För sent för ålning?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Vi är på 53 och vi kör ett nytt kort om dagen.
En enkel lösning hade ju varit att skriva motsvarande siffra som prickarna i stor fet text mitt på baksidan av papperet och visa det efter att man visat prickarna. På så sätt får man ju in både prickar och siffror. Vad tror ni om det?!?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

Jag tror det stod i boken att man inte skulle göra så för då snöar de in på siffrorna direkt så det var därför man skulle vänta och sen visa siffrorna i ordning precis som prickarna. Och du upplever att din älslking inte tar in mer än en siffra per dag?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

nä ja vet läste det också men i och med det som stod på bloggen om att det var viktigt att få in siffror....
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

jag tror på en sak i taget. alternativt skulle du kunna visa siffror upp till 53 då så du inte går händelserna i förväg. Då tar du tex första prickisen med en prick på och skriver just siffran 1 på baksidan STORT i rött och visar. Det här är ett! :D

Förstår du hur jag menar...?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

tror det
visa upp prickkorten med tillhörande siffror som han redan "kan" men avvakta med de prickkort/siffror som är högre än 50-ish och bara köra prickar med dessa
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

Ja, precis. Mängdläran kan du alltid underhålla dagligdags också genom att tala om MÅNGA jämfört med FÅ när ni ser ngt eller läser ngt. Finns säkerligen mer fast jag kommer inte på ngt mer just nu. :oops:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

ok!

BTW, lillen kan tydligen åla.. var ute på promenad med en väninna och hennes dotter. Einar ville som vanligt hellre dra vagnen än åka vagn. Rätt var det var så lägger han sig platt fall på asfalten och börjar åla. Det hela var mycket komiskt.. en stor kille som ligger och gör militärövningar på asfalten :D
det gick inte direkt snabbt då asfalten bromsade framfarten en aning...
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Bellan »

Oj vad långt du har kommit i matten =D> Vad inspirerad jag blir :D
Och så har jag läst en hel det på länken som du fick av Luvisen. Den pojken var 2 år och 4 månader när han började med matteprickarna :shock: Så jag tror varken att du eller jag har börjar för sent :D . Fast det varkede som om hon har gjort massa olika saker med matten. Hon hade prickar och siffror på väggen (innan hon började med Domans-prickar) :-k och så räknade hon allt möjligt hemma, frukostflingor (cheerios) och hon verkar ha lagt till en massa andra matte övningar (kollade hennes blogg runt 2008 och 2009, då var hennes pojke 2-3år). Kul att läsa i alla fall och vad inspirerad jag blir av henne också :wink:

Jag provade att lägga in powerpoint-prickar och bits i min mobil i går. Prickarna går inte att se (eller det blir få litet det finns iiiiingen chans att kunna se) men bitsen funkar helt ok för en 2-åring. Men jag behöver tänkar på att göra bilder över hela sidan för att det ska bli så stort som möjlight. SÅ nu kan jag ta med bits och visa när det passar även om vi inte är hemma :wink: :mrgreen: :mrgreen:

Hur har du gjort med det där med siffror och prickar som du funderade på?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

halloj

ja hon var verkligen inspirerande, skoj läsning men alltså hon lägger ner hela sitt hjärta i detta och det gör ju inte jag så hon och jag har nog lite olika målsättningar med lärandet :shock: Tror hon var hemmalärare för sina barn dessutom?!? men inspiration hämtade jag definitivt därifrån. Jag gör ju mer matten lite vid sidan av så att säga. Vi kör ju dessutom bara 2-3 pass om dagen.

Jag har inte gjort någon förändring ännu med korten men tänker börja rita upp siffror på baksidan av prickkorten. När det är gjort tänkte jag börja om från 1 igen och visa 5 kort om dagen men visa båda sidorna.
Först pricksidan och sedan vända papperet och visa siffran som är tecknet för prickarna... gör det nog rätt fort så att han inte blir utråkad av så många visningar. Det blir ju faktiskt 10 visningar då vid varje session. Man kan ju möjligtvis korta ner till 3 kort per tillfälle...

Hur ska du göra, tänker du köra siffror oxå på korten?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Bellan »

Nja några siffror blir det inte än. Men vi räknar massor hemma, tex russin som är en stooor favvorit ;)

Jag ska köra lite prickar till och sen byta från plus till minus hade jag tänkt. Har gjort en massa prick-kort och ekvationer på ppt som jag ska köra. Får nog växla mellan ppt och vanliga kort om hon inte ska bli uttråkad :oops: och det tar ju så himla mycket tid att göra ppt på datorn för mig :| Så jag tänkte att jag gör lite som den där mamman på bloggen, kör 2 veckor i taget för att hålla koll på allt och för att hinna förbereda :wink:

Hur gör du? Kör du bara kort eller även på datorn? Kommer du ihåg hur många gånger dom behövde se ett varje prickkort för att komma ihåg det? Var det 15 ggr/kort?

Blev väldigt inspirerad av dig i alla fall :mrgreen: 2-3 ggr per dag det är ju toppen!!! Heja heja!

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Hur gör du? Kör du bara kort eller även på datorn? Kommer du ihåg hur många gånger dom behövde se ett varje prickkort för att komma ihåg det? Var det 15 ggr/kort?
Bara prickkort. Ingen variation alls för lilleman :shock: Han verkar digga korten så då kör jag vidare på det.

Jag har också läst 15 gånger någonstans men när jag letar i boken hittar jag det inte. :? :cry:

Testade lillen lite idag eller ja hmm testa ska man ju inte kalla det utan jag gav honom några alternativ och sen frågade jag vilket som var det rätta. Han hade ingen aning och bara kastade sig på alla korten och skrek "jaaaaaaaaa". hur ska man tolka det lixom....?... hmmm :? :? :shock: :? :shock:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: För sent för ålning?

Inlägg av TorsMamma »

Att man testar inte barn. [-X

Dömt att misslyckas då. Men ibland kan man se dem sen efter ett tag, räkna och säga siffror till saker som stämmer. Min son var nog 2 eller så när han helt plötsligt sa typ 10 till 10 kakor, utan test. Men testa, nej [-X det gick inte. :x
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Uppdatering!

Motorik:
Vi har börjat starta upp motorikprogrammet igen efter att förtrotsen har bedarrat. Vi kör just nu ett blandat löst hållet program utan några uppskrivna punkter utan mer "go with the flow". Det fungerar bra men jag tänker nog styra upp liter mer när tid finnes.
Just nu kör vi 15 minuter varje eftermiddag med kullerbyttor, balansgång, hopp och skutt, ta på olika kroppsdelar i raskt tempo, dansa, jaga, krypa, ålträning (vi ålar åt honom typ) och stå på huvudet.
Han är väldigt glad och lätt att träna med just nu så det går bra med mycket skratt och bus.

Resultat:
:!:Han skelar nästan inte alls längre, kan inte komma ihåg när jag senast såg hans högra öga "sticka iväg".
:!:Han kryper numera korrekt korsvis även upp och ner för trappor.
:!: Han kan fortfarande inte åla på rätt sätt själv utan vår hjälp men det går framåt.
:!: Han har så smått börjat veva även den vänstra armen, dock vevar han ff ojämt mycket med armarna.

Matte
Har inte haft tid att varken göra nya kort eller nya roliga övningar.
Vi har en vecka kvar på delat och sen är det meningen att vi ska köra två veckor mixat med de fyra räknesätten. Vi har så smått börjat införa matte i vardagen. Vi räknar tår och fingrar och räknar sekunder, räknar ner micron och kör plus och minus med klossar. Jätte skoj tycker alla inblandade parter :D

Resultat:

:!:Inget direkt resultat, har ingen aning om han fattar vad vi pysslar med alls. Han räknar ofta saker vilket kan ses som något slags resultat kanske?
:!:Han räknar tår och skriker då allt vad han kan: "E", "Å" "Te". (Ett två tre). Han räknar även när micron är igång fast inte "rätt". :D
:!:När vi räknar russin, klossar eller liknande så är det helt tom blick och han börjar genast äta russinen eller bygga med klossarna och verkar inte koppla samman att det är matte.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Bellan »

Oj vad det går framåt för er :D Heja!

Har du kört alla kort till 100 nu? Och klar med division. Nu blev det lite press på mig att köra på :wink: Vi har hunnit med 3 mattepass per dag ett tag nu ( 2 prickkort och 1 ekvation). Fast jag har ju mest satsat på bitsen nu inför resan (kört klart alla 18 skansen bitsen och kört några andar också).

Jag känner igen det där med russin och matte. Räkna russin :shock: dom ska ju ätas :wink: Men hon har börjat lägga upp russinen ibland som jag gör när vi räknar dom (på rad blir det då). Och hon kan ibland säga "dä dä dä" eller "e å ä" (ett två tre) om saker. Och när jag frågar tex "hur många äpplen har vi lagt i påsen" så får jag alltid ett "iti" (nittio :shock: var hon nu fått det ifrån för så långt har vi inte visat prickkorten). Jag tror att matten kommer med tiden. Barnen måste bara få testa, och få tid att koppla ihop prickkorten med saker runtomkring i omgivningen och begreppen som vi ger dom... med det är bara vad jag tror.

Kul att det går så bra för er :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

halloj Bellan

nej nej nej vi är långt ifrån klara med mängdkorten, jag har inte orkat göra några fler på ett tag så vi har inte kunnat öka upp. Jag har varit så fullbelastad på jobbet att energin inte har räckt till. :cry:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "