Dags för schema ändring igen..?

Skriv svar
Stellasmamma
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 10:48

Dags för schema ändring igen..?

Inlägg av Stellasmamma »

Stella snart 9 månader har ett schema enligt följande:

7.30 glad morgon (vaknar oftast redan strax före 7)
8.00 mat
9.30 sova 20min (går bra ifall hon vaknat tidigare än schemat på morgonen men ifall hon sovit enligt schemat till 7.30 krånglar det lite här)
11.15. mat
12.30-14.30 sova 2tim (vaknar oftast 45min-1h för tidigt och har ibland svårt med insomningen)
15.00 mat
17.30 mat
18.30 bad,pyjamas
19.00 välling - skrattet till go nattet
19.30 Sova natt (somnar alltid som en stock)


Dags att lämna bort förmiddags luren??
Tacksam för svar :)
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Dags för schema ändring igen..?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej Stellasmamma :D .

Jag tror inte att du ska dra ned till 1 lur redan, hon behöver nog 2 lurar några månader till. Du kan tänka att du ger henne möjligheten att sova den första luren, vissa dagar kanske hon somnar, andra inte. Hon kanske är en piggis, och de slutar sova 2 ggr per dag lite tidigare än andra (det "normala" är väl runt året). Det gjorde min äldsta tjej, men jag tror det är rel ovanligt. Jag vet att en del går en sväng med vagnen för att underlätta insomnandet, det förutsätter ju att du har möjlighet att gå varje dag och det passar inte alla. Men det är ju under en ganska begränsad period, så det kan kanske vara något.

Hur menar du att det strular med första luren? hur länge låter du henne sova då? Om det är så att det tar en lång tid för henne att somna, låter du henne sova hela luren ändå? Då kanske den andra luren kommer för nära, och det kanske är det som är problemet? Klocka 5 min annars.

Sen ligger du liite i överkant gällande sovtimmar, som bör vara runt 14 timmar vid 9 mån. Kolla på den här länken för exempel hur du kan lägga upp lurarna:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416
I denna tråd kan du säkert hitta schemaförslag som passar er http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3&start=15

Om du inte har mörkt på dagen vid långluren, kan du alltid prova det. En del har kolmörkt (jag själv också), vilket kan lösa skarvproblem.

Sen vet jag inte hur ni har det med utevistelse på f.m? Var gärna ute så mkt som möjligt så blir hon riktigt trött. Låt henne krypa/gå omkring så mycket det går. Inte sitta i vagen, bara då hon ev sover fm-lur 8) :D .

När jag tittar på ditt schema tycker jag att det är lite långt mellan lunch o mellis, nästan 4 timmar: O sen bara 2,5 timmar till middag. Är hon hungrig till middagen då? Ett förslag är att tidigarelägga melliset något. En del kör frukost (välling?) direkt vid uppvak, sedan en "andra frukost", vilket gör att man kan lägga lunchen lite närmre långluren, så att den lilla är riktigt mätt i magen vid långlunchen.

Hoppas detta har gett dig lite inspiration till hur ni kan göra :D .

Berätta gärna hur det går för er :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Dags för schema ändring igen..?

Inlägg av Sagalinda »

Hej!

Jag tittade på schemat och reagerade på att långluren kommer väldigt tidigt på dagen, och därmed ligger nära fm-luren. Detta att hon vaknar upp för tidigt på långluren beror sannolikt på att hon inte hunnit bli tillräckligt trött för att sova en långlur :D

Jag skulle råda dig till att flytta fram lurarna lite, så att första luren börjar klockan 10 och sedan långlur tidigast klockan 13.30. Det är alltid lite knepigt med tvålurarsschema, men man kan trösta sig med att det bara är en kort period!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Stellasmamma
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 10:48

Re: Dags för schema ändring igen..?

Inlägg av Stellasmamma »

Hej Hej!
Tack för era tips och råd! Guld värda <3

En tid gick första och andra luuren bättre igen när vi satsade mera på ute vistelse direkt efter första luren (mellan 10-11)

Men nu är "problemen" tillbaks. Stella är ju nu redan 10½ månad och jag tror sömnen ligger lite i överkant för henne. (Kör fortfarande med samma schema som ovan)

Den första luuren kl 9.30-10.00 ligger hon oftast mest och leker eller små gnäller, somnar ofta efter ca 20 min och hinner då sova ca 10 min. Detta vore i sig inget problem, om det inte vore för att det nu tar upp till 30-45 min före hon somnar till långluuren. Den börjar kl 12.30 - 14.30 , men ofta somnar hon först 13-13.30.
Nu funderar jag alltså igen på att lämna bort den första luuren, är det för tidigt?
Tänkte prova följande nya schema: (12-2)
7.30 Glad morgon
8.00 Mat : gröt + mjölk
10 - utevistelse
11.30 Mat: varmmat + mjölk
12.00 - 14.00 sova långluur
14.30 Mellis: frukt/jogurt + mjölk
15- utevistelse/butiken
17.30 Mat : varmmat + mjölk
18.30 Bada, pyjamas
19.00 nattslurk : 2dl välling
skrattet till go nattet
19.30 Sova natt

Ser det okej ut för en snart 11 mån tjej? Tips?
Tack på förhand!!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags för schema ändring igen..?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det är ganska ovanligt att man går över till 1 lur redan vid 10,5 mån men jo det finns visserligen sådana "piggisar"

Min fråga är bara: Varför måste hon sova varenda minut som schemat säger? Varför kan man inte bara ha förutsättningarna och vila lite.

Min son hade ensamlek på morgonen, ibland sov han, ibland inte, ibland 5 min .

Inför lite ensamlek så får hon leka, vila och du får en paus oavsett tycker jag.

Det handlar liksom om förutsättningar, man måste inte sova varenda minut som schemat säger.

Hur är den sociala delaktigheten och utevistelsen nu?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Stellasmamma
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 10:48

Re: Dags för schema ändring igen..?

Inlägg av Stellasmamma »

jo, vi brukar fortfarande vistas ute minst en timme efter kl 10.
Och nej hon behöver inte sova "hela schemat" men jag tycker det har börjat påverka den långaluuren, plus att hon vaknar en halv timme tidigare så gott som VARJE morgon.
Men kanske vi borde prova på ensam lek som du säger, ska jag då inte alls ramsa eller lägga henne "till rätta" när jag lägger henne i pinnsängen för ensam lek? ska hon få ha leksaker i sängen då också? Hon har en natt-kramdjur, men förutom den?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags för schema ändring igen..?

Inlägg av TorsMamma »

Läs i Barnaboken om ensamlek. Finns i femtedelen under Bekymmer sysselsättning? längst bak i boken.

Man har 3 olika backar med ca 5-7 leksaker som man presenterar under mycket trevliga former, säg 45 min innan ni har fm luren. Hon sitter och leker, pusslar, plocklådor, en muta och lite klassisk musik, skoj skall det vara.

Börja med typ 5-10 min och öka på lite långsamt. Min son kunde i denna ålder ha 60-90 min ensamlek men så hade han haft det sen 4 mån ålder.

Skönt för alla parter.

Vi hade typ bara gemensam frukost på morgonen och sen ensamleken i sängen. Vi använde resesängen till ensamleken, med en extra madrass i.

Skön paus för alla inblandade, sen tar man upp och går ut MINST 1 timme och sen helst 1 timme efter långluren också.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"