Va NU?

Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Hej igen ..
I går när jag la henne skrek hon " jag vill komma UPP  mellan 19-20.. Jag gjorde ingenting. Hon fick sin ramsa när jag ramsade ut! Lätt henne vara.
Samma i natt. Hon vaknar vid 1 får wn ramsa rätt omgående och är vaken till två. Sista halv timmen där var det mest smågråt. 
Sen hör jag henne kl 4 kl 5 och det tar hon hand om själv men det är " jaaaag vill kooomma" 
Halvsju väckte jag henne och hon är så klart trött. 

Pratade med dagis och jag sa att vi ändå ska dra ner på sovet på lunchen kanske. (1h nu) till i allafall 45 minuter om detta fortsätter . 
Hon säger att det kan också slå tillbaka och att hon sover sämre om hon inte får sova på dagen ordentligt. 

Jag blir knäpp snart! 

Min " hjälp hon är vaken " känsla på natten har inalla fall bytts ut till " NEEhej du.. På natten ska man BANNE MIG SOVA" 

Men .. Arrrrgghhh!!! 

Det är bara fortsätta som jag gör.?!
Men hjälp mig tänka kring lunch lur. Byta ut mot vila tror jag faktiskt inte hon pallar än. Inte på dagis.. 
Men -  när man minskar blir de inte trötta då visst- i en övergångsfas?hur vet man? 

Det könns fel PROVA utan jag måste finna en linje och liksom gå på den. Hon har nu 11,5h natt och 1h lunchsov. ( som funkat strålande) 

<3

Trött 
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU? Fel håll!

Inlägg av Mian71 »

Det går åt fel håll!

Igår la jag en glad flicka en halvtimme tidigare som somnade direkt.
21:30 börjar hon ( precis när jag ska somna).
Jag gör som tidigare. Upp och ramsa utan för hennes dörr.
Musik.
men ingår fick jAg 2 ggr gå in " bryta" då hom skrek upp sig nä vansinnigt.
Hom skrek så VANSINNIGT men vill akta mig för ordet hysterisk- men nära

Hon slutar utmattad 0:15.

Jag var så nära bryta och ta henne till mig.
Ska det behöva vara så här.
Vi mixer nu båda av sömn rbrist. Jag fick lömna jobbet igår efter lunch
För jag var så fruktansvärt trött. Vila en timme innnan hämtning.
För att inte tala om henne!? Det här kan Inge vara bra för henne.
Hon ger sig inte " jaaaag vill komma"

Ska jag jobb mer med ramsan?

Snälla behöver råd. Och pepp! Vet i ge om jag står pall en natt till ..
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Tänk att vissa saker skall vara så svårt. :wink:

du har två val, men jag tycker nog du gjorde helt rätt inatt. Vissa barn behöver STORA svar på frågorna andra behöver ett evigt tragglande.

Ju större barnet är desto intensivare och längre blir ju frågorna, oftast.

Så med detta i bakhuvudet så kan man tänka att barn över 1 år behöver upp till 2 veckor på sig att få in ett nytt möster efter någon dikeskörning.

Så,

Antingen får du gå in vid första uppvaket och stå där med solfjädern tills hon somnar och räkna till 200 när hon väl sover och gå ut med en mjuk bekräftelse ramsa. Sedan backa för varje natt.

Eller så får du helt enkelt bestämma dig för att traggla på som du gör. This too shall pass är mantrat.

Du måste försöka se detta som en kur på 2 veckor innan du kan förvänta dig förbättringar tycker jag. Speciellt som attityden har sviktat en del.

Jag vill bara poängtera, AW säger att ALLT med barn tar 3 dagar och det gör det. Men för vissa tar det ändå 2 veckor utan att det är så konstigt. Så jobba med målmedvetenheten och tålamodet här. Försök att inte tänka tanken ens att ta upp och göra annat. Då kommer det gå över fortare.

Ställ inga frågor till barnet, som typ, vad är fel nu? Varför sover du inte? osv...

Eller en annan varg som kommer på besök hos oss med pappan. Snälla, nu fick du ju detta, kan du inte sova? Eller om jag gör så här sover du väl? Bedjande, funkar inte heller.

Det är därför som jag numera har alla läggningar i huset, sen får pappan ta natten och dutta bäst han vill. Det orkar inte jag. :roll:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Va NU?

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Det här låter inte kul för någon! :heart:

Jag måste fråga om du nyligen har läst teorin bakom SHN? Kanske en uppfräschning för attityden?

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006


Förvirringen blir stor här nu för tjejen. Då reagerar man kraftig också. "Varför får jag olika svar?!" Barn växer allt eftersom, och emmellanåt får man strama upp saker och ting. Liksom vi gör med barnens garderob. Det är inget konstigt att det frågas här just nu, händer mycket saker i denna åldern, men sova på natten skall man ju göra ändå, visst?

Nyckeln till god sömn för tjejen är konsekvent och tålmodigt arbete. Frågorna måste få tillfredställande svar. Du går in och "bryter" skriver du. Om vi tänker oss att ditt arbete är att lugna vid dessa tillfällen så blir ju också attityden en annan.

Mitt råd skulle vara en ordentligt omgång av läsning av SHN-boken först och främst. Vet vi VARFÖR så vet vi också HUR. Så enkelt och så svårt! :wink:

Återkom med funderingar, så skall vi hjälpas åt här!

:heart: LilloppansMamma

ps ser att du fått förträffligt svar från TorsMamma. Dubbla svar=dubbel visdom. :mrgreen:
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

[hej! Tack!!!
<3
bryta för mig betyder såklart lugna. Lugn ... Sen ramsa ut.
Allt det ni skriver är rätt. SHN kan jag utan till.

För mig handlar detta om ork!! Jag jobbar heltid! Jag ska inte behöva sjukskriva mig
För att hon intd kommer tillrätta med sömnen. Jag är ensam med henne . Har en äldre son som Inte Heller får sova.
Jag trodde aldrig att jag skulle få gå igenom det här. ( igen)

Klart det är en fnurra som passerar. Men Det får inte gå ut över min vardag.
Jag kan köra på natt efter natt en vecka till .. Hur mår mamman sen?

Det jag menar är att jag kanske ska ge vika på natten. ( inte vid läggis).
Hon får komma då. Vi sover ändå. För viktigast är ju att hon får sin sömn.
Och jag med.
Och sen ta tag i det igen. Det könns för mig oacceptabelt att hon ska skrika i timme ut och timme in. :(

Jag är övertygad hon kände min uppgivenhet i går. Trots att jag sitter en våning ner.
I går var värst i hennes skrik och jag grät nästan.

Så kan vi ju inte ha det.
Idag är jag hemma. Sovit några timmar. ( för att få ork till natten).
Men visst , ni märker nu att mamma börjar vekna och vargen är tillbaka.
Och hade jag inte själv varit sjuk veckan innan detta började och låg sömnlös med hosta kanske inte sömnbristen vara så påträngande.
Jag vet inte..
Kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag vill bara säga att jag förstår tröttheten. Chansen om du lägger henne i sin säng först för att sen ta över henne till din är stor att

:arrow: HOn vaknar tidigare och tidigare och vill komma över
:arrow: Inte somnar i din säng med dig heller till slut
:arrow: När du sen väl kurar om tar det dig 3-4 veckor, men kan också gå fortare om du har en säker attityd.

Men är du säker på att ni alla får er sömn och det funkar för dig är det också en lösning. En lösning för dig, men se även i det långa loppet, vad ger du och vad förmedlar du? Är det lugnt om hon ligger hos dig, förmedlar du säkerhet och lugn, då kan det absolut vara svaret i min värld.

Kram på dig! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

:heart:

Efter att ha vilat , ätit... Så är jag piggare.
Med min känsla att kanske ta upp könner jag lugnet i mig.
Förhoppningsvis förmedlar jag detta...
Helt lugn.

Du har rätt tors mamma. Om jag nu gör så..
hoppas jag att jagr välkommen tillbaka OM jag inte får rätsida om det skulle bli "hallabaluba" ( underbart uttryck av mintz) .:-D Då tar jag det på semestern.
MEN.. nu vet vi inte här.. Jag kanske fixar den här natten galant!

MÅTTE INTE Poligbilen KOMMA. Snön vräker ner och hon är livrädd för den.
Vi brukar titta på den mitt i natten och det har aldrig varit problem att sova igen sen.
Men nu är det ju lit si och så..:)

Tack!!
Kramar
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Så klart du är välkommen tillbaka :D

Rannsaka nu dig själv och bestäm vad som är bäst för hela familjen. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Hon kom upp till
Mig tjugo i tolv. Mysigt först. Men varken hon eller jag har sovit bra. Alls!! Som hon snurrat...
Så- andra som kanske tittar in på tråden måste få veta att
Det jag gjorde var FEL!
Är allt sabbat nu???? :-(

Hur gör jag " minikur"
Hon ska sova borta i natt men kommer i morgon.kanske orken är bättre

Lite förtvivlad ..
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Precis som du fick erfara. Ibland måste man få köra i diket alldeles själv för att få veta VAD som händer och INTE händer.

Så vad har du bestämt dig för?

När du har bestämt dig, skaka fram en handlingsplan. När detta är gjort, deklarerar du för barnet EXAKT hur saker kommer att bli och vara från och med nu.

Sen deklarerar du detta varje kväll i en vecka HUR det skall vara och vad mamma kommer att göra när hon vaknar.

Men du måste vara bestämd och VETA VAD du vill och känna i ryggmärgen vad du gör är rätt.

Jag brukar säga som en klok kvinna AW säger: Det är inte hur mycket man sover utan att man har förutsättningarna som räknas.

Så med det kan man faktiskt få ligga vaken om natten om prata och fnula för sig själv. Men ledsen skall man ju inte vara. Men man kan gott lära sig att man vaknar och somnar om själv.

Min son sover aboslut INTE i närheten av sina 12,5 tim natt han har, MEN han ligger i sin säng på kvällen och sjunger, pratar eller om morgonen och pratar lite för sig själv. FÖRUTSÄTTNINGAR har han. Mer än något annat barn jag klänner. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

:heart:

är du med mig?

kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Så klart jag är, men jag åker på semester 1 vecka nu och kan bli lite sen i svar. Men läser gör jag, förmodligen på mobilen om kvällen. :P :heart:

Hur tänker du nu då?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Ja.. Hon ska ju heltklart sova i sin egen säng!
Frågan är om jag ska vänta tills sonen går till sin far nästa helg.
Jag ska sova en natt nu och känna efter i morgon.

Förmodligen kör jag I morgonkväll.
Hur tycker du jag ska tänka ? Minikur eller ta vid där vi sist var?
Ramsa, en påminnelse kanske och musik , gå in vid KRIS och lugna?
Alternativt gå in direkt, lugna , ramsa ut.
När jag går in blir hon inte ens sömnig när jag är där utan hon pratar
OABRUTET :) ." gå intd, komma mammas säng" så.. Hm..
Ramsa ut där?
Lite tankar. Hur hade du gjort?


Kraaaam
Vad gjorde jag utan forumet?
Hamnade förmodligen med vit tröja någonstans som man har svårt att få av..:-)
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, OK, här kommer MITT Råd.

Nya tag nya attityder. så....

:arrow: berätta att från och med NU skall man sova i sin säng, inget annat gäller. Du sover i din säng och mamma i sin. När du vaknar lägger du dig ner och sover vidare tills klockan ringer. Mamma ramsar och du sover.

:arrow: Skaffa väckarklocka som står utanför rummet om du inte har det. Den ringer in morgonen, inget annat.

:arrow: minikura, starta från natt 2 enl lathunden. Dvs. OM du bestämmer att ramsan inte tar, då går du in och ställer dig med solfjäder LÄÄÄÄÄNGE, helst tills hon somnar och räknar till 200 när hon är sömntung. Ut med mjukaste av ramsor.

sen på natt 3 enl. lathunden.

Vad tror du om den?

Glöm inte berätta för storebror att nu skall mamma ta nya tag och ramsan gäller honom också, han skall också sova vidare. Mamma har vakten.

Du kan ju faktiskt sova lite medans du kör minikuren, så du inte stupar helt. Du lär väl vakna om du behöver har jag en känsla av. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Hej igen!
Ditt förslag ser toppen ut. Bra få lite vägledning så i förslag.
Det jag tänker med att ramsan inte tar... för det gör det liksom inte..
Känns det som jag får springa där hela natten. ...
Jag ramsar när hon vaknar som vanligt. Men hon tystnar ju ALDRIG.. bränner jag då en salva av x8 typ.. att jag maler lite ? överröstar ( så klart) tills hon tystnar av ramsan?

Väckarklocka har vi sen 1,5 år tillbaka. Hon får ställa den på kvällen och lägga den utan för rummet. Jag frågar alltid " vad händer när klockan ringer då?"
och hon svarara alltid " JA DÅÅÅÅ ÄR DET GOMORRON GOMORRON" :-)

Antal timmar . Hon ska sova 19-6.30 och 1h på dagis. Jag tror dock att luren på dan ska bort. Min känsla och vi ska dra ner nästa vecka på dagis.
I dag har hennes gudmormor hämtat henne och hon har varit strålande piggelin och skuttig. Det tycker jag är så konstigt. Hon brukar alltid vara så slut på torsdagar och fredagar ( innan fnurran alltså). Hon var riktigt så där fredags trööööttt.... Trots hennes nattklubb nu i timmar .. hur FIXAR hon det????
fattar inte. Så nått säger mig att luren ska bort. Helt och i helgen nu kommer hon bara få vila 20 min om ens det. Vi kanske ser en film i stället eller läser en stund. De ska ju ha 13 h . Men jag vet inte om det är så för henne faktiskt.


Jag har pratat med storebror . Han är helt med. Han ska få henne skratta så hon bubblar innan läggis och sköta den grejjen. Han ska även få öronproppar ;-)
Han är orolig för mamma. Det ser jag. Han är 12 men jag har förklarat för honom att jag är trött och att det här kommer att passera. Nu ska jag sova gott i natt. Ladda. Känner jag att det inteär läge i morgon, så väntar jag.
Jag ska peppa mig till max. Men nånstans kom attetyden tillbaka efter att ha provat ha henne i min säng. Det var underbart gosigt de första 10 minuterna. Jag njöt av att få känna henne brevid mig, snusa i hennes hår och bara hålla om, känna hennes lilla hand på min kind...:heart: Men sen... :shock: Hon lockade på kissen, hon fipplade med mitt hår, hon lekte med sin snutte , klappade mig på ryggen, snurrade, smögsjöng pippi långstrump.. Lugn.. och inte ledsen alls. mer nöjd. ( tror jag det)..
Fick förutsättningarna , som du skriver, men skulle kunna fippla inne hos sig själv.

:heart:
Härligt med semester. Njut!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"