen inte ta mig vatten över huvudet här till en början. Det känns att man har ett stort ansvar här!

Då antar jag att jag ska köpa How to multiply....More gentle revolution? Längst titel = senast utgåva = bäst?

Kram!
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Hur startar man?

Inlägg av Hege »

Irmasmamma skrev: Då antar jag att jag ska köpa How to multiply....More gentle revolution? Längst titel = senast utgåva = bäst?
Absolut! :D
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "