Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

Hej, jag har använt mig av kuren på min äldre dotter som nu är 5år då hon var ca1,5 år och det fungerade utmärkt. Har nu startat kuren på yngsta dottern som är 14 mån. Eftersom jag har erfarenhet sen tidigare körde jag på efter att ha läst boken, det gick så här:
1:a natten; la till rätta isängen med solfjädern i 20 sekunder, skippade buffningen då hon e så pass stor, ramsade ut, gick in en gång till efter några minuter då hon blev jätteledsen ramsade i 4gånger3 med paus och sedan bekräftelseramsa. Detta tog 20 min innan hon somnade. Vaknade 3.08 tillrättala henne o ramsade ggr 6, gick n igen o ramsade ggr 4, gick in en tredje gång o ramsade ggr 6. Hon somnade om kl4 och jag gick in o väckte kl 8 enligt schemat.

2:anatten la tillrätta enligt ovan ramsade ggr 4 hon var helt tyst, bekräftade och hon sov hela natten, väckte 8.15

3 dje natten som ovan, sov inom 10 min, vaknade 7.00 vilket var för tidigt, ramsade o la tillrätta ggr flera utan att det hjälpte, tog upp henne 7.45 då hon inte skrek men var vaken.

Nu till min fråga,4de natten vaknade hon efter att ha somnat in som ovan, det var inga problem, kl1.50, hjälpte ej med ramsande, la tillrätta 2ggr,,,hon somnade efter 20 min. Vaknade igen 5.30 o var jätteledsen jag la tillrätta 3 ggr mellan ramsandet o hon somnade om efter 30 min tills jag väckte henn 8.15

Varför hämnde detta just fjärde natten, trodde ett ev bakslag skulle komma senare.
Natten efter var ju dessutom nyårsafton, vi var hon min mamma, gick jättebra att få henne att somna på madrass med ramsan, men hon vaknade av fyrverkerierna vid midnatt o var jätteledsen o vägrade somna om. Var vaken i ca2timmar men somnade om till ramsan när vi kom hem o la henne i spjälsängen, dock vaknade jag inte för att väcka henne kl 8 enligt schemat utan kl 9, är allt förstört nu och måste vi börja om från början med hela kuren??
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av miar70 »

:D Hej Kinamamman och välkommen hit till forumet :!:

Ingen fara, lugn och fin så kommer det här att gå galant, jag lovar! Det finns en "risk" med att kura barn nummer två, och det är att man jämför och tror att allt ska funka precis som med ettan. Vilket såklart sällan är fallet :wink: utan varje barn är individer och du gör säkert inte heller allt precis lika denna gång. Tänk på att tjejen är fjorton månader och kan behöva lite längre tid än ett mindre barn, håll fokus framåt och se till att ge henne den hjälp hon behöver få för att nå dit.

Många, många får bakslag redan natt fyra eller fem, inget konstigt det heller.

Nu är ni hemma igen och forsätter helt enkelt där ni är, lugna och stabila besked behöver hon och det ska hon få, eller hur :wink: :?:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

hej Mia, tack för ditt svar. Visst är det så att man jämför hur det har gått med kuren för båda barnen fast man inte ska göra det, men jag tror att det ska gå bra även den här gången. Igår natt la jag henne för att sova kl 20.15, solfjärdern ca 20 sek och ramsade ut, hon gnällde till lite men tystnade då jag ramsade igen. Efter bekräftelseramsan gråt hon lite men tystnade ganska snabbt. Hon vaknade till nån gång under natten men somnade om på egen hand, vaknade kl 6.50 och gråt, hjälpte inte att jag ramsade utan jag fick gå in o lägga tillrätta. Detta höll på till 7.30, jag tänkte att jag skulle göra morgon tidigare (marginalkvarten) och gick för att förbereda lite välling, när jag kom tillbaka hade hon somnat om. Lät henne då sova till 8.15 innan jag gjorde morgon, då upptäckte jag att hon hade bajsat och säkert därför vaknat till så tidigt. Fick så klart dåligt samvete för detta....

Ikväll gick nattningen ännu bättre, får se hur natten kommer se ut. Är det något du tänker på som jag gör som jag ska ändra på? Hur är det med middagsluren, ska man anpassa den till en särskild tid eller låta henne sova så länge hon vill? Vårt schema ser ut så här idag:
8.00 morgon och välling eller gröt
11.45 lunch
12.45 sova middag brukar vara ca 1.5 timme
14.00 mellis
17.30 middag
19.30 gröt eller välling
20.15 sova natt



Kinamamma
mamma till tre prinsessor födda 2004, 2006, 2010
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Sofias mamma »

:) Hej Kinamamma och välkommen hit säger även jag :D

Vad bra ni jobbar på med kuren =D> . Bra med omsomnande på morgonen också :!: . Hon bajsar inte i sömnen utan hon vaknar först och bajsar sen. Självklart hade det varit bättre att du vetat att hon bajsat, och sedan gått in och bytt blöja i sängen. Men gjort är gjort och jag tycker inte du ska ha dåligt samvete för det. Du kan ge lite katrinplommon på morgonen/lunch så kanske det löser sig själv dagtid istället för tidig morgon :roll: :)

Som du märkte där på morgonen då du gick och gjorde välling, är husljud ett jättebra verktyg som du kommer att ha mycket nytta av framöver. På morgonen kan ramsa och framförallt solfjäder störa. Det finns olika morgonstrategier att använda sig av, en är just pangramsa och sedan husljud.

Din tjej behöver förmodligen kring 13,5 timmars sömn (genomsnittet för barn i den åldern). Vill du ha 12 timmars natt så låter du henne sova 1,5 timme dagtid och väcker sedan.

Litet schemaförslag från mej, vet inte om det passar in med övriga familjetider:
8.00 Välling
8.45 andrafrukost, ex liten macka och mjölk
12.00 lunch
13-14-30 sova
14.30 mellis
18.00 middag
19.30 välling
20.00 sova

Kram :heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

Hej sofias mamma, just som jag trodde att det gick åt rätt håll så blev det sämre inatt. Detta var 6e natten på kuren, hon vaknade kl24.08, jag pangramsade utan att det hjälpte, hon skrek upp sig och jag gick in och solfjädrade vilket hjälpte, hon sov inom 15 min. Vid 3.50 vaknade hon igen med samma procedur, sov inom 15 min igen. vaknade igen 7.15 och jag försökte få henne att somna om men tog upp henne med marginalkvarten då det inte fungerade med ramsa.

Visst är det så att jag egentligen inte ska behöva solfjädra så här långt in på kuren när hon vaknar på natten, även om det kanske tar längre tid att kurera ett större barn. har tänkt lägga dottern tidiagre och alltså göra en schema ändring, ska man göra det direkt eller typ stegvis med en kvart i taget. Känner att morgon kl ca 7.15-7.30 egentligen är bättre eftersom pappa o de äldre systrarna vaknar då.....

en fråga till, om hon inte sover sin 1.5 timme middag, kan man låte henne sova 20min senare på em eller köra en 5 min lur, vad är bäst?

Tack för att ni tar er tid!!

Kinamamma
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Nej, visst är det så att solfjädern inte skall behövas när ni kommit till dag 6 i kuren. Ramsan måste börja jobba och det gör den genom att den börjar användas. Var inte rädd för en ramsdiskussion. :!:

MEN- vi vill minska verktygandet vid vargtimmarna samt för tidiga morgnar. Precis som Sofias mamma så råder jag till att hålla sig till en morgonstrategi och nöta med den.

Se här:
Morgonstrategier

Jag tycker att du skall avvakta innan du ändrar i schemat- vi väntar tills uppföljningsveckan är över. Först då kan vi utvärdera saker och ting.

Hade middagsluren krånglat så hade jag utnyttjat kris-femminutaren- inte mer. Tror risken finns att man hamnar i en negativ spiral då 20 minuter kan ställa till det för kvällsläggningarna, om luren hamnar för sent.

Jobba på fint och tålmodigt! :wink: :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

hej igen,,,,
ok då är min tanke som följer: om hon vaknar på natten så kör jag en pangramsa och om den inte hjälper börjar jag göra lite morgonljud, men vad menas med det egentligen, ska jag sätta på kranen, koka vatten eller bara gå omkring lite i huset? Hon sover ju på övervåningen så då måste jag vara ganska högljudd. Det som känns lite jobbigt med detta är ju att det finns en risk att mina äldre tjejer vaknar av allt ljud, det är därför jag har gått in och solfjädrar henne innan hon skrikigt upp sig rejält... :roll:

Det som är positivt är att jag inte givit upp, det ska banne mig funka :D sen har hon ju fattat galoppen till viss del, hon lägger sig direkt på mage vid läggning och kan även ligga så då jag kommer in för att solfjädra under natten, hon protesterar henne inte då jag går ut med ramsan, utan lite gnäll kan komma efteråt (vid själva läggningen alltså).
Nu hoppas jag på lite tips från er ang morgonljuden och så ska jag försöka hålla mig till det !!
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Sofias mamma »

Du måste ju inte välja just strategin med husljud. Läs tråden som lilloppansmamma klistrade in :D . Där ser du att du även kan använda dig av pangramsa o sedan spela musik (kanske ställa en CD-spelare utanför hennes rum, så inte alla grannar störs 8) ) eller helt enkelt pangramsa o sen ingenting. Just det har jag gjort, eftersom jag inte velat störa syskon. Sen är min erfarenhet ändå att syskonen, hur konstigt det än kan verka, sover sig igenom de mest högljudda skrik :shock: :D .

Om du väljer husljud så kan det vara ex spola i kranar, dammsuga, städa badrum, spola toan,gå fram o tillbaks, plocka ur disk osv osv. Rejäla husljud som gör att hon känner sig trygg; du håller vakt :!: , men även bra för dig själv då det får dig att tänka på annat och minskar överkoncentrationen :!: :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

God morgon,....vilken natt vi har haft!! Läggningen gick som vanligt jättebra med ramsa o bekräftelseramsa. Vaknade till nån gång men somnade om på egen hand, vaknade igen kl 3.30 hostade till och kräktes sen, storasyster har varit magsjuk. Jag gick in väckte även pappa som fick bädda rent i sängen. Jag bytte på dottern, tvättade inte av henne då det inte behövdes o jag inte ville göra så mycket aktivitet på natten. Jag tyckte jag var lugn o hetsade inte upp mig över detta, gick bra att lägga henne i sängen igen MEN då jag stod utanför började hon gråta, helt hysteriskt, gick in o försökte solfjädra men det gick inte, hon var verkligen hysterisk, gick inte att hålla henne still. Försökte lugna ner henne i sängen, satte mig bredvid sängen allt för att inte a upp henne utan att jag lyckades. Tillsist blev jag tvungen att ta upp henne för att få henne lugn. La henne i sängen och solfjädrade, hon grät igen o jag solfjädrade igen (solfjädrar typ i 20sek varje gång. Gick ut med ramsa o då hon skrek igen försökte jag göra morgonljud, satte på kranen, gick i trappan och tom städade toaletten. Hon somnade kl 5.36. Vaknade igen 6.46. Jag pangramsade o gjorde morgonljud igen men hjälpte inte så jag bara lät henne vara, hon skrek lite o gnällde lite men somnade om utan solfjäder eller fler ramsor kl 7.15. Jag gjode morgon då jag hörde att hon vaknade men inte skrek 8.35

Så nu känns det bara.....HJÄLP!! :(
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

Glömde fråga: visst är det så att man ska bekräftelse ramsa under natten då hon vaknat??


Kinamamma
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej Kinamamma,

hur är det med henne, det låter som hon blivit magsjuk? Magsjuka är ju väldigt otrevligt och gör ont :cry: , så det är kanske inte så konstigt då om hon var ledsen? Hon somnade ju till sist om.

Vid magsjuka får man kringgå det normala sättet att ta hand om kurade barn, man måste ju in och bädda rent osv. När hon är kurad kommer hon säkerligen att somna om rätt snart efter detta. Ni är just nu i kuren och då kan man inte vänta sig det. Jag hade gjort så att om hon hade spytt och var upprörd över det, så hade jag bjudit på en låång solfjäder tills hon nästan sover. Sen ut med ramsa. Det är helt ok vid ett sånt tillfälle. Sedan när hon är frisk, hade jag snabbt återgått till rutinerna, med ramsa först och vid kris solfjädern. Men, blicka inte bakåt nu, utan se framåt :!: :D . Ingen större skada skedd, kom ihåg: en gång är ingen gång :!: :D

Ikväll lägger du som vanligt och besvarar uppvak med ramsa. Vid kris solfjädrar du. När du solfjädrar ska du stå tills hon är helt lugn.

Sen gällande bekräftelsaramsan..under kurens andra natt brukar man oftast baka ihop påminnelseramsan med bekräftelsen. Det behövs ingen separat bekräftelseramsa längre. För visst svarar hon på ramsan? Om du ramsar x4, så kan du ramsa vanligt x2 och sedan gå över till en mer bekräftande ramsa x2. Om du hänger med vad jag menar? :lol: :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

Sofias mamma, hon verkar helt ok nu men det var nog nån form av magsjuka, storasyster hade nåt liknande förra veckan.....

så när hon vaknar inatt så är det ok att solfjädra fast det gått så långt in på kuren? Problemet inatt tyckte jag inte var att hon hade spytt, det gick fort att byta o bädda rent tack vare pappa men hon blev som sagt helt hysteriskt, ålade sig i sängen sparkade runt och lät sig inte solfjädras överhuvudtaget. Då hon lugnat sig o jag ramsat ut o hon grät igen hjälpte det som sagt inte så mycket med att göra morgonljud det som tycktes hjälpa något var att pangramsa och sedan bara låta henne va fast hon skrek, men är det ok att göra så enligt denna metod :?: det låter ju iså fall lite som skrikmetoden....

Tack för att jag får skriva am mig för detta börjar bli lite frustrerande..... :roll:
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Sofias mamma »

Självklart är det ok att solfjädra så långt in i kuren, det kommer du kanske att behöva göra nån gång när hon blivit färdigkurad och du ev har nån liten fnurra :roll: . Men det viktiga är att inte springa in och solfjädra hela tiden, utan vid verkligt behov, dvs vid "kris" :!: . Annars håller du dig till ramsan. Du ska upprätta en dialog med ramsan, dvs 100 frågor ska ha 101 svar :D .

Dom här olika morgonstrategierna som lilloppansmamma klistrade in till dig gäller vid vargtimmen, dvs från ca 4 på morgonen. Då stör det mest om du håller på o ramsar dig blå. Men, jätteviktigt är HUR hon skriker. Arg får hon vara o då kan du låta henne vara. Ledsen får hon inte vara, då ska hon verktygas. Skrikmetoden (5-min) lägger över allt ansvar på barnet som lämnas själv o skriker, när du genomför SHN-kuren är det du som förälder som ansvarar för det som händer. Det är vad DU gör som är det viktiga. Vad DU ger för svar vid hennes skrik. Hon ska lugnas i sängen, och inte känna sig övergiven.

Har du SHN-boken? Läs i sånna fall kapitlen om safarin och även lugnet, säkerheten och njutningen.De är jättebra :D .

Sen måste jag tillägga, att jag tycker det verkar som det går jättebra för er i kurningen :!: Tänk på att kuren är en process som går lite kringelkrokigt ibland, men jobbar du på så kommer du såsmåningom i mål. För vissa går det lite rakare och de är i mål lite snabbare. Fortsätt jobba som du gjort, behåll lugnet och ha lite mer tålamod (lätt, eller hur? 8) ), så ska det här gå galant :D .
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

Tack så mycket för din uppmuntran, vet ej om du läst alla mina inlägg med för ca5år sen kurade jag storasyster och det tog på en gång så jag gör ju såklart misstaget att jämföra dem båda....

Idag sov hon middag lite tidigare än planerat eftersom hon var så trött, lät henne dock endast sova 1,5 timme. Sen sov hon en 5 minutare vis 18- tiden, helt av sig själv i soffan medan vi tittade på Bolibompa. Av försteliga skäl åt hon inte så bra idag och vi var hemma hela dagen. La i säng 20.10 med lite protester, fick ramsa ggr 4 tre ggr innan det var tyst. Vi får se hur det går inatt, jag uppdaterar på

Kinamamma
Kinamamma
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 11:05

Re: Fjärde natten krånglade...vad för fel?

Inlägg av Kinamamma »

Jag har den blåa sova hela natten boken som jag köpte 2007, känner inte igen kapitlet om safari, lugnet o njutningen som du nämnde :?: :?: :roll:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "