För sent för ålning?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Man får hålla lite i minnet att :
Doman är amerikanskt
Doman lägger upp det ideella programmet, och det är för folk som är hemma med sina barn

I "vår värld" hade jag när sagt, så funkar det kanske inte med allt. Man får helt enkelt gallra lite, och veta med sig själv att det lilla man gör, är en miljon gånger bättre än att göra inget.

Och blir det inga kullerbyttor, så blir det inte. Världen går vidare ändå. :wink:

Hur går det nu med att bara säga "plus"?
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Bellan »

Hej Nat!
Jag visade + och = när jag körde ekvationer på datorn. När jag visat ekvationer med prickkort har jag sagt "plus/likna med" och jag har upplevt det som att Lillan fattar. Tyckte att det vara tillräckligt många kort att bläddra fram med bara prickkorten ;) (Fast hon tycker att det är tråkigt med prickkorten så jag kör inget just nu).

Hur långt orkar din kille gå när ni är i skogen?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

ah ok
jag håller med om att det känns på gränsen till för rörigt att även visa plus och minus.. man blir ju helt yr när man tar fram alla kort, och snabbt ska det ju gå också :shock:

Gällande långisar i skogen så tror jag inte det är orken som tryter utan intresset. Lillen kan gå och skjuta en vagn framför sig genom hela IKEA-huset utan problem eller inne på ICA men i skogen orkar han helt plötsligt bara gå kanske 10 minuter och blir sen sååå trött i de små benen :shock: Han har en superhjälteegenskap där han lägger sig raklång på marken och tittar på träden. Så kan han ligga hur länge som helst och han bryr sig föga om jag går iväg eller stannar kvar. Han ligger nöjt kvar och tittar på himlen. Så jag tar det med myrsteg, korta små snabba promenader och istället köra många. På tomten rör han sig fritt och den är ganska kuperad så han får ju bra träning där också helt frivilligt. Där kan han ju dessutom välja att sätta sig och vila och köra med en bil i sanden eller klättra i trappor eller vad han vill.

Kör ni någon motorikträning alls? promender i skogen eller balansövningar eller något?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Bellan »

Hej!
Har varit på ett äventyr med några kompisar idag. De håller på med Geochasing, med gps letar man efter skatter som ligger utplaserade i omgivinigen (i hela världen). Det var jätte kul i alla fall och då kom jag på tanken att du kanske kan lägga ut några skatter på skogsvägarna som ni går på, för att få upp intresset för att gå på långa skogspromenader. Bara en tanke :wink:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Jättesmart idé! =D>
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

hahaha vilket roligt tips, det ska testas!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Läste i Bellans tråd att matten måste fortgå väldigt långt upp i åldrarna för att "fastna". Vill gärna höra mer om detta..

* Har vi valt "fel" ämnen som tog matte och motorik?
* Hur länge bör man fortsätta med mängdlära för att det skall fastna?
* Finns det någon här i forumet som kört matte och fått det att fastna?

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: För sent för ålning?

Inlägg av TorsMamma »

Nej... :cry:

Vi körde matte tills Tor var 1,5-2 tror jag, då kunde han mängdlära jättebra. Med tiden på dagis är detta borta. Men han har en känsla för siffror och matte som många inte har.

Han är idag 5,5 år och har precis lärt sig bokstavera ord och läsa grundord. Samt enklare plus och minus matte. Men han tar helt klart IN information bättre och mera än sina jämnåriga, det märker jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Mm ok trist :(
Funderar på om man måste köra matteprogrammet tills att någon annan tar vid (ex. fröken i skolan)...
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Hej Nat

Jag körde inte matteprogrammet så långt, min dotter var fyra år när vi började, och sedan lade vi ner hela behandlingsprogrammet inte så länge efter. (Hon behövde det inte mer).

Det är först nu jag hår fått nys om att man måste hålla på ett bra tag, gå vidare från de fyra räknesätten till mer avansert matte, och, ja, köra rätt så långt för att det inte ska "glömmas bort". Jag tror det var Luvisen bla. som nystade i detta, och har hämtat information både från andra föräldrar och IAHP.

Jag tror själv, om jag ska gissa, att det har med hur barnen "följer upp" matten själv, jämfört med hur de följer upp läsning. Läsning finns ju överallt, avansert matte finns hos fröken. Långt efter att barnen har börjat skolan.

Efter att jeg fick veta detta, alltså gansgka nyligen, har jag fundert på hur jag ska förhålla mig till det. Barnen gillar matte, och det vore ju fel att råda mot att göra matte. Samtidigt är det så att har man liten tid, så är det kanske inte matte man ska prioritera.

Jag tror nog, och det har IAHP också tyckt alltid, att ska man endast göra ett program, så är det läsprogrammet.

Luvisen är numera matteeksperten här, kanske hon har några kloka ord att dela med sig?
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Hello,

Vi kör vidare på våra mattepass. Lite oklart om lillen tar till sig de högre mängdkorten dock :shock: I.o.m att man ej bör testa barnen är det svårt att veta, men jag märker att han är ganska ouppmärksam när jag visar kort över 50.

Vi började med gånger i går vilket var poppis. Han gillar när det kommer nåt nytt :D

I övrigt har han börjat räkna ALLT och mamma och pappa måste räkna allt. Räkna ner micron, räkna när lillen går, räkna lillens tår och fingrar, lillen "räknar" mammas tår: "ee, åå, tee" Det låter otroligt sött. Igår var vi ute på långpromenad och då räknade vi stenar. Lillen lägger en sten i taget i min hand och jag skall samtidigt räkna dom 8)

Han är också otroligt medveten om siffror, vet inte hur för jag har aldrig lärt honom dom. Men han pekar på siffror överallt... ?!??! Sen vill han ligga på rygg i badbaljan och räkna till tre. Mycket oklart varför. :?: :shock: :?:

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Hello,

Några frågor som uppstått:

1. Hur långt ifrån barnets ansikte skall prickarna vara när barnet är 19 månader?

2. Hur många gånger måste man visa respektive prickpapper för att barnet skall lära sig mängden?

3. Är det ok att visa höga siffror som repetition? jag upplever inte att lillen tar till sig dom.. kan det bero på att han är så pass gammal?

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

Hej!

Det Doman skriver att man måste använda matten i vardagen för att det ska "fastna". Det finns en jättefin blogg som jag länkat till förrut som visar massa bra tricks och fix man kan göra med matte. Även "avancerad" sådan. Kvinnan som skriver är pedagog och har två söner varav den ena blivit ett riktigt "underbarn", om ni förstår hur jag menar. Det gäller bara att vara uppfinningsrik. Matematik är också mönster som man kan se i naturen mm. Se här:
http://grhomeschooling.blogspot.se/search/label/Math

Hon har skrivit 54 inlägg om hur hon jobbat med matten med sitt barn med och "efter" Doman programmet. Mkt inspirerande!!

Matten är ett fantastiskt och rikt språk! Inte alls dumt att ha med sig.

Om han inte vill se över 50 så stanna upp en stund och jobba med det ni har i olika matteövningar och sen försök igen. Det verkar finnas som en tröskel när barnen blir äldre som man måste nöta sig förbi. Samma kvinna har skrivit om det här:

http://grhomeschooling.blogspot.se/2008 ... stery.html

Högre siffror kan man även köra snabbt snabbt. Du vet, för dem betyder det "bara" plus ett, plus ett , plus ett: när man visar varje kort. Kan bli trist i längden men upp till 100 måste man annars förstår det inte hur mkt mkt är. Om du förstår hur jag menar.

Svaren på 1 och 2 finns i boken. Hinner tyvärr inte kolla upp det.

Kämpa på!! Det är det värt och redan har du fått mkt fin respons!

Kram!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

tack för svar!

När jag läser hennes blogg fick jag uppfattningen att det är av yttersta vikt att introducera siffror innan 2-års ålder när förmågan till kvantitet stängs ner. Detta för att kunna göra kopplingen mellan kvantitet och siffror medan förmågan till att se kvantitet fortfarande fanns kvar. Tolkade jag det rätt?
Jag har hittills trott att det är bra att undvika siffror när man kör matteprogrammet men om jag detta är sant som jag nu läste är det istället bråttom att dessutom få in siffror....?!?!?

Ps, lillen fyller 19 månader om 9 dar så det är ju inte mycket tid kvar att spela på...
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

Ja, du har tolkat det rätt . Och ja, man ska inte visa siffror innan man visat klart prickisarna. Men hur långt har du kvar på prickisarna? 50 ? Hur många får ni in på en vecka? Att det går lite över tiden är ju inte hela världen tänker jag... Människan är ju inte en maskin. Så tänker jag. Men det är bara min egen uppfattning.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "