Barnasorg, när ett barn sörjer?

En ängel kom - och vände om. Barnasorgens alla ansikten
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Barnasorg, när ett barn sörjer?

Inlägg av Acnaib »

Jag vet inte om det är rätt av mig, att publicera detta här, i denna kategori. Jag sörjer inget barn, vilket är en himla tur! Däremot är jag ett barn som sörjer...

Han var ingen fadersgestalt, men ändå min far!

Jag försökte verkligen upprätthålla någon form av kontakt. Jag ringde honom då jag hade tid, men fick oftast till svar att han skulle ringa mig senare. Det gjorde han sällan... Jag skickade honom kort på barnbarna hans, han nämnde dem aldrig....

Dagen före julafton försökte jag önska honom en fin jul. Han bad att få ringa upp senare. Han hörde inte av sig, så jag ringde igen på kvällen. Han svarade men pratade med någon annan i bakgrunden. sa "ja, jag glömde visst ringa tillbaka". Sen la han på. Jag ringde igen och igen... inget svar. Jag skickade honom ett meddelande där jag skrev att om han inte kunde behandla mig med lite respekt så skulle jag inte störa honom alls längre.

Några dagar senare fick jag ett svar, i vilket han menade att han hade tappat sin telefon den dagen, och att det var därför han inte hade ringt tillbaka eller svarat. Jag bad honom sluta ljuga, bad honom inse att jag är en vuxen kvinna med vilken han kan ha kontakt eller inte.

Det var det sista jag sa till honom.

Han drack mycket, på tok för mycket. Han spelade visst en del oxå. Han har haft skulder största delen av sitt liv. Dock levde han ett normalt liv, med fru, lägenhet, jobb, bil, vänner. Han var en helt normal människa" Han skulle blivit skuldfri för första gången på så många år nu i mars. Han hade sista inbetalningen sparad och snart skulle han bli fri från sin personliga konkurs.

Jag vet inte varför, nej kan inte förstå varför.

I fredags, den 13, drack han sig riktigt berusad på morgonen. Han gick till jobbet, gick in i verkstaden, där han arbetat hela sitt liv, tog ett rep och avslutade sitt liv. Dryga 50 år gammal...

Min far är död. Min far valde att dö. Hade han valt detsamma om han varit nykter? Visste han vad han gjorde? Ville han verkligen detta? Varför?

Han har inte ens träffat sina barnbarn, de har aldrig träffat honom. Till sommaren skulle det bli av, var det tänkt.

Hur kunde han bara lämna mig, oss, såhär?
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Re: Barnasorg, när ett barn sörjer?

Inlägg av kiki »

kramar om dig hårt och länge <3 <3 <3

Jag är nykter alkoholist sen många år och jag kan säga -han hade inget val. För det var så, för honom, han var maktlös, såg ingen annan lösning. Det är där samhället fallerar, man kan inte diagnostisera den här hjärnsjukdomen och än mindre bota eller snarare lindra. Det är en hjärnsjukdom, den går idag att mäta och det handlar om biokemi, hjärnans belöningscentrum är kidnappad och det finns ingen viljestyrka eller karaktär i världen som kan rå på det. Det skulle vara som att säga att man med tankekraft kan hålla sig från cancer eller hjärtinfarkt.

Vad du kan göra, som jag verkligen verkligen rekommenderar är att ta kontakt med en självhjälpsgrupp för vuxna barn till alkoholister, ACA heter dom. http://www.aca-sverige.org/

Där kan du träffa andra i samma situation som har varit med om samma sak som du och dom har ett fantastiskt program man kan arbeta i.

Stor kram igen :heart: :heart: :heart:
/Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Barnasorg, när ett barn sörjer?

Inlägg av TorsMamma »

Åhhh... Acnaib, jag är sååå ledsen för din skull. Att det blev ett så abrupt avslut på det viset dessutom.

En jättekram till dig och hoppas du finner någon form av ro i själen snart. :heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Barnasorg, när ett barn sörjer?

Inlägg av Stilla »

:cry: kram! :heart:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Barnasorg, när ett barn sörjer?

Inlägg av Luvisen »

Så smärtsamt! Kram på dig! :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Barnasorg, när ett barn sörjer?

Inlägg av Sarisparis »

:heart: :heart: :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Barnasorg, när ett barn sörjer?

Inlägg av blivandemamma »

Åh, Bianica :cry: Så himla ledsen för din skull.

Massa kramar :heart: :heart: :heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Re: Barnasorg, när ett barn sörjer?

Inlägg av Jannika »

Åh Bianca. Hur kunde han lämna sin dotter och sina fina barnbarn? Hur ska man kunna förstå?

Stor varm kram :heart: Jannika
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Barnasorg, när ett barn sörjer?

Inlägg av Tetz »

En stor varm kram :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Barnasorg, när ett barn sörjer?

Inlägg av Susanne G »

Många kramar :heart:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Barnasorg, när ett barn sörjer?

Inlägg av videunge »

Ja en stor kram till er allihop :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Barnasorg, när ett barn sörjer?

Inlägg av Krisse »

Kram till dig och barnen :heart: :(
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Barnasorg"