5 år och nervös vid stora grupper

Samtalsforum med barnen i fokus
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 5 år och nervös vid stora grupper

Inlägg av inger »

Spontant svar.
Bemöt henne i hennes ledsenhet att inte få vara med K.
När hon fått prata/gnälla en stund över det berätta gärna om någon liknande situation från din barndom. Vi har alla varit i liknande situationer och känt den sortens utsatthet.

Gör gärna också något socialt delaktigt med henne när ni pratar, laga mat etc ja något som inte bara kretsar kring henne.
Prata också med förskolan om hur de tänker. Jag vet inte om jag skulle tyckt att det var så nödvändigt att dela upp henne och K.
Vi vuxna vill ofta styra och ställa så mycket.
Tycker vi att alla arbetskamrater alltid är lika roliga att jobba med? Är vi så förtjusta i om chefer ska styra och ställa över det?

Sen är det en sak att hantera att gå till förskolan/jobbet ändå.
Men visa förståelse för att det inte alltid är så kul kan man göra.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Fanny_carlsson
Inlägg: 156
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 20:26

Re: 5 år och nervös vid stora grupper

Inlägg av Fanny_carlsson »

Jag förstår deras tankar att dela på dem. De behöver hitta nya vänner. Tyvärr har detta bara blivit ett stressmoment för min tjej. I går hade hon gråtit sig igenom lunchen. Det bara kommer säjer hon. Hon saknar mig säjer hon till förskolan men jag tror att hon saknar någon vuxen som förstår henne. De har nya fröknar, mycket vikarier mm vilket inte alls känns bra. Jag förstod direkt vad det var. Hon oroade sig för om de skulle dela dem i två grupper på ef.. :( Jag skall prata med dem på måndag.

Vi pratar om det en hel del men det blir massa gnäll. I går orkade jag inte längre... Det gör ont i hela mig och min man tycker bara hon är löjlig. Lek med de andra barnen !! Jag var lessen hela kvällen :(
IDA 070201
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 5 år och nervös vid stora grupper

Inlägg av inger »

Jag vet hur ont det gör i en när ens barn har det svårt. Du har mitt deltagande.

Men försök se på henne som på en tjej som håller på att växa och utvecklas och osm kommer att klara det här. Det här är en prövning i en rad prövningar osm iv utsätts för genom livet.

Sen tycker jag gott att du kan prata med fröknarna.
Jag tycke rofta att vi resonerar så konstigt kring barn. De är inte gjorda av annat virke än vi.
Ska hon nu hitta vänner på beställning för att hon skiljs åt från K?
Det blir mer som en matkkamp tycker jag och just förväntan från andra att hon ska hitta andra vänner kan tvärtom motsäga att hon gör det. En sådan förväntan behöver komma inne från en själv.

Om ni ha rmöjlighet försök ta någa dagars paus från förskolan.

Kom ihåg att hennes känslor är hennes känslor och att du bara kan stötta. Det är svårt men så sant.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: 5 år och nervös vid stora grupper

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag undrar om inte det här är det riktiga problemet?
Fanny_carlsson skrev: Hon saknar mig säjer hon till förskolan men jag tror att hon saknar någon vuxen som förstår henne. De har nya fröknar, mycket vikarier mm vilket inte alls känns bra. Jag förstod direkt vad det var. Hon oroade sig för om de skulle dela dem i två grupper på ef.. :( Jag skall prata med dem på måndag.
Om man är en lite känslig typ, och dessutom på väg in i Stora Sexårsskälvan, så vill man ju gärna att världen ska vara konstant och stabil omkring en. Om det då inte är så värst stabilt med personalen på dagis så kanske kompisen K liksom blir den fasta punkten? Och får man då inte vara med henne så kan man uppleva det som att man är ensam i en skakig värld. Så jag tycker absolut att du ska prata med dem på dagis, och kanske be dem att uppmuntra att fler gör saker tillsammans (på vår fsk hjälps barnen ofta åt med saker i grupper om tre eller fyra) snarare än att slita isär dessa två?

En annan idé kan vara att prata med Ks föräldrar - det kan ju vara så att behovet flickorna har av varandra är ömsesidigt, eller så är det inte så, och då kan man behöva hantera det lite olika. :wink:

På vår fsk vet jag också att de pratade en del om svartsjuka och "förälskelse" med barnen för att det just var två flickor som var så oerhört tighta och i alla fall en av dem blev svartsjuk när den andra var med nån annan, eller de hamnade i olika grupper. Och då pratade de om känslan, för att avdramatisera den och ha ett namn på den; det handlade väl snarare om att barnen skulle kunna uttrycka hur saker kändes än om att lösa ett problem, men redan att kunna sätta ord på ett problem kan vara ganska skönt, eller hur?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Fanny_carlsson
Inlägg: 156
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 20:26

Re: 5 år och nervös vid stora grupper

Inlägg av Fanny_carlsson »

Tack för era tankar... :heart:

Nu skall vi ha en skön helg och jag skall njuta... Tjejerna i familjen ( 4 generationer) skall gjuta betongsaker och mysa hela lördagen. :D

Hennes ord efter sommaren "Jag kommer strunta i fröknarna för de försvinner bara när jag har blivit kompis med dem" Detta har jag tagit upp med dem. K är ofta hos oss och hon har samma känslor för vår tjej. Vi unmgås hela familjerna ibland och trivs tillsammans.

Chokladkaninen du satte ord på min och tjejens tankar. Skall ta med mig dessa ord nästa vecka. Skall även ta ledigt några timmar och vara med och se med egna ögon vad som händer..

Vi hörs under nästa vecka.
IDA 070201
Fanny_carlsson
Inlägg: 156
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 20:26

Re: 5 år och nervös vid stora grupper

Inlägg av Fanny_carlsson »

Har pratat med en av de nya undrebara fröknarna. Hon tyckte att det viktigaste är att vår tjej känner sig trygg och att hon skulle fundera lite hur de skulle göra med grupper mm. Känns skönt !
IDA 070201
Fanny_carlsson
Inlägg: 156
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 20:26

Re: 5 år och nervös vid stora grupper

Inlägg av Fanny_carlsson »

Vi har börjat med ett poängsystem hemma. Hur många roliga saker har vi gjort under dagen. Dottern hittade 8 roliga på förskolan. Hon vann för jag kunde bara komma på 5 saker. :wink: Hon var så nöjd.

Hoppas att det går bra även idag.
IDA 070201
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: 5 år och nervös vid stora grupper

Inlägg av Alma »

Lärorikt att få följa dig och er, Fanny. Vi har börjat på förskola för några veckor sedan och har allt att lära. Att man får gehör och stöd från förskolefröknarna är så hiiimla viktigt! Gäller att hitta sätt att kommunicera med dem också.

Verkar du ha gjort. BRA JOBBAT!!!

Skriv gärna mer när du vill, vi är många som läser även om vi inte har så mycket att tillägga.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Fanny_carlsson
Inlägg: 156
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 20:26

Re: 5 år och nervös vid stora grupper

Inlägg av Fanny_carlsson »

Roligt att det fler som fäljer tråden..

Vi har haft en lite orolig och nervös 5-åring. Ofta har vi hört. "det är inte roligt att leva" "ingentig är roligt" mm

Hon har växt i sättet och blivit tuffare och mer hjälpsam. Vi har under hösten fått tillbaka vår tjej som är stolt för vad hon kan och talar gärna om det. Titta vad jag kan...

Detta är skönt men har sina nackdelar också. Vi har i helgen haft några riktiga trotsutbrått. :( Det var länge sedan så det var lite tufft. Allt funkar bra hemma när vi jobbar men lite sämre på kalas, hälsar på vänner mm. Hon tigger till sig saker, mat, godis mm. Fy !!!
IDA 070201
Fanny_carlsson
Inlägg: 156
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 20:26

Re: 5 år och nervös vid stora grupper

Inlägg av Fanny_carlsson »

Lämnade en lessen tjej idag... :cry:

K är ledig och detta är inte roligt. Hon leker med andra barn men K är roligast. Hoppas att det har gått bra idag.
IDA 070201
Fanny_carlsson
Inlägg: 156
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 20:26

Re: 5 år och nervös vid stora grupper

Inlägg av Fanny_carlsson »

Allt hade gått bra. Roligt hela dagen.

A och S var där och de hade lekt hela dagen. " Synd om K som missade sångstunden"
IDA 070201
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 5 år och nervös vid stora grupper

Inlägg av inger »

Vad skönt att det gick bra. :D

Det verkar som om din flicka är på väg in i sexårstrotsen. Minna så väl när min tjej(nu15 och ett halvt) var där. Vi cyklade till nollan fram och åter var dag och jag hade lillebor i barnsadel. En gång var dottern så förbannad att hon cyklade på mig så att vi båda föll i diket. En dramatisk period som jag tror förbereder för puberteten. Hitills har hon haft en lugn pubertet(kanske för att vi red ut sexårs stormen ganska bra vad vet jag).

När jag läser här kan jag bli tokig på att man utsätter barn för så många byten av fröknar med mera. Jag saknar av politiker och andra som bestämmer ett mer grundläggande tänkande kring hur viktig anknytning är i förskolan. Barnen måste ha en chans att knyta an till vuxna som arbetar där. Under tiden som föräldrarna arbetar är de vuxna väldigt viktiga. Att knya an i stora grupper och med många pedagogbyten är vanskligt.

Grattis till din blivande sexåring. När stormarna är utridna kommer de ut som mer stabila personer.

Otrevliga beteenden är jobbiga att se på. Men de testar vad är acceptabelt och vem vill jag vara.

Roligt att det funkar bra när ni arbetar tillsammans. Man har så mycket igen på detta.

För någon vecka sedan sa trettonårige sonen lång och gänglig med målbrottsrösten.
- Sorry mamma men mina pannkakor blev faktiskt bättre än dina brukar bli. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: 5 år och nervös vid stora grupper

Inlägg av Alma »

Jag håller med Inger fullständigt. Närmar man sig sexårsåldern och samtidigt får personalbyten på dagis är det en stor sak. Och stor sak med detta är det ju faktiskt hela tiden.

Undra på att barnen håller hårt fast vid varandra!

Man borde införa lönestege på förskola så att man tjänade betydligt mer för varje år man jobbar kvar på samma ställe...
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Fanny_carlsson
Inlägg: 156
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 20:26

Re: 5 år och nervös vid stora grupper

Inlägg av Fanny_carlsson »

Tyvärr är det inte bra med alla dessa fröknar som byts ut eller slutar själva. :x

Nu funkar dagarna bra. Hon leker med många olika och väljer även att göra andra saker även om K inte gör det. =D>

Lämningarna har bara blivit värre och värre. Jag lämnar inte så ofta men min man tycker det är jobbigt. Tror att detta är ett trots och inte så mycket med att hon är lessen.

Nu kör vi igång med teater för att öva lämning. En lapp med bilder på hur vi skall göra. Hon har funderat på hur hon vill ha det? Tidigare har hon bara sakt "vill inte att ni går" Nu kom hon idag och hade ett förslag. "Pappa skall gå med mig in till K"

Spännande att se hur detta kommer gå. Har hela helgen på oss att spela teater. Pappa är fröken, katterna är andra barn och jag lämnar"

Trevlig Helg
IDA 070201
Fanny_carlsson
Inlägg: 156
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 20:26

Re: 5 år och nervös vid stora grupper

Inlägg av Fanny_carlsson »

Ringde mannen och hörde hur det var att lämna..

Bättre. Lite hållande kvar men sedan gick hon med fröken till fönstret och vinkade precis som vi hade bestämt. Inga tårar... :)
IDA 070201
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"