Orolig 1,5-åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Orolig 1,5-åring

Inlägg av Bobos mamma »

Hej
Vi kurade Bobo när han var 5 månader och det förändrade vårt liv :D

Nu är han 1,5 år och har börjat vakna på nätterna igen. Han vaknar alltifrån en till sex gånger och är oftast orolig eller nästan rädd. Han ställer sig upp i spjälsängen och skriker och gråter.
Jag har läst på forumet att de kan komma in i förtrots vid 18 månaders ålder men jag tror inte att det handlar om det i detta fall då han inte är arg på något sätt (det är han iofs ibland på dagarna).
Kanske drömmer han?

Han blev väldigt mammig i höst när han var ordentligt sjuk i över en månad, och han är fortfarande ganska mammig och inte helt kry ännu. :(

När han vaknar har vi försökt ramsa och lugna honom. Men oftast biter inte det utan det enda som får honom lugn är (tyvärr) att ta upp honom i famnen några sekunder eller kanske en minut och sen har vi lagt honom i sängen igen, då har han somnat om direkt.
Han har även börjat vakna ganska tidigt om morgnarna - 6.30-7.00 i stället för 7.30 som tidigare.

Tips och pepp tas emot med tacksamhet :heart:

Klistrar in min gamla tråd här från forumet för barn yngre än ett år:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 17#p273417
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Orolig 1,5-åring

Inlägg av miar70 »

Hej Bobos mamma!

Jag tror du själv vet vad som är fnurran här, och det är att ni har lärt Bobo att han måste räddas från sängen och komma upp i er famn - vilket gör att han sover oroligt och vaknar tidigare och tidigare. Förtrots behöver inte vara ilska och utbrott, det kan också visa sig i ängslighet och nattlig oro. Och när världen gungar behövs tydliga och klara besked, inte överföra mer oro :wink:

Så - nu måste ramsan få bli verktyg nummer ett igen, inte nån räddande famn här inte. Hitta tillbaka till säkerheten och tryggheten igen, ni kan det här och behöver bara strama upp allt.

Har du läst förtrotstråden?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=13298

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Orolig 1,5-åring

Inlägg av Bobos mamma »

Tack för peppningen!
Senaste natten gick det mycket bättre, vi lyfte inte upp honom någon gång =D>
Men däremot fick vi gå in till honom några gånger och trösta, och sen körde vi ramsan på vägen ut.
Dock undrar jag hur mycket man ska gå in - enligt kuren ska ju barnet inte få vara ledsen och det är ju just det han är, så länge vi bara pratar utanför dörren och kör ramsan. Men kanske kommer han att bli lugnare snart enbart med hjälp av ord, eller?

Dessutom undrar jag hur du tycker vi ska göra på morgnarna. I morse till exempel vaknade han flera gånger och vi fick först buffa och sen köra ramsan. Men från 6.30 gick det inte att lugna honom längre. Så efter att ha kört ramsan en gång lät jag honom vara till klockan 7 då jag gjorde morgon i en, tillfälligt, tyst stund. Med andra ord grät och protesterade han alltså i en halvtimme.

Sedan på morgonen var han ganska låg, gick mest omkring och var tyst. Det satt i ett bra tag.
Vad säger du/ni om detta? Blir det bättre? Eller ska vi hantera morgnarna på annat sätt?

Gott nytt år!
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Orolig 1,5-åring

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Vad bra att ni inte "räddat" honom mer från sängen, vi vill ju att sängen ska vara en trygg och skön plats och inte något som är förknippat med att komma ur den så fort som möjligt :wink: .

Det är lättare sagt än gjort att inte trafikera rummet när du tycker han är ledsen, men det du ska komma ihåg är att aldrig gå in direkt efter en ramsa. Varför då? Jo, då lär du honom att ramsan betyder att du snart kommer in, den kommer alltså inte att lugna honom utan tvärtom - han skriker dig till sig :? . Så när du ramsar, ge dig inte med mindre än att han tar emot den även om du måste ramsa dig hes.

Tänk också på att husljud är väldigt lugnade så när du lägger honom och ramsar dig ut så se till att ha ett mål med att du går - kanske dammsuga, diska, prata i telefon. Traska mot målet med bestämda steg och en GLAD ramsa och sätt igång med husljuden med liv och lust :D . Lyssna med ett halvt öra och OM han inte blir lugn då ramsar du, och då gör du det mycket bestämt och som sagt - ge dig inte, ramsan ska nå fram :!:

Vargtimmen och tidiga morgnar är ett litet gissel, det gäller att ha en strategi och hålla sig till den. Även här kan du använda dig av husljud om du tycker det funkar bra för er. Alternativet är att du bryter och ser till att få ett omsomnade med hjälp av en solfjäder - att få väcka på morgonen är nyckeln. Det finns mer att läsa om vargtimmen i de klistrade favoriterna här ovanför :D

Glöm nu inte att dag och natt hänger ihop, han behöver mycket mat, skratt, social delaktighet och utevistelse för att må bra!

Kram och gott nytt år på er!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "