Bebisar 2012

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Evelina
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 19:16

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Evelina »

Tack!

Jag är nu i vecka 17 och illamåendet har gått över. Dock verkar Tröttheten ha bitit sig fast, den verkar inte vara övergående :-( men det är ändå lite bättre nu än första trimestern, men jag känner mig långtifrån mitt kvicka, multitaskande, effektiva Jag ;-)

Tränar ni profylaxandning? Jag tänkte börja vägen mott mitt VM när halva tiden gått. Har Anna Wilsbys bok och skulle gärna få tag på Vellays "Föda utan smärta".

Lev och må!
/Evelina
Liten, född december 2010
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av eefwah »

Jag är nu i vecka 17 och illamåendet har gått över. Dock verkar Tröttheten ha bitit sig fast, den verkar inte vara övergående men det är ändå lite bättre nu än första trimestern, men jag känner mig långtifrån mitt kvicka, multitaskande, effektiva Jag

Tränar ni profylaxandning? Jag tänkte börja vägen mott mitt VM när halva tiden gått. Har Anna Wilsbys bok och skulle gärna få tag på Vellays "Föda utan smärta".
Hej!

Skönt att du mår bättre! Jag börjar också längta så smått efter mitt vanliga jag. Men än är det många veckor kvar. Typ v 32 nu för min del. Tjoho.

Nä, jag tränar inte profylaxen, fast jag kanske borde. Jag gjorde det med min tvåa, men fattade ärligt talat inte hur jag skulle kunna få ut honom med hjälp av "blåsa på ljuset", så den här gången har jag inte förberett mig alls. Öppningsskedet tycks rätt lätt för mig; jag har lätt att slappna av och öppnar mig ganska fort. Det är krysttekniken jag har problem med egentligen.

Är det ditt första barn Evelina?

Ewa
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Evelina
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 19:16

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Evelina »

Vecka 32! Då är du ju snart i mål! Själv är jag i vecka 18 och har en bit kvar.

Tänk vad olika upplevelser man kan ha av förlossningen. Detta är min andra graviditet. Min första förlossning var utifrån sett "perfekt", vattnet gick, värkarna kom, jag öppnade mig relativt fort (för att vara förstföderska) och han föddes. Vattnet gick kring 01.00 och 09.07 föddes han. Men vilken PANIK jag kände under öppningsskedet, jag hade ingen aning om hur jag skulle hantera smärtan och spände mig och KRÄKTES enorma mängder och ville bara dö. Krystvärkarna däremot, de kunde jag hantera och då plötsligt visste jag hur "man skulle göra".

Min önskan är att jag denna gång kan hantera smärtan bättre, med hjälp av mental träning, målbilder och andningsteknik. Wish me luck! :-D
Liten, född december 2010
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Luvisen »

Evelina skrev:Min önskan är att jag denna gång kan hantera smärtan bättre, med hjälp av mental träning, målbilder och andningsteknik. Wish me luck!
Det kommer gå bättre och när du läst på och utbildat dig så kommer du inte tveka på vad DIN kropp KAN om den nu bara får göra sitt! Utbilda partnern också så kan han vakta dig ordentligt mot onödiga ingrepp eller störande moment! :mrgreen:

You can do it! Go girl! :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av eefwah »

Tänk vad olika upplevelser man kan ha av förlossningen.[...] Min önskan är att jag denna gång kan hantera smärtan bättre, med hjälp av mental träning, målbilder och andningsteknik. Wish me luck!
vi är olika alla, och tur är väl det. man får göra som det känns bäst för en själv helt enkelt. jag är säker på att du kommer att ha mer kontroll den här gången. övning ger färdighet; att träna kan aldrig vara fel.

tänkte också uppdatera lite kring mina foglossningsproblem: jag är bättre, helt klart, även om jag tar det så nätt. både den cranio sacrala terapin (2 ggr, alltså 1000 spänn sammanlagt) och balansplattan (gratis, lån av kompis :)) har definitivt hjälpt. jag kan rekommendera bägge delar till de som har ont. gud vilken befrielse det är att slippa smärtan!

ultraljud idag, det sista. så underbart att se honom. jag älskar 3d!

kramar
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Luvisen »

Jag undrade just hur det hade gått med din foglossning eefwah. Vad bra att det är mkt bättre, den smärtan är verkligen inge skoj att dras med! :thumbsup:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Evelina
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 19:16

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Evelina »

Tack för peppen Luvisen och eefwah! Hoppas ni mår bra på eran slutsträcka, så bra som ni kan. Snart är ni i mål :-)
Liten, född december 2010
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Tutan »

Hej!

Jag får ta och skriva in mig in den här trevlig tråden! :D Vi väntar nr 3 i början av april. Har BF 16 april men eftersom jag ska snittas igen (tredje gången gillt) så räknar jag med att det blir i början av april.

Jag börjar märka att jag går in i slutfasen då det blir längre och längre ner till att knyta vinterkängorna för varje dag tycker jag :wink: . Har en hel del sammandragningar varje dag men foglossning har jag lyckligtvis klarat mig ifrån. Sammandragningarna började tidigt, ca v 20.

Att så småningom bläddra fram till SM-kapitlet i Barnaboken för att fräscha upp minnet ser jag fram emot! :D Även om sista tiden känns lång så är det ju så otroligt mycket som de små liven utvecklar på sluttampen. Bättre att de växer klart inne i magen än att man får tillbringa veckor på neonatal. Så tänker jag när veckorna innan vi blir fem känns långa.
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av eefwah »

hej tutan och välkommen till tråden! grattis till bebis! då blir du förmodligen nummer tre att föda, av oss fyra som hänger här :).

tiden går. 5 veckor kvar för mig nu. bebis har lagt sig med huvudet i rätt läge även om det fortfarande är ruckbart. trycket neråt har ökat men i övrigt står jag fast vid att den här graviditeten faktiskt är min bästa :D . jag står på balansbrädan 2x10 min/dag, tar det rätt lugnt i övrigt även om jag försöker hålla mig rörlig och igång. sover gott på nätterna, så gott man kan begära. har bara lite halsbrännetendenser, absolut inget att klaga på. jag är lyckligt lottad!

och jag längtar så jag blir tokig efter att få träffa min lille bebis :heart:

luvisen, evelina - hoppas ni också har det bra!
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Luvisen »

Wow! Du e superduper duktig eefwah! Vad skönt att det fortf känns så bra! :D
Jag är ok trots illamående och rejäla bristningar. Nu hoppas jag att bebisen snart kommer för idag var det verkligen jättesvårt att gå till affären. Fötterna förvandlades idag totalt :shock: de var helt plötsligt jättesvullna! Hoppas det betyder att Ärtan fixerat huvudet för nu vill jag träffa den lilla människan! :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Nimrah »

Hej alla barnaväntare!

Jag vågar nästan inte men det får bära eller brista. Familjen (far- och mormödrar, fastrar, mostrar, farbröder och morbröder vill säga) vet inget ännu. Om Gud vill får vi barn i september! Tog mig friheten att skriva en sådan där liten lista som vi hade 2010 vet jag. Är det ngn mer därute?

Mår riktigt illa och är så där trött som man bara är just nu. Överjordiskt trött. Men det är bara positiva tecken :) . Har gjort ett ultraljud och den sitter där den ska. Ett litet hjärta hade precis börjat ticka där inne. (Har haft ett utomkvedshavandeskap och opererat bort en äggledare mellan ettan och tvåan därav detta tidiga UL)

luvisen 27 feb
eefwah 16 mars
evelina 15 juni
Tutan april
Nimrah 9 september
Manfred10 älgjakten

Styrkekramar till alla inför graviditeter och förlossningar!
Kram!
:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Nimrah »

luvisen 27 feb
eefwah 16 mars
Tutan april
evelina 15 juni
Nimrah 9 september
Manfred10 älgjakten


Så ska det ju vara!
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Luvisen »

Stort grattis Nimrah!!

Hoppas allt går strålande! :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Nimrah »

Tack det samma Luvisen! :heart:
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Tetz »

Nimrah! :heart: Stort grattis och jag håller alla tummar och tår för att allt går vägen :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"