Hemmagjord gröt

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Hemmagjord gröt

Inlägg av susanne med O »

Hej

Jag tänker på det här med gröt, vill helst slippa "köpegröt".
Har ett recept från BVC på gröt gjord av vällingpulver och söndermixade havregryn. Nån som känner till den?
Undrar om jag kan hälla på kokande vatten på den eller måste den gröten koka?
Känns ju väldigt smidigt om jag bara kan ta en msk pulver och blanda direkt i skålen med hett vatten isf att koka på spisen.
Min dotter är bara 3,5mån så det är ju bara nån tsk gröt hon vill ha nu i början.

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag anser nog att du skall koka havregrynen som det är tänkt. mixa havregryn till pulver, koka i 2 min på spisen eller hur länge man nu kan köra i micron. Välling pulver förstår jag nog inte, det är ju samma som köpegröten fast tunnare....

Ha i en rejäl klick smör i gröten istället när den är klar.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av susanne med O »

Hej

Receptet har jag fått från BVC, vällingen är för att tillföra järn i gröten. Köpegröt är ju tillsatt med järn, men enbart havregrynsgröt innehåller inget järn.
Men jag såg att jag kan bara blanda gröten med kokt vatten, precis som man blandar köpegröt.

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av Tetz »

Såhär gör jag egen gröt :D

Jag mixar en par dl havregryn så det blir nästan som mjöl, och lägger över i en burk. Så slipper jag dra fram matberedaren allt för ofta :wink:

1/2 dl havregryn lägger jag tillsammans med 1 dl vatten i en djup tallrik och så kör jag detta i micron på högsta effekt i 1,5 minut. Eter halva tiden rör jag om i tallriken med en gaffel.

Om du vill ha i lite naturligt järn så servera aprikospuré till :D Koka torkade aprikoser så de blir mjuka, och mixa till en puré. Om du fryser in purén i tärningar så kan du med fördel tina upp dem samtidigt som du gör gröten. Då minskar du bara lite på mängden vatten i gröten och så slänger du i en purétärning i tallriken när du rör om efter halva tiden.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av emu »

Ett alternativ för att få i järn är att köpa paltbröd på mataffären och smula ner lite i mjölet. Enklast är att mala ner en bunt åt gången så man har det färdigt. Till 0,5 dl gryn blir det 2 tsk paltbröd och 1,5 dl vatten och sen en klick smör i förstås. Ett bröd blir 1 msk = 3 tsk mjöl förresten.

Sen kanske ni inte ger gröt varje dag heller? Man måste ju faktiskt inte det...
Nelly f. 28 maj 2011
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av Alma »

Jag begriper mig inte på BVC... Köpevällingpulver för att göra vanlig gröt???

Jag vet att de tjatar om järnet, också till mig. Men när man frågar dem hur mycket järn ens unge behöver per dag då kan de flesta inte svara. Och om man frågar om tillsatt järnpulver i maten är lika bra som när det finns naturligt i råvarorna vet de flesta på BVC inte ens vad man frågar om.

Semper och andra tillverkare av svindyra artificiella industripulver trycker hårt på järn i sin BVC-reklam, i kurser och annonser. Hur de tillsatt järnpulver efteråt (för att behandlingen av råvarorna är sådan att det naturliga järnet och annat förstörs).

Kolla järninnehållet på en bra, naturligt gjord gröt på vanliga gryn. Hur mycket järn som helst. Köper man snabbhavregryn är det annorlunda, då saknas en massa. Men lägger man på 30 öre mer per portion och köper t ex Saltå Kvarns ekologiska gryn så finns där en massa järn.

Jag (och sonen, bra gemensam syssla) blandar i en stor glasburk en grötmusliblandning som vi sedan äter av nån vecka eller så allihop. Några av Saltå Kvarns olika musliblandningar (består också av quinoa) en liten påse bovetegryn, linfrön, några russin, lite nötmjöl, några andra gryn t ex hirsflingor om jag har, liksom råggryn, korngryn, kli och annat som kan finnas i skafferiet. Har jag brist på gryn blir det också några mjöler; kikärtsmjöl, bovetemjöl mm. Blir supergod gröt som jag är övertygad om är bra mycket bättre än vad Semper någonsin kan åstadkomma i sina järnberikade industriprocesser.

Musli går utmärkt att använda i gröt, det är ingen skillnad på flingor som kokas eller äts rakt av.

Har man en inge som inte gillar det lite knapriga som finns i musli så köper man havregryn, bovetegryn och hirsgryn. Allt blir en vänlig, ljus smet när man kokar med vatten och det är supernyttigt.

Jag har inte jämfört på senare tid, men jag är övertygad om att man kan köpa de dyraste, ekologiska och till och med biodynamiska råvaruflingorna och ändå komma billigare undan än med Sempers fabrikspulver.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av Alma »

Favoritgröten, superbra som kvällsmål för hungriga barn och barn som inte äter så bra vissa dagar: Hirsgröt med kardemumma.

Redan när man anar att gröten behövs lägger man (de billiga) hirsgrynen i blöt. Hinner man inte det är det bara att koka direkt, det tar bara lite längre tid. Koka med bara vatten eller med vatten och mjölk. Lite kardemuma i och ett uns torkad ingefärakrydda. Ca 20-40 minuter (spelar inte så stor roll), fyll på med vatten eller mjölk. Gryn-kulorna ska mosa ihop sig och vara mjuka när det är klart.

Supergott tycker de flesta barn. Och nyttigt.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av Irmasmamma »

Hirsflingor kan man använda också! Dock blir det ju lite dyrare, men betydligt kortare koktid :D Alma, räcker koktiden som är anvisad på förpackningen (5 min) även för pyttisar, månne?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av videunge »

Hej :D

Nja jag har velat koka lite längre til mina små för jag tycker att flingorna lätt blir för hårda i konsistensen annars. :wink:

:heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av Alma »

Hej, förlåt Irmasmamma, jag läser alltför sporadiskt i denna tråd märker jag! Men du fick ju ändå bra svar.

Jag har inte kikat på vad de rekommenderar för koktid, men det är nog bra att koka lite längre - låt konsistensen avgöra. Blir det alltför grynigt ändå kan man ju mixa med staven också.

Stor skillnad blir det ju också om man råkar hälla i grynen i hett vatten. DÅ blir det inte bra alls. Kallt måste de starta med.

Med mixerstav får jag sonen att äta lite torkad frukt i gröten som aprikoser t ex ibland. Det går nämligen INTE längre att ha klumpar i gröten, som gick alldeles utmärkt förr.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av Nat »

När det är bärsäsong så rekommenderar jag varmt att koka med lite bär i gröten alternativt tillsätta efter med mixerstav eller strö över gröten. Många bär innehåller mycket järn samt c-vitamin. C-vitamin underlättar upptaget av icke-hemjärn vilket gör att det blir en dubbel vinst :D
Jordbuggar, vinbär och blåbär har jag för mig är innehåller järn (och en massa annat nyttigt) och är ju dessutom så gott :D
Jag (och sonen, bra gemensam syssla) blandar i en stor glasburk en grötmusliblandning som vi sedan äter av nån vecka eller så allihop. Några av Saltå Kvarns olika musliblandningar (består också av quinoa) en liten påse bovetegryn, linfrön, några russin, lite nötmjöl, några andra gryn t ex hirsflingor om jag har, liksom råggryn, korngryn, kli och annat som kan finnas i skafferiet. Har jag brist på gryn blir det också några mjöler; kikärtsmjöl, bovetemjöl mm. Blir supergod gröt som jag är övertygad om är bra mycket bättre än vad Semper någonsin kan åstadkomma i sina järnberikade industriprocesser.
Lät som en riktigt nyttig och smaskig gröt det där :thumbsup:

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av Irmasmamma »

Nån som har nåt tips på hemmagjord gröt som man kan ta med sig och/eller tillreda ute på språng? Alltså utan kastrull och spis..... :roll:
De här köpegrötarna man blandar med vatten smakar så artificiellt... (även de ekologiska! :shock: )

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av Alma »

Vi tar med en slatt av morgongröten i en liten rostfri plåtburk. Värms under varmvattenkranen om det skulle behövas.

Bär är superbra, de blir dock lite mindre vitaminrika om man kokar dem. Man kan ha frysta och ta upp några stycken och lägga på varm gröt så tinar de snabbt. Och man kan mixa dem frysta med en matsked apelsinjuice så blir det sylt. Eller glassorbé.

Jordgubbar bör man ju vänta med sägs det, men blåbär, lingon, havtorn, hallon går ju bra.

Bra att veta kan vara att jordgubbar är det mest besprutade som odlas i matväg i landet, varje gubbe sprutas 7-8 gånger per säsong med antimögelmedel, insektsmedel mm. Ska man köpa något ekologiskt för hälsans skull så är det jordgubbar.

Frysta finns ju nästan alltid. Färska kan vara svårare.
Där jag bor går vi samman ett gäng med en restaurangidkare och köper mängder till midsommar, som vi sedan fryser in.

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/156791
http://www.krav.se/Jordgubbsodlare/
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av Irmasmamma »

Tack Alma! :heart: Du är en klippa! :D Har inte ens övervägt den möjligheten, att ta med FÄRDIG gröt!! Vet inte varför, men får för mig att det skulle kunna bildas bakterier i den för att den redan är kokt? Brukar du kyla av den efter frukost och sen hålla den kyld tills den ska ätas, eller är det inte så noga?

Tack för info om jordgubbar! Nog visste jag att de var besprutade....men inte SÅ mycket! :shock: Det är så man mår illa. :evil: Brukar alltid köpa eko frysta, men som du säger, färska är ju knepigare att hitta!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av Alma »

Hej,
Det är förvånansvärt lång hållbarhet på vanliga gryngröter som halvvarm eller varm läggs i något och sluts till. Efter någon vecka blir det ju jäst och början till en fin surdeg, men värre än jäst brukar det inte bli. (När man startar en surdel skållar man ju mjölet.)

Jag kör direkt i plåtburken och sticker sedan ut, gröten är visserligen OK hela nästa dag också men då åker den hellre ned i bröddegar eller till komposten.

Bären kan ligga med, de tar också tid på sig innan de jäser och möglar...

Men det är klart, detta gäller gryngröt - inte köpegröt som är färdig, som ofta innehåller mjölkprodukter.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"